Betongfyllning av motorblock
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Betongfyllning av motorblock
Har nån erfarenheter med att köra torrt block, dvs bara betong i block och bara kylning i toppen ? Jag kan tänka mig att kolvringarna blir varma. Man kan kanske bara fylla upp till rakt under der 1. och 2. kolvringen stannar vid TDC, så dom kyls av vattnet. Vad om man borrar och skruvar skruvar mot varje cylinder på tvärs (pinned block) för att stöda upp dom (dom är jo redan siamesgjutna på andra väge vid toppdäcket)
http://www.homemadeturbo.com/tech_proje ... k_posting/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.homemadeturbo.com/tech_proje ... k_posting/" onclick="window.open(this.href);return false;

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Betongfyllning av motorblock
Jag kör med 'pinned block' eller vad det kallades där.
Funkar förträffligt, men jag har fler och mindre skruvar.

Montera grejerna innan du borrar och dra bara åt med nån ynka newtonmeter, lås och täta med loctite.
Jag kör tätare med skruv för att 'sprida ut' anliggspunkterna.
Opelblocket jag har är känt för att spricka på 3ans cylinder, men jag har inga som helst problem med detta.
Det äldre blocket har inte 'open deck' eller vad det kallas och där behövs inte förstärkningen alls.
men mitt block är juh 13mm högre
Funkar förträffligt, men jag har fler och mindre skruvar.

Montera grejerna innan du borrar och dra bara åt med nån ynka newtonmeter, lås och täta med loctite.
Jag kör tätare med skruv för att 'sprida ut' anliggspunkterna.
Opelblocket jag har är känt för att spricka på 3ans cylinder, men jag har inga som helst problem med detta.
Det äldre blocket har inte 'open deck' eller vad det kallas och där behövs inte förstärkningen alls.
men mitt block är juh 13mm högre
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
Erland Cox
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Betongfyllning av motorblock
Det ser ju riktigt bra ut.
Erland
Erland
Re: Betongfyllning av motorblock
Vilken dimension har ni använt på bultarna?m8,m10?

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Betongfyllning av motorblock
jag kör M6 och drar åt dem ca 3-4Nm
Jag använde även indikatorklocka samtidigt och kolla om fodret stack iväg. men det var stabilt.
fördelen med detta är juh att man bevarar kylningen.
Jag använde även indikatorklocka samtidigt och kolla om fodret stack iväg. men det var stabilt.
fördelen med detta är juh att man bevarar kylningen.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Betongfyllning av motorblock
Borde skruva in skruva bak och i förkant av block oxo?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Betongfyllning av motorblock
nej inte i mitt block.
fodren är juh siamesgjutna samt sitter bra i ändarna på blocket, belastningen är dessutom låg i den riktningen.
men på sidorna har jag 6skruv tillvarje cyl.
Jag läste om det här tricket i nån gammal Start & speed eller illustrerad motorsport, sen nyttjar jag det ofta i jobbet.
Fräser och donar stora långa tunna grejer som gärna vibrerar åt alla möjliga håll.
Då kan man dra i en bult å trycka lite nånstans så rör det sig inte mera.
fodren är juh siamesgjutna samt sitter bra i ändarna på blocket, belastningen är dessutom låg i den riktningen.
men på sidorna har jag 6skruv tillvarje cyl.
Jag läste om det här tricket i nån gammal Start & speed eller illustrerad motorsport, sen nyttjar jag det ofta i jobbet.
Fräser och donar stora långa tunna grejer som gärna vibrerar åt alla möjliga håll.
Då kan man dra i en bult å trycka lite nånstans så rör det sig inte mera.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Betongfyllning av motorblock
B230 år oxo siamesgjutna, men inte första och sista, som på bilden med alublocken. När man stöder i en riktning, så vill dom deformeras i en annan riktning i stället. Kläm på en ballong.
-
Nisse Hult
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm
Re:
2.3-16 skrev:...oljans 1a uppgift e inte att smörja motorn,utan att kyla den...
Åh 17. Då är det bara att hälla i vatten istf olja då.
Allt snack om viskositet och smörjegenskaper är bara för att lura oss då.
Ska det vara hårt eller mjukt vatten?
För övrigt sköts vattenkylningen av standardprylar och pga att det bara är i topparna + 1 cm i blocket2.3-16 skrev:...Motorerna överhetter INTE när man betongar under förutsättning att man tänkt lite...
Jag har en 377" som går bra att köra i stan med.
Men på landsväg är det max 62 km/tim som gäller, annars stiger oljetempen över kokpunkten
Och jag vill inte ha en kokande tunn smörja i min motor eftersom jag anser att oljans 1:sta uppgift
är att smörja motorns olika mekaniskt rörliga delar.
...men tänk på att bygga in reservkylkapacitet me tex ett bra extra oljekyl...
Jag kopplade in en hem-airconitionerings-kyl med dubbla fläktar och testade.
Jodå, oljan blev kallare men det hjälpte inte mycket eftersom det inte var någon vidare genomströmning.
Den låg alltså i serie med motorns ordinarie smörjsystem.
Det hade kanske varit bättre att pumpa runt oljan med en egen krets.
Jag kunde nu köra i 66 km/tim, så det var åt rätt håll iaf.
kommer tempen bara upp i 65 grader. Så vattnet påverkar nog inte tempen nämnvärt.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
http://www.v8volvo.se/
Re: Betongfyllning av motorblock
Järntoppar? En motor med alutopp vill ta mycket mera varma till vattnet i toppen än en med järntopp.
-
Nisse Hult
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm
Re: Betongfyllning av motorblock
Om det var mej du menade så är det järntoppar.
Eftersom jag har bilen till att åka och handla i emellanåt så blir det vid nästa renovering
till att borra en massa hål i cementen så det blir mer vattenkylning, men ändå en viss stabilitet kvar.
Eftersom jag har bilen till att åka och handla i emellanåt så blir det vid nästa renovering
till att borra en massa hål i cementen så det blir mer vattenkylning, men ändå en viss stabilitet kvar.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
http://www.v8volvo.se/
Re: Betongfyllning av motorblock
-
Vovlo_power_norway
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons apr 29, 2009 8:14 pm
Re: Betongfyllning av motorblock
mulig noen blir sure men prøver likevell:/ er det mulig og bettongfylle blokken uten og borre den etterpå? har ei b230fk blokk som jeg sku hatt bettongfylt men sitter smidde stempler og råder i den:/
spinner det ikke! så prøv igjenn da vell:)
Re: Betongfyllning av motorblock
"mulig noen blir sure men prøver likevell:/ er det mulig og bettongfylle blokken uten og borre den etterpå? har ei b230fk blokk som jeg sku hatt bettongfylt men sitter smidde stempler og råder i den:/"
Det låter långsökt om du vill betongfylla motorn utan att borra av anledning att du inte har råd byta kolvar eller borra?
Det kanske är billigt med betongen men då är det väll bättre köra med effekten du redan har istället för att öka risken för haveri oavsett om du betongfyller eller inte?
Hur mkt effekt har du och vilken är du ute efter?
Låter orimligt att du kommer uppnå målet om du inte har råd köpa nya delar eller bygga om, förr eller senare går något sönder.
Det låter långsökt om du vill betongfylla motorn utan att borra av anledning att du inte har råd byta kolvar eller borra?
Det kanske är billigt med betongen men då är det väll bättre köra med effekten du redan har istället för att öka risken för haveri oavsett om du betongfyller eller inte?
Hur mkt effekt har du och vilken är du ute efter?
Låter orimligt att du kommer uppnå målet om du inte har råd köpa nya delar eller bygga om, förr eller senare går något sönder.