Christer J toppar och annat.....

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Christer J toppar och annat.....

Inlägg av wuffee »

Hur stora ventiler är de org jämtemot twr toppen?
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av MGP »

Dom fins väll i nått billett CNC fräst cam carier utförande i senare tid?

Bild
Bild
Bild
MG Performance
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Erland Cox »

Intressant att TWR och Mercedes gjorde precis tvärt om.
Mercedes 190 2,3 och 2,5-16 har en insugningskanal per ventil i toppen original
Det har dom gjort om till en kanal med delning längre ner i racetoppen.
Undrar varför TWR gjorde såhär, jag kan förstå om dom förlängde delningen så den blev snyggare.

Erland
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Ah va det jag hade för mig,har sett den där artikeln tidigare,minnet är visst inte så illa som jag trodde :hihi:
Bild
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

Den där toppen med frästa kamlådor har inte jag eller nån annan sett på nån racebil.
Om man läser artikeln så ser man att alla dom modifieringarna är gjorda på den toppen
som ligger hos mig också. Försänkt packningsyta för insuget, vinkelplanad, 36mm tryckare,
isärflyttade ventiler,ipressade insugsrör som portar, 10mm tändstift, osv osv.
Insugsventilerna är 35mm (31mm org) 4,5mm skaft (7eller6mm org)
Avgasventilerna är 30,5mm (27mm org) 5mm skaft.
Toppen är baserad på gamla 92-93 GLT toppen .
Jag ska göra en sugmotortopp med höga ambitioner lite längre fram, den motorn kommer dock att vara
större och varva mer än vad BTCC motorerna fick/gjorde. Då är TWR toppen rolig att kolla på
som idé.
/Christer
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Fyrken »

Christer J skrev: Jag ska göra en sugmotortopp med höga ambitioner lite längre fram
Nej, snart! :hihi:
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

En liten film från bromsning av Jezus audi.
http://vimeo.com/55811245" onclick="window.open(this.href);return false;

/Christer
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Toffe »

Bilder och info och stenströms motor/bil?
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

Toffe skrev:Bilder och info och stenströms motor/bil?
Det jobbas för fullt (Mathias) med nya fräna grejer, är det något specifikt
du undrar över får du väl ringa Mathias.
/Christer
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Toffe »

Nej bara fundera eftersom du nämt tidigare i tråden om att de va på g med mera bilder och lite mera info!! och så klar är man nyfiken...
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av MGP »

hur mycket tryck kjörde jezus på? :)

kommer gå godt hoho :)
MG Performance
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

tosk skrev:hur mycket tryck kjörde jezus på? :)

kommer gå godt hoho :)
Jag tror det var 2,8bar, men det är uppdatering på gång till turbon så det blir snart mer.
Vi mätte utrullningen till 120hk, på en bil med stel bakaxel (typ volvo 240) brukar det ligga
på 20-30hk och på en med delad bakvagn (typ BMW) så ligger det på kanske 40hk, så den gick
väldigt tungt på rullarna.
/Christer
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

Här är ett par bilder på Mathias bil från i somras och en på senaste toppen.
Bild
Bild
Bild
/Christer
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Bjorn C »

har du nån firma christer eller håller du bara på privat
grymt snygga jobb måste jag säga och du verkar få fart i grejerna också ;)

mvh björn
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Kökarmicke »

Sattan va snyggt allt ser ut. Dendär wastegaten på tryckröret, hur styr man den? Pangar man bara på för allt vad det går i grenröret å klappar fast när man sticker?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Skriv svar