Pitebo's 02:a SÅLD!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
PelleW
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: tor aug 24, 2006 10:58 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PelleW »

Eftersom Jon kör en tjejbil ska han få en tjejlösning på tändningen också. :twisted: Näe, men tanken var att om jag säljer några enheter så kanske några vill betala lite mindre och behålla sin MSD.

Nu har jag fått spolenockså, ser att jag fått ett riktigt race-tändstift på köpet! :) Så nu ska det provas på riktigt.

-Pelle
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

hehe, ja det är sant,tändstiftet kommer inte från jons bil, även om man kan tro det, det var det rejsigaste jag hittade i lådorna hemma :lol:

hoppas det går bra nu med grejorna, ser ju riktigt bra ut på lay-outen ju!
PelleW
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: tor aug 24, 2006 10:58 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PelleW »

Nu sprätter den gnistor som den ska också. Filmade en liten snutt med två inställningar, 1.8uF/300V och sedan en kortare film med 1.8uF/450V, vilket motsvarar en urladdningsenergi på 110mJ respektive 183mJ. Som jämförelse så spottar MSD 6AL ur sig 125mJ. På 13 volt skulle jag dock kunna köra med 500 volt vilket ger 225mJ per gnista vilket borde räcka för dom flesta.

Anledningen till att den inte tänder så jämt på filmerna är att strömmatningen jag har just nu orkar inte riktigt leverera strömmen som behövs och därför startar mikroprocessorn om lite nu och då när spänningen sjunker.

http://bart.sm.luth.se/~perwal-1/MOV02070.MPG
http://bart.sm.luth.se/~perwal-1/MOV02069.MPG

Anledningen till att jag skriver här och inte under "motorstyrning" är för att så få verkar läsa där. Om du vill Mr. Pite kan jag skriva där istället om jag kladdar ner din tråd för mycket. :)

-Pelle
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

spännande pelle, skadar aldrig med mkt kräm i gnistan! kul att det funkar, antar att det inte är så långt bort tills man kan testa boxen i gammbmw:n? akta fingrarna när du leker pelle :wink:

ang kladd i tråden så kladda på du, är ju kul när det händer nåt i tråden, själv är jag ju för lat för att uppdatera bygget, inte för att dte hänt mkt, men nya fälgar har iaf funnit sin plats på bilen! 17x8.5 fram och 17x10" bak....
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 06, 2005 8:13 pm
Ort: Mellansel/Härnösand

Inlägg av Henke »

Jäkligt snyggt gjort!

Finns det inte risk för "cross talk" mellan tändkablarna och i fördelaren med så pass hög spänning som 500v?
Vad tycker igentligen en vanlig tändpole om att köras på detta sättet?
Vilken frekvens kör du FETarna i? (om det nu inte är hemligt... :wink: )

Vars har du fått korten gjorda?
Tänkte mest på hur du gjort "silk screenen..."

Många frågor blev det visst...
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Henke skrev:Jäkligt snyggt gjort!

Finns det inte risk för "cross talk" mellan tändkablarna och i fördelaren med så pass hög spänning som 500v?
Vad tycker igentligen en vanlig tändpole om att köras på detta sättet?
Vilken frekvens kör du FETarna i? (om det nu inte är hemligt... :wink: )

Vars har du fått korten gjorda?
Tänkte mest på hur du gjort "silk screenen..."

Många frågor blev det visst...

För att svara på det som jag kan.

Det är ingen fara med tändkablarna om man lyckas hålla ett avstånd på 2" mellan dom och kör tjocka as (8mm).

Det kan bli lite fyverkeri i fördelaren faktiskt..

Fick bygga om min rotor (230lock) ganska friskt då motstång brann upp direkt.
Utformingen fick helt göras om på rotorn.

Men det med en msd 10 630 volt till spolen och 700mj tändenergi
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 06, 2005 8:13 pm
Ort: Mellansel/Härnösand

Inlägg av Henke »

Grymt sa grisen! :twisted:

volvo140turbo skrev:
Henke skrev:Jäkligt snyggt gjort!

Finns det inte risk för "cross talk" mellan tändkablarna och i fördelaren med så pass hög spänning som 500v?
Vad tycker igentligen en vanlig tändpole om att köras på detta sättet?
Vilken frekvens kör du FETarna i? (om det nu inte är hemligt... :wink: )

Vars har du fått korten gjorda?
Tänkte mest på hur du gjort "silk screenen..."

Många frågor blev det visst...

För att svara på det som jag kan.

Det är ingen fara med tändkablarna om man lyckas hålla ett avstånd på 2" mellan dom och kör tjocka as (8mm).

Det kan bli lite fyverkeri i fördelaren faktiskt..

Fick bygga om min rotor (230lock) ganska friskt då motstång brann upp direkt.
Utformingen fick helt göras om på rotorn.

Men det med en msd 10 630 volt till spolen och 700mj tändenergi
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
PelleW
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: tor aug 24, 2006 10:58 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PelleW »

500 Volt är inte några problem på "lågspänningssidan", det är rätt lätt att isolera. Sen är frågan om gnistenergin har någon större betydelse för isolationen på tändkablarna. I många fall när gnistan väl är tänd så kommer nog spänningen över tändstiftet hållas "ganska" konstant, det som händer är att gnistan får lite längre duration. Nu har jag inte belägg för detta eftersom jag inte haft möjlighet att mäta tändspänning och urladdningsström över tid på någon bil utan detta är mer en kvalificerad gissning.

Jag vet faktiskt inte vad en vanlig tändspole har för spänningsöverslagsspecar, men jag tror i många fall där dom går sönder är det värmen som tar död på dom.

Korten är det våra vänner i Bulgarien som har barnarbetat ihop, Olimex alltså.

Och FETarna jobbar en bit över det hörbara, även för de yngstas öron, för att slippa det där irriterade tjutet som MSD-boxarna ger ifrån sig. Man slår iofs två flugor i en smäll då även trafon kan göras mindre.

-Pelle
PelleW
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: tor aug 24, 2006 10:58 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PelleW »

Inte för att det hänt så mycket sen sist men jag tänkte bara lägga in en liten bild på hur det ser ut. Just nu är nästa steg provkörning, men det gäller att få fingrarna ur och ta sig iväg också...

Bild

-Pelle
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

jaha hur går de...
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

har inte hört nåt från pelle än om han har testkört tändningen på nån motor, men återkommer då jag vet!

dock har den lilla vita fått sällskap av ett nytt projekt i form av en svart 71 firebird som ska turboiseras och modifieras enligt konstens alla regler, dock blir det inte en dragracebil utan en pigg gatbil med skinnfotöljer och 4-link!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Pitebo skrev:har inte hört nåt från pelle än om han har testkört tändningen på nån motor, men återkommer då jag vet!

dock har den lilla vita fått sällskap av ett nytt projekt i form av en svart 71 firebird som ska turboiseras och modifieras enligt konstens alla regler, dock blir det inte en dragracebil utan en pigg gatbil med skinnfotöljer och 4-link!
Är det den som var ute på blocket med breddade hjulhus?
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

ja det stämmer, den svarte faran....
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

hur går de här då?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

dax för en liten uppdate, har hänt en del i vinter iaf, inget drastiskt dock, wg:n är nu inledd i downpipen, nytt avgassystem med ljuddämpare är byggt för att kunna åka gata utan kåpor på skallen... sen har ett msd dis2 programmable inhandlats med msd mc-spolar, en smuttig triggerhållare har Jon fräst ut till mig som håller 2 st triggrar till msd:n...! fler bilder kommer på bland annat den löstagbara fronten!

triggerhållaren...
Bild

Bild
Skriv svar