Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Om kardanen går för rakt in i lådan så kan du få såna problem, tar ju såklart för givet att kardanaxeln är i balans och är rak då det ser ut att vara en ny svea.
På en originalbil så sitter diffen lite offcenter från lådan både i bredd och höjd om du förstår hur jag menar för att det ska vara lite vinkel på knutarna oavsett infjädring, vad har du för vinkel på pinjongen i förhållande till kardanaxeln i ride height?
På en originalbil så sitter diffen lite offcenter från lådan både i bredd och höjd om du förstår hur jag menar för att det ska vara lite vinkel på knutarna oavsett infjädring, vad har du för vinkel på pinjongen i förhållande till kardanaxeln i ride height?
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Har också förutsatt att kardanen är korrekt balanserad och allt då det som du säger är en helt nygjord sveakardan, Vi diskuterade i umeå lite om det .. och även den bäste kan ju göra fel, så lutar åt att ringa dom och se om dom har lust att kolla balansen i den bara för att säkerställa att det inte är det !
Min kardan går ganska så rakt in i lådan, så kan nog mycket möjligt vara en orsak om det brukar vara problem. Är det måntro nåt som blir ännu värre när man har en kort kardan? (min är 915mm c-c knutkors)
Har inte kollat vad jag har för piniongvinkel exakt, men den är lite tiltad framåt iaf!
Provade även när vi stod i bänken med den att skruva ihop fyrlänken max framåt så yoken skulle kolla så långt in i lådan som möjligt. Vart lite bättre, men hade ju redan kört slut bussningen då så den glappade i lådan.. Så det är svårt att utvärdera om det funkat med en fräsch bussning :/
Min kardan går ganska så rakt in i lådan, så kan nog mycket möjligt vara en orsak om det brukar vara problem. Är det måntro nåt som blir ännu värre när man har en kort kardan? (min är 915mm c-c knutkors)
Har inte kollat vad jag har för piniongvinkel exakt, men den är lite tiltad framåt iaf!
Provade även när vi stod i bänken med den att skruva ihop fyrlänken max framåt så yoken skulle kolla så långt in i lådan som möjligt. Vart lite bättre, men hade ju redan kört slut bussningen då så den glappade i lådan.. Så det är svårt att utvärdera om det funkat med en fräsch bussning :/
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: lör nov 11, 2006 3:29 pm
- Ort: Pajala
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Trist att ni inte kunde mappa på fullgas i bänken.
Kanske skulle vara bättre att bänka bilen på rullar?
jag har varit med om en bil som bänkades i dynapack bromsbänk med mycket obalans i kardanen, men det märktes inte när man kör med hjulen på efter vägen.
Kanske skulle vara bättre att bänka bilen på rullar?
jag har varit med om en bil som bänkades i dynapack bromsbänk med mycket obalans i kardanen, men det märktes inte när man kör med hjulen på efter vägen.
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Jo, det vart som trist!
Nja, är ju nåt som inte är rätt i kardaneriet nu.. och vill gärna ha det 100% bra hela tiden i alla lägen, då man sitter styvt 10cm ifrån den i bilen
Man har ju sett filmer och hört om hur illa det kan gå om man får haveri i farten :/
Blir det inte dessutom problem med såpass mycket pulver på rullar?
Nja, är ju nåt som inte är rätt i kardaneriet nu.. och vill gärna ha det 100% bra hela tiden i alla lägen, då man sitter styvt 10cm ifrån den i bilen

Blir det inte dessutom problem med såpass mycket pulver på rullar?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Kör du utan kardanring?rysk roulette
/F

/F
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Hehe, nej nog har jag en nu iaf, men ska montera en till just bakom lådan för säkerhets skull, är ju som där det är kritiskt ifall det smäller! 

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
blev bara lite rädd om dig
vissa kör med "massa"(inte ens 1000hp
) pulver och utan kardanring,båge,riktigt bälte och i vissa fall
en förlängd handbromsspak som pekar rakt mot ansiktet!
jag kanske är gammal och nojig
/Fredde


en förlängd handbromsspak som pekar rakt mot ansiktet!
jag kanske är gammal och nojig

/Fredde
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Har donat på lite med bilen nu och nu verkar den fungera
Lite grejer som ska kollas upp ännu men nu går den att köra med iallafall!
Hoh, detta är en lång och krånglig histora
Konstaterade iallafall att min kardan var för kort efter lite spekuleringar och insticket i lådan var helt enkelt för kort, Och varför det blivit så från första början är för att T56:an har en bakre packbox med en dammläpp som sticker ut 15mm och ser ut såhär:

Så när jag har beställt kardanen av svea så måttade jag enligt deras instruktioner, tryck in yoken tills den bottnar och dra ut den 20mm.
Vilket i mitt fall innebär att jag i själva verket har haft den utdragen 35mm + lite felmarginal så den var 38mm utdragen i fullt utfjädrat läge
Hela splinesdelen på yoken är ~85mm lång, så jag har ju haft yoken typ halvvägs utdragen.
Provade ringa svea för att se vad dom kan göra... Semesterstängt
I vild panik så sket jag i det och lämnade bort axeln för att förlänga den på annat håll så man får börja åka nångång, Visade sig då att när killen som förlängde den åt mig spände upp den i svarven så var inte röret helt 100% runt, men det borde inte ha nån betydelse egentligen om den är balanserad.
Hade inte vid det här laget heller fått mina Yoke bussningar från USA så då började det krisa med det också, Men efter lite hjälp av Johan Olofsson (Fun Beemer) som var till Motormetropolen i luleå och grävde fram nån passande bussning samt p-box så fick jag ihop växellådan !
Fick iaf kardanen förlängd och hängde dit den och provade... Likförbannat vibrerade det, dock Mycket mycket mindre än i bänken då yoken nu var tight i lådan iaf!
Tänkte att det måste vara nåt som inte var rätt med kardanen ändå, Så Johan fick än en gång göra en insats och vara till Motormetropolen för att gräva fram nån kardanaxel med 1350 kors i båda sidor som vi skulle kunna korta ner ena sidan på för att testa.
Döm av min förvåning när han ringde och sa att han hittat en färdig axel i rätt längd och allt från nån GMC husbil
Så lastade på bilen och drog till Boden för att testa kardanen och ev. vidare felsökning om det nu inte skulle fungera.
Väl där så pressade vi över knutkors och monterade dit och provade med bilen uppallad, Fortfarande vibrationer ... vafan
Lade då märke till att vänster bakhjul kastade litegrann och konstaterade mer eller mindre att det måste vara därifrån vibbarna kommer, Men tänkte att det är lika att provköra på riktigt och se hur det verkar då.
Så for ut till en gammal flygraka och provade lite , Vems Emil fanns också där i krokarna så han åkte med och mappade lite så man kunde prova lite hårdare
Men vibbade fortfarande konstigt även när man körde, Så provade hänga av gatdäcken + spacerplattorna och drog på slicksen, Och då banan försvann vibbarna, vad man kan känna när man kör iaf!
Ska prova palla upp och köra utan hjul/spacers för att utesluta att det är kardanen som vibbar.
Sen om det är mina spacers som inte är centrerade eller krokiga eller om det är drivaxlarna som är krokiga vet jag inte, ska prova klocka drivaxlarna och se så dom är rak i första hand!
När lådan var nere så passade jag på att göra ett ordentligt propellerskydd också, Så du kan vara lugn nu Fredde


Fick även svarva till en ny gliddel till wishbonestaget, då den gamla var krokig och nöp fast vid infjädring


Jag kan lova att den gamle s38:an börjar låta ursinnig nu


Hoh, detta är en lång och krånglig histora


Så när jag har beställt kardanen av svea så måttade jag enligt deras instruktioner, tryck in yoken tills den bottnar och dra ut den 20mm.
Vilket i mitt fall innebär att jag i själva verket har haft den utdragen 35mm + lite felmarginal så den var 38mm utdragen i fullt utfjädrat läge

Hela splinesdelen på yoken är ~85mm lång, så jag har ju haft yoken typ halvvägs utdragen.
Provade ringa svea för att se vad dom kan göra... Semesterstängt

Hade inte vid det här laget heller fått mina Yoke bussningar från USA så då började det krisa med det också, Men efter lite hjälp av Johan Olofsson (Fun Beemer) som var till Motormetropolen i luleå och grävde fram nån passande bussning samt p-box så fick jag ihop växellådan !
Fick iaf kardanen förlängd och hängde dit den och provade... Likförbannat vibrerade det, dock Mycket mycket mindre än i bänken då yoken nu var tight i lådan iaf!
Tänkte att det måste vara nåt som inte var rätt med kardanen ändå, Så Johan fick än en gång göra en insats och vara till Motormetropolen för att gräva fram nån kardanaxel med 1350 kors i båda sidor som vi skulle kunna korta ner ena sidan på för att testa.
Döm av min förvåning när han ringde och sa att han hittat en färdig axel i rätt längd och allt från nån GMC husbil

Så lastade på bilen och drog till Boden för att testa kardanen och ev. vidare felsökning om det nu inte skulle fungera.
Väl där så pressade vi över knutkors och monterade dit och provade med bilen uppallad, Fortfarande vibrationer ... vafan
Lade då märke till att vänster bakhjul kastade litegrann och konstaterade mer eller mindre att det måste vara därifrån vibbarna kommer, Men tänkte att det är lika att provköra på riktigt och se hur det verkar då.
Så for ut till en gammal flygraka och provade lite , Vems Emil fanns också där i krokarna så han åkte med och mappade lite så man kunde prova lite hårdare

Men vibbade fortfarande konstigt även när man körde, Så provade hänga av gatdäcken + spacerplattorna och drog på slicksen, Och då banan försvann vibbarna, vad man kan känna när man kör iaf!

Sen om det är mina spacers som inte är centrerade eller krokiga eller om det är drivaxlarna som är krokiga vet jag inte, ska prova klocka drivaxlarna och se så dom är rak i första hand!
När lådan var nere så passade jag på att göra ett ordentligt propellerskydd också, Så du kan vara lugn nu Fredde



Fick även svarva till en ny gliddel till wishbonestaget, då den gamla var krokig och nöp fast vid infjädring


Jag kan lova att den gamle s38:an börjar låta ursinnig nu


Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Det tror jag 

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Moggemx skrev: Jag kan lova att den gamle s38:an börjar låta ursinnig nu![]()

Ska den upp i bänk nått då?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Fan vad kul det hade varit och se hur mycket den levererar.
Hade du slipade kammar liggande också?

Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Det ska den nog, men vill hinna köra och sortera ut lite småfel och se så allt lirar innan jag åker ner igen
Jepp, har ett par sportigare kammar liggandes också, men hade inte grejer och tid för att kolla frigång på ventiler och så när motorn sattes ihop

Jepp, har ett par sportigare kammar liggandes också, men hade inte grejer och tid för att kolla frigång på ventiler och så när motorn sattes ihop

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Fan vad vackert.
. Och grattis förresten 


Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Tackar
Har mätt upp mina drivaxlar då jag fortfarande får vibrationer i högre hastigheter med spacers och gatdäck och fälgar på.
Med slicksen så känns det knappt.
Med drivaxeln monterad i bakaxeln så kastar navet ~0.2mm och skevade ~0.10-0.15 nånting på båda sidorna, Känns ju inte riktigt rätt.. men eftersom att båda är lika "krokiga" så började jag fundera på hurdana toleranser det är på sånt här?
Tog ut axlarna och spände upp dom mellan 2 dubbar i svarven (färdiga dubbhål i båda sidor) och kastade då ~0.25-0.28mm mitt på båda axlarna.

Har varit och kört och haft lite sladdningsövningar med bilen ändå då det verkar bli problem efter ~200km/h


Och även hunnit blåsa turbopackningen !


Grabbarna säger att jag laddar för lite när Wg:n får jobba så hårt så den ändrar färg


Har mätt upp mina drivaxlar då jag fortfarande får vibrationer i högre hastigheter med spacers och gatdäck och fälgar på.
Med slicksen så känns det knappt.
Med drivaxeln monterad i bakaxeln så kastar navet ~0.2mm och skevade ~0.10-0.15 nånting på båda sidorna, Känns ju inte riktigt rätt.. men eftersom att båda är lika "krokiga" så började jag fundera på hurdana toleranser det är på sånt här?
Tog ut axlarna och spände upp dom mellan 2 dubbar i svarven (färdiga dubbhål i båda sidor) och kastade då ~0.25-0.28mm mitt på båda axlarna.

Har varit och kört och haft lite sladdningsövningar med bilen ändå då det verkar bli problem efter ~200km/h



Och även hunnit blåsa turbopackningen !


Grabbarna säger att jag laddar för lite när Wg:n får jobba så hårt så den ändrar färg


Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös