Bilen kördes hela förra sommaren tills det rasade mot slutet. Det slutade med att kamaxeln gick av vid drevet.. exakt vad detta berodde på vet jag inte.. men jag plågade ett oöppnat originalblock en hel sommar med ca 3x originaleffekt, 1,4:1 utväxlade vippor och varvtal upp till ca 7000rpm (originalet vill inte varva mer än ca 5000rpm).
Så det var bara att börja samla delar till en ny motor, lite av det som klarat sig såldes till bättre behövande, tex mina filade topplock som flödade runt 140cfm, weber 40:orna såldes också.
Blocket klarade sig som väl var och har fått ar-borrning av ramlagerlägen samt upptag för 92mm cylindrar.
Här ser man att ramlagerlägena har ett grått spår i mitten, det beror på att veven flexar och bankar ut, detta vill man inte ha eftersom det finns risk att man tappar oljetryck vid höga varv.

Lite utvändig puts

Flong nytt, Cima/mahle kit 92mm

Blocket arborrat och upptaget, tappade lite glans efter det diskats, men rent o fint iaf

En rejäl motor måste ha rejäla förgasare, kom över 2st Weber IDA 48:or och old school Deano Dynosaur insug till dessa

Kom också fram till att mina 6,5" fälgar bak var för fjuttiga.. skaffade ett par nya som breddades till 8,5"

Fälgarna lackade med däck 225/60 15x8,5"
Skaffat nya fotsteg då mina var riktigt sunkiga, saknade lister och var täckta med ett vedervärdigt gummi med durkplåtsmönster

Så kom det till slut lite trevliga motordelar, nya CB performance 044 med 42/37,5mm ventiler
Dessa har mkt gods att ta av så att man kan forma kanalen så som man vill ha den, jag vill ha stora kanaler med bra flöde

Ventiler etc urmonterat, fina grejer, rostfria med single groove