Hej, mycket bra erbjudande
Läget just nu:
har installerat koppar-ringar, men inte provdragit den på transbrake än. Först tänker vi å efterdra toppen för tredje gång, bara för å vara säker på at bultarna inte lar sej efterdra mer. Vi vet faktisk inte om nya topplockspackningspatenten är okej. Vi provade med mässingringar i höstas, men då pissade den olja och vatten.
Med andra ord har vi total vinter-siesta, bara tanker, drömmer och planering på gång
Vi skulle gjöra klart i höst, men det blev inte tid då jag blev opererat.
Nya converteren är installerat.
Vi ska planera en mek-weekend för å få status på motoren. (börjar bli et MÅSTE snart..

)
Annars har vi skaffat 2 reserv-block, och betongat den ena. Har ochså just bestäld H-profil stakar från SPM, men måste se om det finns pengar till en kolvsats till från ROSS. Dom måste man ju ha för å toppdecka, stresshona och fixa kolvringsgapet.
Om du vet av en bättre B21ET vevaxel, så söker vi en sådan.
Övriga grejer som ska fixas före första race är laddtrycksstyrning, bränsle- och olje-trycks mätare till VEMS (så man kan lägga inn shut-down i fall bränslet tar slut)..
Hovedfokus just nu är:
- Fixa motoren som står i dragsteren.
- planera och fixa till släpvagn, vi planerar en ny. Som tur är ser det ut till at vi får hjälp till detta.
- Skaffa alla motordelar till en reserv-motor.
- svetsa reserv-toppen, och porta, maskinera osv.
Midt i det hela har man blivit av med jobbet, dvs. at jag och 40 andra ska riva fabriken i några månader framöver,- så dom sorgerna blir nog reella först till sommaren. Oansett ser det ut till at det finns lön fram till sesongen startar. Problemet är dog at jag inte jobbar skift framöver, och heller då inte kommer till å få tid eller ledigt till å åka några dagar/en vecka till Sävar. Jag är på korttidskontrakt och då blir det inte tal om at man kan ta ledigt några dagar. Ska kolla och planera lite med dom andra.
MEN om vi får ihop en reserv-motor, som då blir en eksakt kopia på den vi redan har, skulle det vara mycket interessant å bromsa den till våren.
Vi ska åka test&tune i Narvik första hälgen i mai, men så har vi en månad till första race, och då kunne det ju passas inn. Annars tänker vi på Tierp andre hälgen i juni för å få en status på nya converteren och ev. stabilare laddtryck kan gje.
Jag har tänkt at när reserv-motoren är ferdig skal den monteras i dragsteren, så får den gamla motoren, som redan är injusterat, posera som reserv-motor. Idéen är å ha den med som reserv til större race i Sverige.
Oansett hadde det varit kul, när man är säcker på at dragsteren går, å bromsa den andra motoren. Bromsning är ju helt perfekt innkjörning av grejorna
Nu vet du hur planerna ser ut, och vi gillar redan Sävar så några dagar i bromsbänk hadde varit hur kul som hälst

MEN ska vi bromsa så sent, rätt före sesongen, så måste vi ha en reservmotor i gömmorna, annars risikerar man å bromsa ihjäl racemotoren och strula till sesongen.
MVH
Per-Åge