Sida 10 av 25
Postat: tor apr 19, 2007 8:50 pm
av MB 4 ME
ah va fasn. Ja va ut en till sväng till garaget å kapa lite. Gjorde plats för inloppet till turbons luftfilter. 4" . Och joo, det kommer att måsta snickras ur lite ur huven. Lite odiskret, men det känns inte som att resten av bilen e diskret. Det blev som också bäst att ha luftfiltret där batteriet tidigare satt. Jag får ju också det lite avskärmat från motorrummets värme. Luften till filtret kommer jag att ta in från et typ av scoop på huven. Jag får se hur det blir utformat.
Imorgon ska jag smyga in på wiist här i lycksele å beställa lite mera rörgrejjer.
Jag tänker sätta dit kantlist på plåtkanten så det inte ser så skarpt ut.
Dags för kvällsfika!
Postat: tor apr 19, 2007 8:54 pm
av Erik.H.A
Ser bra ut. Börjar ju ta sig. Jag kommer hem imorgon så ska du få lite mera teoretiska tips

bra jobbat fortsätt så!
Postat: tor apr 19, 2007 11:48 pm
av Sleeper_86
gillar texten på ventilkåpan..

Postat: fre apr 20, 2007 5:40 am
av MB 4 ME
Ah, de e inte en reservdels motor jag bygger på

. Den där kåpan kommer från en annan motor jag har ståendes här runt knuten.
Postat: fre apr 20, 2007 8:46 am
av Hubbares
Ser ju kanoners ut de där! Man skulle ha vart ner till Lse nån helg då man är hemma så man fått se på vidundret

. Kanske man får lämna in golfen hos dig så man får lite mer tryck i den?

.
Postat: fre apr 20, 2007 12:50 pm
av knasen44
har läst igenom hela tråden och ser vilket jobb du har lagt ner på bilen, bra jobbat!
vad är gjort med ockelbon? (en orginalare går inte precis på rullen

)
Postat: fre apr 20, 2007 3:09 pm
av MB 4 ME
Tack så mycket! Alltid roligt me komments.
Hubbe: Jovisst det e bara att komma. Du skulle bara ha haft kvar muschen å skaffat dig en röd keps först. Vi får väl förena nytta me nöje å ta nån pils också då.Å golfen ska väl vi lätt kunna få lite mer tryck i!
Knasen: Ang ockelbon så är dem rent motormässigt orginal.Endast lite tillstökat i variatorerna e gjort. Mattan kommer från en rx1mountain. 388 lång 38 bred å 5,1 hög. Första gången jag var ute å provade ockeln i en backe så gick den tandade remmen av i drivlinan.Det blev helt enkelt för mycke bett i mattan kombination me motoreffekt, hehe. För ockelbo hade ett tag en bred tandrem istället för kedjehus. Så det har jag också byggt om till kedja.
Jag får se om det blir ett motorbyte i skotern till nästa år, eller om det rent utav blir skoterbyte. Men om det blir motorbyte så siktar jag helst på en vätskekyld 500. typ 494 rave skulle sitta fint....
Postat: fre apr 20, 2007 5:35 pm
av j björk
Det går frammåt ser jag
Hur har du tänkt att göra med luftfördelningen kompressor/turbo?
Själv hade jag tänkt att man kunde ha som en backventil paralellt med kompressorn, så att är trycket högre efter kompressorn till motorn är ventilen stängd.
Då går all luft genom turbon, (som inte laddar något speciellt) vidare genom kompressorn.
När turbon börjar ladda mer än kompressorn öppnar ventilen och släpper luften förbi kompressorn fram till motorn.
Hade jag inte varit så kass på datorer kunde jag ha gjort en liten principskiss

Postat: lör apr 21, 2007 12:24 am
av Erik.H.A
j björk skrev:Det går frammåt ser jag
Hur har du tänkt att göra med luftfördelningen kompressor/turbo?
Själv hade jag tänkt att man kunde ha som en backventil paralellt med kompressorn, så att är trycket högre efter kompressorn till motorn är ventilen stängd.
Då går all luft genom turbon, (som inte laddar något speciellt) vidare genom kompressorn.
När turbon börjar ladda mer än kompressorn öppnar ventilen och släpper luften förbi kompressorn fram till motorn.
Hade jag inte varit så kass på datorer kunde jag ha gjort en liten principskiss

Jag svarar och hoppas det är Ok. Om jag förstår din beskrivning rätt så är det så Anton ska köra, typ Lancia S4
Postat: lör apr 21, 2007 8:14 pm
av peder
Om ni minns Ronnie Hilmerssons gamla manta, med turbo och kompressor, så var det så han körde också. finns lite fina bilder på hans hemsida om jag inte minns fel.
//Peder
Postat: lör apr 21, 2007 10:35 pm
av j björk
Hade inte hilmersson spjäll och grejer överallt som släppte ut trycket från kompressor osv.?
Jag tror inte det behöver vara alls så avancerat.
Postat: sön apr 22, 2007 1:48 am
av MB 4 ME
peder skrev:Om ni minns Ronnie Hilmerssons gamla manta, med turbo och kompressor, så var det så han körde också. finns lite fina bilder på hans hemsida om jag inte minns fel.
//Peder
hilmersson körde med fler själl å grejjer. Ja kör inte som han gör ,utan jag kommer att köra med endast ett spjäll. Det blir mindre avancerat å lättare att tuna in samspelet mellan komp å turbo. Dvs så kommer jag att använda samma funktion som lancia körde med ett tag innan det blev förbjudet.
Postat: sön apr 22, 2007 7:00 am
av peder
Ok, har inget direkt minne av hur Lancia körde på sina bilar, finns det nåt funktionsschema?
//Peder
Postat: sön apr 22, 2007 10:21 am
av MB 4 ME
Erik.H.A:
Hmm, jag ha ju inte ens paint på datorn så jag hoppas att du skulle kunna rita upp en principskiss åt mig.
Postat: sön apr 22, 2007 10:03 pm
av Erik.H.A
Hoppas ni fårstår min snabbt ritade principskiss av turbo/kompressor systemet
där det står ev tomgångs evakuering är en grej som kanske behövs för att släppa ut luft på tomgång. Finns inget gasspjäll på antons diesel. Den evakueringen styrs troligen elektriskt på denna bil.
Backventilen för att inte kompressorn ska ladda till tillbaka till intercoolern när inte turbon arbetar.