Eftersom Jon kör en tjejbil ska han få en tjejlösning på tändningen också. Näe, men tanken var att om jag säljer några enheter så kanske några vill betala lite mindre och behålla sin MSD.
Nu har jag fått spolenockså, ser att jag fått ett riktigt race-tändstift på köpet! Så nu ska det provas på riktigt.
Nu sprätter den gnistor som den ska också. Filmade en liten snutt med två inställningar, 1.8uF/300V och sedan en kortare film med 1.8uF/450V, vilket motsvarar en urladdningsenergi på 110mJ respektive 183mJ. Som jämförelse så spottar MSD 6AL ur sig 125mJ. På 13 volt skulle jag dock kunna köra med 500 volt vilket ger 225mJ per gnista vilket borde räcka för dom flesta.
Anledningen till att den inte tänder så jämt på filmerna är att strömmatningen jag har just nu orkar inte riktigt leverera strömmen som behövs och därför startar mikroprocessorn om lite nu och då när spänningen sjunker.
Anledningen till att jag skriver här och inte under "motorstyrning" är för att så få verkar läsa där. Om du vill Mr. Pite kan jag skriva där istället om jag kladdar ner din tråd för mycket.
spännande pelle, skadar aldrig med mkt kräm i gnistan! kul att det funkar, antar att det inte är så långt bort tills man kan testa boxen i gammbmw:n? akta fingrarna när du leker pelle
ang kladd i tråden så kladda på du, är ju kul när det händer nåt i tråden, själv är jag ju för lat för att uppdatera bygget, inte för att dte hänt mkt, men nya fälgar har iaf funnit sin plats på bilen! 17x8.5 fram och 17x10" bak....
Finns det inte risk för "cross talk" mellan tändkablarna och i fördelaren med så pass hög spänning som 500v?
Vad tycker igentligen en vanlig tändpole om att köras på detta sättet?
Vilken frekvens kör du FETarna i? (om det nu inte är hemligt... )
Vars har du fått korten gjorda?
Tänkte mest på hur du gjort "silk screenen..."
Många frågor blev det visst...
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Finns det inte risk för "cross talk" mellan tändkablarna och i fördelaren med så pass hög spänning som 500v?
För att svara på det som jag kan.
Det är ingen fara med tändkablarna om man lyckas hålla ett avstånd på 2" mellan dom och kör tjocka as (8mm).
Det kan bli lite fyverkeri i fördelaren faktiskt..
Fick bygga om min rotor (230lock) ganska friskt då motstång brann upp direkt.
Utformingen fick helt göras om på rotorn.
Men det med en msd 10 630 volt till spolen och 700mj tändenergi
För att svara på det som jag kan.
Det är ingen fara med tändkablarna om man lyckas hålla ett avstånd på 2" mellan dom och kör tjocka as (8mm).
Det kan bli lite fyverkeri i fördelaren faktiskt..
Fick bygga om min rotor (230lock) ganska friskt då motstång brann upp direkt.
Utformingen fick helt göras om på rotorn.
Men det med en msd 10 630 volt till spolen och 700mj tändenergi
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
500 Volt är inte några problem på "lågspänningssidan", det är rätt lätt att isolera. Sen är frågan om gnistenergin har någon större betydelse för isolationen på tändkablarna. I många fall när gnistan väl är tänd så kommer nog spänningen över tändstiftet hållas "ganska" konstant, det som händer är att gnistan får lite längre duration. Nu har jag inte belägg för detta eftersom jag inte haft möjlighet att mäta tändspänning och urladdningsström över tid på någon bil utan detta är mer en kvalificerad gissning.
Jag vet faktiskt inte vad en vanlig tändspole har för spänningsöverslagsspecar, men jag tror i många fall där dom går sönder är det värmen som tar död på dom.
Korten är det våra vänner i Bulgarien som har barnarbetat ihop, Olimex alltså.
Och FETarna jobbar en bit över det hörbara, även för de yngstas öron, för att slippa det där irriterade tjutet som MSD-boxarna ger ifrån sig. Man slår iofs två flugor i en smäll då även trafon kan göras mindre.
Inte för att det hänt så mycket sen sist men jag tänkte bara lägga in en liten bild på hur det ser ut. Just nu är nästa steg provkörning, men det gäller att få fingrarna ur och ta sig iväg också...
har inte hört nåt från pelle än om han har testkört tändningen på nån motor, men återkommer då jag vet!
dock har den lilla vita fått sällskap av ett nytt projekt i form av en svart 71 firebird som ska turboiseras och modifieras enligt konstens alla regler, dock blir det inte en dragracebil utan en pigg gatbil med skinnfotöljer och 4-link!
Pitebo skrev:har inte hört nåt från pelle än om han har testkört tändningen på nån motor, men återkommer då jag vet!
dock har den lilla vita fått sällskap av ett nytt projekt i form av en svart 71 firebird som ska turboiseras och modifieras enligt konstens alla regler, dock blir det inte en dragracebil utan en pigg gatbil med skinnfotöljer och 4-link!
Är det den som var ute på blocket med breddade hjulhus?
dax för en liten uppdate, har hänt en del i vinter iaf, inget drastiskt dock, wg:n är nu inledd i downpipen, nytt avgassystem med ljuddämpare är byggt för att kunna åka gata utan kåpor på skallen... sen har ett msd dis2 programmable inhandlats med msd mc-spolar, en smuttig triggerhållare har Jon fräst ut till mig som håller 2 st triggrar till msd:n...! fler bilder kommer på bland annat den löstagbara fronten!