Sida 10 av 31

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis jan 26, 2016 2:31 pm
av Grusbusen
Kommer ett mejl till Overboost med dxf på flänsen, ja det var som sagt ett projekt att hitta rätt. Finns lite bilder på hur min adapter blev här:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... &start=147

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis jan 26, 2016 6:09 pm
av Tommy Luhr
Tack vare grusbusen så har jag nu gjort framsteg.
Så här ser nu adaptern ut.
vit är konturer och vag lådans bultcirkel, röd är m120motorn

Bild

Nu återstår finslipning av allt. Men givetvis kommer det passa direkt;)

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Postat: tor jan 28, 2016 6:47 am
av Cassius
Tommy Luhr skrev:Jag har tänkt som så här, stoppa i lådan och få allt fungera mekaniskt. Starta upp motorn och bromsa den med headers. Så får den prestera det den gör.
Vintern som kommer efter det skall jag ta tag i drivlinan (om inte detta kommer tidigare än planerat).
Har tittat på nya diffar. Även en v8 bakaxelklump kan vara av intresse om farbror Ebay har någon i fickan till bra pris.
Jag har tänkt renovera lådan med nya lager och gå igenom synkringar samtidigt som jag monterar diffbroms. Antagligen vill jag nog ha en ny lamelldiff i lådan.
Jag har inte tänkt att åka och spinna med bilen i gatkorsningarna, men det är ju bra surt att rita ett spår när man visar musklerna.
Så någon form av broms med mer kvalité kommer det bli.
Om du skulle välja Audi V8 spåret med torsen tror jag de billigaste är att köpa en komplett bil, skaffa en diff från en Audi Ur-S4 och byta, polera upp bilen och lägga ut i Tyskland :) Då kan du t.o.m gå plus på det hela om du väljer en lite fräshare bil att utgå ifrån ;)

Så kommer jag själv göra. Jag köpte dock en med lite sliten kaross, men bara 22k mil på mätaren, så jag får snygga till 2 framskärmar och lacka om den.. dock betalade jag bara 6000 för den och kommer också behöva motorn för reggning av mitt egna bygge. Räknar med att kunna på 30++ i Tyskland om några år (dom ligger idag sällan under 30 där och är på väg uppåt) :)

PS: Lådan såg fan liten ut bredvid däcken och en 01E kan beskyllas för mycket, men inte att den är liten! :D

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tor jan 28, 2016 7:50 am
av Kadett4wd
En liten annan story om 01E lådan.
Skulle hjälpa Martinsson byta låda för massa år sedan inför ett rejs.
Han sa åt mig, var beredd uppe med en bult och gänga i då jag lyft upp lådan.
Jorå,, började göra mig beredd då Andreas kröp under bilen och skulle baxa upp lådan med domkraft(trodde jag), så jag vände mig om efter en bult som låg på en bänk bredvid bilen.
Lagomt då jag skulle kika om han börjat lyfta upp lådan så ligger karljäveln på golvet med lådan upplyft och sträcker upp ena armen efter bulten samtidigt som han svär nån harang att jag var långsam, tilläggas bör var att han lyfte upp den utan domkraft och höll på att lirka in den i stödlagret samtidigt som han sträckte sig efter bulten......

En annan gång var det brådis i depån på ett rejs.
Då lyfte han helt sonika upp bilen själv i fronten hållande i ramtassarna och bad folk sparka bort pallbockarna....

ja,, karln är för stark för sitt eget bästa ;)

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tor jan 28, 2016 9:17 am
av Tommy Luhr
Angående diffarna så får man en bakdiff på ebay för 2500:- Men efter ha läst lite amerikanska gt40 forum verkar diffarna vara rena lotteriet i v8orna. Dom är oftast slitna fattade jag det som.
En kille hade blivit tvungen att köpa 3 diffar för att få ihop en. Då är det billigare och bättre att slänga i en dyr/ny jävel direkt.
Men 2500:- lockar mer än 13000:- plus frakt och moms.

Kadett: 4wd lådan väger 65kg tror jag. Det är ju en ganska tung pjäs. Ligger man och gör samma moment i bänkpress är 65kg inga problem normalt sett. Men att krångla upp en låda själv är bra gjort.
Min låda är ju bara halv mot en sådan. Ingen mittdiff eller kraftöverföring till bakaxel. Är betydligt lättare.

När vi pratar på lådor skulle jag vilja ta tillfället i akt och höra med er vad som ni anser är lämpligt att ha i längdförskjutning mellan växellådans axel ut och hjulnav i spindeln?
Vill jag ha i motorn och lådan som den är nu i bilen behöver axlarna vinklar ca 7cm. Jag har sett siffror på max 8cm. Men tänkte höre med er som kört lite med liknande koncept.

En vanlig kardanstång vill helst alltid gå med lite vinkel då knutkorsen mår bra av att få lagren snurrade.
Tänkte om man kunde skylla på det med i detta fallet och montera allt med lite vinkel. Sen sova med gott samvete :)

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tor jan 28, 2016 9:53 am
av Kadett4wd
åfan,, jag trodde den var tyngre,, tvivlade och fann 72kg på nätet.
men hursom, med en arm,, karln är dumstark ;)

förskjutning i längsled bör du nog mäta i vinkel.
På en audi där hjulen kan vridas fram så har jag läst 7cm max.
Men dina hjul ska inte vridas ;)

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tor jan 28, 2016 10:21 am
av Tommy Luhr
Ja vinkel är nog mer rätt att mäta, men jag vet bara vad tumstocken säger just nu hehe.
Jag får ca 500-550mm långa axlar så det blir inte ett jättebryt, men man blir ju så "skitnödig" hela tiden.
Skillnaden mellan att sätta dom raka och vinkla dom lite är att jag måste försänka motorn i förarutrymmet. Detta blir ju grymt jobbigt att göra sen när jag börjar köra med bilen.
Då är inredning sydd och allt har sin plats.
Kanske släppa in motorn några centimeter och möjligheten att kunna ställa dom helt raka.
Men ibland önskar jag att något kunde gå lite lättare i bygget!
Så att inte varje skruv och del måste modifieras!

Edit: vinkeln blir ca 8-9grader på axeln. Skulle tro att detta är helt acceptabelt!

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tor jan 28, 2016 12:09 pm
av Daniel-635
8-9 grader bör väl vara OK

Men ju mer man vinklar desto större blir ju förlusterna.
Vilket ger slitage och varmgång.

Är det Tripod knutar eller CV knutar ?

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tor jan 28, 2016 12:31 pm
av Tommy Luhr
Jag har inte anpassat för några knutar än. Men det lutar åt nått audi. dom passar ute i ferrari spindlarna med.
är inte det cv knutar?
Jo jag vill inte att det slits i onödan. vill kunna åka långa sträckor. typ ner till tyskland osv utan att det påfrestar detta onödigt mycket!

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tor jan 28, 2016 9:04 pm
av Daniel-635
Jag har sett att vissa Audi har en annan typ. (Andra tillverkare också)

https://www.youtube.com/watch?v=M7lTncDBfkE

Vid 5:30 öppnar han damasken, utvändigt är de ju ganska lika, och i videon kallar han även denna CV.

Vet inte egentligen fördelarna / nackdelarna med de olika typerna, utan vart bara helt vanligt nyfiken.

Ber om ursäkt om du fick ännu mer att tänka på. :hihi:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tor jan 28, 2016 9:40 pm
av Tommy Luhr
Blev inget klokare Daniel. Jag vet inte vilka knutar som är vad. Jag har bara haft stela drivaxlar förut i bilarna:)
tror du inte att Audi pallar med denna?
Säg att den kommer gå med 700nm och 700hp i framtiden

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: fre jan 29, 2016 5:21 am
av Kadett4wd
de cv knutar med 6 kulor eller fler anser jag bättre, det där är hedenhösgrejer som faktiskt inte riktigt är cv knutar.(constant velocity)

Denna modell är mao bättre, finns som inre och yttre:
Bild

skillnaden ser du snabbt på en inre och en yttre, det är inre på bild.
Där är det inte jämn fördelning mellan kulorna.
den här ojämna brukar betyda det är 'diagonala' spår för kulorna och det resulterar i att man kan dra knuten in och ut.

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: fre jan 29, 2016 9:06 am
av Cassius
Jag har läst en rekomendation om 7 grader max på Audi, med vridbara hjul då ska tilläggas. Över detta ökar slitaget ganska avsevärt. Mao bör 8-9 grader vara OK om man enbart går på den rekommendationen :)

Ang. diffarna. Jänkare är ju som dom är också... Jag tar alltid de jag läser på usa forum med en stor nypa salt :) Sen kan man ju fråga sig vad dom fått tag på för nått? Diffar som gått 15-20k mil, eller 35-40k mil?

En diff från en automatare i tyskland som gått säg 20-25k mil kan inte ha fått utstå mycke våld.. med tanke på att dom mestadels kör långkörning. En diff från en automatare överlag bör vara rätt frisk om den bara gått säg 20-25 t.o.m kan jag tycka :)

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: fre jan 29, 2016 9:23 am
av Tommy Luhr
Gött med respons på morgonkvisten.
Kadett, skall slakta lite drivaxlar jag har och se hur dom ser ut inuti.
Hoppas Audi har detta på s2an, för s2 har nämligen bortemot rätt längd på axlarna mot vad jag tror jag skall ha. Dock återstår ett problem.
Jag behöver två skruvade medbringare (två inner på samma drivaxel) hoppas ytter och inner spline är samma.
Det är mycket som kan bli trassligt här, men det löser sig det med :)
Det enda jag personligen haft med krut i och denna typ av drivaxel är Bmw turbo. Men den behövde man aldrig greja med i detta avseendet.
Men Audi modellerna har stöddiga saker med.


Cassius: Du har rätt, det finns mycket att sålla på nätet. Det verkar även vara mindre utbud med just dessa saker i Amerika så det kan vara hårdare för dom att välja och vraka bland delarna. Håller med om att det är mycket lockande med en diff för 2500:- Sen såg jag att det fanns lagersats till lådan för ca 2000 på ebay.
Vet du om det går att få tag på mera delar i form av synkringar och "synkhylsorna" osv?

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: fre jan 29, 2016 12:44 pm
av maghen
Hur funkar det med montering av Audi V8 torsendiff i en 01E? Visst krävs det en del bearbetning för att den ska passa?