Sida 81 av 100

Postat: tor okt 16, 2008 8:43 pm
av Tommy Luhr
Martin Lundkvist skrev:Trillar lash capsen av åker man för lite fjäder!

eller monterat dem upp o ner... :shock:

ja om inte det är så..

Åker du med Lashcaps på v8:an?

Postat: tor okt 16, 2008 8:51 pm
av Tommy Luhr
En annan sak som jag skall göra på motorn är att montera aluminium stavar i kolvbultarna.

dom kommer vara utformade så att dom passar med presspassning innuti kolvbultarna för att stadga upp bultarna lite sen skall det vara en hatt svarvade på dom som förhindrar c-clipset att fara ut i cylindern om det lossnar.

grejen med att jag skall göra det är av två anledningar:
ett: för helt enkelt förstärka kolvbulten som jag tror är en av dom svagare länkarna i "kjedjan"

Två: Kolvbulten är ca 1mm för kort (fordbult) och klämmer inte riktigt som tänkt på c-clipset


I 4-stoke tuning boken står det att man inte bör åka med c-clips över 8000rpm utan skall köra med dubbla spirolocks istället..


En annan sak som man kan ta lärdom av är ju att skall man helgardera sig mot allt så motorn inte kan gå sönder så kommer det aldrig bli klart för bromsning.
Man kommer alltid på nått nytt..


Men vad tror ni om detta med kolvbultarna?

Postat: tor okt 16, 2008 8:58 pm
av Andreas Arthursson
CP:s heavy duty kolvbultar har hållt för Adeen. Men de som följde med Mahle kolvarna han använde förut kroknade. Jag skulle köpt ett par rejäla kolvbultar direkt..

Postat: tor okt 16, 2008 9:01 pm
av Tommy Luhr
Andreas Arthursson skrev:CP:s heavy duty kolvbultar har hållt för Adeen. Men de som följde med Mahle kolvarna han använde förut kroknade. Jag skulle köpt ett par rejäla kolvbultar direkt..
jag har ju ett par grova bummlingar från wiseco till ford kolvar.

Men std kolvbult från volvo original är tjockare i godset, kanske en två mm.

Var inne på om man skulle slipa sig ett par rejäla kolvbultar i ett trevligt material och montera, men vad får dom väga egentligen?

Postat: tor okt 16, 2008 9:03 pm
av Martin Lundkvist
Tommy Luhr skrev:
Martin Lundkvist skrev:Trillar lash capsen av åker man för lite fjäder!

eller monterat dem upp o ner... :shock:

ja om inte det är så..

Åker du med Lashcaps på v8:an?
Nej behöver som tur är inte, men har sätt vad som händer med dåliga fjädrar, så den uppfattningen har jag fått. till volvon svarvade jag egna i 2541 matrial.

Postat: tor okt 16, 2008 9:15 pm
av Tommy Luhr
ja jag skall svarva egna jag med, kan det heta 1672 som man härdar sen så blir det stakare än stålmannen hehe.


kollade på kolvbultar på cp:s hemsida

http://www.cppistons.com/catalogs/misc/cpp_pins.pdf

DIAMOND-LIKE COATED PINS (DLC)
CP Diamond-Like Coated Premium Pins are manufactured from high quality 9310 steel.
Our metal-free carbon coating is harder than steel, ensuring a durability unsurpassed by
any other coated pin on the market today. They are ISO 9000 and QS 9000 certified,
ensuring consistency, quality and performance. They offer high resistance to abrasive
wear, extend the service life and improve reliability under extreme conditions that push
other coatings to their limits. When performance and durability are required, these pins
offer that competitive edge you’re looking for.
- Enhanced surface hardness
- Improved surface quality
- Low friction coefficient
- 100% Rockwell tested
- 1 micron surface finish
- Case hardened (computerized gas process)
- Gun drilled I.D.’s with 3 stages of I.D. honing
- Weight tolerance +/- 1 gram
- Cryogenically treated (subzero heat-treating process) for improved material strength



dom fanns i mina dimensioner faktiskt.. Z912-2500-14CP3C

Undrar vad dom kostar?

Postat: tor okt 16, 2008 10:37 pm
av SWR
Tommy Luhr skrev:I 4-stoke tuning boken står det att man inte bör åka med c-clips över 8000rpm utan skall köra med dubbla spirolocks istället..
Bull :) . Mc'er har c-klips standard og varver 17 000 rpm..

Postat: fre okt 17, 2008 7:06 am
av Tommy Luhr
ja detta med att trimma motorer är ju inte lätt.
Alla har sina åsikter.
"ju fler kockar desto sämmre soppa" eller hur ordspråket är

jag tror med det funkar med c-clips

Postat: fre okt 17, 2008 10:06 pm
av NOS-Johan
Jag åker med egna lashcaps som har 7mm styrning jag skulle aldrig använda såna med så kort styrning som 1,5mm. jag varvar 9000 med 14,5 i lyft.
Vad var det för komp. vid sug simuleringen som norrback gjorde?

Postat: fre okt 17, 2008 10:47 pm
av Fredde Holmgren
c clips funkar

Postat: lör okt 18, 2008 8:20 am
av norrback
NOS-Johan skrev:Jag åker med egna lashcaps som har 7mm styrning jag skulle aldrig använda såna med så kort styrning som 1,5mm. jag varvar 9000 med 14,5 i lyft.
Vad var det för komp. vid sug simuleringen som norrback gjorde?
9,5:1 och metanol.


/Andre'

Postat: lör okt 18, 2008 8:46 am
av j björk
Men de där cp kolvbultarna, vad jag såg handlade det väl bara om ytan på dem?
Visst, det är väl bra med stark och glatt yta, men det hjälper ju inte om de blir ovala.
(kollade bara texten i tråden, kollade aldrig länken)

Postat: lör okt 18, 2008 10:02 am
av Tommy Luhr
j björk skrev:Men de där cp kolvbultarna, vad jag såg handlade det väl bara om ytan på dem?
Visst, det är väl bra med stark och glatt yta, men det hjälper ju inte om de blir ovala.
(kollade bara texten i tråden, kollade aldrig länken)
nej du har rätt Björk.

Men dom är gjorda i ett annat material med, står inte i texten här men i pdf:en

Vet inte om de tär nått direkt bättre, men dlc coatingen gör ju att anläggningsytan blir större och därigenom tar upp mer kraft samt håller oljefilmen mer stabil..

skall se om jag finner ett par bilder på det..

Postat: lör okt 18, 2008 10:10 am
av Tommy Luhr
NOS-Johan skrev:Jag åker med egna lashcaps som har 7mm styrning jag skulle aldrig använda såna med så kort styrning som 1,5mm. jag varvar 9000 med 14,5 i lyft.
Vad var det för komp. vid sug simuleringen som norrback gjorde?
Ja jag skall nog köpa ett gäng av Swr!

Det är ingen idé att göra egna när dom kostar ett par 20or styck bara.

Det lär ta en hel dag att svarva fram dom där, eller iaf ett par timmar hehe.

Nej jag fattar inte att det funkar med så korta styrningar, jag skulle gärna köra med 7mm men jag har fått flytta upp retainern lite på ventilen och pysslat så jag kan bara åka med 5-6mm styrning.
hur som hellst är 5mm styrning 100% mer än 2,5mm som mina lashcaps har nu.

det innebär att ventilen måste släppa minst 5mm för att capsen skall trilla av. och släpper ventilen 5mm så är det ju nått riktigt fel. skall visa er en bild på en kam vs ventil rörelse.

Postat: lör okt 18, 2008 11:13 am
av Tommy Luhr
fick inte tag på den Dlc-coating bilden jag ville :thumbdown:
Men det syntes en stor skillnad mellan en vanlig slipad kolvbult och en dlc coatad.

Men här har ni en bild på kammen vs ventilen
Bild