Hahlin Engineering "Svetsar chassie"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Grusbusen »

:thumbright:
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2799
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Daniel-635 »

Du har nog mer erfarenhet kring en A-Arms framvagn, men det låter som väldigt bra värden med tanke på fälg/däckbredden.

Scrubradie kan ju faktiskt också vara bra, då det kan öka vägkänslan, som sagt allt är kompromisser.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Lillen »

Ohh , nu fick man plocka upp hakan från golvet!!
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Lövet98 »

Mattias Hahlin skrev:Hej Lövet! Ursäkta missade att du skrivit.. Förutom mina projekt en 7a i tusen bitar och två gamla BMWs. Är det ni som har alla Saabar?
Okej, de stämmer att de är lite saab sjuka i mitt garage :lol: Har faktiskt bytts ut en saab mot en skyline och en saab till ska bort faktiskt så snart är de nästan ingen saab kvar istället :P Jag har ju M535an som står där inne som byggs om lite för tillfället, kom inte riktigt ihåg vem av er som va förbi och kollade samt fråga lite om min bil men han hade också en M535 :)
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Daniel-635 skrev:Du har nog mer erfarenhet kring en A-Arms framvagn, men det låter som väldigt bra värden med tanke på fälg/däckbredden.

Scrubradie kan ju faktiskt också vara bra, då det kan öka vägkänslan, som sagt allt är kompromisser.
Precis vad jag tänker, lite Scrub ska man kanske ha!? På 7an vi hade låg Srubben på 120 mm till en början, sen byggde jag om och fick 30-40 mm men i ärlighetens namn kände jag inte så stor skillnad.. Problemet är väl att före/efter och testa gör man med så stora tidsgap så man kommer inte ihåg hur det kändes innan.. haha
Sen tror jag att på en lätt bil så spelar alla vinklar och mått mindre roll, den är väldigt förlåtande..

Tack alla andra för hejjaropen! :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Lövet98 skrev:
Mattias Hahlin skrev:Hej Lövet! Ursäkta missade att du skrivit.. Förutom mina projekt en 7a i tusen bitar och två gamla BMWs. Är det ni som har alla Saabar?
Okej, de stämmer att de är lite saab sjuka i mitt garage :lol: Har faktiskt bytts ut en saab mot en skyline och en saab till ska bort faktiskt så snart är de nästan ingen saab kvar istället :P Jag har ju M535an som står där inne som byggs om lite för tillfället, kom inte riktigt ihåg vem av er som va förbi och kollade samt fråga lite om min bil men han hade också en M535 :)
Aha, du pratade med Micke! :)
Kika förbi nån gång och snacka lite skit! Vi ses
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Lövet98 »

Mattias Hahlin skrev:Aha, du pratade med Micke! :)
Kika förbi nån gång och snacka lite skit! Vi ses
Absolut :)
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Nu är släpvagnen äntligen redo att användas. Jag är supernöjd även om den inte är 100% klar, det saknas lite galv, fastsättning av lastramper och gärna en elvinch.
Den går riktigt fint efter bilen trots att det är två singelaxlar /detta p.g.a de långa dragstängerna.
Det är riktigt låg lastvinkel med den nedknäckta lastflaket och vagnen känns ganska lätt att köra.
Totalvikt blev 2700 kg och den väger 720 kg med sidolämmar (dessa gör att vagnen klassas som godssläp så man kan lasta vadsomhelst). Och utan sidolämmar ca 650 kg.
Med 10% övervikt kan man lasta ca 2200 kg utan att få böter! jaja, min Golf får inte dra all denna last men att byta brukis får komma lite senare... :)
Lastyta 2100*5000 mm och totallängd 7200 mm


Framlämmen glömde Kenneth galva så den tar han nästa gång..

Bild


Lite fackverkskonstruktion, även om jag ville triangulera mera..

Bild


Den är lång, 7,2 m tror jag

Bild


Låg lastvinkel och diodlampor överallt utan huvudlamporna som vi valde vanliga då diod inte syns i snörök

Bild


Utan sidolemmar inför första turen till Gävle för att hämta Camaron! Jag monterade även ett fäste för cykelstället så jag kan ha den med också, behövdes för att jag råkade köpa en ny samma dag! :)

Bild


Hemma utanför lägenheten, gick bra förutom att stänklapparna tog i hjulen när vagnen var lastad. Men det fixade en plåtsax

Bild


Fiiiint! :thumbright:

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1113
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Thunderbo1t »

Syns inte diodlampor i snörök?
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Pro-Mille »

Diodlamporna blir inte varma därför är dom värdelösa i snörök.
Snön täcker lamporna helt till slut.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Gregerr »

Mattias Hahlin skrev:.
Totalvikt blev 2700 kg och den väger 720 kg med sidolämmar (dessa gör att vagnen klassas som godssläp så man kan lasta vadsomhelst). Och utan sidolämmar ca 650 kg.
Varför är det så?
Man måste väl få köra vad man vill, även på biltransport, så länge det är ordentligt surrat…?? :scratch:
Hur stort är flaket utan "knäck delen"?

Fint släp :thumbright:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 942
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av blackadder »

Kommer osökt att tänka på alla bönder som kör rundbalar utan tillstymmelse till surrning.
Då är det inte så noga, men om Svensson inte surrar lasten ordentligt blir det böter.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1113
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Thunderbo1t »

Pro-Mille skrev:Diodlamporna blir inte varma därför är dom värdelösa i snörök.
Snön täcker lamporna helt till slut.

Ja det var ju självklart när man tänker efter :doh:
Adler
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: fre jun 07, 2013 11:10 pm
Ort: Örebro

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av Adler »

Otroligt snyggt släpvagnsbygge, bra jobbat!!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"

Inlägg av j björk »

Snyggt :thumbright:
Får man fråga ungefär vad det går på att galva ett släp?
Vad krävs för underarbete?
Håller på och bygger biltransport bil..
Skriv svar