Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

blackadder skrev: Här är en rätt bra sida ifall man inte har tillgång till flerop.
http://metalgeek.com/static/cope.pcgi
Riktigt bra sida!

70° vinkel på push-roden är helt okej utrymmes-mässigt. Nackdelen är väl att vippans placering är långt ifrån exempelvis ramen. Men man får väl bygga ut en hållare/fäste.
MR blir då 0.81 enligt uträkning:

MR= (B*sin(C°)*H)/(A*J) MR = (430*sin70°*2471.88 )/(490*2514.33) = 0.81

Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Det blir trångt under original hjulhus, men det är ju iaf gott om plats till original-ramen
Är nog enklare att göra en ny...
Och så sista bilden...

Såhär kan de se ut när klåpare lagar bilen :( Blir smidigast att bara kapa bort allt vad inneskärmar heter, det får inte plats ändå, och såhär vill inte jag ha min bil...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Inga granna lagningar direkt, men framvagnen den blir fin den :thumbright:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Idag har jag egentligen inte kommit nånvart, kapade fram massa balkar på jobbet i flera timmar för att bygga en jigg, men sen blev jag inte nöjd med det, så jag pallade upp den så länge på pallbockar.

Hur ska man bygga sig en stabil fixtur som inte kostar hur mycket som helst? I- och H-balkar är ju svindyrt om man ska ha en vettig storlek. Nu har jag nåt att fundera på iaf...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 940
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Behövs det så grova dimensioner på jiggen?
det blir väl egentligen ingen större påfrestning på den?

tänker mig att det hade funkat fint med VKR 100*50*3
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

blackadder skrev:Behövs det så grova dimensioner på jiggen?
det blir väl egentligen ingen större påfrestning på den?

tänker mig att det hade funkat fint med VKR 100*50*3
Jag vet inte, jag har sett folk på rejsa som kapat ur en hel kaross utan att förstärka alls. Medans min arbetskollega som är gammal plåtslagare säger att de är slår sig rejällt om jag skulle kapa ur hela golvet. Jag har aldrig testat, så jag vet inte...
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Igår kapade jag upp IPE-balkarna. Ikväll ska det börjas måtta in fixturen.
De ljusgråa balkarna i mitten är lösa. Man ställer karossen på de fyra yttre, sen kapar man ur golvet, ställer i de ljusgråa balkarna och vips så har man något att lägga den nya ramen emot och på så vis få bilen helt jämnhög under.
Har snott väldigt mycket inspiration från en viss Suzuki Swift RWD-Turbo på rejsa.nu-forumet :thumbright:
Bild
Senast redigerad av Tegheim den lör jan 30, 2010 10:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 940
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Kapar man ur hela golvet bör det nog stagas upp ganska ordentligt, kan tänka mig att hela karossen blir sladdrig annars.

Tanken med fyrkantsrören var en ram att ställa bilen på så som du har ritat.
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Tegheim den lör jan 30, 2010 10:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

blir bara error??? :o
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Ventilen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tor aug 23, 2007 9:10 pm

Inlägg av Ventilen »

Den blir ordentligt sladdrig! jag kapade ur allt bakom framstolarna på min 142a. . . o gjorde misstaget o inte staga upp den. var ett jefla mätande för o få den rak igen. inte så många ställen o mäta upp karossen på som är likadana på bägge sidor på en så gammal kaross.

så du spar framförallt de jobbet om du kryssar upp den med några stag innan.

Ser fint ut med framvagnen! du kunde ju gjort dubbelt upp o skickat mig ett ex :wink: :lol:
Mvh//Ola
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
Ort: kumla

Inlägg av mårten nordström »

du e ju för fan inte klok!!!


nåja det e väll ingen på detta forumet :P
en lista på saker man behöver för att överleva ;D

§ tyck om bilar
§ tycka om att bygga bilar
§ tycka om att trimma bilar
§ ha mycket pengar
§ du ska kunna tänka
§ ha en cnc maskin(valfritt men best så )
§ vara helt galen
§ skita i principer
§ göra saker utan att tänka (valfritt)
§ läsa mycket värkstashandböcker ( som man igentligen inte behöver (funkar ju aldrig ändå))
§ ha tålamod
§ ha bra rivaler
§ många tokiga idéer
§ våga att inte vara som alla andra


men men allt e ju relativt :D


warning en gnutta ironi i detta medelande

men keep up the good work!
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Haha, inte klok? Jag? Nu förstår jag inte... folk säger det när man ringer om grejer och säger vad man ska ha det till oxå :)

Jag svetsar ju fast karossen i fixturen, men de förstod ni säkert. Ska staga upp fixturen lite oxå, den blev lite jiddrig i sig själv faktiskt.

Helgen är räddad!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Bara jag som får för mig att rör skulle vara stabilare att bygga i? I-balkar är ju så sladriga på den ena sidan eller hur man nu ska säga. Vilken grovlek är det på dom?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Oliven skrev:Bara jag som får för mig att rör skulle vara stabilare att bygga i? I-balkar är ju så sladriga på den ena sidan eller hur man nu ska säga. Vilken grovlek är det på dom?
Det skulle gå åt så grova rör för att de skulle bli samma böj-stabilitet är jag rädd, och då va de billigare att bygga i I-balk och sen kryss-staga dessa.
Dessa IPE-balkar är 120mm höga och 65mm breda med 5-6mm gods.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Skriv svar