Ogges t6 turbo, numera evo bygge
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
http://www.youtube.com/watch?v=HJNlC_uE4mo" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
tänkte liva igång denna tråden igen efter mycket stillestånd.
tanken var ju att evon ja köpte skulle hålla hela sommaren och att man skulle kunna vinna lite race med den,
men hann inte så långt tills den skar totalt.
så efter lite grinande över det messta är det dags att ta tag i volvo bygget igen.
kammarna är bytta och vvt drevena är svetsade så jag får ställbara kamdrev .
tilton kopplingen är monterad. svängningsdämparen skall ja tänka över ännu en gång ...
lådan hämtades i eftermiddags och kapades på direkten !
har inte visat mitt fina sätt att kapa lådor på förut så här kommer de bilder.

[/IMG]

så lådan skall svetsas ihop och monteras till helgen om allt går som planerat.
sen ska turbon dit å insuget sen saknas det bara en bil att stoppa den i .
tanken var ju att evon ja köpte skulle hålla hela sommaren och att man skulle kunna vinna lite race med den,
men hann inte så långt tills den skar totalt.
så efter lite grinande över det messta är det dags att ta tag i volvo bygget igen.
kammarna är bytta och vvt drevena är svetsade så jag får ställbara kamdrev .
tilton kopplingen är monterad. svängningsdämparen skall ja tänka över ännu en gång ...
lådan hämtades i eftermiddags och kapades på direkten !
har inte visat mitt fina sätt att kapa lådor på förut så här kommer de bilder.

[/IMG]


så lådan skall svetsas ihop och monteras till helgen om allt går som planerat.
sen ska turbon dit å insuget sen saknas det bara en bil att stoppa den i .
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
Trevligt sätt att kapa lådan på
Har du bara spännt upp lådan på insidan med chucken? Hur gör du för att få ett helt parallellt snitt, känns som det är lätt att lådan hamnar snett?
Mvh

Har du bara spännt upp lådan på insidan med chucken? Hur gör du för att få ett helt parallellt snitt, känns som det är lätt att lådan hamnar snett?
Mvh
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
spänner upp den i chucken inuti svepet och centrerar med dubben bara så den ligger plant mot chucken.
har fungerat kalasbra . sen efter svetsningen med centreringen som jag svarvat till ett löst block så vänder jag
på den och svarvar av den på anliggningen mot blocket. har funkar klockrent, inga rasade lamellcentrum eller oljud als i lådan

har fungerat kalasbra . sen efter svetsningen med centreringen som jag svarvat till ett löst block så vänder jag
på den och svarvar av den på anliggningen mot blocket. har funkar klockrent, inga rasade lamellcentrum eller oljud als i lådan

Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
Ahh, smidigt! Tittade lite närmare på bilderna och ser nu hur du fått den plan.
Hur många backar har du i chucken, ser ut som tre? Vad kör du för varvtal?
Ska snart bygga en reserv zf låda och kanske skulle prova detta tillvägagångssätt istället för att slitsfräsa av svepet. Om du är intresserad kan du titta i min tråd så finns det bild på jiggen jag byggt och använder mig av.
Planfräser du ytan sen för att få den till exakt dimension eller tar du det direkt i svarven?
Har du någon bild på när du spännt upp lådan på andra hållet i svarven?
Många frågor, hoppas du orkar svara
Mvh
Hur många backar har du i chucken, ser ut som tre? Vad kör du för varvtal?
Ska snart bygga en reserv zf låda och kanske skulle prova detta tillvägagångssätt istället för att slitsfräsa av svepet. Om du är intresserad kan du titta i min tråd så finns det bild på jiggen jag byggt och använder mig av.
Planfräser du ytan sen för att få den till exakt dimension eller tar du det direkt i svarven?
Har du någon bild på när du spännt upp lådan på andra hållet i svarven?
Många frågor, hoppas du orkar svara

Mvh
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
Fint då vet jag vart jag ska skicka en zf låda sen då
Inne på den 3dje M47an nu, Volvo lådorna håller ju inte mer än en mil
När räknas uppstart då?
Mvh

Inne på den 3dje M47an nu, Volvo lådorna håller ju inte mer än en mil

När räknas uppstart då?
Mvh
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
ahaha nej dom är kortlivade med lite pulver.
kan ordna bild när jag spännt upp den åt andra hållet så får ni se det också
uppstarten är ganska nära är det tänkt
kan ordna bild när jag spännt upp den åt andra hållet så får ni se det också

uppstarten är ganska nära är det tänkt

Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
då var det dags för en update igen.
idag svarvade ja ett nytt centreringsdorn. eller igentligen en adapter till mitt befintliga redan från rödblock. jobbigt om man måste göra ett helt nytt
efter det svetsades lådorna ihop.
var lite bökigt att få till ett svet för jag fimpade ett från en 850 låda hehe.
men vad gör man inte när man är snål och inte har tid å leta andra


blev asdrygt med dålig passform på svepena från början.. blev ju såna spalter att fylla med svets..


så i morgon ska jag plana svepet och eventuellt montera ihop lådjäveln.
sen åkter den på motorn i helgen ihop med grenröret och eventuellt insuget med
idag svarvade ja ett nytt centreringsdorn. eller igentligen en adapter till mitt befintliga redan från rödblock. jobbigt om man måste göra ett helt nytt

efter det svetsades lådorna ihop.
var lite bökigt att få till ett svet för jag fimpade ett från en 850 låda hehe.
men vad gör man inte när man är snål och inte har tid å leta andra



blev asdrygt med dålig passform på svepena från början.. blev ju såna spalter att fylla med svets..


så i morgon ska jag plana svepet och eventuellt montera ihop lådjäveln.
sen åkter den på motorn i helgen ihop med grenröret och eventuellt insuget med
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
Ser bra ut det där, den fixturen jag har är väldigt lik den du har gjort. Fast med några olikheter 
Har du förresten några tips när du svetsar lådan? Vad för tillsats och sånt? Sist jag svetsade lådan sprack sömmarna väldigt sporadiskt.
Mvh

Har du förresten några tips när du svetsar lådan? Vad för tillsats och sånt? Sist jag svetsade lådan sprack sömmarna väldigt sporadiskt.
Mvh
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
njae. jag försöker svetsa småbitar runt om. spricker lite i början tills man fixerat den på diverse ställen sen mosar jag bara på .
skall få svalna nu över natten fastdraget innan jag planar de.
jagköpte de svetsfirman ville sälja
fick något som skulle gå bra att svetsa gjutalu med och det funkar.
har ju ingen svetsutbildningen heller så skall inte klaga. haha.
självlärd är det bästa
skall få svalna nu över natten fastdraget innan jag planar de.
jagköpte de svetsfirman ville sälja

fick något som skulle gå bra att svetsa gjutalu med och det funkar.
har ju ingen svetsutbildningen heller så skall inte klaga. haha.
självlärd är det bästa

Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
Hehe, ja då kör vi ungefär samma taktik 

- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
Haha, dedär med 850-svepet har jag oxå gjort



Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
hehe. det suger verkligen. men vad gör man inte när det är kris och man är snål 

Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
blev tyvär ingen bild på min planing i svarven haha. jag failade på att dubben inte räckte för att spänna upp den mot chucken.. suck..
så fick dra till en poalre som hjälpte mig istället

så fick dra till en poalre som hjälpte mig istället


Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: Ogges t6 turbo, numera evo bygge
dags för en update igen.
idag stoppades motorn i bilen..
i morgon ordnat jag spakställ, kardan växellådsfäste å fylelr lite vatten sen får det vara bra för i helgen.
har gott om tid. vsc cupen är om några veckor

idag stoppades motorn i bilen..
i morgon ordnat jag spakställ, kardan växellådsfäste å fylelr lite vatten sen får det vara bra för i helgen.
har gott om tid. vsc cupen är om några veckor


Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar