BorgWarner EFR turbo
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: BorgWarner EFR turbo
En fråga är det en dyr historia att ta fram en kompressor mapp till batmo hjulet? eller varför gör dom inte de?
Jeg hørte noe om at Southwest Research Institute gjør sånt på bestilling, men at en full evaluering kostet 25 000 dollar eller noe per mapp.. aner ikke om det er riktig.
-Bjørn
I de programvaror som används vid design av kompressorhjul och hus så får man fram en kompressorkarta, den brukar dock endast användas för att se hur designen ser ut i teorin. Riktigt säker blir man bara genom ett test i en provcell för turboaggregat.
För att få fram en kompressorkarta så krävs det en bra testcell för just turboaggregat. Har man inte en egen så kan man alltid vända sig till någon extern konsultfirma för att få testen utförd. Självklar så kostar det en hel del att få fram en kompkarta, hur mycket har jag dock ingen aning om. Men det kan knappast vara oöverstigliga kostnader för en firma som sysslar med tillverkning och försäljning av turboaggregat. Att dom inte har släppt någon kompkarta i detta fall behöver inte tyda på att en sådan saknas. Det kan ju vara så att den inte visar på någon vinst med tilltaget, vad vet jag..
Jag har alltid framfört att man skall vara kritisk då man läser alla påstående som firmor slänger sig med i reklam och på nätet, därav den snakeoil lista som jag skrev ihop för ett antal år sedan. Just i detta fall så anser jag att man bör man vara extremt kritisk till det som påstås.
Personligen så köper jag aldrig grisen i säcken utan begär alltid både kurvor på kompressor och turbin. har man inte tillgång till dessa så blir anpassningen till en motor tämligen medioker. Ett företag som inte kan lämna ut denna information är ett företag jag aldrig skulle göra affär med.
För att få fram en kompressorkarta så krävs det en bra testcell för just turboaggregat. Har man inte en egen så kan man alltid vända sig till någon extern konsultfirma för att få testen utförd. Självklar så kostar det en hel del att få fram en kompkarta, hur mycket har jag dock ingen aning om. Men det kan knappast vara oöverstigliga kostnader för en firma som sysslar med tillverkning och försäljning av turboaggregat. Att dom inte har släppt någon kompkarta i detta fall behöver inte tyda på att en sådan saknas. Det kan ju vara så att den inte visar på någon vinst med tilltaget, vad vet jag..

Personligen så köper jag aldrig grisen i säcken utan begär alltid både kurvor på kompressor och turbin. har man inte tillgång till dessa så blir anpassningen till en motor tämligen medioker. Ett företag som inte kan lämna ut denna information är ett företag jag aldrig skulle göra affär med.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
J.Lundin skrev:kan kanske vara ett sätt att slippa betala licenspengar på till det företag som äger ursprungs patentet.
nääää,,, Precision har gjutna hus också.
spekulationer som sagt *S*
liten procent bling bling som säljer,plus kanske nån liten procent att en välformad tratt flödar bäst, men måste ha lite lite antisurge för att bredda kompressormappen.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Nu tänker jag högt här,, inget som jag tror på till 100% mao..

Fan vet,, om inte netics har funderat lite på att 'fånga' upp den där virveln i inloppet och mata kompressorn längre ned precis innan luften svänger ut i periferin på impellern, låter otroligt,, men kaaanske kanske under nåt speciellt förhållande så...
men mestadels är det nog 'blingfaktor',, att göra nåt snyggt av antisurgegrejen..

Fan vet,, om inte netics har funderat lite på att 'fånga' upp den där virveln i inloppet och mata kompressorn längre ned precis innan luften svänger ut i periferin på impellern, låter otroligt,, men kaaanske kanske under nåt speciellt förhållande så...
men mestadels är det nog 'blingfaktor',, att göra nåt snyggt av antisurgegrejen..
///AMG
Jag vet inte om det är så mycket spekulation från min sida vad gäller licenser, du skulle bara veta hur alla firmor utnyttjar varandras designer och att det då också förekommer licensavtal kors och tvärs. KKK och Holset hade exempelvis licensavtal med Schwitzer då dom tillverkade 3LD kopiorna. Mitsubishi hade avtal med Schwitzer för att få tillverka sina aggregat osv. RotoMaster struntade i att betala för sig då man gick in och kopierade Garretts T03 och då gick det ju som det gick...!
Dom stora drakarna på marknaden ser nog till att ta betalt för allt dom forskar fram och som andra använder, det ska man nog ha väldigt klart för sig. Det är som med Bosch som mer eller mindre lagt beslag på marknaden för elektroniska komponenter till insprutnings system.
Dom stora drakarna på marknaden ser nog till att ta betalt för allt dom forskar fram och som andra använder, det ska man nog ha väldigt klart för sig. Det är som med Bosch som mer eller mindre lagt beslag på marknaden för elektroniska komponenter till insprutnings system.
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Nån av Race tech tidningarna gjorde stor affär av att en WRC bil hade en tank som tog tillvara trycket från turbon vid avslag.Jens Gustavsson skrev:ok det fanns redan(brukar va så med allt snmart man tror man har patent på, oftast fins daterade patent från 1928 eller nått sånt
)
Det blev förbjudet rätt fort eftersom tryckluft ger syre åt eventuella bränder.
Jag har en gammal bok om tävlingsmotorcykelns historia och det är en kompressormatad tysk cykel från 20 eller 30 talet
som också har en sån tank. Mycket av idéerna har funnits förr men dom har blivit lättare att genomföra med dagens teknik.
Stratified charge t.ex. som Mitsubishi och andra försöker sig på har man velat ha i 100 år för att minska
pumpningsförlusterna som spjällets strypning ger. Än så har man inte löst problemen med partiklar runt förbränningen.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jag tar inte illa upp, det finns ingen anledning och jag är inte så känslig.Kadett4wd skrev:
jaha.. oj.. hoppas du inte tog illa upp då. för jag hade inte en tanke att du skulle gjort nå sånt.
utan mera att alla mina grejer står halvklara mitt i säsongen.
Altan på huset - halvklar
Kadetten - halvklar
Köket - halvklart
Jag är 50 så mitt liv är också halvklart. Du skulle se min samling av projekt.
Jag blir aldrig klar med dom om jag så blir 500.
Det med banken var när jag var lite över 20 och innefattade en AK4 och en Kawa 750 3 pip.
AK4:an klickade inte men Kawan skar så det blev 2 X 5 år (vi var 2 st.) för 25400:-.
Ingen vidare timlön direkt men den som sig in i leken ger får leken tåla.
Då är det betydligt bättre att jobba för att tjäna pengar och det har jag aldrig varit rädd för.
Jag har nog alltid varit lite av en spänningssökare och dom flesta stollerier jag har hittatpå har varit för kicken.
Sen är det med spänning som med en stege, man vänjer sig fort vid höjden och vill högre upp för att det ska kännas.
Erland.
-
- För mycket laddtryck
J.lundin, du kanske kan svara på historien bakom T3 och T04 serien. Vem tog fram vad och vem köpte upp vem. rotomaster, aireasearch och Garrett mm, har sök men aldrig hittat någon bra info.
/Christer
/Christer
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.
Laserskärning mm
Jönköping.
Det jag har om affären mellan Roto-master och Garrett är andrahands uppgifter, men okej. Roto-Master hade tydligen varit en nagel i ögat på Garrett eftersom dom kopierade friskt allt som dom tillverkat. Då man dristade sig till att försöka kopiera Garretts nya T03 aggregat så slog Garrett till och stämde dom och vann, skadestånds summan man begärde motsvarade Roto-Masters års omsättning, vilket gjorde att dom mer eller mindre var konkursmässiga. Det hela slutade med att Garrett tog över firman och lade ner den. Man har under senare år sålt av merparten av utrustningen till ett företag som hette IPD, som i sin tur sålt maskinerna vidare till det nystartade företaget Rotomaster.Ett litet företag som nu ligger i Canada....
Garrett Airesearch har under årens lopp själva haft en rad med ägare,exempelvis Allied signal. Jag har för mig att även Penske var med på ett hörn under 80/90-talet, numer är det Honeywell som äger företaget

Garrett Airesearch har under årens lopp själva haft en rad med ägare,exempelvis Allied signal. Jag har för mig att även Penske var med på ett hörn under 80/90-talet, numer är det Honeywell som äger företaget
GT-K serien handler stort sett om bra spool-up.Kadett4wd skrev:Nu tänker jag högt här,, inget som jag tror på till 100% mao..
Hvis du sammenligner med f.eks TN serien så ser du at GT-K har små turbinhjul.
Det sies at når luften inn i turbo roterer med klokken så forbedres spool up, men maks fløde reduseres.
GT-K 350 (hk) går f.eks med "480 hk" E50 kompressorhjulet.
Hvis luften inn i turbo roterer mot klokken økes kapasiteten, men spool up bli dårligere.
På 80 tallet? fantes det noen eksperiment-turboer som hadde ett system som matet kompressoren med luft som roterte med klokken under spool up og mot klokken når man hadde oppnådd fullt ladetrykk.
Det finns en hel del patent runt det här med att rotera luften innan kompressorinloppet, det är definitivt inga nyheter.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
om det nu är så dyrt att göra ett compressor diagram varför bygger ingen en sån test bänk själv då?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Kadett4wd
- Forumsberoende
går väl att bygga kanske.. men att följa ISO standarden kanske blir riktigt dyrt i inköp av testgrejer.
samt en motor.... som orkar med typ upp till 200000rpm också....
samt en motor.... som orkar med typ upp till 200000rpm också....
///AMG
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
iso? skit i det bara siffrorna i diagrammen stämmer och att man mäter på samma sätt. 200K rpm kan ju inte va nå problem det fins ju nått som heter utväxling
mer rpm än så behöver man ju inte mäta heller då allt under 55mm inlopp är löjligt 
om någon skulle bygga en sån så hade man kunnat utvärderat mycket och snabbt lärt sig om hur inlopp och vingar mm fungerar i praktiken.

om någon skulle bygga en sån så hade man kunnat utvärderat mycket och snabbt lärt sig om hur inlopp och vingar mm fungerar i praktiken.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop