P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbord!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mattias w
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jan 22, 2012 2:16 pm

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Inlägg av mattias w »

hej, jag har ett par nya övre fjäderbenslager om du skulle vilja ha
mvh mattias w 1602 turbo.
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Inlägg av Tegheim »

Älskar den här tråden, har läst den flera gånger :)
Perfekt för att få lite ny motivation :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Inlägg av P Mäki »

mattias w skrev:hej, jag har ett par nya övre fjäderbenslager om du skulle vilja ha
mvh mattias w 1602 turbo.
Beställde nya topplagringar samtidigt med coiloversen. Ska bygga på dem först och sen får jag se om jag senare nångång får för mig att skaffa ställbara topplagringar om det nu skulle behövas :) .
Tegheim skrev:Älskar den här tråden, har läst den flera gånger :)
Perfekt för att få lite ny motivation :)
Tänk att en som har kunnade att i praktiken göra en egen wankelmotor med allt det innebär kikar på den här tråden för insperation :shock: . Det är kul att du gillar den iaf :) .

Har moddat färdigt balken och kapat och svetsat lite fästen i rambalkarna för att få fast grejorna, har ännu inte gjort de övre fästena till topplagringarna. Köpte nya dammasker och styrstag som jag har kortat av, saknar dock kylröret till styrväxeln såg jag här senare :? ... Satte dit e34 fälgarna och de satt som fint på plats när hjulen står rakt, men svänger jag på hjulen tar det självklart i både här och där. Inget man inte kan fixa med en vinkelslip iaf men är som lite tråkigt att man aldrig slipper använda den :hihi:
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Inlägg av Tegheim »

Men jag är inge vidare på att bygga ram istället, så jag kikar på din bil för att lära mig hur du gjort :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Inlägg av P Mäki »

Här måste det kapas lite:
Bild

Så här är blev bakre fästena till bomerangerna:
Bild

Underifrån:
Bild

Balken och bomeranger på plats:
Bild

Mera bilder:
Bild

Plattor till topplagringar:
Bild

Kvar är ännu å mäta och svetsa fast plattorna:
Bild
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Inlägg av P Mäki »

Har punktat fast plattorna men de ska tas lös sen igen, svetsat fast dem bara för att kunna mäta och måta till mallar av wellpapp så man får ihop lappat allt sen :) .

Bild

Tänkte först använda rör, men blir en lite kantigare variant eftersom det blir som enklare:

Bild

Enklaste materialet att bygga med :wink: , synd bara att hållfastheten är lite dålig...:

Bild
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Inlägg av Tegheim »

Hur har du fäst slutet på bakramen i karossen? Svårt att förklara vad jag menar, men emot nummerplåten typ. Jag kommer ju bak med 2st 40x60-balkar. Känns fel att svetsa dem rakt i den tunna kaross-plåten :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Inlägg av Klabbe Persson »

Brossan lämnade ca70-100mm på orginal ramsnokar, och gjorde han en 3mm plåt i änden på dom och svetsade ramen i, hoppas du förstår vad jag menar,beror ju helt på hur mycke man kapat.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Inlägg av hedman »

Varför inte tvära en balk mellan dom nya rambenen då har du ju mycke att fästa i samt att du kan andvända den för att fästa bromsskärm i oxå om du vill åka fort dvs :roll:
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Inlägg av P Mäki »

Tegheim skrev:Hur har du fäst slutet på bakramen i karossen? Svårt att förklara vad jag menar, men emot nummerplåten typ. Jag kommer ju bak med 2st 40x60-balkar. Känns fel att svetsa dem rakt i den tunna kaross-plåten :)
Jag har svetsat fast dem som du beskriver direkt mot karossen men då har jag sista biten bara använt mig av 2st 30x30x2mm, alltså den biten under bagagegolvet. Men det är nog ingen dum ide som hedman skriver att sätta en balk på tvären mellan dem, jag kan då inte sätta fast nån bromsskärm på nå vettigt ställe om jag skulle vela i dagsläget om den nu hade varit körbar alltså.
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Inlägg av P Mäki »

Framvagnen är färdig och på plats, får se hur den funkar på vägen, skulle behöva distanser ute vid spindlarna vars bärarmarna sitter fast för att få till bättre rollcenter på bilen, även styrstagen skulle ju då samtidigt oxå få distanser. Är ju som nu att bärarmarna är raka vid "normalläge" och när bilen sen fjädrar så vinklas bärarmarna en aningen uppåt och gör då att det blir tvärtemot vad som är lämpligt, vill ju få mera negativ camber när bilen fjädrar in och inte mindre :wink: . Men det får vara än så länge. Är iaf nöjd över att ha fått till att man kan svänga fullt med bilen utan att det tar i nånstans i innerskärmarna, och det är med 235/45-17!!! riktiga ballongdäck, ska självklart ha nå smalare däck sen.

Motorn med e36 tråg och växellådan har fått sin plats i bilen, den hamnade ca 7-8cm längre bak denna gång än den gjorde med orginal framvagnen och e34 tråget, gjorde nya motorfästen och en ny växellådsbalk, det blev stummonterat denna gång. Kommer bli bättre plats för kylare och ic oxå... Rättade upp motorn ytterst lite jämfört mot orginal lutning. Har dock ett litet problem att oljetråget och vänster bärarmen (bumerangen)är helt intill varandra (så kan det gå när man kortar av framvagnar), får som inte flexa nåt i bakre gummibussningen, blir antingen att bytta bort gummibussningarna mot nå hårdare eller kapa lite i oljetråget, får se hur jag gör. Har skickat en order till KL och väntar nu på lite rörböjar och flänsar m.m till grenrörsbygget, blev 42,4mm rör (ytterdiameter) efter lite research.

Har nu börjat med pedalställ och styrstång, är lite små knepigt eftersom jag gärna vill ha bromsservo = trångt som fan! Blir ju annars alldeles för enkelt att bygga 8)
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Härligt att du är igång :D men var är bilderna :shock:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Inlägg av P Mäki »

Svetsat ihop allt:

Bild

Bild

Bild

Bild

Avkortad krängningshämmare, får se hur den funkar och håller. Har ju blivit hårdare när den är kortare och har hylsan i mitten. Tänkte borra och bulta fast hylsan, bäst vore ju om man hade fått den med splines men är som svårt utan grejer:

Bild

Växellådsbalk:

Bild

Här är det då lite för tight mellan bärarm och oljetråg, måste åtgärdas!:

Bild

Bild

Motorfästen:

Bild

Bild

Tight mellan bromsservo och insug men det får plats :wink: :

Bild

Behövde göra om lite så inte däcket tar i innerskärmen:

Bild
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Inlägg av Jannek »

Det går ju framåt :thumbright: . Ute på vägarna snart ? :hihi:
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Skriv svar