Sida 10 av 36
Postat: ons apr 09, 2008 9:42 pm
av Jens Gustavsson
Andreas Arthursson skrev:Jens Gustavsson skrev:alldrig fel med vatten kylning även på en dragrace motor i blocket.
utan vatten i toppen i en ej billet topp = helt galet fel tycker jag!
jag tycker det verkar va mycke problem med så kallade pyramid ringar??
jag har en del lösningar som fungerar med packningar om det är intresant men som sakt var är nog inte packningen i sej problemet.
Problem med pyramidringar?
Har nog sålt 100st kit nu och aldrig hört någon som haft problem, har du?
jag har inga egna erfarenheter av dessa pyramid packningar då jag har kört andra enklare modeller som fungerat bra men jag har hörttalas om motorer som läcker vatten och som behöver bli varma innan de blir täta, men jag säger inte att det är nåra som du sålt, det kan va andra monterigs problem och tilvärknings/spel missar som spelat in.
har du nåra bilder på era kitt och gärna lite info om mått på packning och ringar och kläm spelet eller vad man kallar det? jag vill gärna lära mig mer i ämnet direkt från de som har prövat.
mvh jens
Postat: ons apr 09, 2008 9:42 pm
av Mattz Larsson
jag sa inte att dom inte skulle ha vatten i toppen utan bara hel betongat block och sedan kan man ju svetsa hela deck planet på toppen så blir ju den stabilare.
Mattz
Postat: ons apr 09, 2008 9:49 pm
av Danne
Mattz Larsson skrev:varför vill ni köra med vatten i blocket? på v8or brukar man väll betonga hela blocket eller köra med block utan kylkanaler när man kör mettis. Man bör väll få ett betydligt starkare block? För ni skall väll inte ut och ruppa på gatan . Jag vet att protrucken kör med vatten men jag har inte hört någon förklaring till det men ni kanse vet och vill förklara.
Mattz
Varför vi kör med kylning i block och topp är vi inte bara ska kunna köra en repa på strippen och sen måste ha draghjälp tillbaka vi vill kunna köra tillbaka av egen maskin, sen vad det gäller metanolens kylegenskaper i en motor som använder ett modernt elektroniskt sprut som ger den exakta mängd bränsle inte alls kyler lika mycke som dom mekaniska spruten som oftast finns i v8or som i princip spolar in mängder av metanol utan direkt kontroll av nåt lamdavärde, då kan jag tänka mig att köra utan vatten men inte i vårat fall, vi höres.....
Postat: ons apr 09, 2008 10:05 pm
av Danne
Det är inte packningens fel att vi har problem utan en kombination av dålig cirkulation på vattnet där det bildas så kallade "hotspots" och en topp som är för ostabil i däckplan pga av mycke planing, jag tror att om vi hade haft fungerande kylning hade det inte varit några problem med denna toppen. Men vågar inte chansa därför blir det en ny grymmare topp
Danne
Postat: ons apr 09, 2008 10:13 pm
av Jens Gustavsson
bygg inte bara en för grymm topp

, jag bruka rekomendera en del feg grejor på sånna hära värstig motorer som kanse sänker flödet / effekten lite men som gör toppen mer hålbar vid extrema effekter.
Postat: ons apr 09, 2008 10:30 pm
av Göte
Vet inte alls hur ni kör er vatten pump på/av eller med någon sorts styrning, så vattnet cirkulera lite hela tiden?
Postat: tor apr 10, 2008 3:05 pm
av Tommy Luhr
Angående mettis-morderninsprutning och värme.
Ser inte så stora problem med att fetta på för kylningens skull.
Man tappr inte direkt effekt på det och man får mer hållbar motor.
Men har man inte tändning skall man ligga lite snålare, annars kan det hända andra saker.
jag har kört vattenkylning i block och metanol med mordern isprut och bra lambda. inte hade den behövt vatten.
Man fick stänga av pumpen för att få upp värmen i motorn.
Det är ju toppen det blir varmt i.
blocket beblandas ju inte direkt med den stora vämen som toppen får ta åt sig.
Jag har för mig jag sett en 4a på 4000hk som åkt med billet topp och block, den hade inga värmeproblem, tror även den gick på nitro till en viss del, det kyler ju betydligt mycket sämmre än mettis.
Men det är inte dumt att bygga för mycket kylning än för lite. har man för lite så märker man det ganska snabbt i bänken tyvärr hehe..
jobba på nu så vi får se broms siffror:)
Hoppas vi syns på någon bana till sommaren, vore hemskt kul
Postat: lör apr 12, 2008 4:30 pm
av Fred
Kolla till exempel på John Shepherds vassa Eagle Talon, 2-liter 4cyl, metanol och runt 1300hk. Han kör "torrblock" och har problem att få upp arbetstempen till och med och detta utan vattenkyl.
Vad är egentligen fördelarna med att köra styrsystemet sekventiellt förutom bränsleförbrukningen?
Postat: sön apr 13, 2008 1:59 pm
av Danne
Fred skrev:Kolla till exempel på John Shepherds vassa Eagle Talon, 2-liter 4cyl, metanol och runt 1300hk. Han kör "torrblock" och har problem att få upp arbetstempen till och med och detta utan vattenkyl.
Vad är egentligen fördelarna med att köra styrsystemet sekventiellt förutom bränsleförbrukningen?
Kan bara säga att i en bromsbänk där man justerar en omappad motor på låglast behöver man all kylning man behöver och oljan blir ca 100grader också . Sen om man varmkör motorn före ett rejs kan jag hålla med om att det kan bli svårt att få upp tempen. Det är bättre att ha ett block utan vatten än ett med som har små vatten fyllda fickor utan cirkulation där det bildas vatten ånga och då blir det varm som det var i mitt fall, höres......
Danne
Postat: ons apr 23, 2008 8:30 pm
av Danne
Postat: ons apr 23, 2008 8:33 pm
av Tjernell
ser riktigt bra ut ,hoppas att det går bra den här gången och hoppas att jag har fel om pumpen i tidigare pm.
Mvh
Postat: ons apr 23, 2008 8:40 pm
av Richard
Danne skrev:Motorn är även den på gång igen nu blir det 3:e gången gillt, vill det inte gå den här gången blir det att köpa gymkort istället

.
Lycka till!
Btw, ifall det går riktigt dåligt så behövs även funkisar i Fällfors

Postat: ons apr 23, 2008 9:11 pm
av Danne
Tjernell: Tack ska du ha , ja det ska nog gå bra nu man är ju optimist, Nu byter vi bromsbänk då Västerås är alldeles för långt bort räcker med 2 svängar dit, Burtäsk känns mer lockande denna gång
Richard: Man får väl hoppas att man inte är funkis där i år

Postat: fre apr 25, 2008 11:59 pm
av 417Donovan
Bilen ser ju helschysst ut!
Bara att hålla tummarna att det lirar med motorn den här gången, så vi får se kärran i sommar.
Det blir fränt!

Postat: tis maj 06, 2008 9:50 pm
av Tjernell
Jaha grappar .. vart det nån 3´dje vers eller
