Sida 87 av 100
Postat: ons dec 10, 2008 11:05 am
av Tommy Luhr
där kom det svar

Postat: ons dec 10, 2008 11:18 am
av Finnsebbe
Tröghetsmomentet för ett rör räknas med formeln:
I=(pi/64)*(D^4-d^4)
Där D är ytter- och d innerdiametern. Massan är i förhållande till tvärsnittsarean:
A=(pi/4)*(D^2-d^2)
När man mixtrar med dessa formler märker man att en kompakt stav endast har marginellt mera tröghetsmoment än ett rör, men staven väger i förhållande mera.
D.v.s. jo, en stav skulle vara starkare, men så lite att det inte lönar sig alls.
Postat: ons dec 10, 2008 11:49 am
av Tommy Luhr
Ja där kom ytterligare ett svar:)
Mycket bra, trots att jag inte fattar matten men det stämmer säkert

Postat: ons dec 24, 2008 10:01 pm
av Lantzen
Hur fan går det tommy säg inte att du har gått och blivit hemlig nu också..!

Postat: ons dec 24, 2008 10:41 pm
av Tommy Luhr
Det går bara bra!
Men väntar på lite delar.
Vrider och vänder på kronorna men det skall väll gå..
Hårt att vara hk beroende
jag skall köra ur uttagen för ventilerna i kolvarna imorgon, men jag har ingen bra fräs och inget bra verktyg som håller kolvarna så jag vet inte hur det skall gå till egentligen.
men jag får bygga nått som alltid hehe, bra att ha saker till det med:)
Tror jag skall ställa mig och porta lite toppar med så jag kan sälja till förmån för bygget.
Postat: tor dec 25, 2008 1:04 am
av Lantzen
Låter bra det jobba på vill se bromsning

Postat: tor dec 25, 2008 1:07 am
av Tommy Luhr
Lantzen skrev:Låter bra det jobba på vill se bromsning

det skall du få se

Postat: tor dec 25, 2008 1:08 am
av Lantzen
yeho =)
Postat: tor dec 25, 2008 10:12 am
av Kadett4wd
Tommy Luhr skrev:Det går bara bra!
Men väntar på lite delar.
Vrider och vänder på kronorna men det skall väll gå..
Hårt att vara hk beroende
jag skall köra ur uttagen för ventilerna i kolvarna imorgon, men jag har ingen bra fräs och inget bra verktyg som håller kolvarna så jag vet inte hur det skall gå till egentligen.
men jag får bygga nått som alltid hehe, bra att ha saker till det med:)
Tror jag skall ställa mig och porta lite toppar med så jag kan sälja till förmån för bygget.
behövs inte mycket till verktyg för att hålla kolvarna.
kör en 'stång' genom kolvbultshålet. och spänn ned kolven mot bordet med spännare mot 'stången'.
edit: om du kan vrida fräshuvudet förstås. eller så fräser du bara en 'kil' och lägger kolven på
Postat: sön dec 28, 2008 10:45 pm
av Tommy Luhr
B20ticpower skulle sponsra med en fräsning av kolvarna, trevligt så jag slapp krångla med att bygga verktyg till det nu:)
Men har fått insuget nästan helt färdig svetsat av Ante
Bara fäste till fuelrailarna kvar nu så kan man plocka i spjäll osv..
Har även renovera ett fjäderben på racebilen så det kommer hänga med den nya effekten hehe.
skall ta det andra och så skall jag lägga ut bilder
Tack Ante för svetsningen trots sandblästers döden.
Någon som varit med om att det innehållit nått konstigt i sanden (rådasand) som gör att svetsning i alu blir totalskit?
Allt vi svetsat innan på som gått klockrent har bara blivit skit och porer efter vi blästrat.
Frustrerande då det var det i huvudsak blästern var tänkt till, att göra rent inför svetsning.

Postat: sön dec 28, 2008 11:03 pm
av SWR
Vært borti at det har vært jernoksid i sand... lager helvete med alusveising.

Postat: sön dec 28, 2008 11:32 pm
av Pitebo
blir nog problem med sand i aluminiumet om man blästrar innan, slipa av ytan med ett slipstift(ej smärgelrulle) innan svetsning, blästra efter ist...
Jag sågar alu med bandsåg, brukar dra av ytan som är sågad med slipstift innan svetsning så att man får fram en ren yta.
Vid större ytor som ska svetsas och är ärgade och fula så kan man använda rostfri stålborste.
Hur som helst blev det ju inte så tokiga svetsar iaf och det blir mkt kul att se vad denna motor lämnar i bänken... jag gissar på tillräckligt...
Postat: sön dec 28, 2008 11:47 pm
av AFFE
Det blir nån form av oxid när man blästrar med "vanlig" sand Har råkat ut för samma problem El rättare sakt han som svetsar åt mig Och han sa att det är bättre å blästra med valnötsskal el liknade el som sämst me glasbläster Sen att tänka på är att köra med ren bläster så att du inte använder samma matrial om du tex blästrat nått i stål el liknande
Men abbso lut bäst är och bara slipa av med en smärjelduk el liknade och blästra i efterhand Så har jag i alla fall fått det förklarat
Postat: sön dec 28, 2008 11:49 pm
av Ante Karlsson
Hej!
Tommy: Varsegod!

Får fixa glas till blästerskåpet istället. Då svär jag nog inte så förbannat när resten ska svetsas

.
Pitebo: Vi blästrade innan. Bara för att vi brukar göra så för renlighetens skull. Men var snåla och använde sand. Snålheten bedrar visheten.. haha

. Annars brukar jag använda rostfri borste och torka av med Isprit. Det funkar fint
Mvh Ante
Postat: mån dec 29, 2008 7:45 am
av Tommy Luhr
Där ser man. då var det ju nått dynga i sanden som ställer till det.
Typiskt.
Man lär så länge man lever.
Tack för kommentarerna