Christer J toppar och annat.....
Christer J toppar och annat.....
Hur stora ventiler är de org jämtemot twr toppen?
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: Christer J toppar och annat.....
Dom fins väll i nått billett CNC fräst cam carier utförande i senare tid?






MG Performance
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
Intressant att TWR och Mercedes gjorde precis tvärt om.
Mercedes 190 2,3 och 2,5-16 har en insugningskanal per ventil i toppen original
Det har dom gjort om till en kanal med delning längre ner i racetoppen.
Undrar varför TWR gjorde såhär, jag kan förstå om dom förlängde delningen så den blev snyggare.
Erland
Mercedes 190 2,3 och 2,5-16 har en insugningskanal per ventil i toppen original
Det har dom gjort om till en kanal med delning längre ner i racetoppen.
Undrar varför TWR gjorde såhär, jag kan förstå om dom förlängde delningen så den blev snyggare.
Erland
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
Ah va det jag hade för mig,har sett den där artikeln tidigare,minnet är visst inte så illa som jag trodde 


-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: Christer J toppar och annat.....
Den där toppen med frästa kamlådor har inte jag eller nån annan sett på nån racebil.
Om man läser artikeln så ser man att alla dom modifieringarna är gjorda på den toppen
som ligger hos mig också. Försänkt packningsyta för insuget, vinkelplanad, 36mm tryckare,
isärflyttade ventiler,ipressade insugsrör som portar, 10mm tändstift, osv osv.
Insugsventilerna är 35mm (31mm org) 4,5mm skaft (7eller6mm org)
Avgasventilerna är 30,5mm (27mm org) 5mm skaft.
Toppen är baserad på gamla 92-93 GLT toppen .
Jag ska göra en sugmotortopp med höga ambitioner lite längre fram, den motorn kommer dock att vara
större och varva mer än vad BTCC motorerna fick/gjorde. Då är TWR toppen rolig att kolla på
som idé.
/Christer
Om man läser artikeln så ser man att alla dom modifieringarna är gjorda på den toppen
som ligger hos mig också. Försänkt packningsyta för insuget, vinkelplanad, 36mm tryckare,
isärflyttade ventiler,ipressade insugsrör som portar, 10mm tändstift, osv osv.
Insugsventilerna är 35mm (31mm org) 4,5mm skaft (7eller6mm org)
Avgasventilerna är 30,5mm (27mm org) 5mm skaft.
Toppen är baserad på gamla 92-93 GLT toppen .
Jag ska göra en sugmotortopp med höga ambitioner lite längre fram, den motorn kommer dock att vara
större och varva mer än vad BTCC motorerna fick/gjorde. Då är TWR toppen rolig att kolla på
som idé.
/Christer
Re: Christer J toppar och annat.....
Nej, snart!Christer J skrev: Jag ska göra en sugmotortopp med höga ambitioner lite längre fram

Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: Christer J toppar och annat.....
En liten film från bromsning av Jezus audi.
http://vimeo.com/55811245" onclick="window.open(this.href);return false;
/Christer
http://vimeo.com/55811245" onclick="window.open(this.href);return false;
/Christer
Re: Christer J toppar och annat.....
Bilder och info och stenströms motor/bil?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: Christer J toppar och annat.....
Det jobbas för fullt (Mathias) med nya fräna grejer, är det något specifiktToffe skrev:Bilder och info och stenströms motor/bil?
du undrar över får du väl ringa Mathias.
/Christer
Re: Christer J toppar och annat.....
Nej bara fundera eftersom du nämt tidigare i tråden om att de va på g med mera bilder och lite mera info!! och så klar är man nyfiken...
Re: Christer J toppar och annat.....
hur mycket tryck kjörde jezus på? 
kommer gå godt hoho

kommer gå godt hoho

MG Performance
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: Christer J toppar och annat.....
Jag tror det var 2,8bar, men det är uppdatering på gång till turbon så det blir snart mer.tosk skrev:hur mycket tryck kjörde jezus på?
kommer gå godt hoho
Vi mätte utrullningen till 120hk, på en bil med stel bakaxel (typ volvo 240) brukar det ligga
på 20-30hk och på en med delad bakvagn (typ BMW) så ligger det på kanske 40hk, så den gick
väldigt tungt på rullarna.
/Christer
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: Christer J toppar och annat.....
Här är ett par bilder på Mathias bil från i somras och en på senaste toppen.



/Christer



/Christer
Re: Christer J toppar och annat.....
har du nån firma christer eller håller du bara på privat
grymt snygga jobb måste jag säga och du verkar få fart i grejerna också
mvh björn
grymt snygga jobb måste jag säga och du verkar få fart i grejerna också

mvh björn
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Christer J toppar och annat.....
Sattan va snyggt allt ser ut. Dendär wastegaten på tryckröret, hur styr man den? Pangar man bara på för allt vad det går i grenröret å klappar fast när man sticker?
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek