Sida 10 av 11
Postat: sön jun 20, 2010 12:54 am
av Roger Berglund
Sankan skrev:Okej

jadu effekt mål ska väl iallafall bli mot en 300whp.
Men tänkte höra hur man ska löda lågfartsmunstyckena, verkar riktigt klurigt att få de bra. Vill ju verkligen inte köpa nya innan man vet att det är bra kostar ju 120:- st

... Tänkte borra först för grovinställning, sen får man ju köpa när man vet att det är rätt inställt så att det blir den rätta finishen!
sankan snacka med mig på msn så ska vi nog fixa fram billiga munstycken, vi snackar 17 kr styck

Postat: sön jun 20, 2010 4:49 am
av Sankan
Roger Berglund skrev:
sankan snacka med mig på msn så ska vi nog fixa fram billiga munstycken, vi snackar 17 kr styck

Låter kanon

Hör av mig imorgon ifall du är inne då någongång.
Nu till de dåliga nyheterna... När allt går som bäst så är det ju självklart att allt ska gå åt helvete

, var ute och provkörde bilen när vi ställde förgasarna. Första som händer är att vi tappar bakhjulet, sätter tillbaks det, drar en burn och motorn början gå kasst lät att den gick på 3 cylindrar. Kommer tillbaka till garaget, börjar kolla tändstiften och ser att på 4ans cylinder är det olja på

. Blev skraj komptestade motorn och som befarat så var kompen på 2.5 bar. Vi plockar av ventilkåpan och vi ser till våran förvåning detta:
Muttern har totalt försvunnit, vipparmen bara hängde, på bilden har jag skruvat in skruven för att vi skulle kunna dra runt motorn och se hur bra allt lirade. Sen är det så att avgas ventilen inte alls öppnar som den ska på 4 cylindern, så tror S kammen har sagt sitt. Imorgon blir det nerplockning av motorn och jag hoppas verkligen att allt viktigt klarat sig som t ex hela bottendelen och topplocket, kammen får gärna vara skrot. Får väl se om man sätter igång nå roligare bygge nu när man ändå plockar ner allt... Ska bli intressant och se vart muttern kan ha tagit vägen.
Postat: sön jun 20, 2010 7:21 am
av Filaren
En HX35 eller Borg warner s200 är fin turbos
Då blir det pulssplittat rör.
//AN
Postat: sön jun 20, 2010 4:33 pm
av Sankan
Tackar, då tror jag att det blir att sattsa på en HX35.
River ju motorn nu som sagt för att kammen är trasig. Så får se ifall man smider igång turbo planerna nu. Kanske kommer bygga grenröret själv beroende på tid och lust. Tänkte också passa på att ifall det är någon som är bra på att bygga grenrör skulle kunna skriva och säga vad du/ni vill ha för att bygga ihop ett grenrör? Som passar på rätt ner i motorutrymmet, så plats finns för generatorn och förgasarna

Postat: tis jun 22, 2010 4:32 pm
av Sankan
Motorn blev urplockad igår
Såhär såg lyftaren ut på avgas nocken 4;e cylindern

Postat: mån aug 16, 2010 4:54 pm
av Sankan
Jag är seg på att uppdatera men motorn är iallafall nerplockad nu, kammen såg ut som skit på fler än bara 1 nock. Så skulle nog faktiskt tro att S kammen inte ens var härdad!
En nock som såg lite bättre ut
Vart har nocken tagit vägen?
Nog med det! Motorn är nu helt ner plockad. Nu har jag köpt in b21et kolvar och de starkare M stakarna, nu blir det dags för turbo tids nog
Fick ju som sagt tips om att köpa en HX35 men då funderar jag vilka olika avgashus finns det och vilket passar mig mest? Förstår inte riktigt hur det fungerar, men ett större avgashus lär ju ge mindre mottryck osv. Sen de HX35er jag sett så sitter det oftast inbyggt wastegate, tänkte också höra ifall man kan bygga så att man kan sätta wastegaten på grenröret istället?
Så skulle vara snällt ifall någon kunde hjälpa lite

Postat: tis aug 17, 2010 7:04 pm
av Sankan
jag och paby sitter och klurar lite på utformningen av ett pulssplit grenrör, ska sätta turbon framme vid kylaren (alá roger berglund eller simons första grenrör) klurar mycket på längderna på rören, har kommit fram till att det kommer skilja ungefär 50mm som mest. är det acceptabelt? eller ska vi räkna om, räkna rätt?
rören kommer bli ca 500mm långa.
Postat: ons aug 18, 2010 4:53 pm
av Sankan
jaha här bara sprutar det svar......
vi har kommit på våra frågor själva efter lite (läs mycket) sökning på forum och andra bollplank. blir att åka till västerås idag om killen har turbon kvar

han skulle höra av sig när han kom hem=) sen ska paby få svetsa lite kollektorer imorgon åt mig så han får bevisa att han duger som licensierad svetsare

Postat: tor aug 19, 2010 8:08 pm
av Sankan
okej! nya tankar! Om vi säger att vi har ett twinentry hus och vi drar rören från 2an och 3an in i en av portarna, vad kommer 67mm i längdskillnad spela för roll?
skulle vara tacksam för snabba svar för det här är den närmsta lösningen vi kommer med den platsen som finns.
Postat: tor aug 19, 2010 8:23 pm
av JohanK
Som jag begripit av att lösa spaltmeter med info om grenrörsbyggen så har inte rörens längd någon större betydelse, huvudsaken är att det inte är några konstiga skarpa böjar och att avgaserna kan "flyta" lätt genom rören.
Postat: tor aug 19, 2010 10:28 pm
av Sankan
Jo precis, verkar ju bra det iallafall. Blir att köra på det vi kommit fram till och hoppas det går vägen bara!

Postat: sön aug 22, 2010 11:06 pm
av Sankan
Jaha dags att uppdatera. Vi har byggt lite grenrör, men är inte färdigt än vi inväntar turbo för att fortsätta. Imorgon åker jag iväg med blocket till västerås för byte utav kamlager och honing!
Gjorde rörbitarna till grenrörsflänsen
Alla rörbitar punktade
Började bygga grenröret och punkta dit rörbitar
Som det ser ut för tillfället! Jag och Paby är faktiskt rätt nöjda med hur vi lyckats hittils och att det inte tagit så lång tid med tanke på att det är vårat första grenrör
Prövade montera i bilen för att se hur bra med plats vi hade och det såg faktiskt bra ut!
Vi har börjat fundera på hur vi ska göra ett stöd till grenröret/turbon men inte hittat på hur vi ska göra än. Försökt letat och sett hur andra gjort men hittar inget... Men vi finner säkert en lösning när vi väl har kommit till det steget
Skulle vara kul att höra era åsikter om grenrörets utformning och vad ni tycker
MVH Mattias
Postat: mån aug 23, 2010 12:46 am
av Martin H
ser bra ut det där. ang stagning så gör ett kraftigt fäste för downpipen nere vid skruvarna i spängkåpan, då får du en triangelkonstruktion som blir stadig. jag har själv 18kg hx55 hängande på så vis utan övrig stagning och det funkar bra.
Postat: mån aug 23, 2010 6:53 pm
av Paby
Ja så kanske vi kan lösa det... Men vi kommer ha tubon sittandes snett så det blir en 90graders böj innan den går under förgasarna, kommer det funka lika bra då?
Annars funderar vi på att bygga ett stag som är fastsvetsad i grenröret och sen bultat i gammla generator bulten, kommer det funka? Eller kommer grenröret expandera för mycket?
Sankans B20 turbo planer
Postat: mån aug 23, 2010 11:26 pm
av Sankan
Som paby skrev så kommer vi ha turbon i samma ledd som förgasarna så det kommer bli en 90° graders böj på downpipen som sedan går in mellan grenröret och förgasarna.
Nu står jag i valet och kvalet ifall jag ska köpa en hx35 eller en s200 för det verkar svårt att få tag på en hx35 med 14 avgashus, men vet inte vad som skiljer mellan de båda turbosarna. Hört att de tål samma effekt och s200 har bättre spoolup än 35an :p men finns det även olika avgashus till s200an? skulle vara guld att veta för då kan jag köpa turbo rättså snart och göra klart resten på grenröret
Mvh