Sida 10 av 36

Postat: mån okt 15, 2007 3:59 pm
av johanedstrom
hejdu.. :)
blev det nån ledig-vecka att spendera i garaget? isåfall vill vi ha lite uppdate!!

Postat: mån okt 15, 2007 6:11 pm
av Nicklas Eriksson
Edström: Vassego! Btw, köpte bilmatta på jowa, blev svart till slut. Men det är några dar bort innan jag börjar meka med det.

Bild
Kardantunnel målad... ser på bilden att jag missat en fläck :doh:

Bild
Grundmålat fjäderbenen, det visade sig dock att ett hjullager var slut när jag tog isär, så det blir köpa biltemas bästa :)

Bild
"Asfaltsmatta" klistras på. Gick bättre än förväntat med värmepistol. Fem rutor hittils, blir nog en till.

Bild
Opelfjädrar VS Ambulansfjädrar


Bild
Kapade Ambulansfjädrar VS Opelfjädrar

Bild
Mer målarfärg...

Bild
Bakaxel på plats, monterat nya bromsbelägg, klistrat silikonpackning och fyllt på med ny transmissionsolja. Bara tre saker kvar; bromsledningar, lite pill med handbromsvajern och att dra åt alla bultar.
Jo, det är ambulansfjädrarna som sitter där.

Bild
Framvagn monterat, bromsservo, styrväxel och rattstång.
Nu har jag äntligen fått plocka fram mina röda fjädrar :)
Ska bli mycket intressant vad 40 mm sänkfjädrar gör på den här kärran.

Bild
Rattstång och pedaler på plats :) Känns riktigt bra att få dra åt bultarna ordentligt överallt :)
Har börjat montera isoleringsmatta (från volvo 240) som förhoppningsvis ska bidra till en trevligare ljudnivå :)


Imorgon ska jag upp igen och filosofera vidare på hur jag ska dra bromsledningarna. Har inte hittat den där klockrena lösningen, men fram kommer jag nog att dra ner ett rör till vänster fram, grena och dra vidare på framsidan av framvagnsbalken till höger sida. Bak har jag inte ens börjat fundera på än. Lekt lite med koningsverktyget och bockningsverktyget idag för att se hur det fungerar. Aldrig kört såna förut :lol:

Slicksen är till salu, ett av två stora bakslag. De finns enda chansen som finns att det ska rymmas är att svetsa igen bulthålen i fälgarna och fräsa av 20 mm bakifrån och sen borra upp hålen igen. Känns lite väl omständigt.

Nästa bakslag är att stötdämparna som jag köpt på biltema (och monterat) visade sig vara för långa. Smart som jag var så kollade jag ju inte upp det då jag köpte dom, så de har legat i kartong nu i tre månader.
Ca 8 cm för långa. Surt.

Postat: mån okt 15, 2007 6:30 pm
av johanedstrom
tack för den!! ser mycket bra ut!
nu väntar jag bara på dubbelturbo 6an :)

Postat: mån okt 15, 2007 7:45 pm
av j0jje
Ser riktigt bra ut! nog verkar det som du kan köra lite till sommarn alltid :hihi: Forsätt så!

Postat: tis okt 16, 2007 6:39 pm
av Nicklas Eriksson
jo, om inget oväntat händer så borde jag kunna få provgasa till sommarn :) siktar då på att besikta SFRO 2:a + SBP under nästa sommar. Men om det blir nå särskilt mycket kvar att sommaren att gasa på är en annan femma...

Idag har jag sorterat bult och lekt mini-rörmockare.
Hämtade lite blandlådor från diverse skrotningsprojekt, tänkte det är billigare att köpa en sortimentlåda och sortera än att köpa nya bultar :)

Bild
It begins...

Bild
Nästan halvägs... eller inte...

Bild
Efter totalt 1½ timma så...

Bild
Var ner och snackade med gubbarna på smedjan och letade lite i deras mini-rörmockerisortiment då jag hittade lite annat godis. Låg i en väldigt dammig låda, gissningsvis sen lääänge. De röda är 60 mm kortare än de som sitter där nu. Men de blå var samma längd som de som sitter på nu.
Surt på de röda då de var ställabara :(

Bild
Rörmockeri...

Bild
Jag är inte särskilt stolt, men det funkar... förhoppningsvis.
Har inte riktigt kommit överens med koningsverktyget ännu.

Bild
De var de här som faktiskt gjorde att jag inledde sorteringen, för jag visste att jag hade sparat de här nånstans. Så the-million-skruvar-question lyder: Vad är det här? :lol:

Postat: sön okt 21, 2007 1:29 am
av Roger Persson
Riktigt fin kardantunnel du knåpat ihop.. :)

Fränt bygge.. :)

Postat: sön okt 21, 2007 9:22 am
av Nicklas Eriksson
B20TicPower skrev:Riktigt fin kardantunnel du knåpat ihop.. :)

Fränt bygge.. :)

Tackar! Kardantunneln blev rätt bra till sist, men jag skulle gjort den med fyrkantsprofilerna på insidan istället som jag hade tänkt från början. Men i stridens hetta blev det såhär.

Postat: sön okt 21, 2007 9:49 am
av Nicklas Eriksson
Kom ju på att jag sladdade in lite bilder igårkväll.
Skulle på biltema i torsdags och köpa 2 bromsrörsnipplar och en lite påse med bromsrörsclips.

Bild
Hur gick det här till? :doh: :)

Bild
Bromsbeläggen hittade jag på volvo, biltema hade bara fasade belägg och det går ju inte för sig. Maximal yta mot skivorna vill man ju ha.

Bild
Nya bromssköldar. Hade totalt missat att de fanns på biltema, och för det ringa priset av 99 kr st så finns det ingen chans att jag putsar till de gamla.

Bild
Ny skiva, nya belägg, ny bromsslang, ny bromssköld, ny stödtämpare och ny fjäder. Nästan helrenoverat.

Bild
Den här sidan fick nytt hjullager också, men det kan nog hända att jag lyckades misshandla det nya också :doh: Men nu vet jag då hur man inte ska göra. Blir då inte att byta nåt fler föränn det är provkört.

Bild
Lackboxen 8) och fästena till bromslang <-> bromsrör kopplingen.

Bild
Drog bromsrör bakåt igår också. Grubblade ett tag innan jag tillslut bestämde mig för att använda de befintliga "fästena". Hittade en lämplig plastslang som jag drog över bromsröret.

Postat: sön okt 21, 2007 12:06 pm
av Amazon221
så snyggt, vill nästan stjäla bilen av dej :P hehe, längtar till att få se det färdiga resultatet

Postat: sön okt 21, 2007 3:01 pm
av Cpt Tuttle
Hmm, med andra ord så går Volvo 7/900 bakfjädrar att använda på en Rekord C, för fjäderfästen, bärarmar etc. där bak är väl ännu original? :roll:

Har du koll på om de är hårdare eller så? Lär ju iaf. vara lättare hitta såna i diverse roliga varianter...

Postat: sön okt 21, 2007 6:30 pm
av Nicklas Eriksson
AsconaXtreme skrev:så snyggt, vill nästan stjäla bilen av dej :P hehe, längtar till att få se det färdiga resultatet
Tackar tackar, jag kan säga att jag längar lite också ;)
Cpt Tuttle skrev:Hmm, med andra ord så går Volvo 7/900 bakfjädrar att använda på en Rekord C, för fjäderfästen, bärarmar etc. där bak är väl ännu original? :roll:

Har du koll på om de är hårdare eller så? Lär ju iaf. vara lättare hitta såna i diverse roliga varianter...
You got it :) Inget är förändrat förutom att jag kapade av sista kröken på fjädern (och lite till :) ) som hade mindre diameter. Ambulansfjädern har jag antagit är hårdare än en vanlig 7/900 bakfjäder då totalvikten är 1 ton mer. Sortimentet är garanterat större än till Rekord C iaf.

Postat: sön okt 21, 2007 8:29 pm
av Maruder
Är det dom där "standard" 5mm alu spacers du har? Måste ge ett varningens finger i så fall, det är VÄLDIGT varierande kvalite på dom. Så här såg en av mina ut efter en sommar, inte konstigt att bilen slingrade sig..

Bild

Åtdraget med handkraft är det också...

I övrigt är det tummen upp!

mvh

Postat: sön okt 21, 2007 9:12 pm
av Cpt Tuttle
piraten skrev:
AsconaXtreme skrev:så snyggt, vill nästan stjäla bilen av dej :P hehe, längtar till att få se det färdiga resultatet
Tackar tackar, jag kan säga att jag längar lite också ;)
Cpt Tuttle skrev:Hmm, med andra ord så går Volvo 7/900 bakfjädrar att använda på en Rekord C, för fjäderfästen, bärarmar etc. där bak är väl ännu original? :roll:

Har du koll på om de är hårdare eller så? Lär ju iaf. vara lättare hitta såna i diverse roliga varianter...
You got it :) Inget är förändrat förutom att jag kapade av sista kröken på fjädern (och lite till :) ) som hade mindre diameter. Ambulansfjädern har jag antagit är hårdare än en vanlig 7/900 bakfjäder då totalvikten är 1 ton mer. Sortimentet är garanterat större än till Rekord C iaf.
Så kapar man bort kröken så är fjäderns diameter samma som Rekordens med andra ord? :thumbright:

Postat: sön okt 21, 2007 9:23 pm
av Nicklas Eriksson
Cpt Tuttle skrev: Så kapar man bort kröken så är fjäderns diameter samma som Rekordens med andra ord? :thumbright:
Gode nära iaf, det är liiiite större ytterdiameter på fjäden, men absolut inget som hindrar att den passar på bilen.
Maruder skrev:Är det dom där "standard" 5mm alu spacers du har? Måste ge ett varningens finger i så fall, det är VÄLDIGT varierande kvalite på dom. Så här såg en av mina ut efter en sommar, inte konstigt att bilen slingrade sig..

Bild

Åtdraget med handkraft är det också...

I övrigt är det tummen upp!

mvh
Oj då. Jag var inte så imponerad när jag tog ut dem ur förpackningen och det blev inte bättre nu.

Postat: mån okt 29, 2007 10:02 pm
av Forsberg
Hoj

Ser riktigt bra ut!! :thumbright: :thumbright:
Det är alltid roligt att skruva dit nya prylar....

När är det planerad rollout??


Hörde att du kanske var på väg hitåt.... Om du skyndar dig kanske du hinner prova turbokinesen innan vintern tränger på, är bara några elsladdar kvar innan uppstart.

Hytes