volvo 240tic -81

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Monterat lambdan och dragit / lött kablarna till den
Bild
Säkringsdosan ditsatt riktigt och satt dit säkringar samt stripat upp kablarna lite, inte världens snyggaste men det får va, spänt generator remmarna och dit med servoremmen samt satt dit spolarvätskebehållaren (tvättade den men är ful ändå..)
Bild
Och satt dit skärmarna, visst passar färgen på skärmarna ihop med blå färgen? :P :
Bild
Har även satt dit ny gasvajer, glömde dock bild på det men jag tror ni överlever utan :P

Snabb lista på det som är kvar att göra:
Dit med kopplingsvajer
Dit med frontplåtarna
Dit med kylare / intercooler
Dit med kylarslangarna och tryckrören samt vatten- och lufttempgivarna.
Dit med oljekylare och fylla på olja i motorn.
Fixxa vevhusvent. framför turbon och sen dit med sportluftfiltret
Hitta åt bränslepumpsrelät, det ska jordas genom ms:et
Fixxa bränsleslangarna.
Dit med lysen,grill, huv, baklysen,baklucka, grunda det som är plåtrent på bakskärmarna
Dit stötfångare
Bygga avgassystem
Lista ut placering och sedan sätta dit huvudströmbrytare
In med inredningen
Dit med regplåtar
regga in och ut å mappa :P

Det är det som jag kommer på nu, dyker säkert upp något eftersom men i stora hela är det detta som är kvar, sen när den är mappad och besiktad slipar jag ner och lackar karossen, blir stiligt att åka blått / rödbrun grundfärg ett tag ;)
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Har skruvat dit frontplåtarna, "mittenstolpen" som tuten sitter på, intercooler och kylare och nå smågrejjer bara.
Bild
Börjar ju nästan se ut som en bil igen :P
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Satte dit den övre kylarslangen och sedan gjorde en ny "adapter" till nedre kylarslangen för vattentempgivarn då den gamla blev för lång då ja glömde bort att intercoolern satt framfor kylaren då jag måttade, blev lättare att svetsa fast en mutter igen på ett rör med bättre dimension då det gamla var lite för stort och jäkligt bökig att få på.
Bild
Sen började jag sätta dit tryckrören dock är ju spjället på där insuget på helt annat ställe än "det" på k-jet insuget så det blev liasom lite fel.
Bild
Men det gick att få dit om man kapade lite.... lufttempgivarn är även på plats, sitter på samma rör som dumpen sitter på bara bakom allt ...
Bild
Även det från turbon till ic:n
Bild
Sen dit med luftfiltret, skulle egentligen ha vevhusventen mellan turbon och filtret men det fixxar jag på annat vis istället sen men det blir sen. Ska korta den långa slangen som går från kylaren till behållaren men skulle vilja ha den korta längre så man kan dra det under det polerade röret menmen...
Bild
Översyn, rätt nöjd ändå.. elen ska lindas in när bilen är mappad så man vet att det inte är något man behöver göra om...
Bild
Den kommer för övrigt mappas den 8:e :)
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Funderade lite på kyltempen, jag tror att den kommer bli ganska kall när den sitter på returen till motorn, men det egentligen viktigaste är att man kan bestämma om motorn är kall eller varm med den, exakt temperatur är inte så viktigt. jag skulle ha satt den vid termostaten.

men det är bara att prova så ser man! :)
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

backeliten skrev:Funderade lite på kyltempen, jag tror att den kommer bli ganska kall när den sitter på returen till motorn, men det egentligen viktigaste är att man kan bestämma om motorn är kall eller varm med den, exakt temperatur är inte så viktigt. jag skulle ha satt den vid termostaten.

men det är bara att prova så ser man! :)
Jo det är sant fick tipset om det men även om jag sätter den vid termostaten sp finns ju fenomenet att termostaten inte öppnar förrän motorn blir varm så det blir ju inte bra det heller för då kommer den ju få signal om att motorn är kall ända tills termostaten öppnar och kommer ju då gå alldeles för fett också, bästa vore ju i toppen men den här givaren passar inte där original givaren sitter så jag vet inte hur jag ska lösa detta, frågan är ju om det går att köra utan termostat om boxen reglerer så pass väl när den är varm?

Tips mottages gärna på vattentempgivarplacering, finns någon adapter att köpa för att få dit en givare med mindre gäng? vill ju inte börja borra/gänga nu när motorn är ihopsatt.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Jag körde med den givaren som sitter till mätarhuset under 2 år.. Den har visserligen inte samma värden som en vanlig tempsensor, men de går rätt enkelt att modda..

nackdelen är väl att man inte får tempen i mätarhuset då, men en volvo brukar ju inte ha problem med kylningen heller så! :)

/Jonas


zajja skrev:
backeliten skrev:Funderade lite på kyltempen, jag tror att den kommer bli ganska kall när den sitter på returen till motorn, men det egentligen viktigaste är att man kan bestämma om motorn är kall eller varm med den, exakt temperatur är inte så viktigt. jag skulle ha satt den vid termostaten.

men det är bara att prova så ser man! :)
Jo det är sant fick tipset om det men även om jag sätter den vid termostaten sp finns ju fenomenet att termostaten inte öppnar förrän motorn blir varm så det blir ju inte bra det heller för då kommer den ju få signal om att motorn är kall ända tills termostaten öppnar och kommer ju då gå alldeles för fett också, bästa vore ju i toppen men den här givaren passar inte där original givaren sitter så jag vet inte hur jag ska lösa detta, frågan är ju om det går att köra utan termostat om boxen reglerer så pass väl när den är varm?

Tips mottages gärna på vattentempgivarplacering, finns någon adapter att köpa för att få dit en givare med mindre gäng? vill ju inte börja borra/gänga nu när motorn är ihopsatt.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

zajja skrev: Jo det är sant fick tipset om det men även om jag sätter den vid termostaten sp finns ju fenomenet att termostaten inte öppnar förrän motorn blir varm så det blir ju inte bra det heller för då kommer den ju få signal om att motorn är kall ända tills termostaten öppnar och kommer ju då gå alldeles för fett också.
Finns väl termostater med ett litet hål i, som alltid är öppet. Alternativt borra ett litet hål i den nuvarande så lite varmvatten kan passera ut till kylaren innan den öppnar.
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Rullade ut och blåste av den då den var väldigt skitig...
Bild
Sen la ja på grundfärg där det var plåtrent från rostlagningen
Bild
Sen målade jag fälgarna, blev sådär.. svårt att få in det i ekrarna utan att det blev rinning/tjockare på vissa ställen menmen inga värsting fälgar anyways.
Bild
Då listerna till lyktan var målade mattsvarta och dessutom lacksläpp på dem slipade ja av snabbt och la på blanksvart istället
Bild
Sen satte ja på lysen och grill, fick banka och slå lite i fronten för att få till det sådär bara, nu tar det åtminstone inte i nånstans :S skärmarna ska justeras till lite också men väntar med finjusteringen tills jag ser att ja har tid.
Bild

Har även fixxat kopplingsvajern, bränsleledningarna och dragit kablarna för lufttempen.
Ner och fortsätta ;)
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Jomen.. bara att få bilen att sluta leka disco (jordfel någonstans, blinkers lyser när jag bromsar, nästan alla lysen bak blinkar när jag nu slår igång blinkers etc), fylla på kylarvätska och sätta upp avgassystemet sen ären körklar, reggades in idag så.. tyvärr inga bilder men det kommer på söndag, förhoppningsvis lite film också.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Nu är bilen mappad iaf!
Lite bök och bråk innan vi fick igång den och när den nu small igång så gick den bara på 3 cylindrar, gnista på alla så vi röck spridarkontakterna och insåg att det var 3ans cylinder som var väck och kollade spridaren.. den klickade men inget hände som tur var hade jag varit dumsnål och sparat spridarna från 245an så vi satte dit och stack ut och mappade men det blev ju inte så spännande då dem bottnar vid strax över 0.5bar och 5000rpm så nu är det varvstopp på 5000 rpm precis när dem roliga grejjerna börjar hända :( menmen skaffa andra spridare och mappa om den senare.
Hade 3 oljeläckade, oljetillförseln vid turbon, där hade jag gjort en egen packning av packningsmaterial så jag klippte till 2st till och la dit och det blev det tätt, läker vid ventilkåpspackningen och vid en av skarvarna där det blir böjbar slang istället för rör till oljekylaren så måste fixxa det, sätta dit ljuddämparn längst bak (lät inte så bra med 3" utan dämpare men i all hast då ja fick kliva upp halv 8 och sätta upp avgassystemet så blev det enklast att köra utan) samt sätta dit stötfångarna bak och lägga på däcken på fälgarna och slå på dem på bilen innan onsdag, då blire onsdagsbus sen tas bilen in och lackas och ska försöka få tag i nya spridare då den görs det....
Min dator är död just nu, sitter på mor&fars och skriver nu bara så filmen från mappningen kommer senare.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Avgassystemet, downpipen har ni ju redan sett..
Nytt och fint ända fram till bakaxeln, hade ej råd att köpa ny bakaxelkrök så fick bli gamla som satt på ändå, läker ju inte så..
Bild
Bild
Hade ej ljuddämparn där när bilen mappades men det lär inte alls bra så satt dit nu, svetsade fast fästet och satte det på samma bult som krockbalkarna eller vad man ska säga till stötfångarna, glömde ta bild när det nu var gjort.
Bild
Inredning so far:
Bild
Bild
Bild
Ska dit med kåporna för bältena och dem sitter sitter längst ner vid dörrarna som täcker skarven där med mattan och det, sätta dit och koppla in nå andra givare i original uttagen samt sätta dit graderad laddtrycksmätare ist för volvo original mätaren och försöka få dit lampan som är där snyggt (oljetryckslampa, syns lite bättre än den lilla röda saken i instrumentpanelen...) och måste flytta sportratten en kugg åt vänster för den är lite sne nu när man åker rakt fram...
och 3 bilder hur den ser ut nu, fronten är sne och jäklig jag vet, har gjort så gott det går, ska byta huvgångjärn på passagerar sidan då huven ej går ner riktigt där och ska försöka få upp och in stötfångaren på förarsidan...
Bild
Bild
Bild

Var och körde den på bana idag och gick sisådär, måste ha diff på den för det går bara att peta ut arslet ytterst lite och sen blire enhjulare och varvstopp går säkert bättre om jag får öva ett tag och nya spridare så man kan varva ur den riktigt ist för bara 5k då inte alla effekt vill vara med ens... men diff vore ju bättre ;)
Oljeläckage på slangen till oljekylaren fortfarande och även baksida tråget är täckt så fick ju inte köra så mycket som jag ville på banan utan det var ju bara att åka av efter 6 varv, skulle köra både konbana och 201meter men det gick ju bet somsagt, ska kolla om det oljetrågspackningen eller om det är så illa att jag måste byta packboxen på veven.. ner med låda och allt usch..
Besiktningen 30 juni så det måste ju fixxas, lackering efter bes tror jag.

Får inte till filmen på mappning på mor och fars dator och hårddisken är väck på min så det får vänta, om den kommer upp alls.. ska väl bli mer bankörning framöver om ja får till oljeläckagen så snart som möjligt kanske det dyker upp film på det istället då.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Slänger in en bild från onsdagsbuset

Bild

Har backat in och lyft upp den, läkte lite runt oljetillförselröret till turbon fast vid blocket men den gick att dra åt lite, baksidan av oljetråget var inte blött utan sidan där det röret sitter så jag hoppas det bara var det.
Sen är det anslutningen till oljekylaren somsagt som läcker men far tyckte jag skulle dra vultejp runt den och se om räcker så länge för jag har inte råd att köpa nya rör utan då blir det att kapa och sätta gummislang med klammer men det känns ju inte 100% säkert heller.
Har torkat rent nu och slagit i styrservotätning och lite atf olja då det läkte från servon nånstans, ser inte riktigt men den var nästan tom och det är blött där så, ska ut och köra imorgon och se om det läker nå mer.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Den här anslutningen som läkte, förmodligen har dem dragit gängorna snett för går varken att dra åt eller lossa (trots att den satt i skruvstädet och jag hade 30cm förlängare på ringnyckeln...) men läkte gjorde den...
Bild
Så när det nu var bortkapat så satte jag dit slang och klammer istället, tätt och fint!
Bild
Sen slog jag oljeläckage stoppare som ska täppa till packningar/packboxar då det är från oljereturen vid turbon det läckte..
Bild
Sen slet jag med mig far så vi tog nå varv runt sen och sen mitt på nybron (den gata som gar rakt igenom centrum i härnösand för dem som inte vet) så sa det klonk och kopplingspedalen stannade i botten efter jag växlat ner till 3an då det började gå sakta när det är mycket folk där... så det var bara å lägga i friläge och svänga in till parkeringarna och börja undersöka.. jo sprinten som håller fast kopplingsvajern i pedalen hade flöge sin kos så då fick far ta över och köra "starta med ettan i och köra till korsning, lägga i friläge och slå av vid korsning, starta på ettan när det var fritt i korsning och tuta hem ca 1km på ettan sen kom vi ur värsta trafiken från centrum och kunde dra på och "crossväxla" i 2an så vare bara på att tuta hem ~ 1km till på tvåan, tur man inte bor långt ifrån stan :P
Såg inge läckage när vi kom hem då iaf, får se imorgon om det har läckt efter lite hård körning på banan!

Så jag satte dit en bult med dubbla muttrar istället och det höll hela kvällen på banan iaf!
Liten film från 201meter, så tråkigt när det bara går å varva 5000, dels att det finns mycket mer effekt att hämta dels att jag tappar nästan allt laddtryck så då man hamnar på så låga varv när man måste växla så tidigt så han får ta om laddtryck varje växel vilket gör att den inte går fullt ut på så vis heller.
http://www.garaget.org/video/ksz66sfe8qnl
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Var och besiktade idag för att få en arbetsorder men det blev inte farligt alls...
1. Däck, fram höger, skadat (var ett jack på ca 3mm i däcket som han inte tyckte om vilket jag ej upptäckt.)
2. släpvagnskontakt, saknar möjlighet att fungera ( klippt :P )
3. signalanordning, ur funktion ( måste koppla till knapp bredvid )
4. vindrutespolare, ur funktion (måste sätta tillbaka slangarna och fylla på )

Fick bra att veta på skyddsbälgen styrväxel höger som är skadad också.
Så det blir att fixxa detta och besikta så går den till mars och sen ställs den av och ska lackas samt att jag funderar på å rycka ur motorn och plocka isär för att renovera bottendelen med nya lager, honing och nya kolvringar samt byta alla packningar/packboxar så man vet att det är fräscha grejjer och få bort oljeläckagen...
Jag köpte en ny kopparring på mekonomen då ja tyckte den gamla såg trött ut fast den inte läkte och nu läker oljepluggen fast det är en ny kopparring men den var ganska smal själva ringen så tänkte springa till volvo och köpa en där om dem är nå bredare där som den som satt innan, han torkade av den och sa att ja skulle byta bara sen kolla han inte efter nå mer läckage.. just nu läker han från returen på turbon och förmodligen packboxen bak på veven.. ändå var han tät ett tag för det läckte inget när vi åkte ut till banan och inget när vi kom hem heller men när vi var ut till stugan på midsommar jag och bror för att käka så tog vi den och nu har den börjat läka igen så.
Men första som gäller efter att jag fått den igenom bes är att lacka den.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Bilen gick igenom besiktningen idag så den biten är avklarad till mars nästa år och nu ska den ställas av :P
Men först ska ja fixx iordningen cabben och besikta den och sen annonsera så man får sig lite pluring så får jag se om ja tar ut och renoverar (inge problem nu utöver oljeläckagen men ska man ha ut mer effekt så vill ja nog att den är riktigt fräsch)+ trimmar motorn mera och ha kvar den ett tag eller om den bara blir att fixxa oljeläckagen och sätta dit gröna spridarna och mappa om och sedan sälja den och köpa något annat för pengarna från båda bilarna, men först och främst innan det blir något gjort åt motorn så ska den lackas.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Låst