Sida 10 av 29
Re: Nya 2150 bygget
Postat: ons nov 21, 2012 8:50 pm
av Magic thomsson
Erland Cox skrev:Fin bil och fint garage du fått till.
Du kan korta sekundärrören på det grenröret, 10cm flyttar registret ungefär 200 varv.
Kör sista biten i 2,5" ca 750mm långt och gå sen upp tvärt till 3" .
Erland
Tack Erland,ja vi får fixa med röret när det drar ihop sej,fick dämparna o fjädrarna idag också

Re: Nya 2150 bygget
Postat: fre nov 30, 2012 9:56 am
av Magic thomsson

Fick i fjäderbenen förra helgen,den här veckan som gått har jag varit däckad av vinterkräksjukan så jag har legat lågt kan man säga,inte helt frisk än.Trodde att det skulle gå lätt men ack vad jag bedrog mej,ena dämparen gick inte ner i fjäderbenet,hade blivit nån buckla inåt efter svetsningen så jag fick fixa en 25 cm rundjärn o sätta i slipmaskin o i andra änden vira jag smärgelduk runt järnet och på så sätt kunna slipa inuti fjäderbenet,slipa o slipa o dämparen gick ner 1 cm åt ggn max,ett tag övervägde jag att slänga fjäderbenet åt fanders o börja med ett nytt

men då tänkte jag på all tid jag redan lagt ner på benet så jag fortsatte o slipa o slipa o till slut fick jag ner dämparen

,men sen tog det ett tag o få muttern o ta gäng också te råga på allt,slipa nog ungefär 1 timme effektiv tid,tur jag hade köpt en del smärgelduk på biltema till portning.
Envis kan vara bra att va ibland.Envis är jag ofta,ger nästan aldrig upp.
Re: Nya 2150 bygget
Postat: fre nov 30, 2012 1:44 pm
av Wezzli
Varför boxar man inte igen bakre bärarmarna hela vägen? Bara en tanke, har inte förstått varför. För att vätska ska hitta sig ut?
Re: Nya 2150 bygget
Postat: fre nov 30, 2012 4:55 pm
av Magic thomsson
I mitt fall så hade jag ingen längre plåt och den räckte till där bakaxeln sitter,hade ingen tanke på vattendräneringsmöjligheten det blir om den är lite öppen bak,sett nån grupp h volvo som hade så,men om det är den optimala förstärkningen vet jag inte,finns nog många sätt o göra det på.
Tror nog den fyller sin funktion.Du menar till bakaxeln väl?
Re: Nya 2150 bygget
Postat: fre nov 30, 2012 8:56 pm
av Backbone
verkligen kul tråd det här! kollar Svealandscupen så fort det kommer till Bollnäs men det är ju tyvärr inte så ofta. ska du köra i Bollnäs någon gång så kan du ju höra av dig innan!

Re: Nya 2150 bygget
Postat: lör dec 01, 2012 12:02 pm
av Magic thomsson
Kul att flera tycker om tråden,Jag har aldrig varit till Bollnäs men jag kolla och det är 30 mil dit enligt Eniro,Så det är möjligt att jag kommer åka där.Första säsongen kommer jag bara köra dom närmaste tävlingarna, men om jag får nån sponsor och känner jag kan utnyttja bilen och det går fort nog så ska jag åka norrlandsveckan någon gång,vore jättekul o göra en resa norrut.
Kommer nog att ta många tävlingar innan det flyter på och man blir van nya utväxlingen och växellådan,åkte sista folkracetävlingen 2010 så man är nog ordentlig rattrostig är jag rädd för.
Jag skriver här när det blir dags för körning

Re: Nya 2150 bygget
Postat: sön dec 02, 2012 7:15 pm
av Backbone
du som är inne i sporten kan kanske berätta för mig vad som skiljer 2150 och supernationell 2400 åt? förutom kubik och hästkrafter alltså.
Re: Nya 2150 bygget
Postat: sön dec 02, 2012 8:57 pm
av Magic thomsson
Ja det är väl strikt reglement på 2150,enligt poängberäkning,max 20 poäng får du ha,nyss kommit uppdaterade regler på sbf för 2013-2015.va inne o såg på dom idag.Du ska ha en växellåda som sitter original i nån 240,o då väljer dom flesta getrag 262 lådan som satt i volvo 264 an med v 6a i,fanns en 4 växlad o en 5 växlad,jag har den 4 växlade,m45 an håller inte så länge,getragen ska hålla bättre sägs det.Och i 2150 får du bara ha standard insprutningen som inte räcker till eller förgasare, så dom flesta kör Weber och dellorto och en del har mikuni 40 rs som ska funka bra.
Jag har mina 20 poäng på utväxlingen och lamelldiffen,10 på diff o 10 på utväxling.Dom flesta har det,några som kör bmw kör standardutväxling och kan lägga 10 poäng på annat.Sen så får du inte flytta hjulaxlarna framåt på 2150,i 2400 tror jag du får flytta dom 50 mm framåt.Länkarmar ska vara standard,får förstärkas.
Däcken till 2150 får bara kosta 1000 kr st.I 2400 kostar dom väl runt 2000-3000 kr st.Större och bredare däck i 2400.Sen har dom riktiga fjäderben och dogboxlådor med sekv lock i 2400.En 2400 bil ungefär 2-4 ggr dyrare än en 2150 om du ska ha dom bästa grejerna.
Bromsoken i 2150 ska vara original,i 2400 kan du köpa dyra stora racer ok mm.Ganska fritt i 2400,det är väl dom grejerna jag kan komma på nu.Det som är lika är väl störtbågen och plast huvarna o skärmarna.Sen får du ha evo och 16 valve motorer i 2400.Hört rykten att det ska bli tillåtet med 16 valve i 2150 också men vet inget säkert om det.
Min bil räknade jag med skulle kosta runt 130 000 kr o bygga o då hoppas jag det ska vara konkuranskraftiga grejer för o ha ett högt andrahandsvärde om jag skulle tröttna och sälja den nån gång,Blir dyrare om du måste köpa allt till nypriser,jag har lite kontakter så jag har köpt mycket till bra priser

.Och så kan jag dra av momsen med.Nu är jag uppe i 102 000 kr ganska exakt,skriver upp allt jag köpt,blir mycket smågrejer man inte tänker på.På götalandscupens hemsida står det nya regler.Ja det tror jag ska vara det väsentliga,har jag missat nåt eller nåt är fel så kan ni rätta mej.
Re: Nya 2150 bygget
Postat: sön dec 02, 2012 10:07 pm
av Backbone
hur är det med bakaxel? är den fri eller måste den vara Volvo?
Re: Nya 2150 bygget
Postat: mån dec 03, 2012 8:21 am
av Magic thomsson
Bra fråga,jag läste lite från götalandscupens hemsida och jag finner inget om bakaxelbyte,men det står även att det som inte står ska betraktas som förbjudet så jag antar man måste ha en bakaxel som sitter original i nån volvo 240 kaross.Är du sugen o testa själv?
Re: Nya 2150 bygget
Postat: mån dec 03, 2012 9:20 am
av Backbone
Sugen? ja nå fruktansvärt!
jag har funderat under flera år men det har alltid stoppat vid pengar. Alla polarna är precis som jag småbarns föräldrar med hus så någon gemensam satsning blir det inte heller. jag har funderat lite som så att det måste vara mer ekonomiskt i längden att köra 2150 än folkrace eftersom du behåller din bil och kan under åren som går förbättra det som inte håller materialmässigt eller konkurrensmässigt. skulle jag bygga så skulle det bli på något som inte körs så ofta. t.ex Ford taunus! ja jag vet! det är som att svära i kyrkan men just Ford och SAAB ligger mig varmt om hjärtat. en pinto kan skrämmas till och över 200hk. konkurrensmässigt? nja kanske inte... men mer annorlunda än alla SAABar och volvos som rullar runt på banorna i Sverige.

Re: Nya 2150 bygget
Postat: mån dec 03, 2012 12:40 pm
av Magic thomsson
Så var det för mej också,jag va sugen men tyckte det var för mycket pengar i början,så jag fortsatte med folkracen,men det kostade pengar där också med anbud o jaga nya bilar o tiden det tog o åka o lägga bud o sen renovera det man fick tag på hela tiden,max 2 tävlingar fick jag köra med samma bil sista folkraceåret,jag tröttna rejält så jag bestämde mej att nu ska jag köra 2150.Jag sålde bort allt jag hade kvar i folkracedelar,stolar,däck,trimdelar,bilar mm,sålde även andra grejer som en cykel och en sandsäck och grejer för cirka 30 000 för o få kapital till o börja med 2150 bygget,jag har verkligen snålat o vänt på varenda kr för o kommit dit jag är nu med bilen,letat grejer på blocket och här till bilen,ex stolen köpte jag för runt 2200 kr,nypris över 4000 kr,och plastrutor,ratt,tank och skärmar och huven har jag köpt beg till bra pris,fastän det är nya grejer som folk köpt och sen sålt billigare.H profil Vevstakarna och packningssats till motorn köpte jag för 4000 kr.
Nu har jag letat grejer och hållt på med min bil ungefär 1 och ett halvt år men det blir roligare o roligare ju mer färdig bilen blir.
Jag va lite skeptisk innan jag börja men nu är jag helt säker att det va rätt o börja bygga rc bil,ångrar att jag inte började tidigare.
Så börja du med,om du tröttnar så kan du ju sälja grejerna,är ju mer värde än i folkracegrejer så se det som en investering,så tänkte jag,även om man inte får tillbaks vad man lagt ut,men en hobby kostar pengar,andra har jakt o fiske o sånt dom lägger sina pengar på o varför skulle inte vi kunna lägga våra pengar på det vi tycker är roligt?för det är väl det livet går ut på,att ha roligt den tid vi är här.
Re: Nya 2150 bygget
Postat: mån dec 03, 2012 12:47 pm
av Magic thomsson
Backbone skrev:Sugen? ja nå fruktansvärt!
jag har funderat under flera år men det har alltid stoppat vid pengar. Alla polarna är precis som jag småbarns föräldrar med hus så någon gemensam satsning blir det inte heller. jag har funderat lite som så att det måste vara mer ekonomiskt i längden att köra 2150 än folkrace eftersom du behåller din bil och kan under åren som går förbättra det som inte håller materialmässigt eller konkurrensmässigt. skulle jag bygga så skulle det bli på något som inte körs så ofta. t.ex Ford taunus! ja jag vet! det är som att svära i kyrkan men just Ford och SAAB ligger mig varmt om hjärtat. en pinto kan skrämmas till och över 200hk. konkurrensmässigt? nja kanske inte... men mer annorlunda än alla SAABar och volvos som rullar runt på banorna i Sverige.

Bra ide

kul med nya märken.Vi ska också ha barn nu i maj så vi har börjat leta barnsaker o fått tag på en spjälsäng på facebook för 50 kr redan

.Jag räknar med att det blir lika dyrt,dom pengar jag får över går i rc bilen,som det gjorde i folkracen,men det jag räknar o spara är tiden det tar o jaga nya folkracebilar man måste renovera hela tiden,o tid är ju pengar med om man tänker man kan jobba övertid mer istället,så tänker jag.Rätt eller fel?ja det avgör man väl själv.
Re: Nya 2150 bygget
Postat: mån dec 03, 2012 12:59 pm
av Erik Persson
Vi spårar ur lite i tråden nu men det bjuder jag på.
Problemet med att använda en Ford med Ford-motor är väl växellådan. Som reglerna såg ut tidigare skulle växellådan ha suttit i bilen eller ihop med motorn. Jag har själv haft funderingar åt Fordhållet.
Men som jag läser de nya reglerna så verkar man kunna använda vilken H-mönstrad låda (oavsett märke) man vill bara man kan styrka stegningen.
http://web.sbf.se/regler/up/3/RC_Teknis ... r_2150.pdf
Re: Nya 2150 bygget
Postat: mån dec 03, 2012 1:03 pm
av Magic thomsson
Är ju perfekt om man kan ta annan låda som håller bättre=0).