Grenrörsdesign

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det grenröret är så jäkla fränt och så rätt än i dag :thumbright:

vi vill se B21;an i broms bänk i en snar framtid 8)

med den nya turbon och en uppfräshad bottendel så ger den nog riktigt bra med pulver speciellt med tanke på den ganska enkla motorn i övrigt.
wallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör apr 21, 2007 9:07 am
Ort: göteborg

Inlägg av wallin »

kan man få några åsikter om mitt grenrör!
är kass på data så kolla länken till garaget :D
rören är ca 600långa ink collektor
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

det där VET du redan funkar finfint..

sån fin liten flexrörsbit du har... undrar var den kommer ifrån ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

wallin skrev:kan man få några åsikter om mitt grenrör!
är kass på data så kolla länken till garaget :D
rören är ca 600långa ink collektor
berätta gärna lite mer om motorn och dess använningsområde sen mått på rörens inner dim och längd (bara rören)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

wallin skrev:kan man få några åsikter om mitt grenrör!
är kass på data så kolla länken till garaget :D
rören är ca 600långa ink collektor
Det är bara att kopiera det som står i rutan BBCode till höger när du är i galleriet på garaget.org..

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
wallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör apr 21, 2007 9:07 am
Ort: göteborg

Inlägg av wallin »

Jens Gustavsson skrev:
wallin skrev:kan man få några åsikter om mitt grenrör!
är kass på data så kolla länken till garaget :D
rören är ca 600långa ink collektor
berätta gärna lite mer om motorn och dess använningsområde sen mått på rörens inner dim och längd (bara rören)
Motor setupen är gjord för att få så brett register som möjligt för körbarhet på gatan.
Vilket det helt klart har blivit, det som är svårt nu är att bergränsa
laddtryck, moment och effekt finns där med råge.

Över 830nm vid 5600varv.
692hp 6500varv vid 1,2 bars laddtryck

Grenrör är i 321 (titanlegerat) 41,3 mm inv.
längder 600mm med kollektor, kollektorn är rätt så lång ca 200mm för att slipa
dimensionsförandringar samt att utgångshålet är rätt så litet,
v-bands klamma in på tials avgashus.

Motor spec har du i länken till garget
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Effekt / Vridmoment (kortfakta): 693 hk / 828 Nm
Motor, växellåda och avgassystem: ny motor inför sommaren 08
pyramid ringar svikkanaler
wiseco 8.8 smidda lågkomp
h-profil stakar
garret gt3582R med rostfritt avgashus V-bands fläns
tial 44 wg
tial dump 50mm
stoor ic
genrör i rostfritt 60mm primär rör (PRD) design
vanos block off ställbara kamdrev (PRD) design
nira i3+ styrsystem
3/1/2turbo med en dämpare
aeromotive an 10 regulator10mm bränsle ledningar
dubbla walbro 255tim l i tankenl
msd 1000cc spridare
moddat m20 svänghjul med 618platta och 4puck sinter.
Effekt och prestanda (ingående): 693hk 825nm broms papper kommer




är det en 6 cylindrig M3 motor? borr, slag, ventil dim, canal aria, flöden, camaxel dur vid 1.27mm lyft mm?

vid vilket rpm är det max effekt standard och vart vill du ha med effekten?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

wallin: Vill du ändra motorkaraktären eller är det laddstyrningsproblem du vill lösa?
wallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör apr 21, 2007 9:07 am
Ort: göteborg

Inlägg av wallin »

Vill ändra motorkaraktären då det är för mycket vrid, kanske ett angenämt problem men
men när man har laddtryck så tidigt så handlar det mer om att styra det så att det blir
körbart, i dags lägget så smäller det bara till och så har man inte något fäste.

Bilen är byggd för att vara en extrem gatbil, det är ingen dragrace bil, vill kunna
åka bekvämt mellan tävlingarna och jobbet ;-) utan att tvingas kompromissa med ljudnivå eller komfort.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

montera tamare kammar.

Vet inte hur du hade trott att en sådan motor skulle svara egentligen??

Laddtryckstyrning mappad på olika växlar, antispinnfunktion på sprutet?

Större turbo :twisted:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jag skulle gå på större turbo eller A/R om det finns större.
Nu är det juh säkerligen väldigt special då det är PRD som byggt samt med tial avgashus.

jag skulle inte gå på tamare kamaxlar, utan istället justera om de du har.
retardera insug så flyttar du upp registret.

kanske till o med gå på en slapp fjäder i wastegaten så den har lätt att öppna på lägre tryck.
wallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör apr 21, 2007 9:07 am
Ort: göteborg

Inlägg av wallin »

Kadett4wd skrev:Jag skulle gå på större turbo eller A/R om det finns större.
Nu är det juh säkerligen väldigt special då det är PRD som byggt samt med tial avgashus.

jag skulle inte gå på tamare kamaxlar, utan istället justera om de du har.
retardera insug så flyttar du upp registret.

kanske till o med gå på en slapp fjäder i wastegaten så den har lätt att öppna på lägre tryck.
Om du har kollat på länken till garaget så ser ni att det finns väldigt lite plats för turbo redan som det är.
det är det störrsta A/R som finns till GT35 an (0.82)

Större turbo är inte heller aktuellt då jag är mer än nöjd med toppeffekt :-)

Kamaxlarna är redan tetarderade för att vi misstänkte att det skulle bli problem med vridet, nu rekomenderade
PRD en större wastegate från början pga av val av litet avgashus för att få upp respons, detta gjordes mest
för att det är extremt trångt med den turboplacering som dom valt,
detta kommer dock att byggas om till en 60mm wastegate så tror jag vi löst problemet med att evakuera avgaser.

vi kör nu med den minsta wastegate fjädern men det räcker uppenbarliggen inte.

Anledningen till att jag la upp länken till bilderna var att jag tycker att det är ett mycket bra grenrör vad gäller utformning och finish som inspration.
Mer bilder kommar troligtviss att finnas på PRD's hemsida vad som löper !

Sen vet jag att ni här på sävar förespråkar långa grenrör och vassa kammar :twisted:
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

wallin skrev:det är det störrsta A/R som finns till GT35 an (0.82)
Nei. GT3582R står i Garrett-katalogen (2007-og-2008-edition) som std. med 1.06 A/R.. Delenummer 740902-4 hos Garrett for eksoshuset. Løp og kjøp.. :wink:
Kamaxlarna är redan tetarderade för att vi misstänkte att det skulle bli problem med vridet, :
Både innsug og eksos? Hva er ca: durasjon og lobecenterene nå?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

wallin skrev:
Kadett4wd skrev: Sen vet jag att ni här på sävar förespråkar långa grenrör och vassa kammar :twisted:
vi och vi,,, =)
det är vägen att gå då man kör en viss kategori av turbos.
Det är en väg som frigör väldiga effekter.

men jag har valt 'samma' väg som PRD och du.
prioriterat körbarhet på gata.

här är min setup:
Bild
(känner du igen flexröret?)

jag använder 0.9bars fjäder i min tial44 och sedan kör jag med enkel pysventil för att ge olika mottryck på wastegaten, funkar förträffligt.

jag har ett jäkla vrid jag med, men nedersta botten i registret är lite tamt, upp till 3500-3800, jag får ladd vid 3000rpm(fullt vid låsning av varvtal) men motorn har redan varvat ur på ettan innan fullt ladd uppnåtts. på tvåan är det dock fullt direkt om man har dragit ur den på ettan först.tror det beror på att det spinner på ettan samt bilen är lätt som tusan.

och visst tusan ger ditt rör inspiration.
När Peter levde som tillverkade riktigt fina, så pratade jag om cncfärsta flänsar i nästa steg i utvecklingen.
Vi kom aldrig dit, det är kul ni gått den vägen =)
wallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör apr 21, 2007 9:07 am
Ort: göteborg

Inlägg av wallin »

SWR skrev:
wallin skrev:det är det störrsta A/R som finns till GT35 an (0.82)
Nei. GT3582R står i Garrett-katalogen (2007-og-2008-edition) som std. med 1.06 A/R.. Delenummer 740902-4 hos Garrett for eksoshuset. Løp og kjøp.. :wink:
Kamaxlarna är redan tetarderade för att vi misstänkte att det skulle bli problem med vridet, :
Både innsug og eksos? Hva er ca: durasjon og lobecenterene nå?
Om du läser inläggen så ser du att det är ett Tial rostfritt avgashus !
Detta finns inte i större A/R att det vanliga finns i 1.06 vet jag, allraminst så tror
jag att PRD har koll på det då dom säljer an hel del aggragat ;-)
Skriv svar