Sida 10 av 87
Postat: lör jan 23, 2010 2:43 pm
av Tegheim
Riktigt bra sida!
70° vinkel på push-roden är helt okej utrymmes-mässigt. Nackdelen är väl att vippans placering är långt ifrån exempelvis ramen. Men man får väl bygga ut en hållare/fäste.
MR blir då 0.81 enligt uträkning:
MR= (B*sin(C°)*H)/(A*J) MR = (430*sin70°*2471.88 )/(490*2514.33) = 0.81

Postat: lör jan 23, 2010 7:31 pm
av Tegheim
Det blir trångt under original hjulhus, men det är ju iaf gott om plats till original-ramen
Är nog enklare att göra en ny...
Och så sista bilden...
Såhär kan de se ut när klåpare lagar bilen

Blir smidigast att bara kapa bort allt vad inneskärmar heter, det får inte plats ändå, och såhär vill inte jag ha min bil...

Postat: lör jan 23, 2010 8:47 pm
av Klabbe Persson
Inga granna lagningar direkt, men framvagnen den blir fin den

Postat: sön jan 24, 2010 9:37 pm
av Tegheim
Postat: sön jan 24, 2010 9:46 pm
av blackadder
Behövs det så grova dimensioner på jiggen?
det blir väl egentligen ingen större påfrestning på den?
tänker mig att det hade funkat fint med VKR 100*50*3
Postat: sön jan 24, 2010 10:06 pm
av Tegheim
blackadder skrev:Behövs det så grova dimensioner på jiggen?
det blir väl egentligen ingen större påfrestning på den?
tänker mig att det hade funkat fint med VKR 100*50*3
Jag vet inte, jag har sett folk på rejsa som kapat ur en hel kaross utan att förstärka alls. Medans min arbetskollega som är gammal plåtslagare säger att de är slår sig rejällt om jag skulle kapa ur hela golvet. Jag har aldrig testat, så jag vet inte...
Postat: tor jan 28, 2010 10:59 am
av Tegheim
Igår kapade jag upp IPE-balkarna. Ikväll ska det börjas måtta in fixturen.
De ljusgråa balkarna i mitten är lösa. Man ställer karossen på de fyra yttre, sen kapar man ur golvet, ställer i de ljusgråa balkarna och vips så har man något att lägga den nya ramen emot och på så vis få bilen helt jämnhög under.
Har snott väldigt mycket inspiration från en viss Suzuki Swift RWD-Turbo på rejsa.nu-forumet

Postat: tor jan 28, 2010 2:44 pm
av blackadder
Kapar man ur hela golvet bör det nog stagas upp ganska ordentligt, kan tänka mig att hela karossen blir sladdrig annars.
Tanken med fyrkantsrören var en ram att ställa bilen på så som du har ritat.
Postat: tor jan 28, 2010 9:29 pm
av Tegheim
Postat: tor jan 28, 2010 10:56 pm
av subw000fer
blir bara error???

Postat: tor jan 28, 2010 11:04 pm
av Ventilen
Den blir ordentligt sladdrig! jag kapade ur allt bakom framstolarna på min 142a. . . o gjorde misstaget o inte staga upp den. var ett jefla mätande för o få den rak igen. inte så många ställen o mäta upp karossen på som är likadana på bägge sidor på en så gammal kaross.
så du spar framförallt de jobbet om du kryssar upp den med några stag innan.
Ser fint ut med framvagnen! du kunde ju gjort dubbelt upp o skickat mig ett ex

Postat: fre jan 29, 2010 3:39 am
av mårten nordström
du e ju för fan inte klok!!!
nåja det e väll ingen på detta forumet
en lista på saker man behöver för att överleva ;D
§ tyck om bilar
§ tycka om att bygga bilar
§ tycka om att trimma bilar
§ ha mycket pengar
§ du ska kunna tänka
§ ha en cnc maskin(valfritt men best så )
§ vara helt galen
§ skita i principer
§ göra saker utan att tänka (valfritt)
§ läsa mycket värkstashandböcker ( som man igentligen inte behöver (funkar ju aldrig ändå))
§ ha tålamod
§ ha bra rivaler
§ många tokiga idéer
§ våga att inte vara som alla andra
men men allt e ju relativt
warning en gnutta ironi i detta medelande
men keep up the good work!
Postat: fre jan 29, 2010 6:50 am
av Tegheim
Haha, inte klok? Jag? Nu förstår jag inte... folk säger det när man ringer om grejer och säger vad man ska ha det till oxå
Jag svetsar ju fast karossen i fixturen, men de förstod ni säkert. Ska staga upp fixturen lite oxå, den blev lite jiddrig i sig själv faktiskt.
Helgen är räddad!
Postat: fre jan 29, 2010 7:03 am
av Robin Olivi
Bara jag som får för mig att rör skulle vara stabilare att bygga i? I-balkar är ju så sladriga på den ena sidan eller hur man nu ska säga. Vilken grovlek är det på dom?
Postat: fre jan 29, 2010 9:00 am
av Tegheim
Oliven skrev:Bara jag som får för mig att rör skulle vara stabilare att bygga i? I-balkar är ju så sladriga på den ena sidan eller hur man nu ska säga. Vilken grovlek är det på dom?
Det skulle gå åt så grova rör för att de skulle bli samma böj-stabilitet är jag rädd, och då va de billigare att bygga i I-balk och sen kryss-staga dessa.
Dessa IPE-balkar är 120mm höga och 65mm breda med 5-6mm gods.