Sida 10 av 11

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Postat: fre aug 12, 2011 5:00 pm
av Peter L
Visst skulle det göra det. Lättaste sättet att flytta det kritiska varvtalet är att ta bort vikt. Men frågan är hur mycket det skulle göra för drivaxeln, måste fundera lite på det innan jag törs svara. :hihi:
Kan kika förbi någon kväll och diskutera lite grann.

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Postat: fre aug 12, 2011 7:45 pm
av Kadett4wd
med lätt svänghjul flyttar man upp egenresonansen. med tungt svänghjul flyttar du ned den.
Jag skulle välja flytta ned den för högfrekventa 'torsionvibrationer' är riktigt elakt.

lågfrekventa blir mera likt en klockpendel än gentemot högfrekventa som blir likt en betongvibrator.
Det handlar juh plastiska påfrestningar i cykler.
Matrialutmattning är ett annat enkelt ord.
lek med tanken att ett matrial tål böjas 8000ggr innan det går av.
och har du en böjning per motorvarv och varvar 8000rpm med egensvängningar där.
Då håller matrialet 1minut.

Kan du då sänka frekvensen där egensvängningar är så motorn hela tiden arberar ovanför dessa farliga rpm så kommer dessa böjningar inte ske i samma utsträckning, och till och med inte ens i närheten.
Fler fördelar är juh att du kommer få jämnare mätvärden ur bänken.

drivaxeln Jarmo pratar om funkar som svängningsdämpare.
Vad du annars kan prova med är Hardyskivor som dämpare mellan motor och bromsen.
Eller kolla in ett Zundapp KS50 bakhjul,, de har en ryckutjämnare i navet.
Denna funktion finns även i dagens dubbelmassesvänghjul, just pga dämpa ut såna sängningar som dödar växellådor.

Finns lösningar klara, behöver inte uppfinna hjulet igen.

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Postat: lör aug 13, 2011 1:06 am
av Peter L
Ja jag har inte provat praktiskt detta med vibrationsanalys i motorer, så jag vet inte hur bra vissa åtgärder fungerar i praktiken. Det jag ser är att om man stämmer av för ett lägre varv får du en svängning med lägre frekvens men i stället större amplitud. Om man istället stämmer av så att det kritiska varvtalet för självsvängning hamnar högre upp än vad axeln kommer varva så har man också löst problemet. Antingen måste man lägga avstämningen över eller under det varvtals spann som man ska använda. Sen vad som är bäst för en motor kan jag inte svara på då jag aldrig provat detta. Finns säkert mycket att läsa om i detta ämne.

Sen tror jag inte heller att svänghjulet har så stor inverkan på just detta problem, tror mer på att en kardanbaserad drivaxel blir för tung och har för stor tyngdpunkt offset, vilket inte är bra ur vibrationssynpunkt. Tex. så fick jag räkna på en roadracing mc motor, där hade honda valt att lätta veven max för att flytta det kritiska varvtalet ovanför dess arbetsvarvtal för att undvika självsvängning.

Sen låter det helt klart vettigt att en sviktstålsaxel fungerar bra som dämpare.

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Postat: lör aug 13, 2011 5:32 am
av jacobson_se
En hardy skiva eller en klokoppling med rätt sorts mellangummi borde lösa mycket av dessa problem. alt den mellanaxel i sviktstål som tar upp svägningar.

/Christer

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Postat: lör aug 13, 2011 10:13 am
av Kadett4wd
Varför jag rekomenderar tyngd är för jag kan dra relationer till Maskinbearbetning.
Får man dryga elaka vibrationer så hjälper det i 99 fall av 100 att göra matrialet tyngre.
spänna fast detaljer är a och o, man spänner juh fast detaljer i nåt rejält tungt som inte flyttar sig, och ämnet får del av dess egenskaper.
Körde en maskin förut med 'marmor' som fundament i maskinen, den var helt konstig.
Mycket stum, men med en helt annan egenresonans än stål.
När man svarvade en tolerans på 18h6 (eller om det är H6 kommer inte ihåg om stort eller litet h är för invändig eller utvändig tolerans.) så var det lätt att få vibrationer om uppspänningen fallerade på nåt vis,ojämnheter i matrialet så backarna inte bet överallt som de skulle i matrialet.
att öka varvet funkade inte alls(att försöka köra förbi resonansområdet)
Enda som gällde var att sänka varvet och hålla sig långt från resonansområdet.

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Postat: lör aug 13, 2011 11:33 am
av Peter L
Jo jag har varit svarvare innan jag började läsa till maskiningenjör, så jag vet vad du menar. :) En konstruktion har tre eller fler egenfrekvenser som man måste ta i beaktning. Så i ett fall där man en roterande massa så stämmer man av denna så dess kritiska varvtal hamnar över arbetsvarvtalet. Formeln för rotationsresonans säger att man kan förändra detta genom att öka dämpkvoten(typ gummikuddar eller "lägga gummiklubban på axeln man svarvar" för en svarvare ;)) eller ändra massan(mindre massa högre avstämmning) eller flytta tyngdpunkten.

I det här fallet med bromsbänken håller jag med Jarmo och kadetten att en drivaxel är den rätta vägen att gå.

En fundering som jag tänkte på, kör man med CV-knutar till bromsbänksdrivaxlar eller vanliga knutar?

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Postat: lör aug 13, 2011 12:29 pm
av primer
en fundering bara om man skulle ta en drivaxel från tex en VAG hur funkar det med gummi damaskerna fixar dom 6000-7000rpm?

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Postat: mån aug 15, 2011 5:49 am
av Kadett4wd
jodå,, annars finns det 'högvarvs' damasker.
men bonnalösningen är juh 'najtråd' i midjorna.

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Postat: mån aug 15, 2011 4:14 pm
av Kadett4wd
Nåt slikt skulle du haft på axeln:

Bild

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Postat: mån aug 15, 2011 4:55 pm
av super7
primer skrev:en fundering bara om man skulle ta en drivaxel från tex en VAG hur funkar det med gummi damaskerna fixar dom 6000-7000rpm?
Behöver man nån damask egentligen :?:

Vet ju hur det ser ut hos Gunnar L....drivknutar från nån typ av Vw utan damasker :!:

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Postat: tor nov 10, 2011 10:22 pm
av Jens Gustavsson
nu är det nya driv systemet klart. stuska orginal axel och jonas cnc platta med bult mönster för 200-215-228-240 tryckplatta :thumbright:

sen har conny hjälpt mig under tiden vi väntat på grejor till RC motorn att bygga klart ventilationen och fy fan vilken fläkt, det va full storm i dyno rummet nu :hihi: än fast vi hadde en fullstor dörr öppen så vart det undertryck i lockalen så vi måste nog ha två dörrar öppen? vi ser hur det blir då vi ser trycket i data loggen med /utan fläkt på.


stort tack för all hjälp conny, jonas och peter framförallt :thumbright: :thumbright:


mvh jens

Bild

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Postat: fre nov 11, 2011 8:35 pm
av Erik Persson
Hur långt borta kan det vara innan man kan börja boka tider i bänken?

:dance2:

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Postat: fre nov 11, 2011 8:54 pm
av Jens Gustavsson
tror inte det blir några fler bromsningar före mars iallafall. ganska fullbokat med våra egna motorer.

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Postat: lör nov 12, 2011 7:52 am
av Erik Persson
Är det tänkt att ni ska kunna ta in externa som betalar för sig eller är den bara byggd för era egna behov?
Min motor är inte klar än så jag har ingen brådska men det vore roligt att veta bara.

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Postat: lör nov 12, 2011 9:45 am
av Jens Gustavsson
mest för vår egna motorer vi som varit med och slitit med att bygga allt detta men i mellan åt så ska vi köra motorer åt kunder också som tex denna RC motor.

är det en förgasar sugmotor du har? sånna är enkla och snabba att sätta upp i bänken så såna kan man klämma in mellan andra motorer i ett par dagars tunig och tester då det finns tid över.

mvh jens