Sida 95 av 124

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön jul 24, 2016 6:56 pm
av Daniel-635
Tackar !

Då vart man hemma från Halmstad, Johan knäppte en bra bild på 635an på vägen ner :thumbright:
Sällan man fotar bilen i den vinkeln, ser ju riktigt fet ut :wink:

Bild

På plats i Halmstad / Brottet. (Min till höger, Andreas Luftfjädrade till vänster)

Bild

Riktigt trevlig träff denna gång, många som pratade och vart nyfikna.
Trafikmässigt ligger Brottet illa till, men denna gången hade vi tur, i alla fall på hemvägen.





Fortsätter tjöta lite Flexifuel, men visst är det smidigt att blanda fritt !
Nu är skyddsfunktion mot laddtryck på fel Lambda inkopplat.

Treans växel 2700 Rpm. vredet för bränsle blandningen står ca. 15% för magert alltså ett kvarts varv fel.
Lambda korrigeringen gör vad den kan 10%+ men ändå är det för magert.

Bild

Ett elakt test, trycker gasen i botten, med 15% för lite bränsle inställt. (Här kör jag på ren E85)
När lambda värdet går 0,03 magrare än programmerat tänds en varningslampa, och laddtrycks regleringen sänker till grundtryck.

Bild

Bilen går ytterst märkligt och tvekar, laddtycket svajar som ni ser på grafen.
Instinktivt släpper man gasen direkt.

Som ni ser blev det som "sämst" 0,93 i lambda och 169 kPa inte direkt dödande för motorn precis.
Känns rätt säkert faktiskt.

Mattias, om du läser ?
Visst hade det vart fint att direkt i VEMS / Vemstune kunna stänga av laddtrycksventilen, när varnings lampan tänds ?
Nu har jag ju kopplat detta med relä utanför boxen.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön jul 24, 2016 8:55 pm
av mattias
Snyggt! Tur man numera prenumererar så man får läsa reportaget. :)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön sep 04, 2016 2:27 pm
av Daniel-635
Reportaget kommer nu i Bilsport nr. 19 ute i butik 8 september.

Kul att man hamnade på framsidan, och jag vart mycket nöjd med både artikel och bilder !

Bild

Bild


I övrigt har bilen rullat på fint, jag har ändrat lite i mappningen på laddtrycks regleringen.
Och fått ännu stabilare reglering, hoppas nu även att det ska öka trycket bättre när jag kör på E85, men det har jag inte provat ut ännu.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön sep 04, 2016 8:23 pm
av David Herbertsson
Kul :thumbright: Då får man köpa den när den kommer ut, jag menar det är ju ändå en Hot Rod med turbo uppe i vänstra hörnet :hihi:

/David

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön sep 04, 2016 9:47 pm
av Steve
Skoj :)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån sep 05, 2016 5:34 pm
av Grusbusen
Klart förstasidesmaterial 8) Snyggt.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis sep 06, 2016 7:13 am
av mattias
Fick den redan i fredags, bra helg-läsning! :thumbright:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis sep 13, 2016 6:30 pm
av Daniel-635
Trevligt att ni gillar reportaget !

Slänger även ut ett extra tack till Filip Malm ovan som tipsade bilsport om min bil !

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor sep 15, 2016 6:33 am
av Nicklas Eriksson
Bra repotage! Schysst med framsida!

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor sep 15, 2016 6:41 am
av E24
Det har jag helt missat! Låter som att jag ska till affären och köpa Bilsport asap


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån sep 26, 2016 8:29 pm
av Daniel-635
Lite generell uppdatering eller vad man ska säga.

635an har jag mest kört med, förutom att jag bytte lite bränsle slangar på den, igen.
Swedols gummislang som även ska tåla e85 håller inte heller.

Får se om jag bygger om till Polyamid PA12 slang i vinter, om jag hittar någon lämplig.

Lite bilder från tidigare.
I Borås på en "Tisdags träff"

Bild

På Sportvagnsträffen i Hofsnäs.

Bild



Jag har lite bakom kulisserna fortsatt med min 528a, och för någon månad sedan hittade jag en m5 kopia frontspoiler på eBay.
Och kunde inte motstå den, så min gamla front jag gjorde fick smaka på kapmaskinen.

Nya m5 kopian här lackerad i mattsvart.

Bild

Diskret popnitad på plats.

Bild

528an är en -87a så nästa år blir den skattebefriad, och tanken är att ha den färdig tills dess.

Bild

På förfrågan av en läsare.
Lite bilder på mina hemmagjorda XXL Pallbockar.

Högsta läget 67 cm.

Bild

Basen mellan benen är 40cm. plus storleken på fötterna.

Bild

Material är 3mm och invändigt är de förstärkta med en trekantig plåt.
Veven / skruven på sidan, skruvar jag åt när bilen står på pallbocken, så slipper man glappet mellan rören.

Bild

Helt suveräna, även om det är lite spännande att lyfta upp till högsta läget.
Bakom bilen kan man skönja en lillebror pallbock som jag gjorde i Gymnasiet, kanske fler gjorde sådana i skolan. :wink:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis sep 27, 2016 6:53 pm
av Erik Nygårds
Fint ,vad är dom i lägsta läget, vilken dimention och diameter har du i rören ?//erik

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis sep 27, 2016 7:52 pm
av Daniel-635
Rören är vanliga 42 och 48mm rör. (32R och 40R) på modern Rörmockarsvenska.
Kanske lite svarvade för att passa ?

Lägsta läget är 40cm och utan innerröret är dom 36cm.

Tyvärr hade jag inga mått eller skisser på benen, du får nog leka lite med Wellpapp för att få fram ett bra ben.
Mina ben är ca. 45mm längst ner mot foten.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis sep 27, 2016 9:23 pm
av E24
Kul med reportaget!
Vad är planerna med E28?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons sep 28, 2016 8:06 pm
av Daniel-635
e28an (528an) Blir bara en "finbil" ingen överladdning på denna.

Bilen har gått 21´000 mil någonting, och känns riktigt fräsch i drivlinan.

Jag köpte den när den gått 17´000 mil och hade den som vinterbil / bruksbil några år. 2003-2006
Låter nästan bisarrt men då kostade e28 inte någonting, stor och skräpade bara.
Jag gav 5000:- för bilen, och sålde däcken till den för 1000:- :hihi:

Nu är den ju uppsvetsad, och har nästan fått en hellack.
Det som är kvar är en genomgång och till snyggning av framvagnen, samt ett riktigt avgassystem till den.

Jag har ett par gamla JT-Tuning Extraktor grenrör liggande på vinden. :wink:

Och så har jag ju 17" OZ-Racing X-eker fälgar, om BBS 16" känns för små..
Bild från när bilen gick som bruksbil, och jag precis hämtat dessa fälgar till 635an.

Bild

Eller 8x17 e39 Radial eker, snacka om Ilandsproblem :scratch:

Bild

Bilen såg läskigt fräsch ut redan innan renoveringen, men vart smårostig under, och alla paneler hade någon liten bula/repa.

Om någon har en ROSTFRI taklucka får ni gärna hoa till, rostig har jag redan en.