Peter Högdahls 2002turbo (Nya bilder)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Igår luftade Peter bimmern, det har inte rörts i motorn så mycket för den är ju fin och hel men lite ventilationshål i torpedväggen har tagits bort så man slipper ljud och avgaser i kupén. Ett värmepaket kanske ska kopplas in också. Märk väl Stövarns suveräna bruksbil i bakgrunden, rostfri 144a med någon enstaka tidigare ägare. 8)

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

bakfälgarna fyller ut bra :hihi:
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Jaha, varför har man inte sett denna i sommar nånting?? Körning i fällfors nalkas eller hur? :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

han har sprängt tryckplattan ordentligt, hade han inte haft ett spräng skydd så hade han inga ben kvar :shock:

lådan och motorblocket mm gick åt också+ att ett nytt sprängskydd måste byggas då det vart illa tilltygat.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

hej och hå, var det en kennedyplatta ?
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

nepp, en sachs motorsport och en välanvänd sinterlamell
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Detta vill vi se bilder på ..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

KA-BLAM!! :doh:


Bild

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Det såg ut som en rejäl smäll...
Tur att det gick bra med fossingarna iaf.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

Åh fy fan.Tur att det fanns sprängskydd
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Fy fan, det e sånt som man drömmer mardrömmar om :shock: någon aning om vad som hänt? modifierat svänghjul?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

När man ser på vilken förstörelse det blir undrar man hur folk törs köra med toklättade gjutna svänghjul (säger inte att det är gjort här).

Sprängskydd är bra skit! :thumbright:
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Aj aj!
Då kan man ju lika gärna passa på. Ett sprängskydd för kardan tunneln. Vad är det för material? Och hur ska den utformas för att klara en sån här ordentlig smäll?

Väldigt tråkigt att bilen nu är sönder :(
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

När jag var förbi så spekulerade vi lite och Peter trodde att bläcken som håller anläggningsytan på tryckplattan är det som inledde förstörelsen. Nere till vänster i bilden på tryckplattan ser ni att nitarna och bläcket sitter kvar, men att det är av där den gått in mot anläggningsytan. De var inte av den dragande typen, utan jobbade åt båda hållen och såg inte lika starka ut som de man hittar på t.ex Sachs 618 (228 mm) eller 765 (240 mm), eller någon vanlig turbo-platta du hittar på en Audi el dylikt.

Antagligen var den här plattan egentligen gjord för någon typ av racing där det växlas lika mycket ner som upp och inte så mycket vridmoment (inte som nu 500-600 Nm). Två säsonger höll den..

Men Peter är ändå nöjd med sommaren, bilen är nyligen besiktad och har grönt papper i två år till. Lådan skulle ändå bytas mot en 5-växlad då synkringarna och annat var slut. Det blir nog en 228 mm koppling nästa gång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

The skrev:När man ser på vilken förstörelse det blir undrar man hur folk törs köra med toklättade gjutna svänghjul (säger inte att det är gjort här).

Sprängskydd är bra skit! :thumbright:

nog går de utmärkt om man bearbetar svänghjulet rätt
skeletthjul däremot brukar spricka

men bearbetar man ett vanligt gjutet svänghjul rätt så funkar de kanon
jag gjorde ett svänghjul som vägde 4 kilo till en b23 utan krans och de funkar kanon än idag och sånna har vi nästan på varenda motor och jag har då inte hört talas om ett enda som någonsin smullit

däremot är ju sprängskydd verkligen bra och inte bara på manuella lådor utan även automat

jag skulle tro att de är som mattias skriver att de har lagt den tjocka tryckplattan ocentrerad pga att de vikit plåtbitarna som håller den och då kastar de sönder någonting ganska omgående
detta kan inte hända på en riktig racekopling som tar stöd av alla pelare den står på

nåja tur att de ändå gick så bra som de gick och att de blev bara matriella skador
Skriv svar