142 '69 - Busbil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Var ute ikväll och kletade dit underredsmassa överallt. Skitjobb, men nu är underredet KLART :D !
Bild
Bild
Eller ja helt klart är det väl inte, ska spraya rostskyddsolja inuti balkar och hålrum också.

Terapiarbete i form av att fräscha upp fälgarna :roll:
Bild
Ska försöka lacka de andra tre imorrn, sen ska de faktiskt på bilen så att man kan rulla ut fanstyget i helgen! Dock med det enda syftet att få in traktor+plog i verkstan..

Fick en jävligt dum idé för någon vecka sen också...
Bild
Att man inte kan ge fan i att slösa tid på sånt här skit :evil: Gjorde lite tafatta försök att "centrera" grillen och sen fästa lyktpottorna på något mongosätt... Vet inte riktigt om jag orkar hålla på att klabba mer med sånt här trams, vore nog vettigare att gräva fram lite pengar och köpa bättre beggad front+framskärmar.

//Glufsen
benkoilovikka
Forumsberoende

Inlägg av benkoilovikka »

ja du har då gkort ett jä__a jobb mendu har lärt dig av det och fått en ok bil så du fick iaf nått men keep up the good work :thumbright: :thumbright:
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

He he :hihi: :hihi: :hihi:
Du byter ut hela bilen under och så, men vill köpa begagnade grejer nu, börjar du krokna nu?? :wink: :wink:
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Benko i LOVIKKA skrev:ja du har då gkort ett jä__a jobb mendu har lärt dig av det och fått en ok bil så du fick iaf nått men keep up the good work :thumbright: :thumbright:
Tack! Ja lärorikt är väl bara förnamnet, hade fan knappt hållt i en vinkelslip när jag började :hihi:
Mats_L skrev:He he
Du byter ut hela bilen under och så, men vill köpa begagnade grejer nu, börjar du krokna nu??
Jag är snål som fan :wink: Flång nytt frontparti (front, två framskärmar) kostar nog trippelt mer än vad den här bilen är värd, så det går bort. Får jag inte tag i något vettigt får jag väl punda ihop fronten bäst det går...Funktion före form :P

Var ute ikväll och monterade dit tvärstag+balk bak, gick bra efter lite övertalning med släggan. Ryckte även bort lite rostiga bromsrör och krafs, ska försöka se över vad som ska bytas ut i veckan.
Måste börja slipa också :doh: Är ju en del att spackla...
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

fasen vad du ligger i. När är det beräknad premiärtur då?
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Mats_L skrev:fasen vad du ligger i. När är det beräknad premiärtur då?
Premiärturen skedde redan 2005, sen skruvade jag sönder en fullt fungerande bil alldeles i onödan :doh: Dock vore det alldeles underbart att sladda runt på gårdsplanen igen innan det här året är slut... Vilket är föga sannolikt, men hoppas kan man ju alltid.

Idag monterade jag dit stötdämpare och fjäder på ena sidan (bak), hann inte med den andra sidan då jag fick brottas och jävlas med mitt hemmagjorda stötdämparfäste samt egenhändigt tillverkade fjäderbricka :doh: Imorrn ska resten dit, sen ska skiten ner på backen och slipas/blästras. Lack är prio Nr 1 nu...
Ivar
För mycket laddtryck

Inlägg av Ivar »

"Jag är snål som fan :wink: Flång nytt frontparti (front, två framskärmar) kostar nog trippelt mer än vad den här bilen är värd"

Det er bare du selv som kan sette verdien på ditt eget arbete, jeg beundrer ditt pågangsmot! ikke gi opp! til slutt står bilen der med lack og alt, verdt ditt arbeid i gull, om du forstår
:thumbright:
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
PeddaIndian
Lite mer laddtryck

Inlägg av PeddaIndian »

ser jäkligt bra ut, lycka till med resten :)
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

PeddaIndian skrev:ser jäkligt bra ut, lycka till med resten :)
Tack! :)

Bakvagnen ihopmonterad igen, fjädrarna får nog sitta kvar ett tag, men stötisarna måste nog bytas.
Bild

Ser ju lite kuligare ut med fräscha däck:
Bild

...dock så är jag lite oroad över det här:
Bild
Bild
Tror jag måste flytta in nedre delen av skärmkanten en bit, känns inte bra det där...

Sen så hoppade lilla hunnförtin ner på backen, lite rostfriare mot vad den var när den hoppade upp på pallbockar!
Bild
Bild

Så här kan en fattig bondson sitta och drömma sig bort om långa bredställ med en mattsvart dräpare, på någon ödslig och stor parkeringsplats någonstans i Sverige...
Bild

//Glufsen
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Riktigt bra mannen!!
Då är det bara att pensla på lite färg och montera detaljer he he :thumbright: :thumbright: keep up!!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Har inte läst igenom hela tråden, men bara rostlagningen på de sista sidorna är rätt strongt gjort :thumbright:
Särskilt förundrad blir jag, som är allt annat än volvofantast (snarare motsatsen), när du lägger ner allt detta arbete på en 140 :shock: Personligen skulle jag väl ställa upp i ett demolition derby på sin höjd med en sån :hihi:

But beauty is in the eye of the beholder sägs det ju och du kommer må riktigt gott när du rullar ut från bilprovningen med blankt papper :wink:
LarC

Inlägg av LarC »

Det börjar ta sig! :thumbright: :D
När du är klar med den där så kan vi ha en spontan 140turbo träff här i lid.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Mats_L: Tack :thumbright: Njaa hehe karossen blir nog under omständigheterna seriöst lackad, ska försöka tvinga en bekant som är billackerare att lägga på några lager med en 2k mattsvart färg som heter John Deere Blitz Black.

Wikimoe: Hehe ja det blev en 140 för att jag fick den gratis och planlöst började riva lite i den, sen när svets- och plåtkunskaperna ökade en smula så gjorde även hoppet om att göra bil av aset det. Blankt Papper är väl huvudmålet just nu ja, sen efter (om) det vore det kul att ge sig in i turbokonverteringens magiska värld...

LarC: Tack! Ja det vore kul, sen börntävling inne i Nyköping :hihi:

//Glufsen
Användarvisningsbild
Luddfig
För mycket laddtryck

Inlägg av Luddfig »

LarC skrev:Det börjar ta sig! :thumbright: :D
Haha fortast 0-100km/h på lid raceway?
Nu börjar det bli ett bra gäng från nyköpings trakten här.
Så en träff i sommar tycker jag det ska bli iallfall!

MVH//Ludde
LarC

Inlägg av LarC »

Luddfig skrev:
LarC skrev:Det börjar ta sig! :thumbright: :D
Haha fortast 0-100km/h på lid raceway?
Nu börjar det bli ett bra gäng från nyköpings trakten här.
Så en träff i sommar tycker jag det ska bli iallfall!

MVH//Ludde
ja blom får komma förbi med sin trackbite(bladsaft) och så har vi ju ordentliga bilar att preppa banan med i år. :hihi:
Nej men allvarligt så börjar vi ju som sagt bli några stycken knäppgökar från och runt Nyköping nu. Så det börjar väl bli dax att dra ihop en träff.
Men det kan vi ta senare i vår, nu är det bara hardcoremek som gäller.
Så får vi ta det i en egen tråd och inte glufsens.
Skriv svar