Jädrar i min låda vad man får tanka med sprit.
Vid senaste tankningen hade 635an tagit exakt 1 liter milen
MER än min BMW 120d, alltså 1,54 L/milen.
Då jag gillar bensin, har tanken på att "låsa" bilen till enbart e85 vart lite gnagande i bakhuvudet.
Har läst några Flexifuel diskussioner bla. denna.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 0&start=30
Jag vart dock osäker och fick plocka isär min box för att kolla hur den vart konfigurerad vad det gäller ingångar.
Lite minnes anteckningar för framtiden...
Det inringade chippet är Analog ingångarna och de mindre ringarna är analogkanalerna 5 och 6/7
Kanal 5 direkt ingång. (Använd nu)
(EC18 Pin 16)
Kanal 6 / 7 med Pullup till 5volt att använda som Digitala ing.
(EC 18 Pin 6 och Pin 12)
Jag slaktade en gammal sönder rökt askkopp, kände direkt igen lukten från när jag köpte bilen
Nu sitter där istället en ratt för att ställa in Basbränsle blandningen "Fueltrim" och även Choke "Crank_Pw"
Samt en lampa som varnar vid för magert lambda värde.
Tanken är att utgången till lampan även ska koppla ur laddtrycks styrningen, så att motorn går ner till grundladdtryck om det går magert.
Ett höftskott på inställningar, bilen startade iallafall på första försöket, med ett Reqfuel värde som borde stämma hyffsat på bensin.
Ute till höger ser ni analogingången som visar 4,29 volt.
Bränsle anrikningen är alltså ca. 36%.
Här är ett kort litet klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=7dgLAxX ... e=youtu.be
Motorn är varmkörd och står snällt på tomgång.
Titta på lambda värdet och framförallt EgoC: (Lambda korrektion)
Står det 096 drar motorstyrningen av 4 % av bränslet
Står det 110 Lägger motorstyrningen till 10% på bränslet.
Jag vrider på ratten och lambda regleringen tar hand om spännvidden på ca. 18%
Tanken är att man ställer ratten så att EgoC visar 100% då ska även VE mappen stämma på fullast utan lambda korrigering.
Utslaget är 270° eller "45minuter på klockan" och då stämmer 1% och 1 min nästan exakt så den är inte speciellt känslig.
Från lambda 0,85 till lambda 0,80 blir ju ca. "5 minuter" på vredet.
Nu är ju slaget från 95-143 % det kanske går att ändra till 100-140% och då blir det ytterligare lite mer finkänsligt.
Till denna ratten går det även koppla tändmappen, eller tex. Boosttarget, så man även kompenserar tändning eller laddtryck.
Tur man nästan har tom tank, så man kan prova lite Bensin igen
