
Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Du har nog mer erfarenhet kring en A-Arms framvagn, men det låter som väldigt bra värden med tanke på fälg/däckbredden.
Scrubradie kan ju faktiskt också vara bra, då det kan öka vägkänslan, som sagt allt är kompromisser.
Scrubradie kan ju faktiskt också vara bra, då det kan öka vägkänslan, som sagt allt är kompromisser.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Ohh , nu fick man plocka upp hakan från golvet!!
VW & Volvo.
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Okej, de stämmer att de är lite saab sjuka i mitt garageMattias Hahlin skrev:Hej Lövet! Ursäkta missade att du skrivit.. Förutom mina projekt en 7a i tusen bitar och två gamla BMWs. Är det ni som har alla Saabar?



- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Precis vad jag tänker, lite Scrub ska man kanske ha!? På 7an vi hade låg Srubben på 120 mm till en början, sen byggde jag om och fick 30-40 mm men i ärlighetens namn kände jag inte så stor skillnad.. Problemet är väl att före/efter och testa gör man med så stora tidsgap så man kommer inte ihåg hur det kändes innan.. hahaDaniel-635 skrev:Du har nog mer erfarenhet kring en A-Arms framvagn, men det låter som väldigt bra värden med tanke på fälg/däckbredden.
Scrubradie kan ju faktiskt också vara bra, då det kan öka vägkänslan, som sagt allt är kompromisser.
Sen tror jag att på en lätt bil så spelar alla vinklar och mått mindre roll, den är väldigt förlåtande..
Tack alla andra för hejjaropen!

- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Aha, du pratade med Micke!Lövet98 skrev:Okej, de stämmer att de är lite saab sjuka i mitt garageMattias Hahlin skrev:Hej Lövet! Ursäkta missade att du skrivit.. Förutom mina projekt en 7a i tusen bitar och två gamla BMWs. Är det ni som har alla Saabar?Har faktiskt bytts ut en saab mot en skyline och en saab till ska bort faktiskt så snart är de nästan ingen saab kvar istället
Jag har ju M535an som står där inne som byggs om lite för tillfället, kom inte riktigt ihåg vem av er som va förbi och kollade samt fråga lite om min bil men han hade också en M535

Kika förbi nån gång och snacka lite skit! Vi ses
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
AbsolutMattias Hahlin skrev:Aha, du pratade med Micke!
Kika förbi nån gång och snacka lite skit! Vi ses

- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Nu är släpvagnen äntligen redo att användas. Jag är supernöjd även om den inte är 100% klar, det saknas lite galv, fastsättning av lastramper och gärna en elvinch.
Den går riktigt fint efter bilen trots att det är två singelaxlar /detta p.g.a de långa dragstängerna.
Det är riktigt låg lastvinkel med den nedknäckta lastflaket och vagnen känns ganska lätt att köra.
Totalvikt blev 2700 kg och den väger 720 kg med sidolämmar (dessa gör att vagnen klassas som godssläp så man kan lasta vadsomhelst). Och utan sidolämmar ca 650 kg.
Med 10% övervikt kan man lasta ca 2200 kg utan att få böter! jaja, min Golf får inte dra all denna last men att byta brukis får komma lite senare...
Lastyta 2100*5000 mm och totallängd 7200 mm
Framlämmen glömde Kenneth galva så den tar han nästa gång..

Lite fackverkskonstruktion, även om jag ville triangulera mera..

Den är lång, 7,2 m tror jag

Låg lastvinkel och diodlampor överallt utan huvudlamporna som vi valde vanliga då diod inte syns i snörök

Utan sidolemmar inför första turen till Gävle för att hämta Camaron! Jag monterade även ett fäste för cykelstället så jag kan ha den med också, behövdes för att jag råkade köpa en ny samma dag!

Hemma utanför lägenheten, gick bra förutom att stänklapparna tog i hjulen när vagnen var lastad. Men det fixade en plåtsax

Fiiiint!

Den går riktigt fint efter bilen trots att det är två singelaxlar /detta p.g.a de långa dragstängerna.
Det är riktigt låg lastvinkel med den nedknäckta lastflaket och vagnen känns ganska lätt att köra.
Totalvikt blev 2700 kg och den väger 720 kg med sidolämmar (dessa gör att vagnen klassas som godssläp så man kan lasta vadsomhelst). Och utan sidolämmar ca 650 kg.
Med 10% övervikt kan man lasta ca 2200 kg utan att få böter! jaja, min Golf får inte dra all denna last men att byta brukis får komma lite senare...

Lastyta 2100*5000 mm och totallängd 7200 mm
Framlämmen glömde Kenneth galva så den tar han nästa gång..

Lite fackverkskonstruktion, även om jag ville triangulera mera..

Den är lång, 7,2 m tror jag

Låg lastvinkel och diodlampor överallt utan huvudlamporna som vi valde vanliga då diod inte syns i snörök

Utan sidolemmar inför första turen till Gävle för att hämta Camaron! Jag monterade även ett fäste för cykelstället så jag kan ha den med också, behövdes för att jag råkade köpa en ny samma dag!


Hemma utanför lägenheten, gick bra förutom att stänklapparna tog i hjulen när vagnen var lastad. Men det fixade en plåtsax

Fiiiint!


-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Syns inte diodlampor i snörök?
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Diodlamporna blir inte varma därför är dom värdelösa i snörök.
Snön täcker lamporna helt till slut.
Snön täcker lamporna helt till slut.
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Varför är det så?Mattias Hahlin skrev:.
Totalvikt blev 2700 kg och den väger 720 kg med sidolämmar (dessa gör att vagnen klassas som godssläp så man kan lasta vadsomhelst). Och utan sidolämmar ca 650 kg.
Man måste väl få köra vad man vill, även på biltransport, så länge det är ordentligt surrat…??

Hur stort är flaket utan "knäck delen"?
Fint släp

- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 942
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Kommer osökt att tänka på alla bönder som kör rundbalar utan tillstymmelse till surrning.
Då är det inte så noga, men om Svensson inte surrar lasten ordentligt blir det böter.
Då är det inte så noga, men om Svensson inte surrar lasten ordentligt blir det böter.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Pro-Mille skrev:Diodlamporna blir inte varma därför är dom värdelösa i snörök.
Snön täcker lamporna helt till slut.
Ja det var ju självklart när man tänker efter

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Otroligt snyggt släpvagnsbygge, bra jobbat!!
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Snyggt
Får man fråga ungefär vad det går på att galva ett släp?
Vad krävs för underarbete?
Håller på och bygger biltransport bil..

Får man fråga ungefär vad det går på att galva ett släp?
Vad krävs för underarbete?
Håller på och bygger biltransport bil..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836