B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
PerAage
Forumsberoende

Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av PerAage »

Skulle gissa på 850hk+, lite blyg får man vara. ;)
Kjör samma spridare som du, 1680cc, men flödat till lite över 2000cc på något över 4bar av Mattias. Så rent %-messigt gjer den då ca 25-30% mer effekt enn din motor ut från din duty cycle. Problemet är bara at trycket faller (ska fiksas electronisk) og converteren stallar på 7350varv och jag växlar på 7800 :) (inte i et register som B20'n gjer optimalt vrid heller) så enligt duty cycle, så är bara 660-670Nm tilgjänglit från 60-fot och ut. Detta backas vel upp av Moroso-stickan, till 8,84-repan.
A1 har räknat ut at vi borde åka endel snabbare på ny converter. Sist dom sa det samma, då vi hadde klivit från 431Nm till ungefär 600Nm, var stallvarvet uppe i 7000rpm. Bara på converterbytet gick det 0,4 sekunder snabbare.
Vi håppas at dom har rätt. Hadde varit snygt å åka under 8,5s. Måste ju vara mycket å hämta på stabilt ladd ochså
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag mäter effekt med bromsbänk inte på duty%. det är en oexakt vetenskap då det beror väldigt mycket på hur effektiv motorn är. jag hadde ungefär samma duty% tillexempel i 460hk motor. nu ger motorn över 100hk till men den äter inge mer soppa.

man kan se en antydan på effekten på tid och slutfart/vikt också men det beror också på luftmotstånd, converter, utväxling och 60fot också så det är inge vidare heller.

men det är kul att jämföra duty :thumbright: men räcker pumpen till på 6.2bar mottryck? vad flödar den i returen när du kör 2.2 bar i regulatorn?

1680 på 3.3bar vad flödar den då och hur stor skilnad blir det mellan E85 och E75? jag får det inte till 30% skilnad?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

enligt ppf så blir det ca 5% skillnad mellan E75 och E85.

undra vad 1680 spridarna flödar med 0.3bar mer tryck?

jag kör nära 0.82 också.

min kam är på 248grader vid 1.27 och har 110 nock= lite överlapp. jag provade en med 5 grader mer dur/108nock men den gav sämre effekt på alla laddtryck och varv.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

räknar man på att era flödade 2000cc på 4 bar och de flödar 1680cc med 3 bar så om ökningen linjär där i mellan så borde mina flöda 1776cc??

slår man sen på 5% för E75 så är det inte så stor skillnad kvar?? inga 25-30% iallafall?

nä jag tycker stuska dynon får avgöra vilken motor som ger mer effekt eller i sämsta fall moroso stickan PerAage :hihi: jag ska hålla dig uppdaterad med nyaste teorierna om kamaxel problemen så ni kan undvika dem så långt det går :thumbright: men jag har haft dåligt med tid just nu (såg du hade ringt) .

mvh jens
PerAage
Forumsberoende

Inlägg av PerAage »

Nu vil jag inte hajja din prosjekt-tråd, men kul å diskuttera problemer som vi alla B20-åkare kommer ut för. Håppas at kammen inte går av för oss,- jag tror at mindre elaka kamaxel-ramper, själv med hög duration, är vägen å gå. Och en motor är mer än bara flöde och kamaxel, själv om dom på ett vis är som DJ'en på en disko...
Hadde varit kul med en bromsning, men vi har helt enkelt inte pengar till en bromsning eller sävar-resa. Hadde varit jävelsk kul å hålla på som du gjör nu. Man hadde sorterat ut grejer som vi har brukt två sesonger på å fiksa. Med en bromsbänk i garaget hadde man kommit fram till mer effekt mycket tidigare. Just nu samlar vi på oss delar till en reserv-motor, helt identisk till den vi har, men stressborrat och utan repor och ovaliteter i sylindrerna :shock: . Bra å ha när lyckan en dag tar slut. Hadde varit kul å montera reserv-motoren i bänken för vild testing. :twisted:

Bränslepumpen är en Aeromotive A1000, som leverar 89 gallon/timme.
Vi ser inte i loggen at vi måste öka på med bränsle för å kompensera at pumpen inte klarar av å levera.
Jag frågade Aeromotive, och dom sa at vi redan borde ha se starten på detta fenomen ut från vilket bränsletryck vi kjör på, angivet vridmoment och totalflödet (2000cc på 86% duty cycle). Nu är ju dom amerikanska, och dom förväntade vel at man låg på lambda=10,5 på e85, dom har troligen inte erfarenhet av så bra bränslejustering som vi kjör med VEMS :hihi: (Jag säjer inte så mycket mer om Bigg Stuff, Holley osv,- det går framåt det ochså)

Dom sa at vi just nu hämtar ut 93 gallon av en 89 gallon pump, Vi har altså maxad ut pumpen, troligtvis håller den bara på grund av at vi kjör 15 volt generator.
Det siste jag kjöpte i 2011 var en Kenne Bell "Boost-a-pump"-boks som gjer 20Volt til pumpen över et givet laddtryck. Då sträcker man pumpen upp mot 50% längre. "B-A-P" sittter originalt på dom nyaste Shelby-bilarna....Kul när pumpen ändrar låt totalt..
Men det blir nok remdriven pump om vi ska krana på mer.
Jag är sugen på en hx60... man vil ju veta at man kan växa inn i mer effekt..Nu kämpade vi hela sesongen med problemer med å stalla, men det löste sej mot slutet. Med mer effekt, och ny converter, blir det vel en sesong till med tidkorts-dragracing.. :roll:

Annars tycker jag at det är kul at du gjör en optimalisering av bil vs. converter. Om vi hadde hatt det när vi åkte 8,84, hadde det garanterat blivit snabbare. Faktisk flytte vi om på några vakuumurtag på innsuget (till wg), och bara på det gick vi från 9.09 till 8,84. När vi då ser at laddet fortfarande inte är stabilt, kjäns det ut som at elektronisk laddtrycksjustering är grejen vidare. Då kan man även gå på med mera ladd för å hålla vridet uppåt i varv. Enligt Svein på turboservice är trolig boven i dramat at turbon inte klarar av å kompensera för tryckfallet över IC'en,- at hx55 viser tekn på at den inte vill så mycket mer..

MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Bränslepumpsflöde är direkt proportionellt mot roten ur tryckskillnaden.
Går man från 3 till 4 bar är det 1.33 men flödet ökar bara med 1.1547, alltså ca 15%.
Att kammen gick av beror på de vassa övergångarna mellan slipat och gjutgods ger en brottsanvisning.
Kamsliparen får grada kanterna på slipstenen så håller det betydligt bättre.
Verkar vara gott mos i dragstermotorn men över 7000 i stallspeed?
Ska ni ner runt 5000 varv?

Erland
PerAage
Forumsberoende

Inlägg av PerAage »

Vi har bränsleslangar dimentionerad för metanol, typ jävelsk stora, och dom är korta ochså, men ja, vi är medveten om at pumpen är maxad.
875Nm på 7350 varv förespråkar om 850hk+ från 7025 varv, men anledningen till at vi kjör automatlåda är ju at converteren bara ser vridet och på det viset kan en dårlig motor som en B20 prestera exact lika bra som en bättre motor som har samma vrid, men mer hästkräfter.

Många av dom vi kjör emot måste ju ärgra sej grönna over å slita med en stackars B20. Killarna i Norge som vi kjör mot, uppgraderar nu motorer och lådor för å hänga på. Jag la ut en bild på våran "1000hk reserv-B20" på sidan till Arctic Dragracing Assosiation bara för å retas. Så la jag upp prislappen: 32.120,- . Dom lurade då på om det var i dollar :hihi:
Måste vara åt helvette surt å drabbas av en B20 när man har kjöpt riktiga race-prylar och motorer från experter i USA. Vi skal i alla fall gjöra vårt bäste för å hänga med i år ochså. Dom vet tex. inte at vi har ca 300hk mer enn sist vi åkte emot dom 8) . Håppas bara grejorna håller nu..

Annars får vi vel prestera lite bättre på strippen så at Moroso-stickan-killarna blir nöjda. Så får vi bromsa när den tiden kommer.

MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende

Inlägg av PerAage »

Hej Erland.
1680cc spridare+ 1 bar mer tryck gjer; 1680*1,15=1932cc. Vi har kranat på lite till, så nog är dom 2000cc.

I början på sesongen hadde A1 räknat ut at vi hadde 595Nm+/-5Nm, och gjort en ny converter med 6000rpm i stallspeed. Gamla converteren hadde 6000 i stallspeed med 431Nm.
Nya converteren stallade mycket riktig på 6000 varv på 1,7bars turbotryck.
Men så gick vi över till e85 och bytte styrsystem till VEMS. Med en mycket duktig Mattias involverad i justerning, visade det sej plutsligen at converteren stallade på 6000 varv med bara 1,1 bars turbotryck mot 1,7bar förut. Motoren hadde helt enkelt gått fetare än lambdan hadde visat förut med gamla sprutet. När man fetar på för mycket, och lambdan visar tex 0,75 kan realiteten vara ennu fetare. Med VEMS och lambda på 0,82 vaknade motoren till liv.

Under sesongen skruvade vi oss upp helt till 2,2bar, och då stallade converteren på 7350varv sista racet. Enligt A1 (och dom borde veta,- dom är vel ansett som dom bästa på dragrace-converters) gav den då 875Nm för å klara av å stalla på det varvet. Vi hadde med ny converter som skulle ta dom 875Nm ner till stallspeed på 6000 varv, men splines'en i converteren var fel, så det blev å åka som det var.

På papret ska 875Nm på 752kg bli mycket snygga 7-sekunders vendor, så jag fattar ju alla dom som henvisar till Moroso-stickan och argumenterar med at det knapt finns över 600hl. Jah har hatt förväntningar förut, och knapt kommit under 10 sekunder...Nu är jag är nöjd med typ 8,5s.
Nya converteren står nu i, och det som kvarstår är laddtrycksjusterningen. Jag håppas på bättre tider än 8,84 och om alla teorier stämmer ska det nog bli lite bättre. För eller senare har man vel åkt så snabt at suget etter en bromsning avtar, och alla skeptikers tystnar :wink: .
Ingen som tjatar på Krister Adeen om å springa iväg å bromsa motoren bara för at han har åkt en 6,84-repa (men nu viser ju Moroso-stickan hela sanningen där. Hos oss har vi laddtrycksproblem och det ena med det andra, så vi har ju inte bevisat nånting än. Vi är helt enkelt inte seriösa nog. :hihi:
Jag klarar dog inte undvika å rapportera som jag ser ting, dum som jag kanskje är, och skulle jag ha rätt, kan sesongen bli mycket kul.
Men jag trodde ju at vi skulle åka 8,90 direkt ur släpvagnen första gången vi kom till Piteå med 400hk, så jag vet at det ligger mycket jobb bakom alla framskritt. Det som är kult är å hela tiden utveklas. När v8-killarna tror at man har stagnerat, är det kul å kjöra om.

Framför alt har jag lite grenrörs-idéer som jag håppas Jens kan hjälpa till med å testa ut i vinter. Vi drar ju alla ihop åt samma hållet, och Jens driver nu å lär sej en hel massa saker som vi andra har teorier om, men som han har fakta om (snart).
MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag har ett förslag..... om du kommer hit och bromsar över 850hk så bjuder jag på 3 dagar grattis bromsning. ta sen bara med motorn och din vems burk så kan du få köra med min elhärva och soppa system mm. skulle du inte nå 850hk så ska du ändå få ett absolut minimum pris som du har råd med (vi tar det på pm om du är intreserad).

bränsle kostnaderna hit.... ta och lasta motorn bak i en nissan micra :)

jag och mattias kan nog tränga in några norrmän gratis några dar också :thumbright:

vad har ni att förlora?? välkommen till sävar!

mvh jens och sävar turbo gänget i soffan :)
PerAage
Forumsberoende

Inlägg av PerAage »

Hej, mycket bra erbjudande :thumbright:

Läget just nu:
har installerat koppar-ringar, men inte provdragit den på transbrake än. Först tänker vi å efterdra toppen för tredje gång, bara för å vara säker på at bultarna inte lar sej efterdra mer. Vi vet faktisk inte om nya topplockspackningspatenten är okej. Vi provade med mässingringar i höstas, men då pissade den olja och vatten.
Med andra ord har vi total vinter-siesta, bara tanker, drömmer och planering på gång :)
Vi skulle gjöra klart i höst, men det blev inte tid då jag blev opererat.
Nya converteren är installerat.
Vi ska planera en mek-weekend för å få status på motoren. (börjar bli et MÅSTE snart.. ;) )

Annars har vi skaffat 2 reserv-block, och betongat den ena. Har ochså just bestäld H-profil stakar från SPM, men måste se om det finns pengar till en kolvsats till från ROSS. Dom måste man ju ha för å toppdecka, stresshona och fixa kolvringsgapet.
Om du vet av en bättre B21ET vevaxel, så söker vi en sådan.

Övriga grejer som ska fixas före första race är laddtrycksstyrning, bränsle- och olje-trycks mätare till VEMS (så man kan lägga inn shut-down i fall bränslet tar slut)..

Hovedfokus just nu är:
- Fixa motoren som står i dragsteren.
- planera och fixa till släpvagn, vi planerar en ny. Som tur är ser det ut till at vi får hjälp till detta.
- Skaffa alla motordelar till en reserv-motor.
- svetsa reserv-toppen, och porta, maskinera osv.

Midt i det hela har man blivit av med jobbet, dvs. at jag och 40 andra ska riva fabriken i några månader framöver,- så dom sorgerna blir nog reella först till sommaren. Oansett ser det ut till at det finns lön fram till sesongen startar. Problemet är dog at jag inte jobbar skift framöver, och heller då inte kommer till å få tid eller ledigt till å åka några dagar/en vecka till Sävar. Jag är på korttidskontrakt och då blir det inte tal om at man kan ta ledigt några dagar. Ska kolla och planera lite med dom andra.
MEN om vi får ihop en reserv-motor, som då blir en eksakt kopia på den vi redan har, skulle det vara mycket interessant å bromsa den till våren.

Vi ska åka test&tune i Narvik första hälgen i mai, men så har vi en månad till första race, och då kunne det ju passas inn. Annars tänker vi på Tierp andre hälgen i juni för å få en status på nya converteren och ev. stabilare laddtryck kan gje.

Jag har tänkt at när reserv-motoren är ferdig skal den monteras i dragsteren, så får den gamla motoren, som redan är injusterat, posera som reserv-motor. Idéen är å ha den med som reserv til större race i Sverige.
Oansett hadde det varit kul, när man är säcker på at dragsteren går, å bromsa den andra motoren. Bromsning är ju helt perfekt innkjörning av grejorna :lol:
Nu vet du hur planerna ser ut, och vi gillar redan Sävar så några dagar i bromsbänk hadde varit hur kul som hälst :)
MEN ska vi bromsa så sent, rätt före sesongen, så måste vi ha en reservmotor i gömmorna, annars risikerar man å bromsa ihjäl racemotoren och strula till sesongen. :doh:
MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

Hvor i landet holder du til PerAage?
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
PerAage
Forumsberoende

Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av PerAage »

Narvik, enn du? :) . Bare 10-11 timers tur til Sävar.
Men vi har vært der før. Mattias, som er nabo med Jens, er vårt fjerde team-medlem. Samarbeidet mellom oss og Sävar er allerede tettere enn mange vet.
I sommer stod vi i Sävar og bygde om til Vems og e85, så vi B20-fanatikere finner sammen uansett hvor langt det er imellom oss.

Mattias brukte 4 timer på å justere inn motoren vår bare med å se på lambda mens jeg dro mororen opp mot bremsene og transbrake. Forrige gang var vi i bremsebenk i 3-4 dager, hos et firma, og han sprengte ut toppakninga på utsida av motoren. Det sier mye om hvor dyktig Mattias er i forhold. Han gjorde en mye bedre innsats uten bremsebenk, og på bare noen timer.
Derfor har det har lenge vært snakk om å bremse motoren hos Jens. Da vi begge kjører Low budget, har det egentlig vært et spørsmål om: "har vi råd til nye deler, eller skal vi kjøre til Sävar?"
Forslaget fra Jens om billig-bremsing er perfekt, for i år så fantes det egentlig ikke tid og penger til sånt.
Mvh
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

er ca 100mil dit från mej :hihi:
Dama har familie i narvik. (dyrlege familie)
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Ulf har varit och bromsat den twin entry drag racing 5:a vi hållit på med ett tag.
Nu var allt tätt men spridarna krånglade så för små fick monteras för test pull.
Dom räckte bara till 4000rpm men där hade motorn redan 1,7 bars laddtryck, 2,7 bar absolut.
Rätt bra med en 1500 hästars monsterturbo. Motorn är på 2,5 liter.
Hoppas den håller näreffekten stiger bara.
Nya spridare väntas i veckan.

Erland
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

:thumbright: Fränt! Finns de mer info om den femman nånstans?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek