Sida 86 av 100

Postat: tis nov 25, 2008 7:21 pm
av Tommy Luhr
ja jag tänkte korta dom faktiskt.

Det är som du säger, långa rör:)

men det är ju fint att få stor spridning på bräsnlet innan det kommer in i runnersen med..


Kanske skall göra som du säger, bara det blir ok att svetsa dom så bör det ju funka.
Då får jag båda saker.
Ingen störning på spridarbilden och längre in till runnersen :)

Postat: tis nov 25, 2008 7:47 pm
av Mattias J
Tommy Luhr skrev:ja jag tänkte korta dom faktiskt.

Det är som du säger, långa rör:)

men det är ju fint att få stor spridning på bräsnlet innan det kommer in i runnersen med..


Kanske skall göra som du säger, bara det blir ok att svetsa dom så bör det ju funka.
Då får jag båda saker.
Ingen störning på spridarbilden och längre in till runnersen :)

det skall nog gå alldeles utmärkt att svetsa dom även om man tar bort ganska mycket material :thumbright:

det är ju inte helt fel att få så bra sprutbild som möjligt genom att kona dom ...

iom att du kommer ösa in så mkt bränsle *mettis* så hade jag försökt satsa på att få till luft / bränsle blandningen så bra som möjligt innan det entrar toppens kanaler...

jag personligen tycker och tror att man kan tjäna en hel del på att inte ha alla spridarna så tätt inpå varandra utan ha lite mer *luft* imellan dom , så man får så bra blandning som möjligt...

visst det kanske inte ser lika läckert ut.. men funktion före form :thumbright:

jag hade personligen stökat till det så jag hade haft dom två dom du har satt hade jag låtit sitta.. sen den tredje raden hade jag satt lite högre upp på baksidan...gärna så nära tratten som möjligt..

bara lite av mina... kanske korkade tankar?


Mvh Mattias

Postat: tis nov 25, 2008 8:15 pm
av Karl Buchka
Läste någon gång att bränslet kan blandas bättre med luften vid höga varv om man riktar spridarna åt fel håll, alltså mot insugstrattarna. Kanske något att tänka på?

Postat: ons nov 26, 2008 12:15 am
av Tommy Luhr
ja jag vill ju blanda det så gott det går innan det kommer in i cylindern.
Då skall det ju istortsett vara klart.

Men ni får tänka på att den tredje spridaren blir stagead så den går på vid mycket luft och varv så det blir inte massa söl på låga varv.

Men det kommer bli så mycket bränsle ändå med detta så hur man än bygger kommer det aldrig bli optimalt känns det som.

Men spridar placeringen i unik insuget är jag grymt nöjd med.
Pekar rakt mot ventiltallrikarna, kan knappast bättre bli :thumbright:

Postat: ons nov 26, 2008 7:03 am
av Kadett4wd
annars kan man sätta de 4 extra i plenumet riktade rakt in i trattarna.

Postat: ons nov 26, 2008 4:33 pm
av Mattias J
Kadett4wd skrev:annars kan man sätta de 4 extra i plenumet riktade rakt in i trattarna.

eller 25cm innan spjället,,, riktigt fin dimma när dom aktiveras vid högt luftflöde... sammt kyler luften fint :thumbright:

Postat: ons nov 26, 2008 10:56 pm
av Pitebo
eller 25cm innan spjället,,, riktigt fin dimma när dom aktiveras vid högt luftflöde... sammt kyler luften fint
problemet med detta är att luften inte fördelas jämt inne i plenumet och vissa cylindrar får då mer sås än andra...iofs syns ju detta på EGT om man mäter på alla 4....

Mitt förslag skulle vara som kadett 4wd sa, i plenumet i trattens öppning.... mkt bra vaporisation...se tex F1-motorer!

Postat: tor nov 27, 2008 5:51 am
av Karl Buchka
Pitebo skrev:problemet med detta är att luften inte fördelas jämt inne i plenumet och vissa cylindrar får då mer sås än andra...iofs syns ju detta på EGT om man mäter på alla 4....
Det är ju exakt samma problem med de vanliga spridarna i insuget. Alla får lika mängder soppa men inte lika mängder luft.

Postat: tis dec 09, 2008 10:52 pm
av Tommy Luhr
japp då har man fått ett gäng herre jösses kolvbult av Roger "B20tic" :thumbright:

Passade som handen i handsken.

Men det är klart dom är lite tyngre än dom taperd bulten jag först köpte av Gary burgin.

Den lätta:
Bild

Den nya tyngre:
Bild

Men med lite kolvar och lite saker inblandat är det inte mycket som skiljer.
Jag har ju tyvärr inga "full circle" kolvar så jag tjänar lite vikt på det så slutresultatet är inte så illa:

Full cirlce
Bild

Mina kolvar (båda för lika motorer)
Bild


Detta är skillnaden mellan man eller mus :hihi:
Det är inte taperd bult i den andra kolven, bara mesiga bultar
Bild
Bild

Postat: ons dec 10, 2008 9:14 am
av Roger Persson
Fan, de där vart ju så bra att man kan tro man gjort de själv.. ;)

Postat: ons dec 10, 2008 9:24 am
av Jens Gustavsson
snyggt jobbat!

Postat: ons dec 10, 2008 9:46 am
av Dennis Öhman
finns det någon anledning förutom vikten när man kör customgjorda bultar till att man inte har helgjutna? bara en metallstav såattsäga..

Postat: ons dec 10, 2008 9:54 am
av Tommy Luhr
rätta mig om jag har fel, men blir inte brotts anvisingen precis i mitten på en stav?

Det är vad jag märkt.
Tillexempel en drivaxel till volvo blir starkare om man borrar ur kärnan.

Tack för kommentarerna ;)

Postat: ons dec 10, 2008 10:33 am
av sleeper pv
Tommy och air-denka: Kolvbult och drivaxlar bör inte jämföras ( min personliga åsikt ) för det är olika krafter på dom. En drivaxel vrids runt sitt eget centrum medans kolvbulten "böjs" i en helt annan riktning ( inget vrid ). I kolvbulten blir det drag och tryckspänningar ( På var sin sida samtidigt ) och dessa tas väl inte upp i centrum? således är en homogen kolvbult bara marginellt starkare men betydligt tyngre.

// F.

Postat: ons dec 10, 2008 10:59 am
av Kadett4wd
det kallas skjuvning när brottet ser ut som tommy säger.

snurra ihop en gummisnodd typ 300 varv så ser ni att det blir tunnare på mitten, då får inte matrialet plats i mitten och helt enkelt skjuver isär sig själv..