Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

En timme till (tur att jag inte räknat alla...) lagd på bilen. Det känns helt obegripligt att Sparcostolen med OMP skjutbart underrede passar i original fästpunkter. Mycket tack vare att Ford varit förutseende nog att göra dubbla hål i framkant :-)

Däremot blir det trångt på höjden, men så var det tidigare också. Jag tror att jag kan tilta stolen mer bakåt och köra med en rattspacer så ska det nog fungera.

Eftersom jag är relativt kort vill jag ha skjutbart underrede för att andra (Bilprovningen...) ska kunna köra bilen också. Det underlättar också när man ska skruva tycker jag.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Nu har jag fått stolen där jag vill ha den, och det betyder att jag fortsatt måtta för bågen. Det är inte riktigt lätt. Caprin har extremt oregelbunden form på golvet där bak.

Bild

Inte så lätt att se men det finns inte en rak golvbit nånstans. Eftersom profileringarna i golvet ger stadga vill jag inte heller kapa bort allt och ersätta med en rak plåt.

Det finns egentligen två alternativ som jag ser det.

Nere på golvet:
Bild

Höjdskillnaden är cirka 50 mm som man får bygga upp, det är okej inne i bilen men lite bökigare under. Formen gör att det inte skulle vara så enkelt (tror jag) att bocka en 3 mm plåt under golvet som följer formen.

På balksystemet:
Bild

Hörnet är en relativt plan yta rakt ovanpå de kraftigaste av alla balkar där bak. Bygger man upp en låda där blir det stadigt, det är i alla fall min bedömning. Dessutom inkräktar bågen inte lika mycket på utrymmet för 3-punktsbälte. Men ska man dra bultar rakt igenom balkarna, så blir de låååånga.

Bild

Det är drygt 120 mm ned till golvnivå. Visst funkar det om man lyckas borra rakt och sätta i stödhylsor. Men det känns som en sådan här:
Bild
lösning blir lika stark... Hoppas bara våra DR-besiktningsmän håller med...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Jag pillar på med min båge.

Det blev konsoler med hylsor för skruvarna genom golvet.

Först inpassning av bågen...

Bild

Bild

Rätt okej passform trots att det är mätt rätt fort och bågen är bockad av Finess i Eskilstuna. Den kunde varit lite mer bredbent men passningen mot taket är faktiskt lysande.

Det var inte så lätt att borra rakt 160 mm genom balkar och dubbelplåt. Men...skam den som ger sig!

Bild

Locket på:

Bild

Dit med bågen igen, och svetsa!

Bild

Bild

Då är det dags att bestämma sig för bakåtsträvorna. Jag kan antingen dra dem till hjulhusen (då blir det kanske 45 graders vinkel) eller till infästningarna för coilovers bak. Det är ju å ena sidan bra att knyta ihop infästningarna för hjulupphängningarna, å andra sidan tar stöttorna mer plats och blir längre då. Jag ska testa lite varianter så får vi se. Bågen ska gå att skruva ur bilen och det ska gå att lasta lite däck och sånt...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Nu är en milstolpe - en stor milstolpe - passerad! :-)

Bild

Breddningen på bakskärmarna är plastad på plats. Tomas från RP Glasfiber kom ned från Kalix för att visa hur det ska gå till. Vi körde ett maratonrejs i garaget torsdag-fredag, och plötsligt känns bilen mycket närmare "körbar".

Bild

Det var riktigt värdefullt att ha Tomas till hjälp, det märks att han är rätt bra på glasfiber...

Bild

Bild

Båda breddarna sitter på plats och det är grovslipat och klart. Lite spackel och färg bara så... ;-)

Kvaliteten på plasten (från Fibresports i England) var riktigt bra. Det var mer jobb med att rätta till karossen, slipjobbet för att få plasten att fästa avslöjade ett buligt vänster bakhörn. Hjälpligt uträtat men någon har tidigare gjort en riktigt bra spackeljobb. Ett par-tre centimeter på sina ställen men det såg kanonbra ut. Inte hade det rostat under heller så man kan väl inte klaga. Men plasten ska ju sitta fast så det var bara att göra om.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av MotorKnyttet »

Nu vill vi se lite uppdateringar här Gustaf, Jag vet nog att det filats en del sen sist. :hey: :wink:
Lägg gärna upp nya bilder på RS-breddningen, (alla äldre bilder e ju puts väck :( ) och främre bärarmarna. :thumbright:

Hade gutt.
Mvh// Tobbe P
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Bilderna är väck för att min hemsida är väck, på grund av att mitt webbhotell inte betalat domänen trots att de lovat göra det. Tyvärr har de också noll lust att hjälpa mig fixa problemet. Det är trist eftersom jag trodde att ägare och vd på webbhotellet var en kompis :-(

Just nu hinner jag inte lägga upp bilder på annat sätt heller. Men jag har precis lackat underrede, hjulhus etc. och inne i kupén. Karossen ska slipas en gång till och slutspacklas lite innan jag lägger slipgrunden...och sedan ska det lackas :-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av MotorKnyttet »

Trist med hemsidan. :( Ännu tristare med folk som man tror å litar på som sina vänner, visar sig vara sämre bekanta. Usch!!! :thumbdown:

Men det låter mycket trevligt att det börjar närma sig lackering tycker jag, den blir svart får jag hoppas, för Caprins former (specielt med RS-bräddningen) gör sig så bra i just svart, (tycker jag iaf. då jag haft en svart Capri MK.III 2.0S).
Du bara måste få upp lite nya färska bilder på skapelsen när den är lackad, så jag kan sitta och gråta i vild förtvivlan över att jag sålde min pärla till en klåpare, den afffären har jag ångrat i tjugo år nu. :hihi:

Hur kommer du att lösa det med bärarmarna fram, blir det bakåtriktat stag med knivhängare framför balken eller kommer krängaren hamna bakom? Kommer ihåg att jag va inne på någon form av bärarm med bakåtriktat stag till karossen, minns att jag irriterade mig på instabila hjulställ vid kraftiga inbromsningar.

Kip it up. :thumbright:

MVH// Tobbe P
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Färg är inte 100% spikat, det kanske får bli en överraskning :-)

Jag har laborerat en del med framvagnen och har prylar både för att bygga compression struts (bakåtriktade stag) och tension struts (framåtriktade). I teorin är tension struts bättre (ett rör är starkare i drag, krafterna kommer in i karossen där Ford tänkte sig det), men då blir det trångt med kränghämmare framför hjulen. Bakom vet jag inte om den ryms utan att ha motor och låda på plats...

Jag har förberett karossen så jag kan göra på båda sätten, vi får helt enkelt se. Det kan bli så att jag provar båda varianterna för att se vad som eventuellt skiljer.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Nu har en milstolpe passerats - jag har lagt slipgrund på de första karossbitarna. Framskärmar, frontplåt och frontspoiler, närmare bestämt.

Det är första gången jag försöker lacka "på riktigt" och jag vet inte vad jag ska säga om resultatet...det känns som ytan är rätt ojämn, men den ska ju slipas...hm.

Jag orkade inte fota efter att jag gjort rent sprutan, det kommer kanske imorgon.

Att lägga upp planer är farligt men den 9/3 åker jag till Kanada en dryg vecka. Det skulle vara grymt skönt om hela bilen hade slipgrund innan dess...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Toffe »

Slipgrunden blir inte slätt, skit i ytan när det gäller den! se till å lägg flera tunna svängar så de täcker tidigare sliprepor!
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av SRyLul »

therealpinto skrev:Bilderna är väck för att min hemsida är väck, på grund av att mitt webbhotell inte betalat domänen trots att de lovat göra det. Tyvärr har de också noll lust att hjälpa mig fixa problemet. Det är trist eftersom jag trodde att ägare och vd på webbhotellet var en kompis :-(
...
/Gustaf
Vad har hänt med det gamla domännamnet? Används det av nån annan, eller är det till salu? (Edit: kollade upp det själv)
Om det "bara" är domänen som är omöjlig att få tillbaka, så finns ju alla bilder kvar på webbhotellets server?
Det behövs ett nytt domännamn och en del länk-uppdatering i dina trådar, sen är allt uppe igen.
Fast... det är ändå mycket arbete för dej, du är ju aktiv i andra forum med.

Du har PM.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Domännamnet har nån "stulit", får väl se om det blir ledigt i höst igen?

All data finns sparad så om någon skulle ha lust att vara min webmaster är tjänsten ledig :-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Kadett4wd »

räcker det inte med ipnummer i länken istället för domännamn?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Vet ej ;-)

Jag är bättre på bilar än på datorer...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av Kadett4wd »

tror det blir så att du måste veta exakt var mappen med bilder ligger i servern för att kunna peka med Ipnumret.

typ http://212.112.179.30/docs/bin/therealp ... titled.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Obs!! Väldigt påhittat adress... ni lär inte hitta nåt där *S*
Är säkert nån mer kunnig på området än jag,, jag måste juh väcka upp allt igen om jag ska kunna peka exakt till dina bilder *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar