Sida 10 av 15
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: tor aug 20, 2015 6:53 pm
av Grusbusen
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: tor aug 20, 2015 7:56 pm
av Daniel-635
Du har nog mer erfarenhet kring en A-Arms framvagn, men det låter som väldigt bra värden med tanke på fälg/däckbredden.
Scrubradie kan ju faktiskt också vara bra, då det kan öka vägkänslan, som sagt allt är kompromisser.
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: tor aug 20, 2015 10:37 pm
av Lillen
Ohh , nu fick man plocka upp hakan från golvet!!
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: tor aug 20, 2015 11:29 pm
av Lövet98
Mattias Hahlin skrev:Hej Lövet! Ursäkta missade att du skrivit.. Förutom mina projekt en 7a i tusen bitar och två gamla BMWs. Är det ni som har alla Saabar?
Okej, de stämmer att de är lite saab sjuka i mitt garage

Har faktiskt bytts ut en saab mot en skyline och en saab till ska bort faktiskt så snart är de nästan ingen saab kvar istället

Jag har ju M535an som står där inne som byggs om lite för tillfället, kom inte riktigt ihåg vem av er som va förbi och kollade samt fråga lite om min bil men han hade också en M535

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: fre aug 21, 2015 10:29 am
av Mattias Hahlin
Daniel-635 skrev:Du har nog mer erfarenhet kring en A-Arms framvagn, men det låter som väldigt bra värden med tanke på fälg/däckbredden.
Scrubradie kan ju faktiskt också vara bra, då det kan öka vägkänslan, som sagt allt är kompromisser.
Precis vad jag tänker, lite Scrub ska man kanske ha!? På 7an vi hade låg Srubben på 120 mm till en början, sen byggde jag om och fick 30-40 mm men i ärlighetens namn kände jag inte så stor skillnad.. Problemet är väl att före/efter och testa gör man med så stora tidsgap så man kommer inte ihåg hur det kändes innan.. haha
Sen tror jag att på en lätt bil så spelar alla vinklar och mått mindre roll, den är väldigt förlåtande..
Tack alla andra för hejjaropen!

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: fre aug 21, 2015 10:30 am
av Mattias Hahlin
Lövet98 skrev:Mattias Hahlin skrev:Hej Lövet! Ursäkta missade att du skrivit.. Förutom mina projekt en 7a i tusen bitar och två gamla BMWs. Är det ni som har alla Saabar?
Okej, de stämmer att de är lite saab sjuka i mitt garage

Har faktiskt bytts ut en saab mot en skyline och en saab till ska bort faktiskt så snart är de nästan ingen saab kvar istället

Jag har ju M535an som står där inne som byggs om lite för tillfället, kom inte riktigt ihåg vem av er som va förbi och kollade samt fråga lite om min bil men han hade också en M535

Aha, du pratade med Micke!

Kika förbi nån gång och snacka lite skit! Vi ses
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: lör aug 22, 2015 11:34 pm
av Lövet98
Mattias Hahlin skrev:Aha, du pratade med Micke!

Kika förbi nån gång och snacka lite skit! Vi ses
Absolut

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: ons aug 26, 2015 7:48 pm
av Mattias Hahlin
Nu är släpvagnen äntligen redo att användas. Jag är supernöjd även om den inte är 100% klar, det saknas lite galv, fastsättning av lastramper och gärna en elvinch.
Den går riktigt fint efter bilen trots att det är två singelaxlar /detta p.g.a de långa dragstängerna.
Det är riktigt låg lastvinkel med den nedknäckta lastflaket och vagnen känns ganska lätt att köra.
Totalvikt blev 2700 kg och den väger 720 kg med sidolämmar (dessa gör att vagnen klassas som godssläp så man kan lasta vadsomhelst). Och utan sidolämmar ca 650 kg.
Med 10% övervikt kan man lasta ca 2200 kg utan att få böter! jaja, min Golf får inte dra all denna last men att byta brukis får komma lite senare...

Lastyta 2100*5000 mm och totallängd 7200 mm
Framlämmen glömde Kenneth galva så den tar han nästa gång..
Lite fackverkskonstruktion, även om jag ville triangulera mera..
Den är lång, 7,2 m tror jag
Låg lastvinkel och diodlampor överallt utan huvudlamporna som vi valde vanliga då diod inte syns i snörök
Utan sidolemmar inför första turen till Gävle för att hämta Camaron! Jag monterade även ett fäste för cykelstället så jag kan ha den med också, behövdes för att jag råkade köpa en ny samma dag!
Hemma utanför lägenheten, gick bra förutom att stänklapparna tog i hjulen när vagnen var lastad. Men det fixade en plåtsax
Fiiiint!

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: ons aug 26, 2015 10:45 pm
av Thunderbo1t
Syns inte diodlampor i snörök?
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: ons aug 26, 2015 10:52 pm
av Pro-Mille
Diodlamporna blir inte varma därför är dom värdelösa i snörök.
Snön täcker lamporna helt till slut.
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: ons aug 26, 2015 11:00 pm
av Gregerr
Mattias Hahlin skrev:.
Totalvikt blev 2700 kg och den väger 720 kg med sidolämmar (dessa gör att vagnen klassas som godssläp så man kan lasta vadsomhelst). Och utan sidolämmar ca 650 kg.
Varför är det så?
Man måste väl få köra vad man vill, även på biltransport, så länge det är ordentligt surrat…??
Hur stort är flaket utan "knäck delen"?
Fint släp

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: tor aug 27, 2015 11:11 am
av blackadder
Kommer osökt att tänka på alla bönder som kör rundbalar utan tillstymmelse till surrning.
Då är det inte så noga, men om Svensson inte surrar lasten ordentligt blir det böter.
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: tor aug 27, 2015 11:32 am
av Thunderbo1t
Pro-Mille skrev:Diodlamporna blir inte varma därför är dom värdelösa i snörök.
Snön täcker lamporna helt till slut.
Ja det var ju självklart när man tänker efter

Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: tor aug 27, 2015 12:07 pm
av Adler
Otroligt snyggt släpvagnsbygge, bra jobbat!!
Re: Hahlin Engineering "Släpvagnsbygge"
Postat: tor aug 27, 2015 1:45 pm
av j björk
Snyggt
Får man fråga ungefär vad det går på att galva ett släp?
Vad krävs för underarbete?
Håller på och bygger biltransport bil..