Sida 10 av 14

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: sön aug 11, 2013 8:48 pm
av Nova Jörgen
Anglian kom tillbaka för etapp två.

Björn vill att vi bygger en stel rörframaxel i HOT ROD stil på bilen. Det blev lite att fixa med för Hasse och mig.

Först fick vi smida ihop en jigg för framaxeln.

Bild

Att bocka själva axelröret, det var så besvärligt så vi glömde att fota.
Vi lyckades långt över vår förväntan. Det blev exakt symetriskt :thumbright:
Sedan var det bara att måtta var och hur det skulle kapas och notchas.

Bild

Bild

Det börjar se riktigt okej ut :)

Bild

Bild

forts. kommer...

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: sön aug 11, 2013 9:10 pm
av Nova Jörgen
Vi gjorde först en tillfällig lösning för att hålla axeln fixerad i det läge den skall vara i. Vi klamrade den med hyroklammer så att det är enkelt att ta bort och sätta dit den medans vi bygger själva framaxel upphägningen. Här har vi precis börjat med stagen.

Bild

Det blev en lite annorlunda lösning med framaxeln hängandes i coilovers och ett 4-link med panardstag.

Bild

Nu står den på egna hjul

Bild

Rattstång och styrväxel kommer snart. Som ni ser har vi även monterat motorplåt, motorfästen, förarstol, ett rörkryss i golvets mitt samt diverse fästen för karossen.

Kommentera och fråga gärna...vill ni se bilder på något speciellt så är det bara att hojta till så ska jag försöka fixa det. Det gäller givetvis alla olika saker vi håller på med.

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: sön aug 11, 2013 9:23 pm
av Nova Jörgen
Jag skrev när jag startade den här tråden att den skulle handla lite om min röda -69a Nova också...oftast så finns det inte mycket att berätta. då den har funkat utmärkt i många år, trots min tunga högerfot m.m. men men...till slut så händer det!

Det här är början på en LÅNG historia som jag inte har sett slutet av ännu...
Detta är den 9e Juni motorn är på väg UR bilen och fortfarande ljummen.

Bild

Jag ska försöka göra en underhållande fortsättning om detta "elände" :hihi:

Stay tuned...

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: sön aug 11, 2013 9:32 pm
av Richard
Dina trådar om byggen är alltid lika underhållande att läsa, det är kul att se folk som verkligen kan bygga grejer :thumbright:
Själv har man ju tummen lite väl centralt placerad när det gäller såntdär :whistle:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: mån aug 12, 2013 4:52 am
av Kökarmicke
Angliabygget ser riktigt fränt ut!

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: mån aug 12, 2013 9:21 pm
av Nova Jörgen
Det här är då anledningen till att motorn, som för övrigt går under namnet Reserv-ÅSKAr, fick lov att lämna sin trygga men aningens kämpiga tillvaro under huven på Novan.

Efter en liten sväng till det lokala favorit Cafét så åkte jag förbi hemmet och släppte av äldsta dottern och hennes pojkvän. Nu kan man inte lämna bostadsområdet utan att grannarna ska få njuta av lite V8a muller, så jag stampa ner gaspedalen i vanlig ordning. Den här gången skramlade det till och poffade ur förgasaren.
Hasse som också var med, tittade på mig å sa' lugnt: Nu gick det sönder :hihi:

Jag svarade: Japp, det måste vara på 2ans cylinder. FAAN...det är ett under att den höll ihop så länge :mrgreen:

Jag körde MYCKET FÖRSIKTIGT ner dom få kilometrarna till garaget.

I garaget så åkte passagerarsidans ventilkåpa av i en rasande fart för att kolla vipporna på 2ans cylinder.

Så här såg det ut:

Bild

Det har nött lite på vipparmsbulten.

Bild

Ett par krokiga stötstänger och en ganska illa åtgången ventil ville inte vara med på bild.

Vi konstaterade att det var bara att lyfta ur motorn. Vilket var gjort på mindre än en timme.

Allt för i kväll, men missa inte den spännande fortsättningen i nästa avsnitt.. 8)

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: tis aug 13, 2013 5:13 pm
av Jens Gustavsson
den ser ut att bli lätt anglian :thumbright:

vad berodde raset på tro? vad fick vippan att tappa styrningen mot ventilen?

mvh jens

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: lör aug 17, 2013 8:33 am
av Nova Jörgen
Jens Gustavsson skrev:den ser ut att bli lätt anglian :thumbright:

vad berodde raset på tro? vad fick vippan att tappa styrningen mot ventilen?

mvh jens
Topparna var riktigt slitna när vi kastade ihop motorn i panik som reserv motor i racebilen ( där av namnet Reserv-ÅSKAr) styrningen på 2ans avgasventil var mycket sliten i sidled. Detta p.g.a. att vipporna redan original inte linjerade korrekt över ventilskaftet, utan tryckte lite på sidan av. Sedan blev det som det brukar med tillfälliga lösningar...den funkar, jag tar det där lite senare när jag får tid över. Så det nötte vidare i sidled och till slut kantrade vippan och stötstången kroknade. :twisted:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: lör aug 17, 2013 9:29 am
av Nova Jörgen
The Nova story fortsätter...
Att renovera ett par gamla "Musse toppar" fanns det inte tid för nu, dessutom anser jag det inte värt pengarna, när nya toppar inte är särskilt dyrt.

Jag började kolla runt efter ett par lämpliga bättre beg. toppar, men som vanligt när det är lite brådis så hittar jag inte några som var okej.

Det slutade faktiskt med ett par nya MADE IN CHINA :shock: aluminium toppar från PERSÅKERS speed shop. Jag kollade på dom och konstaterade att det finns lite att göra på dom med slipstiftet innan dom går att använda.
200 cc insugskanaler ( vilket jag för övrigt först tyckte var onödigt stort för en lågvarvig raggarbilsmotor, men vid närmare eftertanke så är det faktiskt 412 cu.in. motor som ska andas genom dom kanalerna så det borde funka skapligt ). Första "överraskningen" var att insugskanalerna var gjorda för FEL-PRO 1206 insugspackning. Det gjorde att mitt Performer RPM insug inte hade nog material i överkant på kanalerna för att kunna täta mot insugspackningen. Det blev till att lägga på material på insuget.

TACK FÖR DEN SNABBA HJÄLPEN MED SVETSNINGEN "FILLE" :!: :!:

Bild

Det blev lite att göra med filen. Jag är INGEN topplocksportare men att släta till och kanalanpassa insuget klarar jag nästan av.

Bild

Bild

Mycket spån blir det...

Bild

Eftersom motorn var isärplockad så fick det bli lite mer nya delar, en ny SFI taggad flexplatta eftersom startkransen var ordentligt sliten på originalet, Ny vatten pump. Den gamla var glapp i lagren, div. nya bult till motorn och när jag ändå höll på så RÅKADE :mrgreen: det bli ett nytt kamaxel kit också. COMP CAMs XE274H http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... id=87&sb=2

fortsättning följer...

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: sön aug 18, 2013 5:39 pm
av Nova Jörgen
I Dag har vi pysslat lite med Anglian. Farmvagnsupphägningen är nästan klar, nu ska det bara gå att svänga med den också. Vi valde en lite ovanlig lösning här också. Det blev en "enbent" kuggstångsstyrning från UNI-steer. Den finns som ett direkt ersättnings-kit för Vega styrsnäckan på t.ex. gamla 30tals Ford Rodar.

http://www.unisteer.com/seach_by_vehicl ... steer.html.

Det blev en hel del knep och knåp för att få dit ett fäste, som inte är i vägen för t.ex. styrstag och oljetråg samt är lätt att demontera vid service av motor eller liknande.

Hasse gör pappmallar

Bild

Nu är vi en bit på väg i alla fall.

Bild

Bild

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: sön okt 06, 2013 9:49 pm
av Nova Jörgen
För ett tag sedan fick Anglian åka hem igen till sitt eget garage. :D

Här är lite bilder på slutförandet av framvagnen...

Rattstång passas in för fastsättning.

Bild

Nästan färdigt.

Bild

Knyter ihop rattstång och styrväxel

Bild

Helhets vy på framvagnen.

Bild

Nu är den ett rullande chassi på riktigt :D :D :D

Bild

Allt för denna gång på Anglian.

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: mån okt 07, 2013 2:56 pm
av Perfix
Anglian blir riktigt grym. Snyggt byggt är det också! :thumbright:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: mån okt 07, 2013 7:16 pm
av Richard
Nova Jörgen skrev:I Dag har vi pysslat lite med Anglian. Farmvagnsupphägningen är nästan klar, nu ska det bara gå att svänga med den också. Vi valde en lite ovanlig lösning här också.
Jag fortsätter ställa dumma frågor :mrgreen:

Finns det nån fördel med den där typen av framvagn rent praktiskt jmf macpherson eller dubbla a-armar ?
Eller var det där mer av ett beslut baserat på att få en gasserstil, bara för att man kan ?

Som jag tänker så borde den inte vara optimal för en bil som ska svänga (och kränga) lite,
men nu är ju den där bilen mer optimerad för att köras så rakt fram som möjligt,
så det kanske är nåt som jag inte förstår ;)

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: mån okt 07, 2013 8:06 pm
av Nova Jörgen
Richard skrev: Jag fortsätter ställa dumma frågor :mrgreen:

Finns det nån fördel med den där typen av framvagn rent praktiskt jmf macpherson eller dubbla a-armar ?
Eller var det där mer av ett beslut baserat på att få en gasserstil, bara för att man kan ?

Som jag tänker så borde den inte vara optimal för en bil som ska svänga (och kränga) lite,
men nu är ju den där bilen mer optimerad för att köras så rakt fram som möjligt,
så det kanske är nåt som jag inte förstår ;)
Absolut inte en dum fråga :!: :!: :!:

Ägarens val av framvagn är en liten blandning av olika orsaker. Lite nostalgi då hans första Dragracing bil hade en liknande lösning, lite HOT ROD inspirerat, och att det skulle vara lite annorlunda.

En Macpherson framvagn hade varit den mest praktiska lösningen...men en så'n är för "enkelt" :mrgreen:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)

Postat: mån okt 07, 2013 8:07 pm
av Nova Jörgen
Perfix skrev:Anglian blir riktigt grym. Snyggt byggt är det också! :thumbright:
Tackar :D :D