Nicklas 740 16v turbo.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av icklas »

jag får väll fundera på en 763,a då:).

ska ta ett kik på elen efter maten igen å se hur jag gör.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av RickardP »

Vet ej hur det är på volvo men, måste man inte dra nya kablar till startmotor, laddlampa, oljetryck, mm om man tar bort original motorhärva?
Rickard Persson
070-4353595

Bmw 535 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43568
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av icklas »

ska inte ta bort härvan:P. bara dra nya kablar till allt förutom bränslepumpen.

kom på att xuri skrev tidigare.
han skrev ju så här

"de enklaste om du ska koppla ms i en 740 är å koppla soppapumpskabeln från ms boxen till de vita sopparelät du har i kärran. då använder du bilens orginal härva som är avsäkrad å klar som matar spridare,soppapump,tändspole med spänning.
sen lägger du några seperata kablar te impulsgivarn,luftempen.vattentempen å till tps:n, samt hur du valt tändsystem då sen är de i stort sett bara å vrida nyckeln
tändningspänning å 12v konstant också då men de går rätt fort då ."


tyckte det lät smidigt. bara koppla loss bägge boxarna medan man kör ms, och får man ombes eller dyligt och vill besikta i framtiden så äre ju bara å plugga dit dom igen.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av RickardP »

Ok, läste inte så noga. Men det låter ju som en vettig idé :)
Rickard Persson
070-4353595

Bmw 535 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43568
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av Stener »

Ska du löda om originalhärvan så är det nog smartast att ta en titt på elschemat på bilen för att se så det inte splittas någonstans som du säger, Men är ju många som gjort såna LH2.4 -> MS konverterare. Jag har gjort några också fast dom har varit till LH2.4 härvorna som satt på 240 och dom är helt separat från resten av bilens elsystem.

Men som sagt, Tror du nästan slipper dra nya trådar ut till motorutrymmet om du använder kablarna som blir över från gamla härvan. Har du schema över plintarna på originalboxarna? Kan nog hjälpa dig en del på traven isåfall.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av Grusbusen »

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av icklas »

Stener skrev:Ska du löda om originalhärvan så är det nog smartast att ta en titt på elschemat på bilen för att se så det inte splittas någonstans som du säger, Men är ju många som gjort såna LH2.4 -> MS konverterare. Jag har gjort några också fast dom har varit till LH2.4 härvorna som satt på 240 och dom är helt separat från resten av bilens elsystem.

Men som sagt, Tror du nästan slipper dra nya trådar ut till motorutrymmet om du använder kablarna som blir över från gamla härvan. Har du schema över plintarna på originalboxarna? Kan nog hjälpa dig en del på traven isåfall.

precis, kollade ju igår å det va nån som grenade sig till fler har jag för mig.

känns som de tär lättast å dra nya. är ju inte specielt jobbigt å dra kablar igenom torped plåten direkt.

jag har scheman utskrivet, dels dom som gresbusen länka till, och som man ser där så blir ju tändspolen delad har jag för mig.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Axxel_021
För mycket laddtryck
Inlägg: 260
Blev medlem: mån okt 20, 2008 5:16 pm
Ort: Västerås

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av Axxel_021 »

Varför inte bara bygga en ny härva vid sidan om?
Rycker ur min maskin minst 1gång per år för att besiktiga, och jag kör dubbla härvor.
Lät till och med skiten sitta kvar senaste besiktningen, bara att rycka ur originalhärvan ur kontaktdonen på höger fjäderbenstorn och sen peta i dom när besiktningsmotorn åker i. :)

Mvh
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av icklas »

citerar mig själv i ett tidigare inlägg:P

"ska inte ta bort härvan:P. bara dra nya kablar till allt förutom bränslepumpen."

har inte för avsikt att besikta bilen, men jag får se hur man gör:P
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av icklas »

Har vart och tillbringa lite tid i garaget i helgen och fått lite gjort. fick göra om min oljeretur lite då den tog emot motorfästet. sedan har vattenpump, löprullar m.m blivit monterat. toppen och diverse har jag inte kunna montera för jag har ingen momentnyckel och brukar låna från jobbet då det behövs så det får jag fixa i veckan.

lite bilder ändå.



Bild
Oljereturen som tog i motorfästet.

Bild
Tog hålsåg och körde igenom motorfästet så nu blev det kanon. tror inte att det blev så mycket att den riskerar att gå av, och inte heller att vibrationer ska knäcka det då de tär original motorkuddar och mjuka som tusan.

Har även gjort ett skit jobb med att gjort rent blocket. kändes först som att jag tänkte skita i det då det hela är ett test för att lära mig megasquirt och va allt innebär så det kan ju lika gärna sluta med trasigt block, och då äre ju dumt att lägga energi på smutts:).
Bild


Sedan fick jag ju på toppen och kände att ja ville montera grenrör+adapter och turbon för att bli lite inspirerad.
Bild

(vart en jäkla suddig bild tyvärr, dom 3 sista bilderna jag tog med kamran är suddiga och ändå är det en bra kamra, nikon d40 eller nå sån system kamra.)

Kollade också portarna på avgas/insug och där finns det ju att göra, men får bli vid senare tillfälle.
Bild
avgas

Bild
insug


MVH
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
NiclasA
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Ort: Örebro

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av NiclasA »

ser mkt bra ut;) kommer du till örebro i sommar å kör någe lr:)?
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av icklas »

Jo det gör jag nog, ska försöka åka så mycket som möjligt med bilen:)
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9

Inlägg av icklas »

Har fått lite mer gjort, monterade toppen under helgen och har klurat lite på hur ja ska leda wg,n in i avgaset.
Bild
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: Nicklas 740 16v turbo.

Inlägg av lindggren »

Varför inte köra wg'n öppen? Dra bara ett rör rakt ner :lol:
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Nicklas 740 16v turbo.

Inlägg av icklas »

För att det låter gay på volvo 4an enligt mig:P
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Skriv svar