jacobson_se skrev:En korrigering och en kalibrering är väl ändå två olika saker.
Blanda inte ihop detta.
Sedan får man tänka efter om en tryck och temperatur korrigering på mätvärderna gör så stor roll på en turbomotor? Vad ska vi korrigera mot.
Laddtryck eller atmosfär? Insugningstemp eller utetemp?
Det som är mest intressant är repeterbarhet.
Dvs 1 kalleanka är alltid 1 kalleanka.
Sedan kan man ju alltid blanda in acc hastighet på bänken dvs RPM/Sec.
Vad brukar ni köra för hastighet Christoffersson?
ja skrev lite fel angående kalibrering och korigering de är klart 2 olika saker
ja atmosfärtryck kan ju vara en bra grej att ta med
utetemp kanske inte är de viktigaste speciellt inte om man inte kör ventilation till motorn direkt utifrån
insugningsluften kan ju också vara bra att ta med
detta beror ju lite på vad man kör med bränsle och sånt att köra
kallast luft behöver ju nte vara bäst med tex e85
jag är ingen bromsexpert eller bromstekniker med har varit med på en del bromsningar och vet väl en del grundsaker om detta
men att mäta med vanliga hus vågar som kalibrering och inte ta in några korigeringar på luften plus att all annan utrustning i bromsbänken är blandad och hemma gjort kan mycke väl ge stora fel liksom att motorn inte får den luft den behöver
liksom den kan ge hyfsat exakt om man kanske prickat rätt och med lite tur fått olika + och - att arbeta med och mot varandra och till slut få noll
alltså rätt värde men detta är svårt på en varierande skala mellan olika motorer
speciellt mellan typ en 300 hk motor och en 700 hk motor är de inte säkert linjespelat följer med mellan + och -