P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbord!)
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!
hej, jag har ett par nya övre fjäderbenslager om du skulle vilja ha
mvh mattias w 1602 turbo.
mvh mattias w 1602 turbo.
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!
Älskar den här tråden, har läst den flera gånger 
Perfekt för att få lite ny motivation

Perfekt för att få lite ny motivation

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!
Beställde nya topplagringar samtidigt med coiloversen. Ska bygga på dem först och sen får jag se om jag senare nångång får för mig att skaffa ställbara topplagringar om det nu skulle behövasmattias w skrev:hej, jag har ett par nya övre fjäderbenslager om du skulle vilja ha
mvh mattias w 1602 turbo.

Tänk att en som har kunnade att i praktiken göra en egen wankelmotor med allt det innebär kikar på den här tråden för insperationTegheim skrev:Älskar den här tråden, har läst den flera gånger
Perfekt för att få lite ny motivation


Har moddat färdigt balken och kapat och svetsat lite fästen i rambalkarna för att få fast grejorna, har ännu inte gjort de övre fästena till topplagringarna. Köpte nya dammasker och styrstag som jag har kortat av, saknar dock kylröret till styrväxeln såg jag här senare


Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!
Men jag är inge vidare på att bygga ram istället, så jag kikar på din bil för att lära mig hur du gjort 

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!
Här måste det kapas lite:

Så här är blev bakre fästena till bomerangerna:

Underifrån:

Balken och bomeranger på plats:

Mera bilder:

Plattor till topplagringar:

Kvar är ännu å mäta och svetsa fast plattorna:


Så här är blev bakre fästena till bomerangerna:

Underifrån:

Balken och bomeranger på plats:

Mera bilder:

Plattor till topplagringar:

Kvar är ännu å mäta och svetsa fast plattorna:

Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!


Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!
Har punktat fast plattorna men de ska tas lös sen igen, svetsat fast dem bara för att kunna mäta och måta till mallar av wellpapp så man får ihop lappat allt sen
.

Tänkte först använda rör, men blir en lite kantigare variant eftersom det blir som enklare:

Enklaste materialet att bygga med
, synd bara att hållfastheten är lite dålig...:



Tänkte först använda rör, men blir en lite kantigare variant eftersom det blir som enklare:

Enklaste materialet att bygga med


Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!
Hur har du fäst slutet på bakramen i karossen? Svårt att förklara vad jag menar, men emot nummerplåten typ. Jag kommer ju bak med 2st 40x60-balkar. Känns fel att svetsa dem rakt i den tunna kaross-plåten 

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!
Brossan lämnade ca70-100mm på orginal ramsnokar, och gjorde han en 3mm plåt i änden på dom och svetsade ramen i, hoppas du förstår vad jag menar,beror ju helt på hur mycke man kapat.
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!
Varför inte tvära en balk mellan dom nya rambenen då har du ju mycke att fästa i samt att du kan andvända den för att fästa bromsskärm i oxå om du vill åka fort dvs 

Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!
Jag har svetsat fast dem som du beskriver direkt mot karossen men då har jag sista biten bara använt mig av 2st 30x30x2mm, alltså den biten under bagagegolvet. Men det är nog ingen dum ide som hedman skriver att sätta en balk på tvären mellan dem, jag kan då inte sätta fast nån bromsskärm på nå vettigt ställe om jag skulle vela i dagsläget om den nu hade varit körbar alltså.Tegheim skrev:Hur har du fäst slutet på bakramen i karossen? Svårt att förklara vad jag menar, men emot nummerplåten typ. Jag kommer ju bak med 2st 40x60-balkar. Känns fel att svetsa dem rakt i den tunna kaross-plåten
Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo
Framvagnen är färdig och på plats, får se hur den funkar på vägen, skulle behöva distanser ute vid spindlarna vars bärarmarna sitter fast för att få till bättre rollcenter på bilen, även styrstagen skulle ju då samtidigt oxå få distanser. Är ju som nu att bärarmarna är raka vid "normalläge" och när bilen sen fjädrar så vinklas bärarmarna en aningen uppåt och gör då att det blir tvärtemot vad som är lämpligt, vill ju få mera negativ camber när bilen fjädrar in och inte mindre
. Men det får vara än så länge. Är iaf nöjd över att ha fått till att man kan svänga fullt med bilen utan att det tar i nånstans i innerskärmarna, och det är med 235/45-17!!! riktiga ballongdäck, ska självklart ha nå smalare däck sen.
Motorn med e36 tråg och växellådan har fått sin plats i bilen, den hamnade ca 7-8cm längre bak denna gång än den gjorde med orginal framvagnen och e34 tråget, gjorde nya motorfästen och en ny växellådsbalk, det blev stummonterat denna gång. Kommer bli bättre plats för kylare och ic oxå... Rättade upp motorn ytterst lite jämfört mot orginal lutning. Har dock ett litet problem att oljetråget och vänster bärarmen (bumerangen)är helt intill varandra (så kan det gå när man kortar av framvagnar), får som inte flexa nåt i bakre gummibussningen, blir antingen att bytta bort gummibussningarna mot nå hårdare eller kapa lite i oljetråget, får se hur jag gör. Har skickat en order till KL och väntar nu på lite rörböjar och flänsar m.m till grenrörsbygget, blev 42,4mm rör (ytterdiameter) efter lite research.
Har nu börjat med pedalställ och styrstång, är lite små knepigt eftersom jag gärna vill ha bromsservo = trångt som fan! Blir ju annars alldeles för enkelt att bygga

Motorn med e36 tråg och växellådan har fått sin plats i bilen, den hamnade ca 7-8cm längre bak denna gång än den gjorde med orginal framvagnen och e34 tråget, gjorde nya motorfästen och en ny växellådsbalk, det blev stummonterat denna gång. Kommer bli bättre plats för kylare och ic oxå... Rättade upp motorn ytterst lite jämfört mot orginal lutning. Har dock ett litet problem att oljetråget och vänster bärarmen (bumerangen)är helt intill varandra (så kan det gå när man kortar av framvagnar), får som inte flexa nåt i bakre gummibussningen, blir antingen att bytta bort gummibussningarna mot nå hårdare eller kapa lite i oljetråget, får se hur jag gör. Har skickat en order till KL och väntar nu på lite rörböjar och flänsar m.m till grenrörsbygget, blev 42,4mm rör (ytterdiameter) efter lite research.
Har nu börjat med pedalställ och styrstång, är lite små knepigt eftersom jag gärna vill ha bromsservo = trångt som fan! Blir ju annars alldeles för enkelt att bygga

Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo
Härligt att du är igång
men var är bilderna
/NXJ



Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo
Svetsat ihop allt:




Avkortad krängningshämmare, får se hur den funkar och håller. Har ju blivit hårdare när den är kortare och har hylsan i mitten. Tänkte borra och bulta fast hylsan, bäst vore ju om man hade fått den med splines men är som svårt utan grejer:

Växellådsbalk:

Här är det då lite för tight mellan bärarm och oljetråg, måste åtgärdas!:


Motorfästen:


Tight mellan bromsservo och insug men det får plats
:

Behövde göra om lite så inte däcket tar i innerskärmen:





Avkortad krängningshämmare, får se hur den funkar och håller. Har ju blivit hårdare när den är kortare och har hylsan i mitten. Tänkte borra och bulta fast hylsan, bäst vore ju om man hade fått den med splines men är som svårt utan grejer:

Växellådsbalk:

Här är det då lite för tight mellan bärarm och oljetråg, måste åtgärdas!:


Motorfästen:


Tight mellan bromsservo och insug men det får plats


Behövde göra om lite så inte däcket tar i innerskärmen:

Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo
Det går ju framåt
. Ute på vägarna snart ? 


Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet