MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Martin H »

Nu fick du gräva djupt Jens :) ska försöka uppdatera när jag har nån timme till övers.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Re: MHR`s garage

Inlägg av Gren »

Tegheim skrev:Snyggt! Jag är nyfiken på borr/gäng-fixturen :-)
Är det inte bara typ ett '"spännjärn" med en utbytbar borrbussning i änden?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur gick det på midsommar racet?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Martin H »

Var ner i Orsa och körde i midsommar. Nja gick väl sådär, segt, strul, regn och saneringar. Så det blev bara 5repor på 3dar . I Sundsvall körde jag 1.36 60f och 9.54s som bäst som bilen stod. Det ända jag gjort på chassit sen Sundsvall var att justera lite pinionvinkel då jag fortfarande har vibrationer vid mål.
Så målet var att ta vid där och sen höja lite laddtryck. Men första repan var hal för alla så även för mig.
Gjorde inget på bilen utan hoppades på bättre bana. 2:a repan blev lite bättre 1.39 60 f 9.61s . 3:e repan strulade gran för motståndaren så jag släppte av och råkade hoppa ur stage. 4:e (lör) justerade jag bort mig 1.45 60f 9.7s . 5:e (sön)samma tid som innan körde jag en test o tune repa för att justera lite lamda. Går lite fett över 8000rpm. Sen jag bytte till 2st 044 pumpar och höjde grundtrycket till 3.8bar. Även om jag talade om det för sprutet. Men gamm pumparna var på gränsen och spridarna på 95% och då kan det ju bli lite knas. Tror jag far ner till edps och tunar vidare om ett par veckor.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Martin H »

Hittade en bild på Facebook jag lånar
Bild
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Daniel 850 »

De börjar bli fart i grejorna!
jävligt go bild!

åkte du th400 nu? vad för turbin? är den byggd efter din spec?
ja skulle hitta en vettig turbin som inte är så seg stallad
ja orkar inte beställa en byggd för den motorn som ja kör nu... den ska sitta i en annan bil framöver

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Martin H »

Tack, 2011 när jag var klar kom jag fram till edps på eftermiddagen
Och han testa 2repor och på sista Sundsvalls tävlingen klippte jag alla hjulbultar och förstörde fälgarna efter 3 repor sen blev det inget mer och 2012 var jag klar till sista tävlingen i Sundsvall och körde 4 repor. Hitills i år har jag kört 15 repor :) så nu borde det börja bli lite fart i bitarna.
Lådan är en pg med reid hus converten är en turboaction custom 7" samma som Jens Gustavsson har.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Martin H »

Min brorsdotter tog några bilder i Orsa och här är ett par favoriter.
Bild


Bild
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Jens Gustavsson »

häftiga bilder!
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av RoGGaH »

:thumbright:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Martin H »

Var ner på edps i s-svall idag o körde 3 svängar.
Målet var kontrollera så vibrationerna innan mål var borta och så har jag tunat laddtryck
då jag gått från mekanisk till att styra elektriskt med mottryck och allt verkar funka :thumbright:
dock så kom det andra problem, insugstempen stack iväg till 90grader vid 8000rpm vid 2bar. Valde att släppa på trycket vid tempraturer över 90grader så vet inte om det stannat där eller ökat mycket mer
om jag haft fullt tryck in i mål. får ta o felsöka lite i veckan för det kan väl inte va så illa att 55an börjar
tycka det är jobbigt redan.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3701
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Richard »

Bara för att stilla den inre intressesmurfen så måste jag fråga, vad kom du fram till var boven i dramat om vibbarna ?
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Jens Gustavsson »

temp före eller efter laddluft kylaren?

hur varmt ute?

vilken tid och slutfart på 60fot, 201 och 402m? blev det?

vi bromsade 750+hk på boströms 16v och på connys MB 300 utan att märka att det vart nå tydliga tecken på att 66mm in (80-82mm/25#twin entry) ut HX55 turbon blev för liten iallafall.

vad har du för avgastryck (vist loggade du det?)

vad va det för kam och nock vinkel?

kul att det börjar lira allt nu och att den håller ihop så du kan börja mappa på lite mer effekt :thumbright:

mvh jens
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Martin H »

Rickard: yoken på bakaxel hade för stort spel mot korset. Men jag har också vänt rotation på däcken.
Så jag vet inte med 100% om det var yoken.

Jens: det är i insuget, men det är nå fuffens. Har kollat lite loggar och mat har ökat från 42 till 71 grader vid samma tryck. Så jag ska felsöka lite först innan jag säger för mycket. Nä jag mäter inte mottryck. Vad har du för mat över mål Jens tex vid din 9.5s repa ?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MHR`s garage

Inlägg av Jens Gustavsson »

mat över mål? :lol:

insugs temp?? jag brukar ha ca 40-50 grader över mål om det är 20 grader ute. jag kan kolla mer exakt sen.

du kanske har nån läcka nånstans så turbon jobbar som attan? eller nån glapp i kablel? har du nån extra ingång så du kan logga avgastrycket? det är bra på så väldigt många sätt att ha koll på det i loggarna.

mvh jens
Skriv svar