B20 special steg 6-7, Rest 4ports 48mm special spjällhus..

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

volvo140turbo skrev:jag kör med fördelare. mest för att få köra med en msd 10 tändbox.
Det är för att få drag i gnistan så det räcker till.

men kör med fyra tändspolar eller en dubbelspole, det funkar lika bra allt.

bara man talar om ilken specifikation man skall ha fixar hestec det mesta.
sen om dom korrigerar för givare som ballar ur vet jag inte. låter som om det inte kan göra det riktigt men.
färddator menas nog med att du kan logga samtidigt som du kör utan att ha en dator med dig, vilket är MYCKET bra.


Tja..

Skulle vilja köra med 4 spolar.. Känns lite faligt att dubbelspolen
tänder två stifft samtidigt.. Tänder den då 1 o 4 samtidigt..? Det
vet jag inte funkar för då får man puff i insuget.. :twisted: Gjort
tabben med göra b21 tändföjd på b20.. :evil: Eller tänder de 1 o 2
samtidigt..? Eller 1 o 3 nått måste ju funka.. De viktigaste är slippa
fördelaren där gnistan kan hoppa..

Jo precis, verkar skitbra kunna logga utan ha en dator i bilen som
flyger flyger omkring.. Brukar va nog faligt bara köra en pizza i
framsätet, speciellt om det är såsburkar o pizza sallad.. :twisted:
(OT)

Bilen kanske inte går lika bra dock skulle den iaf vara körbar
och inte bli ståendes.. Kanske man ska ta med en nypa salt iaf..
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

på volvo rödblock så blir det 1/4 och 2/3 som tänder samtidigt
med wastefire,om det smäller i insuget då har man kuggat kammen fel! :)
/F
Dennis W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: tis mar 13, 2007 11:03 am

Inlägg av Dennis W »

Inga flödestester gjorda på toppen än? Ska bli kul att se :)
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: waste fire kan inte være så bra, tyckar ja: koilen får inte nå vila....må ladde/ stigestrømmen hele tiden. bettre med singel koiler for varje sylinder, å inge fordelare( mindre greier å få fel på... rotor å fordelerlokk varer bare en parr mnd om en har en riktig kraftig koil :shock: rotorn så ut som om ja hadde varmat den med sjærbrennare :shock: :evil:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tror det inte är så konstigt det smäller om man kör konstans fel
tändning i fel takt på två cylindrar.. Då antäns ju aldrig blandningen,
då är de klart de kan smälla i insuget när de fiunns massor me gaser
kvar som aldrig blivit antända.. hehe..

Vill slippa fördelaren där av dubbeltändning.. Finns de hestec för 4 tänsdspolar..?
fredde_vit_pv skrev:på volvo rödblock så blir det 1/4 och 2/3 som tänder samtidigt
med wastefire,om det smäller i insuget då har man kuggat kammen fel! :)
/F
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

LaZYkiller skrev:Inga flödestester gjorda på toppen än? Ska bli kul att se :)


Inte hört nått än.. :) Men det kommer nog framöver.. Har så mkt göra ändå just nu så de gör inge om de ta lite tid.. he he..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

caterpillar skrev::arrow: waste fire kan inte være så bra, tyckar ja: koilen får inte nå vila....må ladde/ stigestrømmen hele tiden. bettre med singel koiler for varje sylinder, å inge fordelare( mindre greier å få fel på... rotor å fordelerlokk varer bare en parr mnd om en har en riktig kraftig koil :shock: rotorn så ut som om ja hadde varmat den med sjærbrennare :shock: :evil:


Det blir ju varannan spole iaf..?
Bättre än bara en spole iaf..?
Då får den ju aldrig vila..?
De tänder ju aldrig 1 o 4 efter
varandra utat 1 3 4 2 om ja inte mins fel..

Ja vill slippa en rotor där gnistan kan hoppa
o bli kondens o all skit som e med sånt..
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

B20TicPower skrev:Tror det inte är så konstigt det smäller om man kör konstans fel
tändning i fel takt på två cylindrar.. Då antäns ju aldrig blandningen,
då är de klart de kan smälla i insuget när de fiunns massor me gaser
kvar som aldrig blivit antända.. hehe..

Vill slippa fördelaren där av dubbeltändning.. Finns de hestec för 4 tänsdspolar..?
fredde_vit_pv skrev:på volvo rödblock så blir det 1/4 och 2/3 som tänder samtidigt
med wastefire,om det smäller i insuget då har man kuggat kammen fel! :)
/F
jo,det är ju skillnad på wastefiretändning och fel ordning på tändkablarna! :hihi:
jag tror inte Hestec kan köras sekventionellt (givare på både vev och kam för att veta exakt vart motorn är 720 gader)
som behövs för att klara 4 spolar!

/F
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

fredde_vit_pv skrev:
B20TicPower skrev:Tror det inte är så konstigt det smäller om man kör konstans fel
tändning i fel takt på två cylindrar.. Då antäns ju aldrig blandningen,
då är de klart de kan smälla i insuget när de fiunns massor me gaser
kvar som aldrig blivit antända.. hehe..

Vill slippa fördelaren där av dubbeltändning.. Finns de hestec för 4 tänsdspolar..?
jo,det är ju skillnad på wastefiretändning och fel ordning på tändkablarna! :hihi:
jag tror inte Hestec kan köras sekventionellt (givare på både vev och kam för att veta exakt vart motorn är 720 gader)
som behövs för att klara 4 spolar!

/F
det kan det. en polare till mig kör df på det.
finns för dis4 med.

Man kan få vilken tändning som hellst nästan med hestec
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

fredde_vit_pv skrev: jag tror inte Hestec kan köras sekventionellt (givare på både vev och kam för att veta exakt vart motorn är 720 gader)
som behövs för att klara 4 spolar!
Man måste skicka in hestecboxen för modifiering om man ska köra med kamgivare och få tändföljd på spridare och spolar. Men det är fullt möjligt och jag har kört med det i 3 år. Sekventiellt heter det väl när man kan justera individuellt bränslemängd eller tändtidpunkt på varje cyl?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

fredde_vit_pv skrev:
B20TicPower skrev:Tror det inte är så konstigt det smäller om man kör konstans fel
tändning i fel takt på två cylindrar.. Då antäns ju aldrig blandningen,
då är de klart de kan smälla i insuget när de fiunns massor me gaser
kvar som aldrig blivit antända.. hehe..

Vill slippa fördelaren där av dubbeltändning.. Finns de hestec för 4 tänsdspolar..?



jo,det är ju skillnad på wastefiretändning och fel ordning på tändkablarna! :hihi:
jag tror inte Hestec kan köras sekventionellt (givare på både vev och kam för att veta exakt vart motorn är 720 gader)
som behövs för att klara 4 spolar!

/F




Har lite nys om ett beg system för 4 st polar.. Hestec,
uppgraderad till direkt-tändning.. Vad är skäligt pris
för ett några år gammalt system, komplett med 4 st biltema
spolar med kabelhärva komplett..? Ungifär si sådär..?

Nån som vet va ett nytt kostar ungifär utan spolar..?

Frågan är hur tiggar man kammen i en B20..?
Dennis W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: tis mar 13, 2007 11:03 am

Inlägg av Dennis W »

B20TicPower skrev:
LaZYkiller skrev:Inga flödestester gjorda på toppen än? Ska bli kul att se :)


Inte hört nått än.. :) Men det kommer nog framöver.. Har så mkt göra ändå just nu så de gör inge om de ta lite tid.. he he..
Hehe nä inte för dig men en annan sitt ju som på nålar och suktar efter resultatet :lol:
Men som sagt det kommer väl :wink:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

B20TicPower skrev:Frågan är hur tiggar man kammen i en B20..?
Använd bränslepumpsnocken istället.

Och undvik Hestech, det är allt jag har att säga i motorstyrnings-diskussionen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Lite rykande färska bilder.. :)

Jeppe grejade lite först.. Han är :king: på det här..

Bild

Sen upp i fleroppen.. 2.5kg alu klump, blir dyrt för mej dehär, hehe host host.. :?

Bild

Bild

Bild

En timma o 40 min total maskintid..

Bild

La ut hålbild och oringspår..

Bild

Bara andra sidan kvar nu.. Fortsättning följer..

Bild

Det var allt för idag..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mattias skrev:
B20TicPower skrev:Frågan är hur tiggar man kammen i en B20..?
Använd bränslepumpsnocken istället.

Och undvik Hestech, det är allt jag har att säga i motorstyrnings-diskussionen.


Vad skulle du rekomendera för styrning..?
Ja e ju rätt grön på dedär me sprut.. :doh:
Skriv svar