Cadillac 1959 Fleetwood

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Perra.S
För mycket laddtryck

Re: Bmw E30 M73 V12 isracing

Inlägg av Perra.S »

Varför styrs inte även soppan med Nira't som sitter där? Känns ju rätt dumt att ha ett riktigt bra sprut och så styr man inte soppan med det utan använder förgasare istället. Eller är det någon regel som sätter stopp?
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

ja niklas de stämmer nog att de var en 3,2 i sommras med 8v toppen

varför dom inte använder insprutning istället för förgasare skulle jag gissa beror på drivtsäkerheten samt vikten/ kostnaden
de dära är ju inga gamla webergasare precis och dom funkar riktigt bra så länge man har rätt bränsletryck

sen är de ju ganska driftsäkra grejer som behöver en varvtalssignal från svänghjulet för att fungera och inte en massa racklande elektronik och givare

mvh
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

wuffee skrev:3,2 evo motorn är ju egentligen inte en volvomotor.. Allt är special å svindyrt så de vore väl fan om han inte skulle gå bra.. Vet ju en kompis som köpte en sprillans 2,5 evo rally motor för 190k plus moms.. Vad kostar då inte en startklar 3,2...
Kul att någon sattsar dock!:)

Mvh

beror väl lite på hur man ser de.. de nya blocket kent har tagit fram är en kopia på b234 blocket för att få ner vikten o friktionen..

är volvos grund ritning bara att de är tjockare o bättre material..

men sjukt coolt att dom bygger vidare på dessa motorer o får bra fart på de =)

kostar väl runt 250k

men kostar en bra slant o bygga en seriös motor har jag märkt he he.. även om man gör de mesta själv drar de i väg rejält om de ska bli någon effekt.. dom sista hk är svin dyra...

men evon känns ju bara onödigt dyr.. går att få en 531 o gå minst lika bra om man vet vad man gör.. har många av dom stora trimmarna visat genom åren.. men de krävs att allt är 100 rätt gjort..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

i 2400 kan en 531 topp hänga med ganska bra men i supernationell är den för liten
jag tror inte ens de går få en 531 topp på ett tex 3,2 liters block då jag tror att dom 2 mittersta cylindrarna är flyttade isär på de blocket så förbräningsrummen skulle hamna fel
anledningen att cylindrarna är flyttade isär är pga de stora borret annars hade kommit in i vardera cylinder så man var tvungen att flytta isär dom och då är väl evotopparna anpassade efter de

men de stämmer att evomotorn är i grunden ett omgjutet volvoblock och de ser ut som ett vovloblock också åtminstånde dom första blocken
nu ser man ju på 3,2 ganska lätt att nå inte stämmer då agregataxeln mm inte ens finns där samt att motorfästnas bultdelning är snott upp och ner av nån anledning

ja sugmotor effekt och framför allt dom sista 50 hk är sinnessjukt dyra att ta fram tyvär
sen har de blivit lite av en trend att ha de lättaste sakerna i en motor som finns och de har jag själv förespråkat tidigare men där backar jag fan lite idag ,
i ventilmekanismen är de självklart en fördel om man ska varva men alla dessa svinlätta kolvar som fan är knappt en tumbredd hög är fan ingen höjdare anser jag , att ha en högt sittande kolvbult är bra för att få bort värsta trycket på cylinderväggarna specellt om man ska varva men att ha de på en kolv som bara är 3 centimeter hög tycker jag är lite idioti
de man tjänar på flytta upp kolvbulten anser jag direkt man förstör med korta kolvar och jag tror nästan de är en sämre lösning är orginal
resultatet av en kort kolv är ju att den vill vicka och hålla på i loppen och jag tror de är orsaken till många ras tyvär pga friktionen som uppstår
hade jag byggt en motor idag så hade jag velat dra ner kolvskörtlarna så de nästan motsvarar en orginalkolv
evomotorernas kolvar är ganska långa skörtlar på och dom håller ju fan i ur och skur även om kolvarna blir 50-100 gram tyngre så tror jag att man tjänar igen de direkt på minskad friktion och framför allt hållbarheten

jag har bla haft 2 v8a dieslar med piratkolvar så gått av på ena sidan just under kolvbultarna på exakt samma ställe med likadana kolvar
dom piratkolvarna är 7mm kortare än en orginalkolv och när loppen börjar bli lite slitna så tror jag kolvet vickar och har sig i loppen tills dom har skakat sönder och spruckit och de är ändå relativt långa kolvar
nu går ju inte en diesel v8a gämnföra med en rallycrossmotor men jag tror ändå att grund iden är samma

en annan sak jag inte förstår är varför inte folk bygger fler bmw 6or som tigers motor tex som inte kostar mer än en evo
den går ju så in i helvete då den går och ljudet är ju helt sjukt men många anser att motorn är för tung för rallycrossen men ändå vinner han ju i princip allt han kör
de var trist att en säkring och sen vevaxeln for i morjärv annars hade han vunnit båda dom tävlingarna

de hade ju även gått bygga en grymt rolig 2400 motor av en bmw 6a eller rent en 2150 om man nu får ha 6 cyilindrar och så länge man slipper en svindyr vevaxel och bmw motorsportblocket så hade ju kostnaden gått göra ganska human

mvh
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Inlägg av Niklas Sandström »

Rasmus Annander skrev:beror väl lite på hur man ser de.. de nya blocket kent har tagit fram är en kopia på b234 blocket för att få ner vikten o friktionen..
Fast Kents block är ju tyngre än ett volvo block. Sen har det som sagt ingen aggregataxel, ingen oljekanal så original oljepump går inte att köra med utan man måste ha torrsump, original vattenpump passar inte heller. Så det enda är att det liknar ett volvoblock så länge du inte har ett standard bredvid och jämför med.

På tal om dålig sikt på isen kommer ett klipp här också.
http://www.youtube.com/watch?v=fowfw3L1On8

Sen var det inte vevaxeln som gick i Fredriks bil utan den hade skurit på ett vevlager, mest troligt på grund av alldeles för låg oljetemp.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Kontakt:

jo menar 2.3-2,5L maskiner..
i supernationell är ju 16v toppen bra mycke bättre alternativ =),

men de nya blocket kent har tagit fram är som jag skrev tidigare en kopia på b234 blocken..
därför de inte sitter någon mellan axel o att motor fästen o så är olikt ett b230block.. sitter ju
utvändig olje pump på den sidan mellanaxeln sitter på b230...

tror inte dom blockena är flyttade men vet inte.. trodde mest de var mer material i dom så att de går att borra mer.. men de är möjligt blir väl skapligt trångt med över 100mm borr annars =).

dom sista 10-20hk kostar sinnesjuka pengar o inget får snålas på då går de ej..

synd man inte får åka flerventils teknik i 2400cc.. hade gärna byggt en 2.4 vit 5a med 20v =)
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Kontakt:

ja de är tråkigt när orginal sakerna inte passar. men de handlar väl om att han vill sälja sina
special delar till dom blocken o tjäna pengar.. hade varit kanon om de fanns en variant med mellan axel så dom som vill kan köra med orginal pump o liknande..

att dom är tyngre är väl för att de är bra mycke mer gods i dom o grövre ramlägen mm.. är riktigt fina block,, visst att dom är dyra men lär inte vara gratis att ta fram ett sådant block.. tycker de är kul att någon utvecklar..
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Niklas Sandström skrev:
Rasmus Annander skrev:beror väl lite på hur man ser de.. de nya blocket kent har tagit fram är en kopia på b234 blocket för att få ner vikten o friktionen..
Fast Kents block är ju tyngre än ett volvo block. Sen har det som sagt ingen aggregataxel, ingen oljekanal så original oljepump går inte att köra med utan man måste ha torrsump, original vattenpump passar inte heller. Så det enda är att det liknar ett volvoblock så länge du inte har ett standard bredvid och jämför med.

På tal om dålig sikt på isen kommer ett klipp här också.
http://www.youtube.com/watch?v=fowfw3L1On8

Sen var det inte vevaxeln som gick i Fredriks bil utan den hade skurit på ett vevlager, mest troligt på grund av alldeles för låg oljetemp.

okej ja med tanke på att den gick sönder redan på första varvet så kan mycke väl oljetempen ha varit bidragande och de var ju trist
speciellt då han låg i ledningen även den gången när de strejkade
kan tänka mig att de tar ett tag innan man får upp oljetempen i ett torsumpsystem på 8-10 liter plus att oljeslangarna förmodligen går under bilen så de har ju en hel del kylande effekt också speciellt på isen

jag såg fredrik hade lagt upp nå filmer på sin facebook och då såg man att de flög iväg nå svarta bitar precis i samband med raset så jag antar väl att nån stake komme genom blocket då och då kanske de är fördigkört med bmw i vinter eller hinner ni laga den ?

ja rasmus han har ju gjort sakerna så speciellt så man ska helst hyra eller köpa hela konceptet av han för då får han ju omsätta mest pengar istället för att bara beställa ett block mm
de går ju köpa block lösa men dom är ju inte till nån nytta om man inte har grejer att passa ihop dom med

mvh
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Inlägg av Niklas Sandström »

Storänden på sexans stake var borta och det var ett stort hål i blocket och tråget. Det var min underdel som for för stakarna till Fredriks block kom först förra veckan så vi håller på att sätta ihop en ny underdel nu. Toppen klarade sig förutom fyra ventiler.
/ Niklas Sandström
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

okej ja men då borde ni ju hinna till nästa tävling så de ska bli kul att se ;)

mvh
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

shit vilken otur !!!! trots avsaknaden av både motor växellåda samt bakvagn så råkade jag volta med bmw i ett hörn på garagetgolvet :P
Bild
v12an har också varit in och ur några gånger

lite tajt mot huven
Bild
men den går stänga
Bild
från sidan
Bild
förarsidan
Bild
passagerarsidan
Bild
sänkt framvagnsbalken 12 mm men ändå gode tajt
Bild
från förarsidan
Bild

motorn går att ha som den står nu på bilden utan att göra om varken torpedväggen eller oljetråget
jag har dock kapat bort övre fästen som finns på framvagnsbalken till styrväxeln och ska ändra infästningen där plus att jag sänkt framvagnsbalken ca 12 mm
motorn hade jag velat ha bak 15 cm minst men då måste jag bygga om torpedväggen pedalstället tråget plus att grenrören bli än mer jävliga att tillverka så den lilla viktförskjutningen man får på framhjulen kan jag ta
tror dessutom inte att tråget går bygga om och få en bra åter rinning i tråget med olja utan då skulle man ha haft torrsump men de blir då inte detta år

mvh
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

i morgon är de isracing och även på söndag och de ska bli kul

nordnytt gjorde ett repotage om linus idag samt örjan larsson bjöd nordnytts reporter på en sväng runt banan med sin gatbil
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nor ... -sm-serien

mvh björn
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

då var dom 2 första tävlingarna avklarade i kalix och de var verkligen en superbana och fint arangemang dom gjort

tyvär var de väldigt många som körde sönder idag och de är ju trist
inga större sammanstötningar och jag tror de bara var en som rullade lite lätt å la sig på tak

tigen tog starten som vanligt och men fick bryta efter nått varv pga bakaxeln rasade sägs de även om de gick rykten om motorproblem
trist som fan i vilket fall som helst då han hade vunnit bara han tagit sig runt
linus och tiger hade en ganska så gämn kamp dom varven som tigers bil funkade men sen gick linus förbi då tiger bröt och jansson blev 2a över mållinjen

tävligen nr 2 var de bara 4 startande bilar i långnabb pga många ras och problem
sören högstöm tog starten och ledde från start till mål
jansson 2a och linus 3a men linus fick punka och jansson var in i plogkamen med bakdelen 2 gånger och fick sen varmgång och fick bryta då jag gissar att kylaren fått sig nån smäll i kofferten
så 2a kom en 70 årig farbror i en högerstyrd m3 med v8a jansson 3a och linus 4a

i morgon hoppas jag att fler hunnit repa sina bilar så de blir mer bilar på plattan
tiger skulle låna s40 han van med i överkalix om jag fattade rätt och jansson lär nog få igång sin igen sen ve jag inget om de övriga deltagarna
kjell perrson var där med en turbomotor som jag gissar är den snikmotorn som jens och dom byggt och bromsat men han körde bara deltävling 1 och stog över 2an så dom hinner kanske också få till bilen

nåja i morgon är de ny tävling och nya tag de ska bli kul ;)

mvh
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

jahapp då var även söndagens race avklarat i kalix
skitfin anäggning med höga pistade publikvallar karmskuren bana så man såg jättebra och många traktorer som plogade och bra väder ;)

första racet tar linus häng på jansson eller om han rent ledde men efter några varv så small ett bakhjul och då var de färdigkört
jansson fick även punktering i sista kurvan före mållinjen men vann ändå på på fälgen
tigers lånade s40 gick inte i årdning så han körde till depån

inför race nr 2 köpte linus 2 nya specialdäck i depån för 14 plus moms och då skulle de väl ändå hålla anser man ju
linus tog starten tiger 2a och jansson 3a men efter några varv sprängdes en av dom nya bakdäcken så linus bröt
tigers lånade s40 gick äntligen som den skulle så han vann
jansson 3a med 1 jättesmalt framhjul på bakaxeln då han inte hade nått fler bakdäck efter alla punkteringar

nu ligger jansson och linus på delat 1 plats med samma poäng inför finalen i robertsfors
jag har för mig att sista tävlingen ger dubbla poäng men de är inget jag kan garantera men nu banan måste däcken hålla

jansson hade till och med specialbeställd rallystommar från frankrike med kevlarkord i däcken men de höll inte heller
linus med 2 splitternya däck exploderade efter tredje varvet

har ingen aning varför däcken inte håller på dessa 2 herrar
jansson sa att gör de inte köra för fullt pga däcken inte håller då är de bara lägga ner skiten och jag kan förstå hur han menar
jag hade varit så vansinnig efter alla funkteringar så jag hade nog slagit sönder bilen till skit i depån om de nu var jag som körde och speciellt då man leder en tävling och inte ens nya däck för dom dära hiskeliga summorna så anser man ju att de borde hålla mer än 3 varv

nåja få se om man åker till robertfors och ser finalen nästa helg de hade varit väldigt kul och speciellt om nu däcken hade hållt för dom tävlande

mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att höra hur det gick på söndagen. väldigt fin bana i kalix också :thumbright: :thumbright:

vi test körde som sagt med B200snik förgasar turbo motorn men tyvärr så blev det lite över varvning på 10300rpm på ettan och tvåan enligt data loggen i starten så svänghjuls bultarna flög av (nytt svänghjul och kopplig på gång och en varv stopp på 8500rpm)
om inget i motorn gick sönder så testar vi igen i sikeå :thumbright:
mvh jens och kjell
Skriv svar