7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

där kom det svar :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Tröghetsmomentet för ett rör räknas med formeln:

I=(pi/64)*(D^4-d^4)

Där D är ytter- och d innerdiametern. Massan är i förhållande till tvärsnittsarean:

A=(pi/4)*(D^2-d^2)

När man mixtrar med dessa formler märker man att en kompakt stav endast har marginellt mera tröghetsmoment än ett rör, men staven väger i förhållande mera.

D.v.s. jo, en stav skulle vara starkare, men så lite att det inte lönar sig alls.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja där kom ytterligare ett svar:)

Mycket bra, trots att jag inte fattar matten men det stämmer säkert :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Inlägg av Lantzen »

Hur fan går det tommy säg inte att du har gått och blivit hemlig nu också..! :P
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Det går bara bra!

Men väntar på lite delar.

Vrider och vänder på kronorna men det skall väll gå..
Hårt att vara hk beroende :hihi:

jag skall köra ur uttagen för ventilerna i kolvarna imorgon, men jag har ingen bra fräs och inget bra verktyg som håller kolvarna så jag vet inte hur det skall gå till egentligen.

men jag får bygga nått som alltid hehe, bra att ha saker till det med:)

Tror jag skall ställa mig och porta lite toppar med så jag kan sälja till förmån för bygget.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Inlägg av Lantzen »

Låter bra det jobba på vill se bromsning :twisted:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Lantzen skrev:Låter bra det jobba på vill se bromsning :twisted:
det skall du få se :twisted:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Inlägg av Lantzen »

yeho =)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Tommy Luhr skrev:Det går bara bra!

Men väntar på lite delar.

Vrider och vänder på kronorna men det skall väll gå..
Hårt att vara hk beroende :hihi:

jag skall köra ur uttagen för ventilerna i kolvarna imorgon, men jag har ingen bra fräs och inget bra verktyg som håller kolvarna så jag vet inte hur det skall gå till egentligen.

men jag får bygga nått som alltid hehe, bra att ha saker till det med:)

Tror jag skall ställa mig och porta lite toppar med så jag kan sälja till förmån för bygget.

behövs inte mycket till verktyg för att hålla kolvarna.
kör en 'stång' genom kolvbultshålet. och spänn ned kolven mot bordet med spännare mot 'stången'.


edit: om du kan vrida fräshuvudet förstås. eller så fräser du bara en 'kil' och lägger kolven på
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

B20ticpower skulle sponsra med en fräsning av kolvarna, trevligt så jag slapp krångla med att bygga verktyg till det nu:)


Men har fått insuget nästan helt färdig svetsat av Ante :thumbright:
Bara fäste till fuelrailarna kvar nu så kan man plocka i spjäll osv..


Har även renovera ett fjäderben på racebilen så det kommer hänga med den nya effekten hehe.
skall ta det andra och så skall jag lägga ut bilder


Tack Ante för svetsningen trots sandblästers döden.
Någon som varit med om att det innehållit nått konstigt i sanden (rådasand) som gör att svetsning i alu blir totalskit?
Allt vi svetsat innan på som gått klockrent har bara blivit skit och porer efter vi blästrat.
Frustrerande då det var det i huvudsak blästern var tänkt till, att göra rent inför svetsning.
Bild
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Vært borti at det har vært jernoksid i sand... lager helvete med alusveising. :thumbdown:
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

blir nog problem med sand i aluminiumet om man blästrar innan, slipa av ytan med ett slipstift(ej smärgelrulle) innan svetsning, blästra efter ist...

Jag sågar alu med bandsåg, brukar dra av ytan som är sågad med slipstift innan svetsning så att man får fram en ren yta.

Vid större ytor som ska svetsas och är ärgade och fula så kan man använda rostfri stålborste.

Hur som helst blev det ju inte så tokiga svetsar iaf och det blir mkt kul att se vad denna motor lämnar i bänken... jag gissar på tillräckligt...
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Det blir nån form av oxid när man blästrar med "vanlig" sand Har råkat ut för samma problem El rättare sakt han som svetsar åt mig Och han sa att det är bättre å blästra med valnötsskal el liknade el som sämst me glasbläster Sen att tänka på är att köra med ren bläster så att du inte använder samma matrial om du tex blästrat nått i stål el liknande
Men abbso lut bäst är och bara slipa av med en smärjelduk el liknade och blästra i efterhand Så har jag i alla fall fått det förklarat
mvh AFFE
Bild
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Tommy: Varsegod! :) Får fixa glas till blästerskåpet istället. Då svär jag nog inte så förbannat när resten ska svetsas :lol: .

Pitebo: Vi blästrade innan. Bara för att vi brukar göra så för renlighetens skull. Men var snåla och använde sand. Snålheten bedrar visheten.. haha :lol: . Annars brukar jag använda rostfri borste och torka av med Isprit. Det funkar fint :wink:

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Där ser man. då var det ju nått dynga i sanden som ställer till det.
Typiskt.


Man lär så länge man lever.
Tack för kommentarerna
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Låst