Sida 10 av 16

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: ons maj 09, 2012 12:27 pm
av Nicklas Eriksson
Det har varit lite du och så med skruvningen... Jag och Andreas har varit på plats de flesta tisdagar som har passerat sen sista uppdateringen men det har kommit saker mellan. Igår gjorde vi faktiskt nåt och plåtade igen torpedväggen framför "passageraren". Vi gjorde började också med främre karossinfästningen. Vi ska skruva lös en lämplig bromscylinder från nån lämplig bil och börja bygga det snart.

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: ons maj 30, 2012 9:48 am
av Nicklas Eriksson
Lite bilder :)

Från 1:a maj. Andreas och Fredrik svängde ihop en mobil grill :)
Bild

Bild

Bild
Plåtat igen "passagerar"-sidan

Bild
Fästplåt för bromsservot (Volvo 940 ABS modell med endast två utgångar)

Bild
Pedalen. Vi har tänkt borra om till 1:7 utväxlingsförhållande (orginal 1:5) iom att vi skippar bromsservot.

Bild
Vinkelslipen, vårt bästa verktyg ;)

Bild
Bromspedalställ

Bild
Med obligatoriska lättningshål :)

Vi har köpt 6x1,5 stålrör från Hydroscand som vi har tänkt använda som bromsrör. Godkända för 750 bar.
Jag köpte även skärringskopplingar -> M10x1 (konisk) Tänkte använda dessa istället för den "vanliga" konade anslutningen. Skärringskopplingen är bara godkänd för 100 bar. Har inte hunnit räkna på vilka tryck som kan uppstå i bromsystemet. Så det återstår att se om vi kan använda som eller om vi måste försöka kona stålrören.

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: ons maj 30, 2012 1:50 pm
av larsat
En dum fråga, varför inte köpa vanliga bromsrör och ett koningsverktyg? :)

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: ons maj 30, 2012 2:19 pm
av Nicklas Eriksson
larsat: Ingen dum fråga alls! Vi har tolkat DRT 3.1 till att vi måste använda stålrör eller DOT, DIN/ISO godkända bromsrör. Det senare tolkar jag som fabrikstillverkade bromsrör som sitter "orginal" i en bil. Om vi köper vanliga bromsrör på löpmeter och konar själva så är de inte godkända.

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: ons maj 30, 2012 2:50 pm
av gammal gubbe
Tror att till och med ractemas bromsrör på metervara fyller den spec ( DOT, DIN/ISO ) som krävs. :lol:
MVH Göran

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: ons maj 30, 2012 2:59 pm
av Nicklas Eriksson
Hmm. Det här måste vi kolla upp mer, så vi inte har gjort oss besvär i onödan.

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: ons maj 30, 2012 5:53 pm
av * * * NXJ * * *
Vilken fin grill :thumbright: Ja faenskapet är oxå :thumbright: :D

:arrow: NXJ

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: tor maj 31, 2012 9:35 pm
av Toffe
Det måsta vara stålrör eller stålomspunnen slang!.

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: tor maj 31, 2012 10:33 pm
av Fredde Holmgren
Står ju fortfarande lite otydligt. Vad som menas är att bromsrör ska vara i stål och bromsslangar stålomspunna eller dot iso godkända slangar. Men som det nu är skrivet i tekniska reglerna så kan man ju tolka det som att bromsrör som är dot/iso godkända går bra och det torde väl vanliga bromsrör nuförtiden vara. I t.ex competition reglerna är det omskrivet som det nog egentligen skulle stått hela tiden, dock så var nog reglerna om det här i skrivet för längesen när det inte fanns bra bromsrör i annat än stål.

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: fre jun 01, 2012 4:40 am
av Nicklas Eriksson
Fredde, tack för info! Det klarnade en del! Stålrör är vad som gäller då, inga tvivel om den saken.

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: sön jun 03, 2012 10:33 pm
av Husse1
Kopparnickel är väl både DOT och ISO godkända. Det är mig veterligen stämplat så på rören och dessa finns på metervara.

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: fre jun 08, 2012 1:27 pm
av Nicklas Eriksson
Husse1: Jo, men om jag förstår fredde rätt så är det slangarna som får vara stålomspunna ELLER dot/iso godkända. Rören finns det inget alternativ på.

Pedalstället klart, fastpunktat i bilen, men det blev det ingen bild på...
Bild

Bild

Bild

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: tis jul 03, 2012 2:08 am
av Robert Markström
and then? :wink:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: mån aug 13, 2012 9:19 am
av blackadder
And theeen?

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: mån aug 13, 2012 2:45 pm
av Nicklas Eriksson
Sommarlov... :)
Jag bygger garage, och haft stor hjälp av Andreas!
Vi får se när tisdagsskruvningen återupptas. Jag kommer att fokusera på att få portar på plats på garaget och få det färdigisolerat innan det blir för kallt.

Edit:
Bjuder på en bonusbild på Andreas gamla grill som jag tog över och gjorde nytt innanmäte på :)
Bild