Volkswagen typ 1 - 64 (såld) nu vw buss "early bay" -72

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Long time utan uppdateringar här, så får väl slänga in lite nytt om de senaste dumheterna man pysslat med.

Bilen kördes hela förra sommaren tills det rasade mot slutet. Det slutade med att kamaxeln gick av vid drevet.. exakt vad detta berodde på vet jag inte.. men jag plågade ett oöppnat originalblock en hel sommar med ca 3x originaleffekt, 1,4:1 utväxlade vippor och varvtal upp till ca 7000rpm (originalet vill inte varva mer än ca 5000rpm).

Så det var bara att börja samla delar till en ny motor, lite av det som klarat sig såldes till bättre behövande, tex mina filade topplock som flödade runt 140cfm, weber 40:orna såldes också.

Blocket klarade sig som väl var och har fått ar-borrning av ramlagerlägen samt upptag för 92mm cylindrar.

Här ser man att ramlagerlägena har ett grått spår i mitten, det beror på att veven flexar och bankar ut, detta vill man inte ha eftersom det finns risk att man tappar oljetryck vid höga varv.
Bild

Lite utvändig puts
Bild

Flong nytt, Cima/mahle kit 92mm
Bild

Blocket arborrat och upptaget, tappade lite glans efter det diskats, men rent o fint iaf
Bild

En rejäl motor måste ha rejäla förgasare, kom över 2st Weber IDA 48:or och old school Deano Dynosaur insug till dessa
Bild

Kom också fram till att mina 6,5" fälgar bak var för fjuttiga.. skaffade ett par nya som breddades till 8,5"
Bild

Fälgarna lackade med däck 225/60 15x8,5"
Bild

Skaffat nya fotsteg då mina var riktigt sunkiga, saknade lister och var täckta med ett vedervärdigt gummi med durkplåtsmönster
Bild

Så kom det till slut lite trevliga motordelar, nya CB performance 044 med 42/37,5mm ventiler
Dessa har mkt gods att ta av så att man kan forma kanalen så som man vill ha den, jag vill ha stora kanaler med bra flöde :-)
Bild

Ventiler etc urmonterat, fina grejer, rostfria med single groove
Bild

Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck

Inlägg av MrPete »

Då var det bara att sätta igång roterande filen och börja porta. Har en ganska bra idé om hur jag vill ha kanalen utformad. S.k. Wedge-port

Ena kanalen påbörjad
Bild

Båda kanaler börjar likna nåt, men än är det inte färdigt
Bild

Sett från insuget ner i kanalen, det finns mer material att ta, även insugen skall filas lite till för att hålla konicitet ner hela vägen
Bild

Nu börjar det se färdigt ut, kommer inte att göra så mkt mer i kanalen innan de ska flödestestas hos PPR-Micke. Förbränningsrummen skall dock få sig en omgång innan dess, men måste ha ett par skrotventiler (strlk 42mm och 37mm) som skydd för sätena som kom med 3 vinklar och jag helst inte gör om.
Bild
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck

Inlägg av MrPete »

Testmontering av de nya bakhjulen, bilen har inte sjunkit ner pga att den inte rullat och står utan motor, eftersom det sitter svingaxel på bilen så kommer de nog precis att smita innanför skärmkanten :-)
Bild

Bilen har även fått ny 19mm krängningshämmare fram, har även tänkt fila på hur man kan sätta en bak också.. men det krävs lite mätningar och test.. eftersom det inte sitter någon original.
Bild

Den bakre mellanplåten gjorde jag löstagbar i somras, men monterade med karosseriskruv.. nu blir det snyggare med dzus-fästen
Bild

Old school KEP stegII tryckplatta
Bild

Nya lager till kam- och vevaxel
Bild

Hade ett 1½" avgassystem innan, det såldes och så köpte jag ett 1,5/8" istället, bättre lämpat för den nya motorn. Stingern kommer jag nog inte att använda så mkt, det brötar på tok för mkt för att farbror blå ska hålla sig borta. Det blir en gömd dämpare i höger hjulhus med mynning ut under kanten bak
Bild

Den nya vevaxeln med 78mm slag och chevajournaler för stakarna istället för vw, 2" istället för 55mm
Bild
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck

Inlägg av MrPete »

Har väl inte hänt så jättemkt det senaste pga att sambon jobbar så jag är hemma själv med dottern och hunden på em/kvällar. Men jag har hunnit att flöda topparna iaf, blev väl inte riktigt så bra resultat som jag hade hoppats på. Vad jag visste innan är att flödet skulle begränsas kraftigt i förbränningsrummet pga att jag inte tagit upp nåt runt ventil. Avståndet mellan ventil och vägg var endast ca 2,5mm på en 42mm insugsventil (ajabaja).

Röda strecket är flöden med insug monterat (som har för lite diameter ungefär mitt på). Flödning är gjord hos PPR-Micke i Kungälv, 25" vattenpelare
Bild

Insugskanal ser nu ut så här, efter att ha tagit upp för liten diameter på ett par ställen (vet att styrningen ser ut som stryk, men den ska snyggas till).
Bild

Här är det upptaget i förbränningsrummet, fortfarande lite för lite men borret tillåter inte mer.. 4,5mm nu (borde vara 5), men det ska avhjälpas med att lägga en radie på ventiltallriken.
Bild
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck

Inlägg av MrPete »

Inte en jävel som tycker detta är intressant? Flödessiffror kanske kan va kul för någon iaf??

Har filat färdigt mina topplock iaf, det är CB 044 med 42mm insugsventil och 37mm avgasventil (för stor avgas jag vet men det finns inte mkt att välja på om man inte vill sätta i säten själv). 92mm borr tillåter inte heller så mkt större insugsventil utan att göra drastiska avkall på utrymmet runtom ventiltallriken.. fick precis under 5mm som är 12% av ventilstorlekens diameter.

Flödesdiagrammet då, det ser ut så här med insugen monterade. Lägger inte upp diagram utan insug. Det ser ungefär likadant ut fast lite mindre flöde. Skillnaden är dock att dippen vid 12mm blir tydligare.. och insugskanalen måste bli något större mitt på där det nu är en liten "midja".

Flödat på "Erland-typ" flödesbänk, 25" vattenpelare.
Bild
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Själklart är det intressant.... men man har ju inte mkt vettigt att tillföra liksom.
Keep up the good work!
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck

Inlägg av MrPete »

Cool, jag tyckte bara det blev lite tråkigt att uppdatera tråden.. ser ju att det varit en del folk inne och kikat, men när ingen skriver nåt så tror man att det inte är intressant.. :-P

Tack, jämför man flödesdiagrammen så ser man hur stor skillnad det blev med fräsningen i förbränningsrummen (samt att jag filat kanalerna lite mer och massor i insugen).

Jag ska ta lite mer i insugen, ungefär i mitten där det är för litet... Vågar inte ta mer längre ner för materialet är bara ett par mm tjockt. Det man brukar göra för att få mer plats är att flytta ut pinnskruvarna till insugen och svetsa på mer material.. men i detta skedet är det överkurs.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

MrPete skrev:Cool, jag tyckte bara det blev lite tråkigt att uppdatera tråden.. ser ju att det varit en del folk inne och kikat, men när ingen skriver nåt så tror man att det inte är intressant.. :-P .
Känner igen det där..... :evil: Men å andra sidan är jag likadan. Jag följer ju tex din tråd utan att skriva :roll:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende

Inlägg av blackadder »

Det ÄR intressant att läsa dina uppdateringar, men när jag läser om portning och flödesdiagram känner jag mig som en grottmänniska som får se elden för första gången.

It's not the fart that kills, its the smäll!
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck

Inlägg av MrPete »

Ja, jag ska väl egentligen inte klaga heller eftersom jag själv är lite dålig på att kommentera en jävla massa intressanta projekt. Jag tycker ändå kunskapsnivån här är bra mkt högre än den är på många andra forum (tex garaget, hehe).

Det kommer lite roligare uppdateringar framöver när jag kan börja att sätta ihop motorn. I veckan skickas ett antal kg delar från usa, tex vevstakar i chromoly och min nya kamaxel, lyftare och annat gött.

Många som bygger folkvagn åker de vanliga kammarna som finns i Sverige, dvs Engle, Scat, etc.. Jag har valt att satsa på en från Steve Long Racing, med matchande lyftare. De har speciell ytbehandling som gör dem tåligare.

Spec på kamaxel: SLR XR310
310 grader duration (268 vid 0,05")
9,95mm lyft på kam (13,93 med 1,4:1 vippor)
108 grader lobcenter

Ska köra med dubbla Weber IDA 48 och 1,5/8" extraktorsystem.
Soppapump blir en Blå Holley med AN8 fram till tryckregulatorn där den går ut i 2x AN6.
W108
För mycket laddtryck

Inlägg av W108 »

Klart man läser även denna tråden med behållning, men har man inget att tillföra så...

...förutom då några tankar om det där trumpetavgasröret du ratar för ljudnivåns skull, vad är grejen med dessa? Jag kan inte för ett ögonblick begripa varför så många har dem, de är ju skitfula :hihi:

Din bil är kanonläcker, särskilt utan ett utstickande meterrör bakom motorn :thumbright: :thumbright:
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck

Inlägg av MrPete »

Hehe, ja stinger är inte så vackert, det tycker inte jag heller :-) folkans avgassystem är ju väldigt kort, i princip ett grenrör med ljuddämpare/slutrör.

Flödesmässigt finns det nog inget som slår stingern, sen är det nog lite av en kvarleva från förr med.

Tack, jobbar för att få till det stuk jag vill ha, insåg nu att jag inte lagt upp nåt foto på bilen med de nya bakfälgarna på :-) Det blev TAJT mellan däck och skärmkant, fick valsa lite för att det skulle gå fritt :-)

Bild
Modlendingen
För mycket laddtryck

Inlägg av Modlendingen »

Boble er jo klassisk og rått :D
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Hur stor blir motorn?
Med 48:or och såpass med kam borde det ju åtminstonde bli 80-85hk/liter?
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck

Inlägg av MrPete »

Modlendingen: Ja, Jag har gillat bubblan sen jag var liten och alltid velat ha en, till slut blev det så :-) Det finns oändligt mkt delar att få tag i och är en relativt billig bil att bygga på.

fugazi: Det blir 2074cc, 78mm slag och 92mm borr. Slutmålet är 200hk, vilket jag troligtvis inte når nu, men i nästa steg så, haha varvstoppet blir runt 7000rpm.. sen måste till perfekt balansering och lättare delar... och då börjar det bli dyrt.. varv är det som tar hårdast på motorblocket.. magnesiumlegeringen är ju inte det hårdaste materialet.. Blir nog ett alublock framöver.. väger dock 10kg mer :-O
Skriv svar