hoppas jag slipper 2:or...men säkert inteKöttig skrev:Jahaja, vad kan det vara som gömmer sig under huven på den där i vanliga fall?![]()
Lycka till på besiktningen, ska hålla tummarna
142 TIC - Ny Film
efter bes blev det 2: or på
Lysen ( ena för högt andra förlågt)
Toningen
bältet bak....kass besiktare för det funkar fin fint
stoppljus.....som oxå funkar nu helt plötsligt
Har även fått hem min nya 46mm wg som jag raskt monterade efter lite modifieringar av grenröret.
kruxet var att fjädern i wg var ju hård som ett solidt rör
så bilen fick ju smaka på laddtrycks spärr direkt den monterades...
in i garaget igen ( igår kl halv 2 på natten) plocka ner, kolla hur mycket som kan tas bort från fjädern för inte klappa och hålla hyffsat ladd.
tog bort ca 1,5 varv...montera...tog bort övre slangen till wg:n för attt vara på säkra sidan.
Ut igen å köra. Blöt. Stadigt runt 1,1bar.....väääldigt halt i regnet 1,2,3
MEN! då var det ju piss att det skulle vara hösttävling idag då det regnar som aldrig förr + att man inte kan fara dit imorgon
Åh JA!, St3v3
Jag ska fixa film
Lysen ( ena för högt andra förlågt)
Toningen
bältet bak....kass besiktare för det funkar fin fint
stoppljus.....som oxå funkar nu helt plötsligt
Har även fått hem min nya 46mm wg som jag raskt monterade efter lite modifieringar av grenröret.
kruxet var att fjädern i wg var ju hård som ett solidt rör
så bilen fick ju smaka på laddtrycks spärr direkt den monterades...
in i garaget igen ( igår kl halv 2 på natten) plocka ner, kolla hur mycket som kan tas bort från fjädern för inte klappa och hålla hyffsat ladd.
tog bort ca 1,5 varv...montera...tog bort övre slangen till wg:n för attt vara på säkra sidan.
Ut igen å köra. Blöt. Stadigt runt 1,1bar.....väääldigt halt i regnet 1,2,3
MEN! då var det ju piss att det skulle vara hösttävling idag då det regnar som aldrig förr + att man inte kan fara dit imorgon
Åh JA!, St3v3
Jag ska fixa film
Johannes Selberg
Ford F100
Ford F100
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Så där då har man mapp bar gnista oxå
fick stooor hjälp från piteå med det bekymmret. hade mer eller mindre inte lyckats göra något rätt + att min tändmodul inte gillade att ge gnista.

kopierar in vad robert skrev från dagen då kanske någon här kan säga vad som kan ha/är kruxet med tändningen nu

kopierar in vad robert skrev från dagen då kanske någon här kan säga vad som kan ha/är kruxet med tändningen nu
tändningen står fint på 24 grader tex när jag ställt mappen på det men den vill på smälla å rycka nå extremt när man kör¨på högre varv å nu har jag bara ca 20 grader vid max belastning.Blimblom skrev:Jahajaja... Jag var till den stolte traktorägaren Johannes igår och hjälpte honom med tändningsdelen, och detta var det mest udda jag har varit med om i MS-väg... Tänkte berätta litegranna om hur vi gick tillväga...
vi började med att ta lös fördelaren för att enklare kunna mixtra och se när vi får till gnistan och så. allt frid och fröjd.. sen började det intressanta...
Kopplade ett pullup-motstånd på 1 Kohm mellan signalkabeln på hallgivaren och +12 volt. kopplade in den signalkabeln till MS direkt och fick en klockren varvtalssignal. Hakuna matata... trodde vioch så var det också, tills vi kom till utsignalen från MS.
Vi tog isär både mitt och Johannes MS lådor (jag tog med mig min dit) och jämförde byglingar och så, och allt var likadant förutom att Johannes har flybackkort till lågohmiga spridare. Lödde bort diod 17 och kopplade in utsignalen där på minus. Multimetern gav utslag men åt fel håll så att säga.. vi hade ström på den hela tiden... den rörde sig, men inte mycket. och hela tiden med ström på minus till dioden. I och med detta så gav det ingenting alls att montera ett pullup från plus och till utsignalen... det blev ju bara plus eller plus... ingen signal alls.
Sen tänkte jag som såhär; eftersom att den reagerar på multimetern så finns det ju nån form av signal. Vad är det som säger att man inte kan dra ner den signalen till jord via ett pullup? (pulldown kanske man ska kalla det).
Vi testade och fick gnista på en gång. Tyvärr så blev det nåt överslag nånstans, så det gick åt en hallgivare. Bytte hallgivare och kollade igen UTAN överslag, och nu funkade det.
weee! Glada i hågen monterade vi i fördelaren och kuggade in den och gjorde alla justeringar med trigger angle och det. Här körde vi fast som bara den. fick justera upp "trigger angle" till oanade höjder för att det ens skulle fungera att få ner tändningen i närheten av "Fixed angle" som låg på 10 grader. När vi sedan varvade upp motorn litegranna så ändrades tändningen. det var som att det var nån form av reglering i fördelaren, som är stum.
Vi provade att sätta fixed angle till -10 för att använda tändmappen, och satte mappen på 12 grader i alla fält, men den reglerade ändå med varvtalet.
Vid det här stadiet började jag faktiskt känna mig lite smått uppgiven, men skam den som ger sig tänkte jag... så vi gick in och kollade här på forumet om lite tips och råd. hittade inte direkt nåt som var av intresse för oss just då, men jag fick igång tänket igen. Började fundera på om det skulle vara trigger return eller time based. konstaterade att det skulle vara time based så vi ändrade till det...
Fuck! ingen skillnad då heller... det fanns i princip bara en grej vi inte hade ändrat, och det var spark output inverted. Ändrade den till yes, och då funkade allt klockrent på en gång! Graderna stämmer och den reglerar tändningen efter datorn
Nån som är lite mer erfaren än mig på tändningsdelen får gärna kommentera detta.
Den går lite konstigt bilen ibland dock. smäller å poffar vid ladd. som att den missar lite... varför gör den så? Den får inte för lite soppa direkt... utan den får ganska så fett..
Senast redigerad av 142 TiXeR den sön sep 10, 2006 6:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Johannes Selberg
Ford F100
Ford F100