Sida 85 av 100

Postat: sön nov 09, 2008 10:26 pm
av Nicke Blom
Du var mig en hejjare på lera :thumbright: *garvar*

Postat: tor nov 13, 2008 6:17 pm
av tim gustavsson
tjena! har nu försökt läsa igenom din tråd......men 85 sidor :shock: hehe gick inge vidare :hihi: riktigt bra tråd men framför allt skit tuff bil!!
har ju som sagt inte kommit till dom sista 25 sidorna :lol: men hur har det gått med den gula?? resultat?

mvh tim

Postat: fre nov 14, 2008 12:13 am
av Tommy Luhr
ja jag vet det är sjukt med sidor. den är ju några år med tråden.
Kul förvisso men rörigt.

Det senaste dilemmat är ju nr:1 kolvbultar som är för små.
Nr:2 lashcaps som ev kan ha rammlat av, men där hjälpte SWR mig att få rätt så det funkar nog nu.
Nr:3 behöver göra större ventiluttag
Nr:4 jag har för lite turbo, men det avhjälpte vi ikväll genom att beställa en ny pjäs alla 1400hk.
Det som redan spårat spårar igen..


Jag skall säga till när bromsning är så dom som beffiner sig i området kan söka skydd.

Vet inte vad det blir för effekt av när materia förflyttar sig från havs nivå till omloppsbana runt jorden.
Men en sak är säker hur liten delen än är och man hamnar emellan så stryker man nog med.

Vad säger man runt poker bordet?
All In :twisted:

Postat: fre nov 14, 2008 12:46 am
av Kadett4wd
ärligt så tror jag att maskin kommer sitta ihop om du skött dig under monteringen.

ett par tips:

1: när du drar åt vevstakarna, lägg bladmått emellan så vevstaken inte kan flytta sig i sidled då du drar 'moment'.

2: dra inte moment på bultarna, mät sträckningen istället.

3: använd vita handskar, du ser omgående om det är smuts med då.

4: gör rent gör rent gör rent gör rent..... å sen gör du rent.

5: vid MINSTA osäkerhet,,, ta isär omgående och kolla så det inte blivit fel.

6: bokför varje detalj du skruvar på motorn, vad du dragit för 'moment' osv osv. det blir då om man inte är slarvigt lagt SJUK stenkoll på sakerna om man strikt följer detta.

7: starta motorn på en mapp du vet hostar igång på direkten, gärna på bensin första inkörningsminterna

8: efter första uppstart, klipp upp oljefiltret och undersök NOGA, du ser direkt om det är nå tok, tok = ta isär

har man gjort att sjukligt noga så är det helt okej att piska motorn stehårt i bänk om man valt rätt hårdvara.

Postat: fre nov 14, 2008 12:59 am
av Tommy Luhr
japp det är renare än i en operations sal när jag monterar motorn.
Har nog gjort allt utom att slarva lite med bokföringen av allt gjort i underdelen.
Trots stränga regler från mig själv att skriva upp allt.

Ja jag vet ju inte hur låga bulten skall bli.
Så jag har ju bara moment att förlita mig på.

Skall kolla om jag finner racelager till motorn med.

Bra tips du kom med där Kadett4wd.

Det med oljefiltret har jag inte tänkt på faktiskt, men sett at dom säljer oljefilter skalare.

Jo jag är och kommer vara sjukligt noga vid montering och val av delar.
Det märks nog med då jag istor sett vill ha reflektioner på alla delar jag stoppar i den framförallt kolvbult som jag tror är en viktigt punkt.

Men det sjuka i detta är att det är så förbannat kul att fundera och komma på lösningar.
Kommer det bli så att jag plockar ner motorn ur bänken hel och med ett enormt bra resultat så finns det inga droger i hela världen (tror jag) som motsvarar den känslan.
Från att förvandlas från en hög material i en klump så har klumpen helt enkelt fått en personlighet, gärna i symbios med jävulen :twisted:

Postat: fre nov 14, 2008 6:56 am
av Karl Buchka
Har du funderat något på att köra kvartsmilen med bilen, eller är det 1/8th som gäller?

Otroligt bygge annars. Ser fram emot bra resultat!

Postat: fre nov 14, 2008 7:55 am
av Tommy Luhr
nej den var utväxlad för att precis varva ut innan mål på 402meter.
Nu med högre vartal och ev mer effekt kanska jag får växla om den.
men den skall kunna gå fulla banor

Postat: fre nov 14, 2008 8:26 pm
av tim gustavsson
Tommy Luhr skrev:ja jag vet det är sjukt med sidor. den är ju några år med tråden.
Kul förvisso men rörigt.

Det senaste dilemmat är ju nr:1 kolvbultar som är för små.
Nr:2 lashcaps som ev kan ha rammlat av, men där hjälpte SWR mig att få rätt så det funkar nog nu.
Nr:3 behöver göra större ventiluttag
Nr:4 jag har för lite turbo, men det avhjälpte vi ikväll genom att beställa en ny pjäs alla 1400hk.
Det som redan spårat spårar igen..


Jag skall säga till när bromsning är så dom som beffiner sig i området kan söka skydd.

Vet inte vad det blir för effekt av när materia förflyttar sig från havs nivå till omloppsbana runt jorden.
Men en sak är säker hur liten delen än är och man hamnar emellan så stryker man nog med.

Vad säger man runt poker bordet?
All In :twisted:
ja antalet sidor är bara possitivt! låter som du har en riktigt bra plan :D finns det nån film där du kör?? lite sugen å se å höra hur den går :thumbright:

mvh tim

Postat: sön nov 23, 2008 10:24 pm
av Tommy Luhr
ja sök på volvo140turbo på youtube. har några filmer där.

Är även med på "volvo-turbo" någon som filmat..

Men har hänt lite idag.

Svarvat ett gäng med spridarhylsor och fräst dom till mitt insug.

Kommer antagligen att korta ner dom lite.
Beror på hur spridarbilden ser ut på spridarna.
Tillåter dom lång hylsa är det bara bra men antagligen inte..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: sön nov 23, 2008 11:03 pm
av Andreas Arthursson
Bra val med 3 spridare per cylinder!

Postat: mån nov 24, 2008 12:59 am
av Karl Buchka
Kanske finns mer plats på undersidan runnersen?

Postat: mån nov 24, 2008 9:18 am
av Tommy Luhr
ja den kommer vilja ha mat maskinen.
Kommer även få byta bränslepumpen till aeromotives svarta.

Så om någon behöver en röd belt drive pump med drivning så hör av er.



På undersidan kan jag ha sätt spridarna, men jag ville ha så bra vinkel in i runnersen som möjligt, blir inte perfekt nu heller men skapligt..

Skall ju bara köra in steget när det behövs:)

Postat: mån nov 24, 2008 6:07 pm
av Lantzen
Grymt sa grisen :)

Postat: tis nov 25, 2008 6:19 pm
av Tommy Luhr
:) är lite saker på g nu..
Men det kommer inte avslöjas nått förrän allt liger hemma på bordet:)

Postat: tis nov 25, 2008 7:11 pm
av Mattias J
Tommy Luhr skrev:ja den kommer vilja ha mat maskinen.
Kommer även få byta bränslepumpen till aeromotives svarta.

Så om någon behöver en röd belt drive pump med drivning så hör av er.



På undersidan kan jag ha sätt spridarna, men jag ville ha så bra vinkel in i runnersen som möjligt, blir inte perfekt nu heller men skapligt..

Skall ju bara köra in steget när det behövs:)

ska du borra bort överflödigt alu framför spridaren? .. om du förstår hur jag menar?

jag borrade och svarvade som en kona uppe från spridaren och ner ..som en sprutbild ungetfär... så att man man får så lite störningar av spridarstrålen som möjligt..

man vill ju gärna inte att det *flyter* in i cylindern..iom att du har så långa *rör* till spridarna

hoppas du förstår hur jag menar Tommy... :thumbright: