Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Y »

En kompis åker med ett BW S475 på sin s50 och man måste säga att det är ett riktigt fint agg :thumbright:
jag tyckte det var markant sillnad gemtimot bandkanons agget jag kör med :lol:
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
///Peter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jan 10, 2008 1:50 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av ///Peter »

Moggemx skrev:Okej, Kanske är lika att spara ihop och köpa ett BW agg ändå! Verkar vara riktigt fina och prisvärda! Surfade lite i PPF:s Webshop och jämförde s375 och s475 men där verkar det enda som skiljer dom åt vara flänsen mot grenröret T4 och T6 ?
Enligt dom så hade 475:an också 1.10 A/R ? eller finns det olika hus till dom också?
Mja det är lite snurrigt där. S475 finns både med 1.32A/R och 1.10. 1.32 huset har 96/87mm turbin medans 1.10 huset finns med 83/74mm turbin. Dessa 2 har T6 fläns. S375 har samma kompressor som S475 men T4 fläns och flera val av turbin hus, 0.90, 1.10, 1.25 bla men samma turbinstorlek 83/74mm. Det va kortversionen, det finns massa andra kombinationer och nomenklaturen från BW är rätt krånglig.
PPF har riktigt bra priser på dessa agg!
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Inlägg av andy_b »

tycker du ska åka m30 block istället för s38 block som bara spricker
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

s38b36 spricker inte som s38b38 men de beror ju om man borrar oxo.
tel 0707149931
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Okej, Men då är ju frågan vilket hus och turbin man ska ha?
S475 1.10A/R 83/74mm turbin, Det borde nog passa till min då! eller vad tycker ni?

Har ett m30 block som ligger som jag faktiskt ha funderat på att borra istället och köra med det istället, då behöver jag inte skaffa nya 95mm kolvar!
Ska enligt "Bmwandreas" på PPF inte vara några som helst problem att åka med 95mm borr på s38!

Är det bara uttaget på "avgassidan" för nån oljeretur som skiljer M30b35 blocket och s38b36?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

finns nån tråd på ppf hur man bygger s38 på M30 blocket,nu va de kanske inte de du fråga efter men ja har för mej att de är oljeröret som skiljer som du säger.dom nyare M30 blocken har väll stadigare vevaxel bockar oxo än dom äldre.
tel 0707149931
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Aha! Tackar för tipset! ska söka lite där då! :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Y »

kompisens aggrigat var tydligen till salu om han får rätt peng för den, en bw s475 tror det är en likadan som jimpa har men om den är intressant så kan jag kolla upp lite mått :thumbright:
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Det låter ju helt klart intressant! Kolla upp måtten samt A/R på den :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Du kan kolla i min tråd vad som skiljer, när man ska göra en s38m30 hybrid.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Har varit och kikat där nu! Men förstod inte vad som skiljer på vattenkanalerna?

Vad använde du för oljesprutmunstycken? Pillade du lös dom från s38:an och borrade in dom i m30:in?

Måste dra fram båda blocken och syna dom när jag kommer till garaget!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Nu är Bes. tid bokad också!

Imorgon kl. 09.50 gäller det! :P
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Y »

jo ska prata med honnom i veckan eller så pmar du han på engång..
det är turbon som är mitt på sidan

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=15

och det är trådinnehavaren som har den :thumbright:

ang olje munstycken så kan du köpa dom nya och borra in dom i ramlagerna
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

JAAA! Nu är den besiktigad :D
Trodde aldrig jag skulle komma igenom på avgasvärdena, Döm om min förvåning när jag kommer dit och han säger att dom bara tar CO på denna :thumbright: Är först efter 1989 som alla värden tas!

Hur jag än mappade så fick jag bara den att gå på stabilt lambdavärde ett tag, Och slog man av den och lät den stå ett tag så vart lambdan åt skogen samt den gick som ett tröskverk :? försökte trixa med alla möjliga temp kompenseringar utan resultat. . . Fast jag körde upp till samma temp som den gick bra på innan så gick den dåligt.
Stog utanför bilprovningen och mappade febrilt i väntan på min tur, Men vart knappt nån förbättring. . . så jag tänkte att det får bära eller brista!

Som tur var så fick jag en skön lirare till bes. man, Han garvade bara när han kollade avgasvärdena och sa " Ja, CO:n är ju iallafall bra! , Vilken tur att vi inte behöver titta på dom andra :D Då hade det nästan vart spanska flaggan" sa han och skrattade :lol:

Tillbaka till motorbygget!
Var inne och kikade på www.realoem.com efter oljesprut munstyckena till s38, Men hittar inte dom? verkar inte gå att köpa lösa?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Jag bytte oljekissarna när jag renoverade min S38, köpte nya på bmw, ska kolla om jag har kvar nå artikelnummer på dem.
Skriv svar