Volvo 242 -75 //subw000fer

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Daniel-635 skrev:
subw000fer skrev:Porrigt med ljuslila? :hihi:
Njae, men pinglan som väntar på bussen där bakom kan ju vara det :wink:

Kämpa på med bilen, ska till en yngre förmåga att orka ro hem ett sådant projekt :hihi:
Hehe, kan nog vara så :D

...eller för att vara dum nog att göra det :doh:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Rostätare... Såhär ser det ut efter användning..
Bild
Det som blir kvar och syns ska vara "sammansatt med rostlätaren för ett korrosionsresistant skydd" bla bla..
Bild

Det kändes inte så kul att slipa av och sätta dit det gamla domkraftsfästet eftersom det var rost rakt igenom på ett par ställen så jag byggde ett nytt... stabilt, jag lovar ;)
Bild
Ser jävligt snett och vint ut på bilderna men det ser bra ut i verkligheten iaf :P
Bild

Såhär ser det ut med lite färg på :) (inte målat kanten där jag ska svetsa utav just den anledningen, att jag ska svetsa där)
Bild

Ser bra ut
Bild

Men va f...???
Bild
Bild
Inte bara ett ställe heller!! och inte där det ens varit rost innan!! VAFAN ÄR DETHÄR?
Bild
:(

BONUSBILD!
Har man varken körkort eller epa att åka i så får man vara påhittig :P slängde ihop det här på trekvart eller nåt för jag måste åka och hämta soppa!
Bild
Robin A
The 242 is no more..
Alex0512
För mycket laddtryck

Inlägg av Alex0512 »

Här händer det grejer ;)

Angående det där med moppen, tror du gjorde så för du ville åka på bakhjulet ;) Borde ju resa sig rätt lätt när dunkarna är fulla? :roll:

//Alex
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Användarvisningsbild
Tobias Lindqvist
För mycket laddtryck

Inlägg av Tobias Lindqvist »

dom små rost fläckarna kan vara små svetsloppor :wink:
Tobias Lindqvist
SUndsvall
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Alex0512 Haha, busted :hihi: va nyss o hämta soppa, moppen sjönk lite i bakänden :P lite svajigt blev det efter kurvorna när det skvalpade också, fyllde inte fullt...

Tobias Lindqvist men ytorna var borstade, damsugade och thinnertvättade innan jag målade. Och jag målade ju igårkväll och inte gjort något senare i garaget så om det nu låg loppor där skulle de ju också ha färg på sig och därmed inte rosta? :?
Robin A
The 242 is no more..
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Ibland om man inte har gjort helt metallrent och svetsar i karroseri kitt och gammal färg så det vill brinna, kan det frigöra saltsyra, vilket kan göra att det rostar.
Ja ibland kan det faktsikt vara svårt att göra helt rent med dubbla plåtar etc.

Är det Epoxi primern ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Daniel-635 skrev:Ibland om man inte har gjort helt metallrent och svetsar i karroseri kitt och gammal färg så det vill brinna, kan det frigöra saltsyra, vilket kan göra att det rostar.
Ja ibland kan det faktsikt vara svårt att göra helt rent med dubbla plåtar etc.

Är det Epoxi primern ?
det är rengjorttill plåtrent där det ska svetsas och lite runt om. Det är i te heller några dubbelplåtar nånstans. Ganska noga rengjort med tycker jag..
Japp det är epoxyprimern :?
Robin A
The 242 is no more..
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Jävla skräpfärg.. Detta var ju inte den riktiga CA primern, detta är dess vattenbaserade ersättare! :@
Ska skaffa riktig färg och måla med..

Ringde precis till mekonomen och härjade lite, han kunde inte alls fatta vad som hade hänt men jag kunde ringa på måndag igen och snacka med en annan snubbe som kunde lite mer antar jag. Det lät som att det skulle gå att lösa med pengar tillbaks iaf.

Fick ett mail från en vänlig själ som stärkte teorierna lite, klipper in de viktiga här.
Det är angående rostfläckarna i din nymålade epoxi som du verkar konfunderad över.

Såg att epoxin du hade köpt hem var Hagmans vattenburna variant (som är lika galen som den låter).

För något år sedan fick Hagmans plocka bort sin gamla gula Epoxigrund som heter CA (den vattenburna heter CA-V) pga att den inte klarade de nya EU-reglerna gällande VOC-utsläpp osv. Det var då man hastade fram denna vattenburna variant som tyvärr är piss vilket säger sig självt. Dina rostfläckar har troligtvis uppstått pga denna... Tror inte Hagmans är stolta över denna produkt men regler är regler...

Hursomhelst så fanns det ett stort behov bland annat i industrin av den gamla gula CA:n och den har fått dispens och tillverkas igen, hur länge vet jag dock inte.
Denna är kanonbra, det kan jag och många andra intyga! Kika runt om du kan finna den istället. Jag köper den av en industrikontakt på 10-literspack för under halva priset mot konsumentpacken.
Mitt svar
Reagerade när jag köpte färgen att den var vattenburen, men eftersom den var så varmt omtalad (trodde jag, det var ju den gula folk hade menat) så tänkte jag att det funkar nog bra! Olika färger trodde jag bara när jag såg att denna var ljuslila..

Frågan är hur de kan sälja denna skitprodukt då? och dessutom ha mage till att ta 315:- för den här lilla burken?! DÅLIGT!

Sjukt tråkigt att jag då slängt dessa 315:- åt helvete och ungefär lika tråkigt till att jag måste slipa bort allt och måla på med något riktigt :(
Verkar som jag måste få tag i den gula.. Jag har en kontakt som nog kan skaffa åt mig om de säljer till bilfirmor? ingen industri men ett företag iaf.
RE
De hade troligen panik när de var tvungna att dra in deras ordinare primer. Och när man måste hålla sig inom visa ramar angånde lösningsmedel och andra godsaker så är det nog svårt att ta fram en bra produkt. Hört från en källa att folk på hagmans själva skrek rakt ut att produkten var värdelös.

Ja, tyvärr är konsumentpacken riktigt dyra. De har gått upp fasligt i pris senaste 2 åren. Den vanliga gula brukar också gå att hitta som konsumentpack i välsorterade biltillbehörsbutiker.
Somsagt klippt ut de viktiga infon där. men han verkar ha lite koll!
Tack igen säger jag eftersom du antagligen läser här ;)
Robin A
The 242 is no more..
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck

Inlägg av silversurfaren »

liknande hände mig för ett antal år sen,var på en större färgkedja i stan som villle jag skulle köpa vattenbaserad rostskddsfärg"den e säkert bra" :doh: köpte dock aldrig nån färg av förståeliga skäl,såg senare färgen stod i "fyndhyllan"10kr/litern "det hadde visst varit problem med den" :roll:
Sorry lite OT,
Sjukt impad vilket banan jobb du lägger ned på bilen,hoppas du inte kroknar ,kämpa på
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

silversurfaren skrev:liknande hände mig för ett antal år sen,var på en större färgkedja i stan som villle jag skulle köpa vattenbaserad rostskddsfärg"den e säkert bra" :doh: köpte dock aldrig nån färg av förståeliga skäl,såg senare färgen stod i "fyndhyllan"10kr/litern "det hadde visst varit problem med den" :roll:
Sorry lite OT,
Sjukt impad vilket banan jobb du lägger ned på bilen,hoppas du inte kroknar ,kämpa på
Hehehe.. jo jag borde kollat på burken när jag köpte den! läste bara hagmans .pdf blad på internet innan och det var ju om den gamla thinnerbaserade. Därför blev jag förvånad när jag kom hem också och det stog "vattenbaserad" :doh:

Tack, det hoppas jag med :P
Robin A
The 242 is no more..
karlsson_6
För mycket laddtryck

Inlägg av karlsson_6 »

Den thinner baserad finns att köpa på bl.a MECA men även mekonomen bör kunna ta hem den, lackade min 242 nyligen med den, Mycket bra
Sylvan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sylvan »

köpte hagamans CA primer GUL :P på mekonomen i vintras. 2burkar direkt.. vågade inte testa den lila så nu vet jag att den ska jag aldrig köpa... synd att det blev så dåligt resultat :( keep the good work. kan höra med kompisen som lackar om han vet nått bra alternativ annars... mvh fredrik
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Tur du upptäckte det nu innan du hade hunnit lägga ex antal primers, ytlack och klarlack :)
Chevelle SS -65
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

ska forska i hur jag ska köpa en "riktiga" istället och göra det snart (så snart affärerna öppnar igen på måndag, lite dött såhär på midsommarhelgen :P )

Sylvan: gör gärna det, om det finns något alternativ :)

Stener: mmm... prickarna kom ju direkt som tur var :P
Robin A
The 242 is no more..
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Hur är det med fuelcells och besiktning egentligen? Kan jag sätta i en fuelcell i den här och de går igenom när jag ska regg-besiktiga den med bmw snurran sen? Eller måste bilden reggas som ombyggt fordon då? (och då måste jag även göra större ingrepp för att få göra det dessutom?)

Om man får det och reggbessa med, är det speciella krav då på saker och ting?

Det är inga problem att flytta bak batteriet till skuffen heller va? (bagageutrymmet kommer vara avskilt helt mot kupén)
Robin A
The 242 is no more..
Skriv svar