Sida 88 av 100
Postat: mån dec 29, 2008 9:49 am
av j björk
Det ser väl inte så dumt ut
Ös på med mer bilder, vad har du gjort hela helgen egentligen

Postat: mån dec 29, 2008 10:25 am
av Pitebo
Vid blästring med för hårda medier mot en mjuk metall som aluminium så slår man in material i aluminiumets utskickt, på gryns av detta används nästan aldrig sand vid blästring i flygbranchen, utan valnöt föredras, eller iskristaller, vilket oftast används i hydraulkomponenter eller detaljer i smörjsystem
Den som prövat att svetsa i nåt som är vattenskuret vet att samma problem finns där, då man använder tillsatsmedel i jetstrålen för bättre skäreffekt...
Smärgelrullar har en tendens att smeta in skräp i metallen oxå, därför är vanligt hederligt slipstift att föredra..
Sen kan jag varmt rekommendera att använda bromsbengöring innan svetsning, luktar inte, dunstar fort och finns på sprayburk!
OBS ha inte burken stående på bänken då du svetsar...utan på golvet!
Postat: mån dec 29, 2008 11:36 am
av Tommy Luhr
Pitebo skrev:Vid blästring med för hårda medier mot en mjuk metall som aluminium så slår man in material i aluminiumets utskickt, på gryns av detta används nästan aldrig sand vid blästring i flygbranchen, utan valnöt föredras, eller iskristaller, vilket oftast används i hydraulkomponenter eller detaljer i smörjsystem
Den som prövat att svetsa i nåt som är vattenskuret vet att samma problem finns där, då man använder tillsatsmedel i jetstrålen för bättre skäreffekt...
Smärgelrullar har en tendens att smeta in skräp i metallen oxå, därför är vanligt hederligt slipstift att föredra..
Sen kan jag varmt rekommendera att använda bromsbengöring innan svetsning, luktar inte, dunstar fort och finns på sprayburk!
OBS ha inte burken stående på bänken då du svetsar...utan på golvet!
Jag gjorde det sistnämnda igår och flamberade hela arbetsbänken och insuget haha.
Mitt ibland stog ett par sprayburkar som blev trevligt spray varma haha..
Postat: mån dec 29, 2008 11:38 am
av Roger Persson
Bigbaraboom?

Har du skickat kolvarna så ja snart kan stansa?

He he..
Postat: mån dec 29, 2008 11:40 am
av Tommy Luhr
skickade kolvarna förut, du skall få id nummret så du kan hämta dom, misstänker att du inte hinner få ett brev.
Postat: mån dec 29, 2008 11:50 am
av Roger Persson
Tommy Luhr skrev:skickade kolvarna förut, du skall få id nummret så du kan hämta dom, misstänker att du inte hinner få ett brev.
Ja får via sms om du skickat med posten..
Men smsa nummeret så kan ja kolla..
Postat: tor jan 01, 2009 6:40 pm
av Kadett4wd
Kadett4wd skrev:mina lashcap har 2mm styrning och en har velat hoppa av flera ggr för mig.
jag tröttna o tog tigen o häfta fast den i lyftaren.
tattarlösing jag vet.. men det får fixas i vinter.
nu har jag rivit toppen på min och hittat felet.
ventilskaftet har på något vis blivit slipat något 'konkavt' då jag slipade längden på ventilerna.
man kan se lashcapen har legat längst längst ut på kanten på ventilen bara, och inuti är där juh en radie i laschcapen där ventilen ligger an.
jag antar den kunnat 'rida' runt på radien och vickat lite, och då den vickat har det inte varit långt kvar alls av styrningen på 2mm.
Ändå såg jag det här felet i somras, och slipade en fas på ventilerna.
den verkar inte blivit nog stor nog.
jag ska även för säkerhetsskull gå upp i sätestryck på ventilerna.
förut var det 30kg vilotryck.
Nu blir det 47kg och med fullöppen ventil 78kg.
så nu vore det väl fan
Postat: tor jan 01, 2009 9:54 pm
av Roger Persson
Vi får hoppas att det blir bra såhär..
Försöka få iväg dom i morgon!

Postat: fre jan 02, 2009 5:24 am
av alex b
Hmm. Ser ut att vara rättså lite gods kvar på ytterkanten av urtagen. Blir väl rätt stor risk för att det smälter där vid "vanlig" gång på maxlast?
Postat: fre jan 02, 2009 9:15 am
av Ante Karlsson
alex b skrev:Hmm. Ser ut att vara rättså lite gods kvar på ytterkanten av urtagen. Blir väl rätt stor risk för att det smälter där vid "vanlig" gång på maxlast?
Det där materialet kommer nog inte att vara kvar när motorn sätts ihop.
Mvh Ante
Postat: fre jan 02, 2009 12:36 pm
av Roger Persson
Ante Karlsson skrev:alex b skrev:Hmm. Ser ut att vara rättså lite gods kvar på ytterkanten av urtagen. Blir väl rätt stor risk för att det smälter där vid "vanlig" gång på maxlast?
Det där materialet kommer nog inte att vara kvar när motorn sätts ihop.
Mvh Ante
Troligt vis kommer herr luhr slipa ner
kanterna endel som ante säger..
Vi hade räknat med detta..
Har bara gjort som han ville ha det..

Postat: fre jan 02, 2009 3:32 pm
av Tommy Luhr
Kadett4wd: ja det är inte lätt att få med allt i beräkningen i en motor.
Kul du fann felet på den iaf:)
Ja men visst får man choppa av lite material annars görs det automatiskt hehe:)
Postat: mån jan 19, 2009 10:54 pm
av EklundTPR
brukar kolla in din tråd Tommy, det blir skitbra det här!
Hoppas du får mycket mos ur puffran! (håller tummarna för dig)
Mvh Rikard
Postat: tis jan 20, 2009 7:58 am
av Tommy Luhr
Tackar
Skall förhoppningsvis komma igång lite med allt nu strax.
Ligger hemma med feber och halsfluss så det är dålig motivation nu.
Skall ringa till landstinget nu och tvinga dom att laga mig, dom få ord halsen klarar av att säga hehe.
Postat: ons jan 21, 2009 3:20 pm
av Tommy Luhr
Börjar piggna till lite nu.
Skall se om inte motorn blir ihop plockad imorgon kväll.
Insuget skall jag och Ante (mest Ante) svetsa ikväll så det kommer nog en bild på det med:)