Sida 90 av 124

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis dec 15, 2015 8:53 pm
av Daniel-635
Kallt, blåsigt och möss i musfällan, kort sagt det är vinter.

Med 635an har det inte hänt mycket det senaste, delvis för att jag byggt en Varmluftspanna.

En gammal 15 kW oljebrännare och lite diverse från skrotcontainrarna på jobbet.
Jag fick köpa lite termostater, överhettningsskydd och andra elprylar.
Och förstås lägga en massa tid på att bygga ihop grejorna.

Det började egentligen som en experiment men slutade som en hel panna. :wink:

En 350mm fläkt som varvar 2800 Rpm. sitter under brännkammaren, den blåser förbi en massa kanaler som jag svetsat kylflänsar på.
Utblåsnings temperaturen ligger på ca. 120°C när pannan är uppe fullt i temp.
Avgas temperaturen ligger kring 200°C så effektiviteten blev riktigt bra.

Bild

Värmer upp garaget från 4 - 17°C på 35-40 minuter. (~90 kvadrat)

Med lite värme i garaget vart det dags att börja med 635an.

Drivlinan är glappig, speciellt kardanen som gjort sitt, knutkorsen glappar rejält, och jag ser att även drivaxlarna är glappa i knutarna.

Avgassystemet och kardanen nedplockade, avgassystemet vägde jag av nyfikenhet strax över 30 kg :shock:
Perfekt att plocka ned i ett stycke :wink:

Bild




Jag har även tittat på drivaxlar, någon som har erfarenheter av Spidan Drivaxlar, bra eller anus ?
Verkar ju röra sig om renoverade axlar eftersom dom vill ha retur stommar.

http://www.mister-auto.se/sv/drivaxel/b ... 2_g13.html

1631:- per drivaxel (retur av stommar)

http://www.bildelaronline24.se/drivaxel/bmw/5-sedan-e28

Kan också vara dyrare 2300:- per axel också retur av stommar.

Nya BMW original kostar runt 5000:- st. så det är ju ganska stor prisskillnad.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons dec 16, 2015 7:42 am
av Kadett4wd
Du måste ju bygga lambdakorrigering på pannan ;)
Jag har det på min pelletsbrännare, besparade en hel del.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons dec 16, 2015 3:14 pm
av david945
Monterade ett par spidan axlar för 1årsedan till en kompis. Från samma leverantör som du länkade. Hittils har de funkat och damaskerna fortfarande hela (y)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons dec 16, 2015 3:17 pm
av knotan
Jag antar att du har kollat typ tyska ebay på delar??

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör dec 19, 2015 8:57 pm
av Daniel-635
Hmm, tänkte inte på .de nu fick jag ju fler uppslag.

Det finns ju uppenbarligen lösa knutar att köpa, SKF knutar hos Mister auto kostade 700 eller 753:- st. då blir det ju faktiskt billigare.

Dock verkar det vara ett mindre mysterium vilka jag ska ha, tydligen finns det 24 eller 33 splines drivaxlar till e28 e24 och det är inte glasklart vilka årsmodeller som har vad.

Här är mina isärplockade, det har börjat gå bitar ur den härdade ytan, och dom är rejält glappa.

Bild

Mina drivaxlar är tillverkade 1986 06 men är 24 splines.

e34an har samma knutar som den nyare e28 modellen.

http://www.mister-auto.se/sv/ledsats-dr ... 46_g5.html

Bild



Och dessa är då de äldre med 24 splines.

http://www.mister-auto.se/sv/ledsats-dr ... 45_g5.html

Bild

Men tittar man på bilderna så ser VKJA 8809 inte rätt ut frågan är om SKF har fuskat lite och använt en annan bild, för utseendet på damasken och locken ser inte rätt ut.

Är det någon här som har koll på modellerna på drivknutar, och om VKJA 8809 passar på 24 splines e28 axlar ?
Har e34 33 splines på sina drivaxlar ?




Sen till ett lite udda inköp.

Som genom någon form av skänk från ovan snubblar jag på en Kardan axel på Bildelsbasen.
Den är felmärkt har fel artikelnummer och är till en e28 av 1988 års modell står det.

Men det står att den är L=1522 och min är 1532 lång.
10 mm. är ju fasen inom felmarginalen tänker jag.

Chansar och beställer, priset är så lågt att det inte går att missa 500:- + frakt på 470:- :shock:
Detta pris inklusive stödlager och Hardyskiva.

Så nu har jag en NOS kardanaxel till en e24, notera skillnaden på främre kardanröret 50mm på gamla och 60mm på den nya.

Bild

Den kommer ifrån Norrbottens bildemontering och är helt ny, tydligen köpte dom upp ett gammalt lager med BMW reservdelar.
Hardyskivan är gjuten 1999, så den är ju bara halvgammal.

Jag kommer troligen svarva en distans för att länga det där 10mm som saknas, men på en standard bil hade man ju bara kunnat dra isär splinesen.

Bild

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör dec 19, 2015 9:48 pm
av Vr6_mannen
Den där varmluft panana skulle man viljat sett ritning på :) fundera sj på bygga något sånt

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön dec 20, 2015 9:41 am
av fugazi
Är det inte lättare att bygga en "stöddig" hardyskiva som är 10mm längre än orginal?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön dec 20, 2015 11:10 pm
av stefanfloden
Hardyskivan från M5 e34 tror jag ska vara 5mm tjockare. Dom sista 5mm borde du väl kunna dra ut i splinsen?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån dec 21, 2015 7:36 pm
av Daniel-635
Pannan då, jag har inga ritningar/skisser utan byggde i ren iver och konstruerade allt eftersom.

Under ser den ut såhär, med fläkten som blåser.

Bild

Enda bilden jag har på den, som visar brännkammare och rör, det är påsvetsat mycket mer kylflänsar senare.

Bild

Brännkammaren är ett 180x180 rör med 6mm gods, sen är det 100x100x4 och de rektangulära rören är 60x40x2

Sen är det monterat styrplåtar som tvingar runt kylluften, gröna nedan, blåa pilar luftflöde.
Avgasröret är ett 2,5" rör.

Bild


Skulle jag byggt om den nu, skulle jag nog göra en något större brännkammare, då den har lite tändproblem ibland.
Det verkar som att tryckstöten blir så hård att den ibland vill brinna baklänges, och då kan låga börja fladdra.
Luft inställningen blir ju också lite extra påställd när man inte har någon skorsten med drag, utan mer tvingar ut avgaserna genom ett rör.

Kadett4wd, jag tunear brännaren med EGT mätare istället för lambda. :hihi:


Nåväl tillbaka till 635an.

Jag har tittat lite på Hardy modifiering också, men det beror lite på hur placeringen på stödlagret hamnar också.
Det är ganska enkelt att svarva till en adapter där bak, och det försvagar inte konstruktionen nämnvärt.

Stefan 5mm isär dragning av Splinesen är säkert ok, men nu fick jag ju med en ny hardyskiva, och vi smålänningar försöker ju leva upp till det snåla rykte vi har :wink:

Ett tredje jobbigare alternativ är att flytta hela diffklumpen 10mm framåt, det skulle ge extra bra plats till en justerbar rör krängare till bakvagnen...

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons dec 30, 2015 8:41 pm
av Daniel-635
Under ledigheterna har jag fixat mig en kardanförlängning.

Började med en 15mm platta, och borrade lite i den.

Bild

De mittersta hålet konförsänkte jag, så jag kunde centrera upp det exakt på en svarvad kona i svarven. (m16 långmutter bara)

Bild

Efter svarvningen vart det tillbaka till fräsen för lite lättning.

Bild

Och så det färdiga resultatet.

Bild

Det krävde också en ombyggnation av Kardanringen, då denna kardanen vart 10mm grövre, men det fastnade aldrig på bild.

Det är nu monterad på bilen och eftersom drivaxlarna är demonterade passade det bra att starta upp motorn och prov varva kardanen.
5500 rpm på 5an borde ge 6500 rpm. på kardanen.
Det dånar och lever om rätt bra utan avgassystem i ett litet garage, men det verkade gå vibrationsfritt iallafall :thumbright:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons dec 30, 2015 9:38 pm
av Micke K
Gediget hantverk inga CNC fräsar här.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons dec 30, 2015 10:43 pm
av Toni
Nice!!!

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons dec 30, 2015 11:04 pm
av Pimpolainen
Fan jag vill också visa bilder på så fina bitar, men det blir inte lika fint när jag hyvlar med vinkelslipen!! :)

Gott nytt år på dig Daniel! 8)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons dec 30, 2015 11:13 pm
av bmw02touring
Snyggt jobb som vanligt!

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor dec 31, 2015 3:07 am
av Husse1
Fy f-n vilket perfekt och vackert bygge.
Önskar man hade haft bara hälften så nice finisch på sitt eget bygge.
Men jag kan i alla fall komma med ett litet tips ang. ändmutter till 044 pumpar.
Då alu i de billigare såna reagerar med E85, så ville jag ha min i stål.
Till min glädje så var ju gängan M12 x 1,5.
En fräsch överbliven kupolhjumutter till Opel, sattes upp i svarven och svarvades av till lämplig längd.
Passar perfekt och blev super tätt utan att behöva dra den med våld.