Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Christoffersson
Mytoman

Inlägg av Christoffersson »

Erik Sandström skrev:Hur gammal är du och vad är din erfarenhet av praktiska erfarenhet av motorer Christoffersson?
vad spelar de för roll
bara för att jag är kritisk mot vissa bromsresultat och hur bänken är kalibrerad så spelar de ingen roll om jag är 16 år eller 86 år

bemöt i stället mina frågor med fakta så blir de hära mycke bättre diskution och ett säkert mer exakt resultat
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Jag grävde fram lite info om en berömd volvo ... men nu var ju det en stötstångare men iaf ... ger en lite hint om vad som behövs för effekter kontra vikt och Cristofferson jag tycker detta är ett argument nog för att visa att du nog är på tunn is. Min egen bil var i trakterna runt 190km i slutfart och jag vet vad jag hade för effekt i den då.
Nu vet jag inte exact men jag tippar att Eriks oranga är iaf minst 300-400kg tyngre än Amazonen nedan.
Peter Svenssons Timo trimmade Amazon är ett begrepp inom tidig svensk Dragracing .
Det är bara det att de förändrat bilen så radikalt att bara karaosslinjerna finns kvar sedan föregående byggen.

Under skalet sitter en komplett ram av 4-kantsbalk (40x20 mm med 2 mm gods) uppstyvad av en störtbåge /bur tillbockad av 43 mm rör med 3 mm gods. Bottenplattan är helt borttagen. Ett 43 mm rör med 4 mm gods bär upp frampartiet tillsammans med Anglia spindlar och Austin Sprite bromstrummor. Bak monterades en 9 tums Ford bakaxel med 6.00:1 utväxling efter ett flertal ras med original axeln. Detta gav inget resultat på slut tiden. Volvo skivor och Renault Gordini ok hejdar den 714 kg lätta Amazonen. Den Timo preparerade Volvo järnmotorn är säkert det värsta och mest exklusivaste i Volvo-väg som någonsin åstadkommits. Råstark som en V8 är den och samtidigt anledningen till att Peter Svenssons Timo byggda Amazon nått 187 km/tim på 11.7 sekunder.

BIL: Volvo Amazon – 65
DATA: Timo B20
BLOCK: 1974 B20
VEVRÖRELSE: Original vevaxel och vevstakar. Smidda Mahle kolvar. 12.4:1 kompression.
TOPP: B20 med 48/38 mm ventiler. Vinkel planat, portat och förstärkta förbränningsrum.
KAM: Timos värsta 8-78. 8.78 mm lyft (ger med 1.5:1 vippor 13.17 mm vid ventilen). 320 graders duration.
ANDNING: Två 50 mm Solex förgasare. Rak byggda 1 ¾ tum avgasrör gjord av Matti Virolainen (Timos Motor).
EFFEKT: 244 ÄKTA hästkrafter vid 8000 varv. Vrider 35 kg vid 6300 varv/min. Varvar 8500 på 4:an.
VÄXELLÅDA: 164:an M400 4-stegs låda.
Men nog offtopic .... grattis till fina siffror på orginalrovan och jag hoppas ni kollar hur långt det går att pressa eländet .... jag tycker vi kan ha en insamling så raset är betalt bara för att se hur långt det bär.
Det är hel coolt att ni fixat en bänk, kan tänka mig att hänga upp en grovt moddad pegga rova där när livet är i ordning igen!!
Bild
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Erik Sandström »

Tänkte mest på att du vill göra beräkningar på den standardeffekt Volvo angav då motorn var ny, den är ju inte speciellt aktuell längre eftersom de största propparna (insug förgasare och avgas) är utbytt mot betydligt bättre grejjer. Det står klart och tydligt i tråden att dessa modifikationer är gjorda vilket betyder att sugeffekten utan problem skulle kunna uppgå mot 150-160 hästar, speciellt eftersom det här är en lågfriktionsmotor, om man vrider den för hand går den väldigt lätt. Sen att du har tjatat badrumsvågar och viktväktare i 2-3 sidor gör att man blir lite fundersam på vad du är ute efter egentligen? Bänken kanske inte stämmer till 100.0% men det är tillräckligt bra för att kunna köra och kolla uppdateringsförändringar, vilket också syftet var då vi byggde den.

Därav min undran om din ålder och praktiska erfarenhet.
Christoffersson
Mytoman

Erik Sandström skrev:Tänkte mest på att du vill göra beräkningar på den standardeffekt Volvo angav då motorn var ny, den är ju inte speciellt aktuell längre eftersom de största propparna (insug förgasare och avgas) är utbytt mot betydligt bättre grejjer. Det står klart och tydligt i tråden att dessa modifikationer är gjorda vilket betyder att sugeffekten utan problem skulle kunna uppgå mot 150-160 hästar, speciellt eftersom det här är en lågfriktionsmotor, om man vrider den för hand går den väldigt lätt. Sen att du har tjatat badrumsvågar och viktväktare i 2-3 sidor gör att man blir lite fundersam på vad du är ute efter egentligen? Bänken kanske inte stämmer till 100.0% men det är tillräckligt bra för att kunna köra och kolla uppdateringsförändringar, vilket också syftet var då vi byggde den.

Därav min undran om din ålder och praktiska erfarenhet.
ja nog får du göra dig rolig över de jag skriver om vågar och lufttryck och enkla procentuträkningar och ifrågasätta min ålder och kundskap mm

de kan jag ta då vem som helst som haft lite att göra med en bromsing och som vet vad rätt kalibrering mm gör för ett hyfsat rätt resultat ser ju detta vlket jag tycker är konstigt att ni själva inte ser

10 hk / 3 % är väl inge att dividera om men risker för att bänken visar
30-60 hästar /10-30 fel verkar inte beröra någon utan man får bara skit för att man påpekar de vilket den mycke väl kan göra med så grova justeringar
sen att motor dessutom ger denna effekt i den dära bänken med en del bromsningar där dörren är stängd och motorn har svårt att få luft och ändå denna effekt går inte riktigt ihop för mig
börjar man sen bromsa 700 - 1000 hk motorer så kan man ju få flera 100 hästar fel
beskriv hur ni tex gjorde vid korigeringarna av bänken vad vägde vikterna och så vidare
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

En korrigering och en kalibrering är väl ändå två olika saker.
Blanda inte ihop detta.
Sedan får man tänka efter om en tryck och temperatur korrigering på mätvärderna gör så stor roll på en turbomotor? Vad ska vi korrigera mot.
Laddtryck eller atmosfär? Insugningstemp eller utetemp?
Det som är mest intressant är repeterbarhet.
Dvs 1 kalleanka är alltid 1 kalleanka.

Sedan kan man ju alltid blanda in acc hastighet på bänken dvs RPM/Sec.
Vad brukar ni köra för hastighet Christoffersson?
Christoffersson
Mytoman

jacobson_se skrev:En korrigering och en kalibrering är väl ändå två olika saker.
Blanda inte ihop detta.
Sedan får man tänka efter om en tryck och temperatur korrigering på mätvärderna gör så stor roll på en turbomotor? Vad ska vi korrigera mot.
Laddtryck eller atmosfär? Insugningstemp eller utetemp?
Det som är mest intressant är repeterbarhet.
Dvs 1 kalleanka är alltid 1 kalleanka.

Sedan kan man ju alltid blanda in acc hastighet på bänken dvs RPM/Sec.
Vad brukar ni köra för hastighet Christoffersson?
ja skrev lite fel angående kalibrering och korigering de är klart 2 olika saker
ja atmosfärtryck kan ju vara en bra grej att ta med
utetemp kanske inte är de viktigaste speciellt inte om man inte kör ventilation till motorn direkt utifrån
insugningsluften kan ju också vara bra att ta med
detta beror ju lite på vad man kör med bränsle och sånt att köra
kallast luft behöver ju nte vara bäst med tex e85

jag är ingen bromsexpert eller bromstekniker med har varit med på en del bromsningar och vet väl en del grundsaker om detta
men att mäta med vanliga hus vågar som kalibrering och inte ta in några korigeringar på luften plus att all annan utrustning i bromsbänken är blandad och hemma gjort kan mycke väl ge stora fel liksom att motorn inte får den luft den behöver
liksom den kan ge hyfsat exakt om man kanske prickat rätt och med lite tur fått olika + och - att arbeta med och mot varandra och till slut få noll
alltså rätt värde men detta är svårt på en varierande skala mellan olika motorer
speciellt mellan typ en 300 hk motor och en 700 hk motor är de inte säkert linjespelat följer med mellan + och -
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende

Inlägg av Filaren »

Kan tillägga att min gamla 242 med max 250hk hade jag en sluthastighet
på 157km/h på 402meter, då med slirande koppling och släpp på gasen för att kopplingen slirade så mkt :)
och 1bars laddtryck med e85 :wink:
60 fot på 2.8s :lol: odiffad och med gamla sommardäck :thumbdown:

Så 250hk och 193km/h hade varit fint :lol:

Följer med spänning denna tråd, skiter i om bänken visar lite fel, tycker
det är skillnaden mellan kammar och sånt som är intressant :thumbright:

Mvh//Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
Christoffersson
Mytoman

Filaren skrev:Kan tillägga att min gamla 242 med max 250hk hade jag en sluthastighet
på 157km/h på 402meter, då med slirande koppling och släpp på gasen för att kopplingen slirade så mkt :)
och 1bars laddtryck med e85 :wink:
60 fot på 2.8s :lol: odiffad och med gamla sommardäck :thumbdown:

Så 250hk och 193km/h hade varit fint :lol:

Följer med spänning denna tråd, skiter i om bänken visar lite fel, tycker
det är skillnaden mellan kammar och sånt som är intressant :thumbright:
Mvh//Andreas
ja intressantast är ju helt klart att se olika skillnader mellan olika kammar mm och även intressant att se olika resultat med olika fögasarbestykningar ,rör och sånt de håller jag med till 100 % och men hyfsat lika repetions bromsningar så ger de ju ett +eller minus och man ser på lamdan mm
hur motorn påverkas speciellt på en förgasarturbo då jag tror bromsbänk och trycksatta webrar är ett fåtal som gjort
och jag förstår verkligen att de är en guld värt tt ha denna bromsbänk vare sig den visar 10 eler 100 hk fel man får ju ändå ett värde

men man bör kanske påpeka att värdet kan kan ligga ganska fel då bänken är grovt kalibrerad de var igentligen de jag ville få fram från första början men de ena drog iväg till de andra

en annan sak föresten hur länge kan ni bromsa på 1 kubik vatten blir de inte fort varmt inte nu för att tänka emot nå bromssiffror med men det med en 300 hk motor
hur fort stiger tex vattentempen på en 1 min bromsning
eller byter ni bara vatten så man inte förstör stutskan
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Om man bromsar 420 kW höjs tempen på hela tanken 0,1°C per sekund

4.2 kJ/kg*°C medför att 1000 kg (1 kubikmeter) vatten skulle behöva 4200 kW för att öka 1 °C på en sekund. (en watt = en joule per sekund)

300 hästar är ca 220 kW = 0.052°C snittemphöjning per sekund
Christoffersson
Mytoman

Erik Sandström skrev:Om man bromsar 420 kW höjs tempen på hela tanken 0,1°C per sekund

4.2 kJ/kg*°C medför att 1000 kg (1 kubikmeter) vatten skulle behöva 4200 kW för att öka 1 °C på en sekund. (en watt = en joule per sekund)

300 hästar är ca 220 kW = 0.052°C snittemphöjning per sekund
åfan de var inte mycke
jag vet en bromsning av en 800 hk hemi v8 då kunde dom bara köra 3-4 repor på 4 kubik vatten sen var de för varmt och då böt dom vatten istället för att låta de kallna av igen
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Man vill inte att vattnet som kommer ut ur turbinen håller en högre temp än 40 °C
Christoffersson
Mytoman

Erik Sandström skrev:Man vill inte att vattnet som kommer ut ur turbinen håller en högre temp än 40 °C
nä men de vet jag då kan saker och ting ta skada
Christoffersson
Mytoman

vet inte om jag ska starta en ny tråd eller skirva hära med jag prövar me detta

dessa vattenbromsar som tex studskan är den bara till för bromsningar eller har den nå anat användningsområde tex inom indistri

och i så fall vad för nå då jag har en hel del kontakter inom industri så hade de varit intressant att komma över nå liknande billigt

vad sitter dessa på för olika sakert tex inom industrin
behöver inte klara mer än 1000 hk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu håller den uppdaterade motorn ta form.

det blir en liten nedsvarvning av kolvarna och de grövre vevstakarna.

rätt kul då vi bygger stort sätt en ny motor medans motorn sitter kvar i bänken, lätt skruvat är bara förnamnet :thumbright:
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Jens Gustavsson skrev:nu håller den uppdaterade motorn ta form.

det blir en liten nedsvarvning av kolvarna och de grövre vevstakarna.

rätt kul då vi bygger stort sätt en ny motor medans motorn sitter kvar i bänken, lätt skruvat är bara förnamnet :thumbright:
Låter ju riktigt smidigt :thumbright: Ska bli intressant att se resultatet efter dessa modifieringarna. Jag tycker detta är en av dom intressantaste trådarna på forumet för tillfället. Kul att se potentialen på en sådan här motor när man har koll på soppa, tändning osv. Dom fina och dyra delarna pajar ju lika fort om det spikar som orginaldelar.. :lol:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar