Sida 10 av 13

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: ons mar 01, 2017 9:02 am
av MatsN
Har inte vart inom racing alls. 320 hk i en lätt PV måste ha vart rätt skoj :hihi:

Stötdämpare beställda. Letar fjädrar nu.

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: tor mar 02, 2017 6:44 pm
av MatsN
Bild

Började med rattstången i väntan på grejer till framvagnen.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: tor mar 02, 2017 6:46 pm
av MatsN
Tänkte använda styrväxeln från V40:n men går det? Den sitter ju på "fel"sida jämfört med 140:n. Vill gärna att den svänger åt rätt håll :mrgreen:

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: fre mar 03, 2017 7:24 am
av therealpinto
Om den sitter bakom framaxeln, och spindlarna har styrarmar som pekar bakåt, så går det inte använda V40 styrväxel framför framaxeln, med styrarmar framåt. Då svänger det åt fel håll...

Det finns ganska mycket skrivet på forumet om kuggstång och 140 framvagn, jag rekommenderar att du läser lite gamla trådar. Vi har beskrivit lite alternativa lösningar.

Gustaf

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: fre mar 03, 2017 7:32 am
av MatsN
Satt hela kvällen igår och läste. Blev övertygad om att använda original 140 snäcka. Känns som otrolig huvudvärk att få till allt med andra grejer.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: fre mar 03, 2017 8:37 am
av pv seldahl
Hej Mats det ser bra ut med ombyggnationerna.
Du gör rätt i att använda 140 snäcka för att slippa massa ombyggnationer,
går ju alltid sätta en sådan http://www.l-m-r.se/p/universal/drivlin ... 1-kit.html
om man vill ha snabbare utväxling på styrningen.

hade bra Mvh Daniel

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: fre mar 03, 2017 9:04 am
av MatsN
Blir nog enklare. Kommer ha nog med huvudbry.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: fre mar 03, 2017 9:31 am
av The
Därför är det en bra lösning att ta en Ascona/Manta B framvagn, då får man ok geometri och kuggstång :-)

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: fre mar 03, 2017 11:30 am
av MatsN
Därför är det en bra lösning att ta en Ascona/Manta B framvagn, då får man ok geometri och kuggstång
Får bli nästa bygge :lol:

Problemet är ju att gamla Oplar verkar vara mer gjord i guld än vad 140:isar är.

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: fre mar 03, 2017 3:01 pm
av Love
Var det inte nå' n som hade använt Audi 80 kuggstång? NXJ kanske?

Skickat från min tegelsten via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: fre mar 03, 2017 3:16 pm
av The
MatsN skrev:
Därför är det en bra lösning att ta en Ascona/Manta B framvagn, då får man ok geometri och kuggstång
Får bli nästa bygge :lol:

Problemet är ju att gamla Oplar verkar vara mer gjord i guld än vad 140:isar är.

Brunt bladguld kanske :)

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: fre mar 03, 2017 8:08 pm
av MatsN
Nån form av guld iaf [WINKING FACE]

Nxj hade nog en från Audi men det blir väl ändå bekymmer med ackerman å allt vad alla gubbar heter.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: lör mar 04, 2017 10:25 am
av * * * NXJ * * *
Love skrev:Var det inte nå' n som hade använt Audi 80 kuggstång? NXJ kanske?

Skickat från min tegelsten via Tapatalk
Stämmer! Jag bygger med Audi 80 växel. Det är precis som PvSeldahl säger (som fler oxå bygger med Audi 80) att det är mycket jobb att det att lira. 140 snäcka rekommenderas om man har brådis :!:

:arrow: NXJ

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: lör mar 04, 2017 12:23 pm
av MatsN
I mitt fall handlar det om risken att byggaren blir less om det racklar alltför mycket. Får den helst på hjul fort och utvecklar eftersom.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: mån mar 27, 2017 6:37 pm
av MatsN
Bild
Hämtat en annan rova. B230FK Får jag inte ihop elen med den så blir det en mopedmotor. Hittade då scheman på en gång.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk