PFR skrev:Då har en ny kamaxel anlänt lite nya tankar som samman fattats av resultaten innan ska Dyno köras så fort jag är klar med 598ci samt monterat ihop Dyno Mulan igen "2150" nu Uppgraderade men Nyborrat annat block med JE kolvar H-prof vevstakar etc Sen ska Martelius senaste röret få bekänna färg:)
Vi kör med Weber 50 samt 46-38 topp Semiresta kanaler 37mm tryckare Målet effekt yta från ca 3000+rpm till 8000rpm lite över 12.1 i komp.
Är det en rakställd motor? jag har aldrig fått nån flödesökning med höjd kanal.
Med lutande motor kan man få till en fin radie från förgasaren hela vägen till ventilsätet.
Jag gjorde en höjd topp som flödade samma som en standard vilket fick mig att fundera.
Det fick mig att göra en serie tester som finns här:
http://www.topplocksverkstan.se/FLODESMODULEN.html
Vad jag har sett så gäller det att börja svänga så tidigt som möjligt och med så stor radie som möjligt på svängen.
Om jag får din emailadress så kan jag skicka bilder på en 48-40 topp med insug för lutande motor som jag gjort.
En trimmarkollega här i Skåne flödade en ganska ny rally topp från en av de mer kända trimmarna här i Sverige.
En av de mer högljudda. En 531 med 47-41 ventiler och den flödar 210CFM in och 154CFM ut.
Det minst sagt urusla flödet kompenserade han med en kam som hade 296 graders duration in vid 1.27mm och 276 grader ut.
Har för mig att lyftet var 14,5mm, det kan ha varit 14mm också.
En sån motor ska enligt hans hemsida lämna över 260 hästar och upp mot 280.
Det kan den omöjligt göra med en sån miserabel topp.
Flödade en annan känd rallyportares topp, en 46-38 med en Axelsson 14,7mm:s kam i.
Den stallade på 12mm in vid 223 CFM och dök till 211 vid 14mm.
Den hade den första avgasport som jag sett stalla i portad form, 141 vid 14 och 140 vid 16mm.
Men den hade åtminstone vettiga kamvärden.
PFR, det hade varit kul om du ville dela med dig av dina portareor, flöden och kamdata.
Jag visar gärna alla mina kort, det är ju ändå ute så fort man har sålt en topp.
Det är kul om vi kan utveckla diskussionen även med bromsresultat.
För att diskussionen ska vara meningsfull måste areor flöden osv fram på bordet.
Jag förstår att 531 toppen ovan med 210CFM i flöde kan använda en 296 graders kam även om det är långt ifrån optimalt.
Min motsvarande topp flödar 250 och 186 CFM vid 14mm och den klarar inte den durationen och behöver den inte heller.
Min diameter in med ventilskaft area avdragen 42,5 och 35,5mm, den är 43 och 36mm under ventilerna.
Eftersom det är svårt att få rejält med lyft ska jag göra nästa topp lite mindre under ventilen men jag tror inte jag tappar nåt flöde.
Det har visat sig att topparna gillar en kosnstant koning så att de är ca 2mm större i inloppet än under ventilen.
Jag drömmer om att skriva en kopia på Bill Jenkins The Chevrolet Racing Engine för Volvo rödblockare.
Jag tar gärna in andra trimmares resultat i den, det är mer en entusiastgrej och ingen reklam för mig.
The Chevrolet Racing Engine är i mitt tycke den enda trimningshandbok som fortfarande ger nåt att läsa.
Får en aha upplevelse på varje sida. Hade jag lyckats med nåt sånt för Volvo motorer kan jag dö lycklig.
Erland