142 TIC - Ny Film

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Köttig skrev:Jahaja, vad kan det vara som gömmer sig under huven på den där i vanliga fall? :deal: :hihi:

Lycka till på besiktningen, ska hålla tummarna :D
hoppas jag slipper 2:or...men säkert inte :D blev en massa tattarlöstningar när man inte har orginal delar
Johannes Selberg
Ford F100
Köttig
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: fre aug 26, 2005 4:21 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Köttig »

Brukar bli ett jävla liv så fort dem ser att man skruvat i bilen, dem hittar alltid nånting :angryfire:
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

efter bes blev det 2: or på

Lysen ( ena för högt andra förlågt)
Toningen :oops:
bältet bak....kass besiktare för det funkar fin fint
stoppljus.....som oxå funkar nu helt plötsligt :?

Har även fått hem min nya 46mm wg som jag raskt monterade efter lite modifieringar av grenröret.

kruxet var att fjädern i wg var ju hård som ett solidt rör :shock:
så bilen fick ju smaka på laddtrycks spärr direkt den monterades...

in i garaget igen ( igår kl halv 2 på natten) plocka ner, kolla hur mycket som kan tas bort från fjädern för inte klappa och hålla hyffsat ladd.

tog bort ca 1,5 varv...montera...tog bort övre slangen till wg:n för attt vara på säkra sidan.

Ut igen å köra. Blöt. Stadigt runt 1,1bar.....väääldigt halt i regnet 1,2,3 :eclipsee_steering:

MEN! då var det ju piss att det skulle vara hösttävling idag då det regnar som aldrig förr + att man inte kan fara dit imorgon :cry:

Åh JA!, St3v3
Jag ska fixa film :wink:
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6091
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

142 TiXeR skrev:Åh JA!, St3v3
Jag ska fixa film :wink:
Haha, lite har du lärt dig iaf ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

brukar dom inte ställa in lysena åt en?

annars va det ju lite synd på de tvåorna.. hade vart skojigt o se lite mer turbosnyt filmer :P men dte kommer väl :P
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

hade 2:orna hängt på endast ljusen, hade dem justerat, men då det blev fler får man göra det själv.
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Inlägg av DanneICE »

In med film nu :D
Har du 940 grenrör som du skarvat på med ett eget?
Jag kommer stoppa i en B230ft i min -74 och jag undrar hur det blir vid bromservon, styrsnäckan?
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

inkognito skrev:hade 2:orna hängt på endast ljusen, hade dem justerat, men då det blev fler får man göra det själv.
Jag fick justera lyset på bes. på 164an trots fler 2or, men hade iofs. en mkt. trevlig besiktningsman. :)
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347
Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm

Inlägg av Bjoern_ »

Tjena jag måste fråga vilka dörrar på 140 serien som inte har dom här jävlöa smårutorna ... vilka dörrar är det vilken årsm ?

Sen måste jag fråga kan man täta sånt där me nån skit läker ju som bara den
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

dörrarna är från en 74:a...

täta sån där skit vet jag inte vad du menar :wink:
Johannes Selberg
Ford F100
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347
Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm

Inlägg av Bjoern_ »

nae men jag undrar ifall man kan permanentfå fast dom ;)
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

små rutorna eller hela rutan :shock:
Johannes Selberg
Ford F100
142__tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis jun 06, 2006 4:41 pm
Ort: vännäs

Inlägg av 142__tic »

Haha förmodar att han menar dom små ventilationsrutorna! :lol:
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

142__tic skrev:Haha förmodar att han menar dom små ventilationsrutorna! :lol:
tänkte det...

haringen aning då jag ar dom större rutorna vettu...fråga på annat håll
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Så där då har man mapp bar gnista oxå :) fick stooor hjälp från piteå med det bekymmret. hade mer eller mindre inte lyckats göra något rätt + att min tändmodul inte gillade att ge gnista.
Bild
kopierar in vad robert skrev från dagen då kanske någon här kan säga vad som kan ha/är kruxet med tändningen nu
Blimblom skrev:Jahajaja... Jag var till den stolte traktorägaren Johannes igår och hjälpte honom med tändningsdelen, och detta var det mest udda jag har varit med om i MS-väg... Tänkte berätta litegranna om hur vi gick tillväga...

vi började med att ta lös fördelaren för att enklare kunna mixtra och se när vi får till gnistan och så. allt frid och fröjd.. sen började det intressanta...

Kopplade ett pullup-motstånd på 1 Kohm mellan signalkabeln på hallgivaren och +12 volt. kopplade in den signalkabeln till MS direkt och fick en klockren varvtalssignal. Hakuna matata... trodde vi :P och så var det också, tills vi kom till utsignalen från MS.
Vi tog isär både mitt och Johannes MS lådor (jag tog med mig min dit) och jämförde byglingar och så, och allt var likadant förutom att Johannes har flybackkort till lågohmiga spridare. Lödde bort diod 17 och kopplade in utsignalen där på minus. Multimetern gav utslag men åt fel håll så att säga.. vi hade ström på den hela tiden... den rörde sig, men inte mycket. och hela tiden med ström på minus till dioden. I och med detta så gav det ingenting alls att montera ett pullup från plus och till utsignalen... det blev ju bara plus eller plus... ingen signal alls.

Sen tänkte jag som såhär; eftersom att den reagerar på multimetern så finns det ju nån form av signal. Vad är det som säger att man inte kan dra ner den signalen till jord via ett pullup? (pulldown kanske man ska kalla det). :P
Vi testade och fick gnista på en gång. Tyvärr så blev det nåt överslag nånstans, så det gick åt en hallgivare :(. Bytte hallgivare och kollade igen UTAN överslag, och nu funkade det.

weee! Glada i hågen monterade vi i fördelaren och kuggade in den och gjorde alla justeringar med trigger angle och det. Här körde vi fast som bara den. fick justera upp "trigger angle" till oanade höjder för att det ens skulle fungera att få ner tändningen i närheten av "Fixed angle" som låg på 10 grader. När vi sedan varvade upp motorn litegranna så ändrades tändningen. det var som att det var nån form av reglering i fördelaren, som är stum.
Vi provade att sätta fixed angle till -10 för att använda tändmappen, och satte mappen på 12 grader i alla fält, men den reglerade ändå med varvtalet.
Vid det här stadiet började jag faktiskt känna mig lite smått uppgiven, men skam den som ger sig tänkte jag... så vi gick in och kollade här på forumet om lite tips och råd. hittade inte direkt nåt som var av intresse för oss just då, men jag fick igång tänket igen. Började fundera på om det skulle vara trigger return eller time based. konstaterade att det skulle vara time based så vi ändrade till det...
Fuck! ingen skillnad då heller... det fanns i princip bara en grej vi inte hade ändrat, och det var spark output inverted. Ändrade den till yes, och då funkade allt klockrent på en gång! Graderna stämmer och den reglerar tändningen efter datorn :D

Nån som är lite mer erfaren än mig på tändningsdelen får gärna kommentera detta.

Den går lite konstigt bilen ibland dock. smäller å poffar vid ladd. som att den missar lite... varför gör den så? Den får inte för lite soppa direkt... utan den får ganska så fett..
tändningen står fint på 24 grader tex när jag ställt mappen på det men den vill på smälla å rycka nå extremt när man kör¨på högre varv å nu har jag bara ca 20 grader vid max belastning.
Senast redigerad av 142 TiXeR den sön sep 10, 2006 6:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Johannes Selberg
Ford F100
Skriv svar