Sida 93 av 124

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons apr 20, 2016 12:35 pm
av E24
Jag som hade tänkt att montera oljekylaren framför intercoolern och tänkte "skönt att slippa lägga mera tid på det". Aija... Blir och hitta något lämpligare plats för det då.....

Som vanligt gör du ett beundransvärt jobb!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons apr 20, 2016 9:13 pm
av knotan
det spelar nog ingen direkt roll i praktiken om den sitter framför IC:n men :P

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån apr 25, 2016 11:06 am
av Daniel-635
I mitt fall vart oljekylaren monterad i vinkel mot luftflödet.
Så det inverkade nog mer än värmen den ger.

Hur som helst.
Bilen är i alla fall nere på hjulen, och jag har provkört någon mil.

Bild

Helt annan känsla i drivlinan nu, med glappfria drivaxlar och kardan.
Mycket tajtare känsla, och ännu inga vibrationer eller annat knepigt att notera :thumbright:




Ett litet bevis på att den har vart ute.

https://www.youtube.com/watch?v=7jbFevVKiBE

Bonus med lite film på fjädring och Krängare i framvagnen.
Så här efter någon mil på skitvägar verkar det som att det blev bra med stötdämparna fram.
Men längre utvärdering behövs.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån apr 25, 2016 8:17 pm
av stefanfloden
Intressant hur däcksidan kränger när du svänger :hey:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån maj 02, 2016 8:15 pm
av Daniel-635
Ja, man blir förvånad, i videon i förra inlägget kör jag bara lite slalom, och man ser hur slitbanan åker i sidled kanske 15mm ?

Inte konstigt att slicks och R däck är ordentligt hårda i däcksidorna !

Jag har jobbat lite till på fronten.

Ett till litet mini klipp på tuben.

https://youtu.be/Cj5o3RgV_Z0

Efter lack vart det maskering, tidigare har jag brukat använda eltejp, för att lyckas.
Men denna Tesa tejpen håller fasen måttet, vilket 99,5% av all annan skittejp inte gör !!

Bild

Sådär lite mattsvart färg för att imitera gummilist.

Bild

90% i lack resultat, men det får duga.
Jag la ytterligare 2 lager till förutom det som man ser i klippet, så det finns lite att polera på.

Är det mer "läsvärt" med små korta klipp, istället för fler bilder ?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån maj 02, 2016 10:13 pm
av Pimpolainen
Jäklar va snabb du är när du lackar!!! :hihi:

Ska bli kul att se den monterad!!

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån maj 02, 2016 11:53 pm
av E24
Den blåa tesatejpen har jag också bra erfarenhet av!

Jag tycker det är kul när du blandar bilder och små korts klipp tillsammans :)

Snyggt det blir som vanligt :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis maj 03, 2016 8:10 am
av gottlieb
Kul med lite videoklipp också.snyggt jobbat förövrigt.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis maj 03, 2016 8:41 am
av Benny_Gustafsson
Även om du tycker lacken bara är 90% så ser det där bättre ut än 90% av vad många "professionella försäkringsjobb" gör. :thumbright:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis maj 03, 2016 7:43 pm
av Daniel-635
Tackar för era kommentarer.

Benny, jag tror tyvärr att du har helt rätt, "Professionella försäkringsjobb" har man sett för många av.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis maj 03, 2016 7:52 pm
av Benny_Gustafsson
Ett litet försvar för lackerarna är att lacken är inte nå vidare bra från fabrik. Inte lätt att lacka bra fast "dåligt" och försäkringsbolagen betalar inte speciellt bra och dessa "miljökrav" känns mest som en undanflykt för att spara pengar.
Dock är jag ingen lackerare. Utan detta är bara min uppfattning somsagt fick då jag satt i andra änden och beställde lackjobb.
Nog om det.
Summa summarum du gjorde en garagelack som platsar alla gånger bredvid en lack utförd av en proffisionell lackerare, stor tummen upp på den

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån maj 09, 2016 8:37 pm
av Daniel-635
Då vart den riktiga premiär turen avklarad. :thumbright:

Först lite tankning, bensin denna gången.

Bild


Lite mer närbild, jag har satt i nät i alla luftintagen.

Bild

Vy från sidan, måste säga att även om färg matchningen inte är 100%, då fronten är ett uns ljusare stämmer det väldigt bra.
Speciellt med tanke på att det är två olika fabrikat på lack och 10 år mellan inköpen.

Bild

Bild




Om någon med lite foto intresse läser, så ser man verkligen tydlig skillnad på bilderna nedan.
Skillnaden är ett Polariserings filter på Objektivet som dämpar reflexerna, speciellt tydligt i framrutan på bilen.
Även om man kan göra mycket i Appar och "filter" i datorn mm. är det få saker som slår "Riktiga filter" :wink:

Bild



Jag tänkte jag skulle uppgradera från Vems 1.2.10 firmware till 1.2.30
Detta för att kunna ställa på även laddtryck när jag går från Bensin mot E85 i min "flexifuel" inställning.
Men jag gick bet på att stoppa i nyare firmware.

Tydligen ska man ha en "uHex" bootloader i boxen för att klara 1.2.30 vilket jag inte har, då min box är ganska gammal vid det här laget.
Hur tusan jag fått i 1.2.10 är dock ett mysterium ?

Verkar vara knepigt att byta Bootloader, då man behöver plocka isär boxen, för att flasha om ett chip, eller ?


Hursomhelst har jag nu även inkluderat tändmappen i min justering, så jag gör en generell höjning "offset" på 3,5° från Bensin (95 oktan) till E85.
Låter 3,5° som rimligt ?

Jag behöver ju inte ha ut de sista 30hk ur maskin, varken på BF95 eller E85 men lite anpassning kan ju vara önskvärt.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons maj 11, 2016 1:46 pm
av Benghaan
Hade nått liknande problem med min gammbox.
Slutade med att den skickades till Ungern

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor maj 12, 2016 7:35 am
av mattias
Erik, din box hade skadat flash-minne och haft ett långt liv. Den är från tidigt 2005.

Daniel, skicka din box till mig så löser jag det.
Den sista firmware man kan köra utan att byta till "uhex" bootloader är 1.2.11.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor maj 12, 2016 11:10 am
av Daniel-635
Bra info, jag hör av mig Mattias.