Re: Audi S2 Coupé quattro -91
Postat: ons sep 17, 2014 10:06 am
Passar på att flika in några bilder från mappningen, i det stora hela flöt det på fint. Niklas hade förberett sig väl, vi hade en kort gat mappning session en vecka tidigare där vi körde just över 1bar och lirade in låglast och lambda regleringen. Sedan har Niklas själv finlirat själv endel efter det
Motorn verkar trivas riktigt fint. Går jämt och snyggt. Dock är spridarna (Bosch 1700) som bekant inte helt pålitliga speciellt vid låglast och variationer i temperatur. De skal flödas nu i höst och ev. bytas ut. Går på 78% duty vid 2bar och 7100rpm.

Innan vi började monterade vi nippel för mottrycksmätning i kollektorn. Lambda samt övriga ECU värden loggas i sprutet. Effekt, vrid, MAP, EGT och EBP (mottryck) i bänken.

Vi fick tyvärr rejält med mottryck redan vid 1,5bar (TB60 med 0,70 A/R avgashus). Detta med 3,5" DP, 3" avgas med racekatt.
Niklas flödesoptimerar. Detta sänkte mottrycket med 0,5bar, vi nöjde oss med 2bars laddtryck då effektmålet var uppnått samt att avgasmottycket ställde till det för oss. Förmodligen en kombination av något litet avgashus samt avgassystemet. Planer finns för att råda bot på detta, blir förmodligen nya effektmål nästa säsong

Möttes av lite nya inställningar för laddtryckregleringen i Tunerstudio, kom med i nån av de senaste firmware uppdateringarna. Sitter ett MS3X i bilen. Riktigt trevligt. Oftast blir det man kör openloop laddtycksreglering då closedloop som innebär betydligt trevligare reglering också kräver en del uttestning av PID parametrarna för att fungera bra. Nu hade de lagt till en "basic" closedloop funktion där man helt enkelt drar en regel som påverkar dessa. Efter 5 minuters labbande följde trycket target med endast några få kpa i diff!
Mer av denna funktion i andra sprut! Vi kör två laddtrycksnivåer, en 1,5 och en 2bar. Väljs med knapp i panelen.
Niklas nöjd efter några intensiva garageveckor.




Innan vi började monterade vi nippel för mottrycksmätning i kollektorn. Lambda samt övriga ECU värden loggas i sprutet. Effekt, vrid, MAP, EGT och EBP (mottryck) i bänken.

Vi fick tyvärr rejält med mottryck redan vid 1,5bar (TB60 med 0,70 A/R avgashus). Detta med 3,5" DP, 3" avgas med racekatt.
Niklas flödesoptimerar. Detta sänkte mottrycket med 0,5bar, vi nöjde oss med 2bars laddtryck då effektmålet var uppnått samt att avgasmottycket ställde till det för oss. Förmodligen en kombination av något litet avgashus samt avgassystemet. Planer finns för att råda bot på detta, blir förmodligen nya effektmål nästa säsong


Möttes av lite nya inställningar för laddtryckregleringen i Tunerstudio, kom med i nån av de senaste firmware uppdateringarna. Sitter ett MS3X i bilen. Riktigt trevligt. Oftast blir det man kör openloop laddtycksreglering då closedloop som innebär betydligt trevligare reglering också kräver en del uttestning av PID parametrarna för att fungera bra. Nu hade de lagt till en "basic" closedloop funktion där man helt enkelt drar en regel som påverkar dessa. Efter 5 minuters labbande följde trycket target med endast några få kpa i diff!
Mer av denna funktion i andra sprut! Vi kör två laddtrycksnivåer, en 1,5 och en 2bar. Väljs med knapp i panelen.

Niklas nöjd efter några intensiva garageveckor.

