hej vill tillägga att jag har alldrig tidigare tappat svänghjul i dynon eller i nån av mina bilar, så helt fel är det nog inte monterat men jag lyssnar gärna på fredde och de som tävlat länge med motorstarka motorer
vad det exakt berodde på är inte klart ännu men vi ska klura på detta noga och ta åtgärder.
vill också tillägga att boströms vevaxel-haveri hade noll med detta att göra, det var andra saker (som jag inte tänker gå in på här) så alla förstår detta!
det kördes med 2 arp bultar sen volvo orginal 12.9 bultar momentat och monterat enligt konstens alla regler så som jag tycker det ska sitta ,dock använda tidigare.
motorn har aldrig övervarvats, varv stopp har legat på 8200 och sällan över 8000rpm. inte ens vid haveriet så övervarvade den vad jag kan se på loggen.
det största misstaget va att jag inte hade knock-linken inkopplad till displayen, den satt till vemset där jag inte ser knack vid spakarna. hade jag haft det då hade jag nog sett att nått va fel före det vart ett stort fel och det har vi lärt oss nu.
stifta svänghjul hade vi väl rett ut som en dålig lösning i en annan tråd om jag minns rätt ?
det är kläm-kraften som håller ihop grejorna.
sen kvarstår alltid risken ändå på en 4 cyl rak motor då de är förföljda med torsions-svängningar än vad man gör i långa loppet. det finns en anledning att ecotec race motorerna har 12 st M12 bultar.
tror vi ska lägga in en service på svänghjuls-bultarna efter xxx antal repor körda. det är mycket sällan en motor får gå så många pull i en bänk som denna har gjort. samt att det ska va nya bultar på motorer över en viss effekt och varv.
i slutändan så är jag ändå nöjd att vi i sävar teamet fick lära oss så mycket av denna motor och sen att jag fick visa att mina grejor verkligen fungerade än fast jag så klart gärna velat gå mycket längre då det just började bli intressant

turbon hade fortfarande 0.7bar lägre avgastryck och var inte ansträngd alls.
nu blir det andra motorer och en kontroll av att allt i bromsbänken har klarat sig. jag ska eventuellt skicka mellan axeln på en check hos nån mellanaxel expert för att va 100% säker att den inte tagit skada.
mvh jens