Igår luftade Peter bimmern, det har inte rörts i motorn så mycket för den är ju fin och hel men lite ventilationshål i torpedväggen har tagits bort så man slipper ljud och avgaser i kupén. Ett värmepaket kanske ska kopplas in också. Märk väl Stövarns suveräna bruksbil i bakgrunden, rostfri 144a med någon enstaka tidigare ägare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Aj aj!
Då kan man ju lika gärna passa på. Ett sprängskydd för kardan tunneln. Vad är det för material? Och hur ska den utformas för att klara en sån här ordentlig smäll?
Väldigt tråkigt att bilen nu är sönder
"Good looking from a far, but far from good looking!"
När jag var förbi så spekulerade vi lite och Peter trodde att bläcken som håller anläggningsytan på tryckplattan är det som inledde förstörelsen. Nere till vänster i bilden på tryckplattan ser ni att nitarna och bläcket sitter kvar, men att det är av där den gått in mot anläggningsytan. De var inte av den dragande typen, utan jobbade åt båda hållen och såg inte lika starka ut som de man hittar på t.ex Sachs 618 (228 mm) eller 765 (240 mm), eller någon vanlig turbo-platta du hittar på en Audi el dylikt.
Antagligen var den här plattan egentligen gjord för någon typ av racing där det växlas lika mycket ner som upp och inte så mycket vridmoment (inte som nu 500-600 Nm). Två säsonger höll den..
Men Peter är ändå nöjd med sommaren, bilen är nyligen besiktad och har grönt papper i två år till. Lådan skulle ändå bytas mot en 5-växlad då synkringarna och annat var slut. Det blir nog en 228 mm koppling nästa gång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
The skrev:När man ser på vilken förstörelse det blir undrar man hur folk törs köra med toklättade gjutna svänghjul (säger inte att det är gjort här).
Sprängskydd är bra skit!
nog går de utmärkt om man bearbetar svänghjulet rätt
skeletthjul däremot brukar spricka
men bearbetar man ett vanligt gjutet svänghjul rätt så funkar de kanon
jag gjorde ett svänghjul som vägde 4 kilo till en b23 utan krans och de funkar kanon än idag och sånna har vi nästan på varenda motor och jag har då inte hört talas om ett enda som någonsin smullit
däremot är ju sprängskydd verkligen bra och inte bara på manuella lådor utan även automat
jag skulle tro att de är som mattias skriver att de har lagt den tjocka tryckplattan ocentrerad pga att de vikit plåtbitarna som håller den och då kastar de sönder någonting ganska omgående
detta kan inte hända på en riktig racekopling som tar stöd av alla pelare den står på
nåja tur att de ändå gick så bra som de gick och att de blev bara matriella skador