Sida 86 av 124
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån mar 09, 2015 7:50 pm
av Daniel-635
Då ska vi se om vi kan öka spänningen
Fästen till Pendelstagen under tillverkning. (8mm plåt)
BorrBorrPorrBorrPorr.
Så här fina bilder blir det om man lyckas få in Systemkamerans blixt under svetshjälmen.
Provmonterar på bilen, 7-10mm avstånd till däcket.
Ungefär i körläge, i en korrekt värld skulle lagringen sitta ca. 40mm högre upp, men oljetråget är i vägen.
Men jag får iallafall en ganska bra lodlinje på pendelstagen, även om hämmaren pekar lite uppåt.
Färdigsvetsad.
Det är ren terapi att svetsa med TIG ibland.
Jag har mätt upp denna nya krängningshämmaren och justeringarna hamnade på 40 - 35 - 29 N/mm. hoppas det blir bra.
Och så för att väga upp alla finbilder postar jag en bild på styrningen till en midjestyrd snöplog jag byggde för 10 ? år sedan,
Mekanisk konst !
Blev det mer spännande läsning

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån mar 09, 2015 8:55 pm
av Pimpolainen
Jäklar ser ut att bli riktigt bra som vanligt!
Din snöplog förtjänar nästan ett riktigt högupplöst foto, lite i kontrast till vilken finish du vanligtvis håller!!!

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån mar 09, 2015 8:59 pm
av fugazi
Daniel-635 skrev:Det är ren terapi att svetsa med TIG ibland.
Det går precis lika bra med OK48:or....

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån mar 16, 2015 8:06 pm
av Daniel-635
Ja Snöplogen brukar alltid vara på tal när någon ser den för första gången.
fugazi
Det kan bli bra med OK48 men för mig blir det oftast inte det.
Inte utan att man blir imponerad när man ser killarna på jobbet lägga svetslicenser, speciellt läge PD / PE "Under upp"
Något förstärkt och flyttat fäste för Pendelstaget.
Sen har jag även fått till tryckrören
Bakre turbo, ner under oljereturen, och upp över Krängningshämmaren.
Främre turbon, och Y-röret.
Jag vart för lat för att åka och köpa nya delar, och lyckades på något mirakulöst sätt återanvända alla delar från de gamla rören.
Och sanslöst nog passade Luftfiltret och luftsnoken till bakre turbon, utan att modifieras.
Min högra motorkudde är lite kollapsad så den ska bytas, hoppas bara inte att det påverkar för mycket nu.
För er som är nytillkommna, och er andra som inte har fotografiskt minne ser det alltså ut så här från sidan.

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tis mar 17, 2015 12:32 am
av Toni
Vackert jobbat!

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tis mar 24, 2015 8:33 pm
av Daniel-635
Tack Toni.
Bränsle system.
Jag har tidigare haft plast rör (Typ luftslang modell styv, i Polyamid) med endast 6mm invändigt, vilket är lite klent för E85.
Nu blir det rör istället, bockar och böjer.
Efter några timmars sprattlande under bilen är de färdiga.
Och hemsvarvade nipplar är i svetsade.
Rören är Swedols hydraulrör 10 Utvändigt och 7,5 invändigt.
Pumpar ska bytas och en ny catchtank ska tillverkas, den kommer nu sitta i motorutrymmet, istället för bagaget.
Batterihyllan framför vänster framhjul gapar tom, där ska catchtank en Bosch 044 pump och filter trängas ner tänkte jag...
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: ons mar 25, 2015 10:13 am
av uranium
Fint jobbat! Gillar verkligen att allt håller sånt OEM-stuk

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör apr 04, 2015 8:21 am
av fugazi
Det jag skrev om OK48:or var delvis ett skämt.... som lekman får man det ju sällan riktigt bra med pinne.
När jag började min yrkesbana, som industrielektriker på ett pappersbruk, var man liiiite imponerad av gubbarna som svetsade RF-rör i 2mm godstjocklek med spalt och pinne. Licens hade dom ju naturligtvis.
Det där med att ha catchtanken framme vid motorn har jag funderat på många gånger.
Varför har ingen det? Det måste ju va mer praktiskt?
Själv har jag tänkt mig ett RF-rör 3-4" stående med en intank-pump... men en slangpump blir ju enklare.
Keep up the good work!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån apr 06, 2015 7:37 pm
av Daniel-635
Uranium, tackar.
Det är kul att fler gillar OEM stuket !
Fugazi, jag förstod skämtet, men svarade ganska träigt på det
Många gånger har man ju svurit när svetsen bara morrar pinnen sitter fast, och man får rycka loss handtaget från pinnen.
Sen när man ska böja väck pinnen bränner den hål på handskarna
Nuförtiden är ju dock maskinerna lättare att jobba med.
Det där med Catchtanken där framme har jag också undrat över, pumpen får ju mycket kortare ledningar att jobba emot, vilket borde vara bättre.
Rören har nu blivit monterade på bilen.
Till höger gamla pump och filter hållaren.
I mitten min nya hållare och en Bosch 984 pump för att pumpa fram till catchtanken.
Längst till vänster huvudpumpen, en Bosch 044.
Jag köpte ett "monteringskit" för 044 pumpar på Feltema, det blir att bära tillbaka, kolla in hur snett gängat kupolmuttern var.

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån apr 06, 2015 9:17 pm
av Pimpolainen
"Jag köpte ett "monteringskit" för 044 pumpar på Feltema, det blir att bära tillbaka, kolla in hur snett gängat kupolmuttern var."
-Ähh bara att dra tills det bottnar!
Tack för studiebesöket!, har inspekterat upphängningen av bränsleledningarna via Daniels hor...Eller jag menar rullbräda!
Riktigt fint!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön apr 26, 2015 8:00 pm
av Daniel-635
Ett steg framåt och två tillbaka.
Konstruktionen på bränsle systemet har vållat många timmars funderande.
Min SFRO Besiktningsman gillade inte att ha catchtank framför framhjulet, och jag gillade inte att ha slangar i bagaget.
Efter mycket funderande var lösningen lika enkel som självklar.
Använd den gamla catchtanken, men dra rör istället !
Nya rör påsvetsade, och provtryckning pågår 2,5 bar.
Och här tittar rören ut, precis vid bränslepumparna.
Fästet till pumparna lite modifierat från förra bilden.
Katalysatorerna har kommit, och behövde lite mer plats under bilen, underredet "Bankades upp" lite med Gummislägga.
Här modifierar jag min värmeskydd lite.
Innanför värmeskyddet sitter en kardanring, därav de 4 M8 muttrarna.
Kollar läget med Katalysatorerna.
De är två st. 2,5" sportkatalysatorer med 300 celler per kvadrattum, hoppas de blir en bra kompromiss mellan rening och flöde.
Lite delar har även blivit lackade.
Det närmar sig, inte med stormsteg, men med snigelglid.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån apr 27, 2015 5:30 am
av Micke K
Bra jobbat Daniel!
Även sniglar rör sig framåt så det är inget fel med snigelfart!!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån apr 27, 2015 9:22 am
av Moggemx
Ojoj vad vackert det blir, En fröjd för ögat att se dina jobb!
Stor Tumme upp för OEM stuket
Har just suttit ock kollat igenom "Youtube serien" om Project Binky
https://www.youtube.com/user/badobsessionmsport
Och får lite samma OEM style custom känsla när man tittar på ditt bygge !
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön maj 03, 2015 12:35 pm
av Daniel-635
Tackar, Obsession motorsport projektet är ju helt sjukt, fantastiskt vilket arbete !
Bränslesystemet är klart i bakänden iallafall.
Alla slangar monterade, blev bra tillslut, man får fundera en hel del så inga slangar får veck eller skarpa knäckar.
Ny el framdragen till pumparna.
Katalysatorerna är monterade.
Nej, jag kunde inte låta bli att dansa över dem med Slipnylon skivan.
Det sätter igång någon form av belöningssystem i hjärnan när det bli blankt och fint, så det går inte att stoppa.
Inkräktar knappt någonting på markfrigången, bra med dessa Sportkattar som bara är 85mm tjocka. (Istället för 100-105mm på racekattar)
Efterlysning.
Jag har svetsat och skarvat mina original pendelstag, men skulle gärna hitta ett som passar "bolt on"
Utseendet skall vara enligt nedan, en M10 skruv åt vart håll 180° vridna, och med ett CC mått på 225-235mm
Jag kollade på Biltema men hittade inget stag som vart tillräckligt nära, 240mm går inte.
Någon som vet en bil som kan ha ett stag som passar, eller vet någon hemsida där det står mått utsatta?
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön maj 03, 2015 1:53 pm
av Patrik Johansson